Gå til innhold

Lavkarbo Lavfett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg skjønner ikke at folk kan føle seg tilfredsstilt av å gå ned med lavkarbo?

Jeg har gått ned 10kg nå (over lang tid) ved å rett og slett spise mindre, og spise sunnere og sunnere over tid. Veldig mye av de jeg spiser er gørnnsaker, frukt og belgfrukter som tilfredsstiller meg veldig. Spiser karbo hver dag, som potet, quinoa, svart ris, kikerter osv osv, og prøver å ikke spise veeeldig mye fett, men spiser avokado og nøtter ganske ofte (men ikke for mye), men dette er ikke noe jeg måler.

Jeg har masse overskudd, og har i 25 uker ikke følt at jeg mangler noe, ikke følt meg sulten (ikke mer enn normalt), og ikke at jeg er på "slankern". Jeg glemmer jo det ikke, for jeg tenker over alle valg jeg tar. Syntes det bare hadde vært interessant å høre fra fok som har gått ned med lavkarbo over lengre tid og om det kjentes som slanking, eller en ny livsstil. 

Anonymkode: 0111b...a75

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg falt for hypen. Jeg trodde at sukker gjorde meg mer sulten og at det ikke var mye næring i karbohydratrike matvarer. Jeg reduserte karbohydratinntaket mitt mens jeg gikk ned, men aldri mer drastisk enn til rundt 100 gram per dag. Det fungerte fint, men ikke for de grunnene jeg antok. 

Når man "legger om kostholdet", er man mer oppmerksom og opptatt av å spise bra, så da forbedrer man det vanligvis. Et bra lavkarbo-kosthold er bedre enn et dårlig "normal"-kosthold. Et godt normal-kosthold er bedre enn et dårlig vegetarisk kosthold. Og så videre. Jeg spiste mer variert enn jeg hadde gjort på lenge, og var ikke lenger bekymret for å spise god mat (tilstrekkelig fett, salt, sukker), det var grunnen til at det var så lett for meg å gå ned i vekt.

Redselen for å bli sulten mens man slanker seg, tror jeg dels er noe som henger igjen fra gamle dagers sultekurer, dels er propaganda for å selge slankedietter og -produkter. Nå man går ned på en sunn måte, skal man ikke bli mer sulten. Overvektige er vant til å spise for mye, men energi tas like lett fra kroppsfett som fra mat, så dette er aller mest psykisk, og en vanesak.

En stund etter at jeg nådde målvekta, fikk jeg et intenst sug etter karbohydrat. Jeg spiser mer brød, grøt osv nå, og fremdeles variert, og føler meg utmerket. 

• Liker 1
Skrevet

Interessant! Jeg tror du har et veldig godt poeng, det er det faktum at man tenker over valg man tar og er oppmerksom som gjør det effektivt. Derfor fungerer både lavkarbo og lavfett. Men følte det du jeg "tilfredsstilt" da du gikk ned på denne måten? Jeg hadde virkelig følt at jeg var på slankekur hvis jeg kuttet ut karbo!

Skrevet

du du bruker opp alt shøttet som andre veggiser som har dårlig råd skal ha. vi losset et berg shøtt på den lokale byggmakker avdelingen fordi noen i næringslivet fant ut at kundene var for schtøgge til å få seg shøtt asså.

så tenk deg om og speil deg og vei deg før du bruker opp alt shøttet til fattige penere enn deg mennesker.

jeg mener det. dette er alvorlig.

om du failer begge 2 nevnte tester. gå på community servicen. du kan losse shøtt. da blir du slank navie.

Anonymkode: c82c9...315

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant! Jeg tror du har et veldig godt poeng, det er det faktum at man tenker over valg man tar og er oppmerksom som gjør det effektivt. Derfor fungerer både lavkarbo og lavfett. Men følte det du jeg "tilfredsstilt" da du gikk ned på denne måten? Jeg hadde virkelig følt at jeg var på slankekur hvis jeg kuttet ut karbo!

Jeg følte meg "tilfredsstilt" på moderat lavkarbo; jeg kuttet altså ikke ut karbo, jeg kuttet i grunnen bare mest ned på karbo. 

Jeg har gått ned med lavfett tidligere (gamle Grete Roede), og i ettertid skjønner jeg at jeg absolutt ikke var "tilfredsstilt", men jeg var så 1) desperat etter å gå ned i vekt 2) uinformert 3) lykkelig over å se resultater, og 4) selvutslettende - at "tilfredsstillelse" aldri var noe tema. Nå skjønner jeg at det er av "nøklene" til vektmestring.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser lavkarbo, har mye mer energi og går aldri sulten lenger. Savner ikke pasta poteter eller ris, brød og knekkebrød lager jegselv. Det er sikkert ikke riktig for alle, men for meg er det perfekt. Det er viktig å skaffe seg kunnskap da, mange spiser helt feil. 

Anonymkode: 2bbdc...797

• Liker 1
Skrevet

Jeg har spist lavkarbo i ca 9 år nå. Det føles absolutt som en livsstil. Jeg har ingen problemer med å spise slik resten av livet. Jeg digger det! All den gode maten man kan lage! Og så er det sunt! Og smaker godt! Fett bærer smak. Det hadde vært t steg tilbake å spise lavfett. Det smaker jo ingenting. Har noen venninner som fortsatt er redd for fett og lager dip av mager kesam og sånt. Problemet er ikke hva jeg lager hjemme, men hva som tilbys andre steder. For eksempel når jeg er i møter eller er på kurs. Da er det ofte karbohydratrike matvarer på bordet og jeg har lite muligheter til å lage mat eller ta med mat selv. Jeg prøvde meg en gang på diabetikermåltid da jeg flydde med Emirates. Det ble med den ene gangen... Jeg ble servert høykarbo lavfett, det motsatte av hva diabetikere burde spise!

Mange misforstår kcal ut og inn. De tror det er faste verdier. Men utregningene er så unøyaktige fordi det er så mange faktorer man ikke kan ta med, og teorien er så oversimplifisert at det JEG ikke skjønner er at folk fortsatt messer denne frasen og prøver å følge den når det er så tydelig at den ikke fungerer. Det er jo forsåvidt riktig at man må forbrenne flere kcal enn man inntar for å gå ned i vekt, men når man ikke vet hvor mange kcal man egentlig forbrenner og når man heller ikke tar hensyn til at type kcal har forskjellig effekt på kroppen, så er det nesten bare flaks hvis man faktisk går ned i vekt og holder seg der.

Hva du spiser påvirker hvor mye  du spiser og hvor mye du forbrenner. De som sier noe annet er feilinformerte. Det er ikke likegyldig om du spiser karbohydrater, fett eller proteiner, bare du spiser x kcal. Hormoner spiller en stor rolle i metthetsfølelse, sultfølelse, fettlagring, fettforbrenning og slikt. Og hva vi spiser påvirker hvilke hormoner som blir produsert og slippet løs og i hvilke mengder.

Jeg pleide å spise ca 600 kcal til frokost kl 7. 2 grove brødskiver med pesto, gulost, paprika, agurk og salatblad. Kl 10 rumlet magen. Kl 11 var det lunsj og jeg var skrubbsulten. Hvis jeg nå spiser ca 600 kcal til frokost kl 7 (150g bacon og 3 egg for eksempel), så er jeg ikke sulten før ca kl 14, og magen rumler ikke, aldri. Jeg klarer meg til jeg kommer hjem igjen uten å bli skrubbsulten.

Anonymkode: 25594...22a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...