Gå til innhold

Aspergers og hukommelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Pippi Lotta said:

Og du har fasiten på hva som er viktig? En annen måtte og formulere det på er jo at asberger hjerner har en annen måte og bestemme hva som er viktig, en vanlige a4 gjerne. 

Det er ikke så viktig å huske hva sønnen til venninna til naboen til kusina heter, eller mønsteret på duken julen for 20 år siden. Det som menes med viktig, er hva som har nytte. 

Anonymkode: a4866...ce7

Skrevet

Dårlig hukommelse er i seg selv ikke et autismetrekk. 

Men: det er en konsekvens av andre autisme-trekk. 

Autister prosesserer input annerledes enn nevrotypiske. Det gjør at vi ikke alltid får med oss hva som blir sagt. Spesielt om det er verbalt, er det mange som sliter. Veldig mange prosesserer skriftlig informasjon mye bedre. 

Så har du det at autister ofte sliter med mye angst og stress, som igjen fører til kognitiv svikt - også i hukommelsen. Er man stresset, blir korttidsminnet svekket. 

Så har man det at nevrotypiske og nevrodiverse ikke alltid skjønner hverandre, så det kan hende du tror du har svart på det han egentlig lurer på, mens du egentlig ikke har det, derfor må han spørre igjen. 

Anonymkode: 0daed...8ba

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig å slite med eksekutiv dysfunksjon når man har autisme eller adhd. Hukommelse er en del av dette, dermed kan mange slite med særlig arbeidsminne.

Selv har jeg problemer med kortidshukommelsen, men som flere nevner her gjelder dette kun på visse områder. Når det gjelder ting jeg interesserer meg for, er kortidshukommelsen veldig bra.

Anonymkode: b88d2...3c8

Skrevet

Alle med asperger er også et menneske og kan å rammes av demens. Jeg har blitt antatt har asperger, men har fått beskjed at jeg har god hukommelse og husker godt. 

Anonymkode: ffef3...365

Skrevet

Jeg har asperger og sliter med å skille det som er viktig å huske på.  Jeg kan få samme beskjed mange ganger og aldri oppfatte at når noen sier noe til meg igjen og igjen så er det fordi det er noe jeg faktisk burde huske på uten å få påminnelse. 

Anonymkode: 7e8aa...553

Skrevet
On 9/13/2017 at 8:01 PM, Horten Market said:

Godt innspill, men jeg tror dessverre ikke det er sånn. Når hjernen ikke blir veiledet mot det sentrale temaet, blir det den fokuserer på enten valgt tilfeldig, eller ut fra andre kriterier. Et slikt kriterium kan for eksempel være aspergerens yndlingstema. Aspergere har ofte ett eller noen få yndlingstema som de opparbeider seg store kunnskaper om. Det kan tenkes at dette skjer som en konsekvens av mangelen i evnen til å se sammenhenger, som er den evnen hjernen bruker for å finne ut hva som er viktig å fokusere på.

Selv om årsaken til aspergers og autismespekterlidelser anses å være nevrologisk, så kan vi forvente at det kommer bedre  programmer i fremtiden som gjør det mulig å trene opp sensitiviteten som mangler.

Vet ikke om man trenger programmer. For min del har det hjulpet med kommunikasjon. At jeg får forklart ting som ikke-aspergere tar som en selvfølge.  I tillegg må jeg få forklart ting slik det gir mening for meg. 

Anonymkode: 7e8aa...553

Skrevet
1 hour ago, Mari Y said:

Tror nok ikke man bør lene seg på en blogg 

Nå er denne personen autist og blogger for å opplyse andre. Hun har nok reell kunnskap. 

Skrevet

Har et familiemedlem på spekteret som stadig spør om det samme, og slik har det alltid vært. Dette skyldes ikke at vedkommende har dårlig hukommelse, for den er eksepsjonelt god! Tror det først og fremst handler om at hen har enkelte yndlingstemaer som hen elsker å terpe på, og derfor spør om det samme selv om hen vet svaret. Har forsøkt å teste personen med å svare noe annet enn jeg pleier, da blir jeg arrestert med én gang😅

Anonymkode: f1930...ab8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 18.35):

Nå er denne personen autist og blogger for å opplyse andre. Hun har nok reell kunnskap. 

Jeg har autisme selv, men det er likevel mye jeg ikke vet om autisme. Jeg vet bare at jeg har den diagnosen. 

Endret av Mari Y
Skrevet

Jeg har ikke lest tråden. Men en aspberger husker alt. 

Skrevet

Kjenner en med Asperger. Spør du hvem som vant fotball vm i 1972 og hvem som var første mann på mont everest. Så ja, da vet han det!

Anonymkode: b08d3...912

Skrevet
Helene skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke lest tråden. Men en aspberger husker alt. 

Jeg spiller brettspill hver uke med en med aspberger. Hun husker ikke spillereglene fra gang til gang som egentlig er det eneste man bør kunne lære seg der, men husker alt vi snakket om forrige gang, hvem som var der, hva de hadde på seg osv. Så at de husker alt stemmer ikke.

Anonymkode: cfc6f...328

• Liker 1
Skrevet

Min Asperger husker alt. Dette er tanteungen. Men, det er forskjell. De er ikke like. De er like unike som oss andre. 

• Liker 2
Skrevet
Helene skrev (21 minutter siden):

Min Asperger husker alt. Dette er tanteungen. Men, det er forskjell. De er ikke like. De er like unike som oss andre. 

Enig. Mennesker er ikke diagnosen sin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...