AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Hadde ett utslett på haka i fjor, som varte ca 6 mnd før det gikk over. Fikk det tilbake i år, men det ble bare værre og værre, og kom på siden av leppa og ved nesen og, i tillegg til masse på haka. Var hos hudlege, og fikk Elidel og Solantra + Fungoral krem. Funket ikke. Dro til en annen hudlege. Han mente jeg hadde seboreisk eksem og, noe jeg synes er litt rart, men. Fikk Pevisone, og det meste av utslettet gikk bort. Ble overlykkelig! Skulle fortsette med Protopic, men fikk med en gang røde kviser og nupper, de bare hopper frem! Vet ikke om det var pga den, eller at jeg sluttet med Pevisone. Tør nesten ikke å fortsette med Protopic i tilfelle den gir meg mer og mer utslett. Har noen erfaring med at den kan gjøre det værre, for så å gjøre det bedre?? Jeg har alltid vært flink med kosthold og hudpleie, og dette gjør at jeg føler meg så stygg Anonymkode: 25770...64d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Jeg kjenner ikke til preparatene du nevner, men kan fortelle at jeg sporadisk slet med periodar dermatitt i årevis. Tilogmed på bryllupsdagen min hadde jeg står rundt munnen. Etter mange runder med antibiotika og diverse så innser jeg nå at jeg faktisk har vært symptomer i over to år! Det jeg gjorde annerledes og som kanskje har hjulpet har vært å ikke bruke solkrem på haka og å passe på å ikke søke tannkrem der. Det er den eneste forskjellen, og det har jeg tenkt å fortsette med. God befring, og lykke til videre! Om det er noen trøst så er jeg sikker på at du er nydelig til tross for de irriterende, små byllene rundt munnen! Anonymkode: 9a1be...8d3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #3 Skrevet 1. september 2017 Ikke "symptomer", men "symptomfri". Utover det står jeg for alt jeg har sagt. ☺ Anonymkode: 9a1be...8d3
vivale Skrevet 1. september 2017 #4 Skrevet 1. september 2017 du må bare holde deg unna ansiktsminke har det jeg også
Leopanter Skrevet 1. september 2017 #5 Skrevet 1. september 2017 Jeg synes rozex funker. Da i salveform, ikke gel. Det blir bedring ganske fort, men man bør smøre i 3-4 måneder for å få en mer varig effekt. Rozex kan fås både med og uten resept, selv om de på mitt apotek nektet å selge meg den over disk. Jeg orket ikke å skaffe ny resept, så jeg bestilte den på nettapotek istedenfor
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #6 Skrevet 1. september 2017 Takk for svar. Har nesten ikke brukt noe sminke på mange måneder pga dette, så det kan ikke være det heller. Fikk Rozasol av legen første gang jeg hadde utslettet, og det funket ikke. Utrolig fortvilende Anonymkode: 25770...64d
Ivy Skrevet 1. september 2017 #7 Skrevet 1. september 2017 hvor lenge har du brukt protopic ? Jeg har atopisk eksem og får negativ reaksjon av å bruke elidel/protopic. Hvis du har brukt preparatet over lengre tid og det forårsaker kviser og nupper, så burde du vel kanskje ta kontakt med legen din igjen å be om noe annet? Hvis pevisone hjalp, betyr det at du fortsatt har infeksjon rundt munnen ? Har du prøvd med kortisonkremer?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #8 Skrevet 1. september 2017 Jeg ringte inn til hudlegene etter at de første kremene ikke hadde funket, og fikk time hos en annen. Han mente jeg skulle ventet lengre, men hadde jo ikke merket noe bedring på mange uker. Fikk flere kviser/røde nupper etter bare å ha brukt protopic en gang. Har ikke brukt den på ett par dager, og prøvde igjen i kveld. Har sett flere nupper/kviser etter det, så virker som det er den jeg reagerer på. Pevisone inneholder kortison mener jeg, er vel derfor man ikke skal bruke den lenge av gangen. brukte den i to uker. Da var nesten alt utslettet borte, men arr igjen. Anonymkode: 25770...64d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #9 Skrevet 2. september 2017 Jeg har utbrudd med perioral dermatitt med jevne mellomrom. Har lært meg å kjenne det igjen når det dukker opp, slik at jeg er raskt ute med å smøre på Rozex salve. Da forsvinner det fort. Kan ikke bruke sminke over utbruddet, for det trigger utslettet - kun rozex. Ellers bruker jeg sminke helt uten problemer når jeg er symptomfri Bruker i tillegg dagkremen fra rosaliac-serien til la roche posay for å motvirke utbrudd. Den fungerer kjempe fint på perioral dermatitt Har du er stort utbrudd burde du imidlertid først og fremst skaffe deg en antibiotikakur. Det er veldig vanskelig å få det til å trekke seg tilbake dersom det først har blitt skikkelig ille. Anonymkode: 02d25...77d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #10 Skrevet 2. september 2017 Og ikke bruk kortisonkrem på perioral dermatitt! Anonymkode: 02d25...77d 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #11 Skrevet 2. september 2017 Jeg har akkurat fått tilbake perioral dermatitt. Hadde det en periode i fjor også, på samme tid av året når jeg tenker meg om. Får det pga astmamedisinen. Skal ikke smøre på kortisonkrem. Cicaplast gel hjelper fordi den er bakteriedrepende og så har jeg god erfaring med å smøre på en krem som heter "aloe propolis" fordi den er også bakteriedrepende og roer ned huden. Anonymkode: 97992...ded
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #12 Skrevet 4. september 2017 Rart jeg fikk krem med kortison av hudlegen da, bør ikke de vite at det kan gjøre det værre.? Fikk oppfølgingstime i Novmber, men vet ikke hva jeg skal gjøre før det. Fikk beskjed om å smøre med Daktakort ved forverring, men det er jo og med kortison. Jeg fikk Rozasol av legen i fjor. Smurte i mange mnd, og da jeg sluttet gikk det bort etter en stund. Er Rozex med eller uten kortison? Har hørt at man kan få både med og uten resept. Anonymkode: 25770...64d
Leopanter Skrevet 4. september 2017 #13 Skrevet 4. september 2017 Bare ikke smør med kortison, det gjør det verre! Bra først, så verre. Legen har tydeligvis ikke peiling på akkurat denne hudlidelsen, for å holde seg unna kortison er jo første bud Rozex er uten kortison og er som Rozasol en salve mot rosacea. Behandlingsformene mot pd og rosacea er ofte svært like.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #14 Skrevet 4. september 2017 Nå har jeg vært hos legen igjen. Fikk Rozex, men han vil ikke gi meg antibiotika :/ Sa det er nye retningslinjer eller noe. Og han mener det med kortison var noe man trodde før i tia. Jeg er skeptisk, men. Anonymkode: 25770...64d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #15 Skrevet 6. september 2017 Ærlig talt, du må få deg ny lege! Alle steder blir det frarådet mot å bruke kortisonkrem ved perioral dermatitt, for det vil da komme tilbake langt verre. Søstera mi har også perioral dermatitt, og gikk på blamma ved å bruke kortison på utslettet hun hadde rundt nesevingene. Det ble bedre først, også kom det voldsomt tilbake og spredte seg til både hake og litt i panna. Og for mange vil ikke perioral dermatitt trekke seg tilbake uten Tetracyclin. Selv gikk jeg med et ansikt med utslett i over ett år pga graviditet og amming, før jeg endelig fikk antibiotika. Å gå med utslettet så lenge setter varige spor, og nettopp derfor er det så viktig å bli riktig behandlet. Jeg er litt rødere i huden der utslettet var som verst, og det vil ikke forsvinne av seg selv. Kjenner jeg blir så irritert når leger ikke tar slike hudproblemer på alvor 😤 Anonymkode: 02d25...77d
Fersken90 Skrevet 6. september 2017 #16 Skrevet 6. september 2017 Rozex fungerer veldig bra på meg! Men du må begynne å ta det med en gang du merker det. Tetracyclin fungerte bra på meg når jeg hadde skikkelig utbrudd, men det er antibiotika da..
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #17 Skrevet 7. september 2017 Jeg bruker tetracyclin mot dette. Får utbrudd 1, kanskje 2 ganger i året som ikke går bort av seg selv. Får det også rundt øynene, som er VONDT. Anonymkode: 553c6...dc0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #18 Skrevet 7. september 2017 Hvor ofte har du brukt tetracyclin? Tror aldri jeg brukt antibiotika før, så skal vel litt til før huden min blir resistent. Tror jeg må dra til en annen lege og få meg slike tabletter, utslettet har spredd seg enda mer. Har hatt det i ca 4 mnd nå. Hadde i fjor og, men ikke like ille. Gruer meg til neste år, hvis det bare skal bli værre for hvert år Anonymkode: 25770...64d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #19 Skrevet 7. september 2017 Kan man forresten bestille time hos andre enn fastlegen, som jobber på samme legekontor? Vet at en annen lege har gitt ut slike tabletter til ei venninne av meg som hadde problemer med kviser. Anonymkode: 25770...64d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #20 Skrevet 7. september 2017 48 minutes ago, AnonymBruker said: Hvor ofte har du brukt tetracyclin? Tror aldri jeg brukt antibiotika før, så skal vel litt til før huden min blir resistent. Tror jeg må dra til en annen lege og få meg slike tabletter, utslettet har spredd seg enda mer. Har hatt det i ca 4 mnd nå. Hadde i fjor og, men ikke like ille. Gruer meg til neste år, hvis det bare skal bli værre for hvert år Anonymkode: 25770...64d Mange ganger! Kuren har stort sett vart i 3 måneder-ish Anonymkode: 553c6...dc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå