AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #1 Skrevet 2. september 2017 Har barnehagen deres noe eget opplegg for førskolegruppa? Hva gjør de i så fall, og tid startet de med det? Hvor ofte har barnehagen samling? Er de ofte på tur, bibliotek eller deltar de på ting for barn i nærmiljøet? Har barnehagen deres en kosekasse som man må betale inn? Vi betaler 200kr i halvåret... Dette skal gå til kos, teater, is osv.. Jeg har egentlig vært fornøyd med barnehagen vår, men de siste to årene har noe skjedd. De gjør aldri noe med barna, månedsplan kan vi se langt etter, og når den kommer, så står det aldri hva de skal dag til dag, mer hva de skal gjøre i løpet av uka, eller mnd, med forbehold om endring, så DVs at det ikek skjer.. De skal ha egne samlinger for førskolebarna, men det er fra november til februar. Før dette er det nemlig innkjøringsperiode i barnehagen. (Ingen nye barn på storavdeling, men nye 1åringer på liten). Begynner å bli lei, men vet ikke om jeg er litt kravstor, er nemlig den følelsen jeg får når jeg tar dette opp med styrer og pedlederene.. De har så mange dumme unnskyldninger. De kan for eksempel ikke gå tur, for er noen foreldre som ikke liker tur.. (Yeah right), de kan for eksempel ikke gå på teater i byen\biblioteket fordi at det er så vanskelig å få til å gå dit. (10min gange fra barnehagen), de mangler folk, men de bare 8førskolebarn og de har to voksne. De har varmmat en gang i uka, men det er kun "dritt", som posestappe og pølser, posetomatsuppe, pannekaker som er ferdigstekt. Ting som er lett å lage stort fra bunnen av, og billigere, så det er ikke økonomien det står på.. Har tatt dette opp mange ganger med styrer og pedleder, men ingen respons annet enn uff og akk.. Jeg føler meg vanskelig etterpå, så vil gjerne vite hva andre gjør i barnehagene sine. Har planer om å ringe barnehagesjefen i kommunen, så greit å vite litt. Vi skal ikke ha foreldremøte før november! Var spørsmål til foreldrekontakten om vi kunne ha det nå, men det var visst for vanskelig. Men de andre foreldrene reagerer og. Er det noen som vet om det finnes læreplaner for førskolegrupper? Hva bør de kunne før skolestart for eksempel? Anonymkode: 9beb5...c75
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #2 Skrevet 2. september 2017 Hørtes ikke optimalt ut, nei 🤔 Har ikke barn i aldersgruppa selv, så skal ikke uttale meg så mye, men har et tantebarn som er førskolegutt i år. De har i allefall vært på en større utflukt etter sommerferien og skal ha noe fast førskoleopplegg hver uke og turdag hver uke. Så flott at du tar dette videre Anonymkode: c32d5...457
solmåneogstjerner Skrevet 2. september 2017 #3 Skrevet 2. september 2017 Du kan lese litt her: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan Og kanskje litt her: https://www.oslo.kommune.no/barnehage/for-ansatte-i-barnehagene/kvalitetsstandarder-og-veiledere/ vet jo ikke hvilken kommune dere bor i da Dette høres for dårlig ut, bra at du engasjerer deg!
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #4 Skrevet 2. september 2017 Takk for linker. Skal kikke på litt på de. Ja, jeg vil jo gjerne at mitt førskolebarn skal få mest mulig ut av siste året i barnehagen. Hører jo ofte om andre barnehager som gjør all verdens morsomme ting. Anonymkode: 9beb5...c75
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #5 Skrevet 2. september 2017 Eget førskoleopplegg er kun for at 5-åringene skal få føle seg spesielle ift resten av ungene. Altså strengt tatt helt unødvendig. Anonymkode: 0f8f4...a91
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #6 Skrevet 2. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eget førskoleopplegg er kun for at 5-åringene skal få føle seg spesielle ift resten av ungene. Altså strengt tatt helt unødvendig. Anonymkode: 0f8f4...a91 Barnehagen vår var kjempeflinke med førskolebarna. De har dialog med skolen og trener på ting som skolen ser er nyttig i forhold til skolestartere. Gruppen vokste masse på det året med førskolegruppe og jeg mener det hadde stor verdi for barna. Ting de trener på som styrker selvstendighet og selvfølelse er: tørke seg og gå på do selv. Ta på seg yttertøy, pakke egen sekk, kle seg etter vær, hvordan be om å få være med i lek, hvordan inkludere andre osv. Kjempefornøyd med barnehagen. De andre aldersgruppene har også egne ting altså. Anonymkode: 6fd32...337
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #7 Skrevet 2. september 2017 Min datter er nå begynt i førsteklasse, i hele fjor var hun på femårsgruppe som var på egen tur hver onsdag (begge avdelingene sammen, kun femåringene), og hadde egne grupper to dager i uka ellers der de lærte alle bokstavene, former, over/under/inni, større/mindre og annet nyttig. De øvde på dobesøk, de lagde mat, de var "ordenselever" og masse annet. Kanskje de ansatte i deres barnehage må på kurs for å få inspirasjon? Sjekk Fantasifantasten på facebook, vet den gamle barnehagen vår hentet en del inspirasjon derfra til andre aktiviteter hvertfall. Anonymkode: 9b6ab...948
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #8 Skrevet 2. september 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eget førskoleopplegg er kun for at 5-åringene skal få føle seg spesielle ift resten av ungene. Altså strengt tatt helt unødvendig. Anonymkode: 0f8f4...a91 Hvorfor mener du at det er unødvendig? Anonymkode: be7b7...fb3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #9 Skrevet 2. september 2017 I vår barnehage har de førskoleklubb hele det siste året før skolen. Førskolebarna har egen turdag, og egen dag på avd mens de andre er på tur (de er delt inn i to grupper på avdelingen, en med førskolebarna og en med de som er 1 år yngre). De er også av og til i skolens gymsal og på skolens bibliotek. Avdelingen har månedsplan, tema hver måned, og faste planer for dagene/ ukene. Barnehagen har 3 avdelinger og rundt 60 barn. Må si jeg er utrolig fornøyd med barnehagen. Har erfaring fra to andre bhg (med våre eldre barn), og ser i ettertid at de ikke var særlig bra sammenlignet med denne. Evig glad for at mellomste barnet vårt fikk den siste tiden i denne bhg, og at minsten får hele barnehagelivet her. Anonymkode: a71ef...27b 1
Vera Vinge Skrevet 2. september 2017 #10 Skrevet 2. september 2017 Jeg skjønner at du er misfornøyd, ts. Men høres ikke ut som det bare har med 5-åringene å gjøre, men generell organisering. I vår barnehage begynte de med førskolegruppe for et par uker siden. Har en fast halv dag i uka foreløpig og ser på planen at det nok blir to ganger i uka framover. Jeg så bl.a. at de neste gang skal trene på å krysse veien, se etter biler og sånne ting og en gang lære skilt. Bra ting for dem å lære, syns jeg.
Arkana Skrevet 2. september 2017 #11 Skrevet 2. september 2017 Her er det førskole hver mandag. Da samles førskolegruppa og gjør forskjellige oppgaver, spiller spill, har quiz, diskuterer forskjellige temaer, øver på praktiske ting som er greit å lære til skolen, leser egne og litt mer avanserte bøker, de besøker skolen de skal gå på 3-4 ganger og får treffe førsteklassingene, synge med dem og leke i skolegården med dem, de har konsert på torget sammen med førskolebarna til de andre private barnehagene i kommunen og spiller inn CD.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #12 Skrevet 2. september 2017 Hva sier FAU til dette? Anonymkode: 02dbc...374
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #13 Skrevet 2. september 2017 Kan hende de har ekstra utfordringer i gruppa som gjør at det kan være vanskelig å gjennomføre planer. I min barnehage hadde vi flere barn som trengte ekstra oppfølging men de hadde ikke krav på ekstra ressurser så vi måtte jobbe med det vi hadde. Vi jobbet beinhardt for at gruppa skulle fungere sammen, men utad var det nok vanskelig å se hva vi gjorde. Vi hadde jo ikke mange turene det året. Anonymkode: 07e2d...e17 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #14 Skrevet 2. september 2017 Når det gjelder FAU, så tror jeg ikke barnehagen har egne FAU, vi har foreldrerepresentanter, men de gjør en slett jobb. og har ikke hørt noe om de er med i FAU, trodde dette var mer på skole? Kan ikke så mye om Fau. Har ikke tenkt på hva de syns om dette, men det skal jeg sjekke opp i, og snakke med de, om vi har. Det er ingen barn med noen spesielle utfordringer. Vi er en liten gjeng på 8, og alle kjenner alle godt, så det vet jeg. (Hvertfall ikke noen som har sagt noe om det, og har heller ikke merket noe spes i bursdager etc) Anonymkode: 9beb5...c75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå