AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Video fra episoden: Hvem er det egentlig som opptrådt galt her? Jeg er usikker, for som politibetjenten sier, hun hindrer han i en etterforskning. Hvordan er dette i forhold til Norge og norsk praksis? Noen som vet? Kan politiet arrestere norske sykepleiere som nekter å ta blodprøve på bevisstløse pasienter? Anonymkode: 5d600...2b8
stan Skrevet 2. september 2017 #2 Skrevet 2. september 2017 Helt klart politiet. Hun blir arrestert fordi hun ikke gjør umiddelbart det politimannen ber henne om. Det blir jo heller ikke tatt ut tiltale mot henne. Det er vel liten tvil om at politiet opptrer feil her. Hvis det er sykehusets regler, så bør de henvende seg til sykehusets ledelse, slik at det kan gjøres et unntak. Det hadde ikke tatt mer enn maks en halvtime å ordne. 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #5 Skrevet 2. september 2017 Det er politiet som opptrer galt her, selvfølgelig. Det står i avisartikkelen at det er både loven og sykehusets regler som hindrer i å ta blodprøver fra en bevisstløs uten rettslig ordre (blodprøver som kan brukes i retten da. Sykehuset tar selvfølgelig blodprøver for nødvendig behandling). Hvis han skulle ha blodprøver fra sjåføren må det først skaffes en rettslig ordre på dette, og DA kan sykepleieren ta blodprøver. At det er "hospital policy" i tillegg å ikke ta disse prøvene er vel for å beskytte sykepleierne tenker jeg, når de blir presset av politiet? Sykepleieren kan jo og komme i trøbbel dersom hun hjelper politiet å bryte loven? Forresten var den bevisstløse personen bare en tilfeldig sjåfør som var blitt truffet i en ulykke som oppsto når politiet jaget en mistenkt. Grunnen til at politiet vil ha blodprøver av denne sjåføren er vel at de håper på et tilfeldig funn som kan flytte skylden vekk fra dem selv, ettersom politiet kan bli stilt til ansvar (hehe.. yeah right...) for ulykker som skjer grunnet slike biljakter. Anonymkode: 80096...673 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #6 Skrevet 2. september 2017 http://www.vgtv.no/video/145969/sykepleier-satt-i-jern-for-aa-gjoere-jobben-sin Jeg er sjokkert over uprofesjonaliteten til politimennene her. Sykepleieren gjør jobben sin etter sykehusets og statens prosedyrer, og blir tatt med makt av en politimann og ført avgårde i håndjern. Politiet i USA trenger sårt en oppgradering i utdanningsnivå og en holdningsendring, dette kunne ikke ha skjedd i Norge. Anonymkode: 8de4b...916 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #7 Skrevet 2. september 2017 Dessverre er det mange dårlige politifolk i USA, mange er bare kort innom yrket og prøver å finne seg noe annet. Anonymkode: 7256a...63d 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #8 Skrevet 2. september 2017 Jeg er mer sjokkert over at du ikke har sett at det allerede er laget en tråd om saken. Anonymkode: d4111...14f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #9 Skrevet 2. september 2017 I følge NBC, så kan politiet i helt spesielle tilfeller ta prøver dersom det er fare for at bevis forsvinner. Er ikke sikker på om dette er en slik situasjon. Anonymkode: 7256a...63d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #10 Skrevet 2. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mer sjokkert over at du ikke har sett at det allerede er laget en tråd om saken. Anonymkode: d4111...14f Jeg går ut i fra at du spøker, at du egentlig ikke er mer sjokkert over at jeg ikke har oppdaget en annen tråd enn over saken. Hva med å si ifra på en ordentlig måte? Anonymkode: 8de4b...916
stan Skrevet 2. september 2017 #11 Skrevet 2. september 2017 Nå har politiet kommet med en beklagelse. Det var jo ventet.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #12 Skrevet 2. september 2017 3 minutter siden, stan skrev: Nå har politiet kommet med en beklagelse. Det var jo ventet. Det skulle bare mangle. Jeg tenker at politiet her ikke bare viser uakseptabel opptreden av én politimann, men at ikke hans kollegaer stoppet ham viser tydelig at politiet trenger å sette fokus på holdningsarbeid og respekt for makten de har anledning til å utøve. Anonymkode: 8de4b...916
Anglofil Skrevet 2. september 2017 #13 Skrevet 2. september 2017 To tråder om samme emne er slått sammen. Yvonne (mod) 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #14 Skrevet 2. september 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skulle bare mangle. Jeg tenker at politiet her ikke bare viser uakseptabel opptreden av én politimann, men at ikke hans kollegaer stoppet ham viser tydelig at politiet trenger å sette fokus på holdningsarbeid og respekt for makten de har anledning til å utøve. Anonymkode: 8de4b...916 Politiets feil var at de ville ta blodprøve av den skadde uten rettslig ordre. Det var likevel ikke galt at de arresterte sykepleieren, da hun ble mistenkt for å hindre politiets arbeid. Politiet har alltid lov til å arrestere en person dersom det foreligger mistanke om lovbrudd. Dersom sykepleieren hadde prøvd å stikke av da hun ble arrestert, og som en følge av dette ble skutt og drept, er det slett ikke sikkert at dette ville ført til tiltale mot politimannen som skjøt. Anonymkode: 9dc0d...b2a
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #15 Skrevet 2. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Politiets feil var at de ville ta blodprøve av den skadde uten rettslig ordre. Det var likevel ikke galt at de arresterte sykepleieren, da hun ble mistenkt for å hindre politiets arbeid. Politiet har alltid lov til å arrestere en person dersom det foreligger mistanke om lovbrudd. Dersom sykepleieren hadde prøvd å stikke av da hun ble arrestert, og som en følge av dette ble skutt og drept, er det slett ikke sikkert at dette ville ført til tiltale mot politimannen som skjøt. Anonymkode: 9dc0d...b2a Litt tynt å si at politiet mistenker henne for lovbrudd når de prøver å få henne til å gjøre noe ulovlig og hun nekter vel? Anonymkode: 80096...673 3
Apis Skrevet 2. september 2017 #16 Skrevet 2. september 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Politiets feil var at de ville ta blodprøve av den skadde uten rettslig ordre. Det var likevel ikke galt at de arresterte sykepleieren, da hun ble mistenkt for å hindre politiets arbeid. Politiet har alltid lov til å arrestere en person dersom det foreligger mistanke om lovbrudd. Dersom sykepleieren hadde prøvd å stikke av da hun ble arrestert, og som en følge av dette ble skutt og drept, er det slett ikke sikkert at dette ville ført til tiltale mot politimannen som skjøt. Anonymkode: 9dc0d...b2a Hun er jo ansatt som sykepleier på et sykehus som har alle hennes data, hun kan ikke stikke av og gjemme seg, dette kunne vært løst på en mye bedre måte, de hadde blant annet hennes overordnede på telefon 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #17 Skrevet 2. september 2017 Jeg jobber på sykehus i Norge. Ofte får vi inn pasienter i følge med politi. Da ber jeg alltid politiet gå ut mens pasienten undersøkes, slik at man kan overholde taushetsplikten. Det er konkrete regler for når taushetsplikten kan brytes. Vil de ha blodprøver som ledd i etterforskning, skal det foreligge mandat fra politiadvokat om dette, i hvert fall hvis pasienten nekter. Er pasienten bevisstløs, må det i hvert fall foreligge mandat. Tipper det er lignende regler i USA. Det er i hvert fall helt feil å arrestere helsepersonell for å ikke lystre ordre. Helsepersonells viktigste oppgave er å ivareta pasienter, ikke etterforskninger. Anonymkode: 3f716...060 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #18 Skrevet 2. september 2017 3 minutter siden, Apis skrev: Hun er jo ansatt som sykepleier på et sykehus som har alle hennes data, hun kan ikke stikke av og gjemme seg, dette kunne vært løst på en mye bedre måte, de hadde blant annet hennes overordnede på telefon Hun burde i det minste latt være å sette seg til motverge da politimennene ville arrestere henne. Ved å sette seg til motverge i en slik situasjon, har hun allerede begått et alvorlig lovbrudd som kunne ført til lang fengselsstraff om det hadde blitt reist tiltale. Anonymkode: 9dc0d...b2a
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #19 Skrevet 2. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på sykehus i Norge. Ofte får vi inn pasienter i følge med politi. Da ber jeg alltid politiet gå ut mens pasienten undersøkes, slik at man kan overholde taushetsplikten. Det er konkrete regler for når taushetsplikten kan brytes. Vil de ha blodprøver som ledd i etterforskning, skal det foreligge mandat fra politiadvokat om dette, i hvert fall hvis pasienten nekter. Er pasienten bevisstløs, må det i hvert fall foreligge mandat. Tipper det er lignende regler i USA. Det er i hvert fall helt feil å arrestere helsepersonell for å ikke lystre ordre. Helsepersonells viktigste oppgave er å ivareta pasienter, ikke etterforskninger. Anonymkode: 3f716...060 Det er uansett feil å sette seg til motverge når en blir arrestert av politiet. Anonymkode: 9dc0d...b2a
BeautyBox Skrevet 2. september 2017 #20 Skrevet 2. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun burde i det minste latt være å sette seg til motverge da politimennene ville arrestere henne. Ved å sette seg til motverge i en slik situasjon, har hun allerede begått et alvorlig lovbrudd som kunne ført til lang fengselsstraff om det hadde blitt reist tiltale. Anonymkode: 9dc0d...b2a Hadde du lagt deg ned og akseptert alt selv? Det finnes noe som heter personlig integritet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå