Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gå påbygging for generell studiekompetanse neste år og vurderer å utdanne meg til sosionom, bioingeniør eller farmasøyt. Men det jeg lurer på er hvordan fungerer egentlig høyskolen? Noen sier at du styrer mye av dagen din selv, at du møter opp til de timene som passer deg. Andre sier du ikke kan ha noe fravær. Noen sier også at vi mesteparten av tiden sitter i store lesehaler å hører på læreren så dra vi hjem. 

Anonymkode: 829da...07f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle de tingene stemmer. Det spørs hva man studerer, noen har mye obligatorisk oppmøte, noen har ikke i det hele tatt. Noen forelesningen foregår i store auditorier, mens noen er i vanlige klasserom, det varierer fra studieretning til studieretning, hvor mange som tar faget osv.

Anonymkode: 1fb4e...56e

• Liker 1
Skrevet

Alle de tingene stemte på det studiet jeg tok. Noen fag/emner hadde obligatorisk oppmøte, andre var valgfrie. Noe var forelesninger i store auditorier med opp mot 100 studenter, andre var i grupper på 10-15 stk. Det finnes ikke noe fasitsvar eller en felles norm.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det kommer helt an på hvilket studie du tar. Noen studier har masse obligatorisk, andre har lite/ingenting. Grovt sett har profesjonsstudier mye obligatorisk undervisning (og praksis), akademiske fag har lite. Det kan også være sånn at noen av fagene på studiet ditt har obligatorisk oppmøte, og andre ikke. Noe fravær kan man uansett ha også i obligatoriske fag, stort sett er 10% fravær akseptert. 

Skrevet

Vet ikke noe om sosionom, men på bioingeniør og farmasøyt må du nok belage deg på mange obligatoriske labøvelser med tilhørende rapportskriving. Først når alle labøvelsene er godkjente gjennom semesteret får man lov til å gå opp til eksamen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...