Gå til innhold

Aspergers og hukommelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en bekjent som har aspergers. Noe som jeg merker på han er at han ofte glemmer ting man burde klare å huske. Han kan f.eks spørre om de samme tingene flere ganger. Har det sammenheng med diagnosen eller er han bare glemsk? Altså det virker som om han tenker over at det han spør om burde han huske. Ikke virker det som om han husker å ha spurt tidligere heller og det kan gå veldig kort tid mellom spørsmålene. Det er ikke snakk om dager,  men i løpet av samme dagen. 

Forstår at alle har glemt ting før, men for han så er det hele tiden at han ikke husker at han har spurt og hva han faktisk fikk som svar.  Aldri opplevd noen som virker å følge såpas dårlig med på ting man selv har spurt om .

Han klarer heldigvis å huske mange andre ting så han er ikke helt uten hukommelse. 

Anonymkode: 586c2...38d

• Liker 1
Skrevet

En jeg kjenner med Asperger forklarer det med at hodet alltid er fullt, og det er en egen prosess å lagre "uviktig" informasjon i hodet. 

Det er samme grunnen som blir gitt når vedkommende ikke viser interesse for hvordan andre har hatt det siden sist. 

Interessen er der, men det er ikke "plass" i hjernen til å lagre informasjon som ikke angår personen selv. Når personen blir minnet på ett gjøremål en venn skulle utføre, så melder interessen seg derimot fort og samtalen handler om den andre. Det går på lagringsevne og ikke interesse. 

Du kan jo tenke deg hvor mye som må lagres når de mest selvforklarende ting må lagres i hjernen for å kunne ta det frem og bruke det i en situasjon du trenger det.

Feks: Er noen lei seg? Skal jeg gi klem? Skal jeg lytte?Skal jeg gi råd?

Jeg har lært at jeg skal si hei når jeg treffer kjente. Jeg må huske å se på den jeg hilser på. Jeg møtte personen for 30 min siden, skal jeg si hei igjen? Husket jeg å smile? Var det riktig å smile?

Alt det sosiale må læres, også det vi andre lærer automatisk, og det må lagres. 

Hvor mye som må læres og hvor problemene ligger varierer selvsagt fra person til person, men de har alle utfordringer vi andre ikke har sosialt.

Anonymkode: a9530...8a0

• Liker 1
Skrevet

Varierer nok veldig mye, men det er en del som har adhd og asperger

Anonymkode: 369ef...97b

• Liker 1
Skrevet

Det er nok ingen sammenheng mellom Asperger og dårlig hukommelse på den måten du skisserer TS. Det kan ha helt andre årsaker enn Asperger. 

Anonymkode: f6fab...b17

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ha det slik hvis jeg er veldig stresset, men generelt uvanlig god hukommelse til vanlig. Kan en haug med bilnumre, telefonnumre, adresser, navn på folk jeg har kommet over på FB f. eks. og jeg vet hva jeg gjorde på mange datoer. Husker hvilken dato jeg var med den og den i 2009 liksom. 

Anonymkode: d1da9...327

Skrevet
På 5.9.2017 den 3.01, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ha det slik hvis jeg er veldig stresset, men generelt uvanlig god hukommelse til vanlig. Kan en haug med bilnumre, telefonnumre, adresser, navn på folk jeg har kommet over på FB f. eks. og jeg vet hva jeg gjorde på mange datoer. Husker hvilken dato jeg var med den og den i 2009 liksom. 

Nettopp, du husker uviktige detaljer, og det er karakteristisk for AS. Du husker det du fokuserer på. En normal hjerne fester seg ved oppmøte klokken 17, mens asperger-hjernen (i dette tilfellet) er fokusert på bilnummeret. Begge hjernene har oppfattet en del av virkeligheten, men det var tidspunktet du skulle huske, ikke bilnummeret. Asperger-hjernen mangler det som leder oppmerksomheten mot det som er viktig.

• Liker 1
Gjest Esperanza98
Skrevet
1 time siden, Horten Market skrev:

Nettopp, du husker uviktige detaljer, og det er karakteristisk for AS. Du husker det du fokuserer på. En normal hjerne fester seg ved oppmøte klokken 17, mens asperger-hjernen (i dette tilfellet) er fokusert på bilnummeret. Begge hjernene har oppfattet en del av virkeligheten, men det var tidspunktet du skulle huske, ikke bilnummeret. Asperger-hjernen mangler det som leder oppmerksomheten mot det som er viktig.

Jeg husker også svært detaljerte ting, men det begrunner av at jeg har opplevd sterke traumer. Hvis det skjer ting som trigger dem kan jeg også huske alt som skjedde (selvfølgelig ikke bare dato), men hvor det skjedde, hva jeg gjorde etterpå, hvem jeg var med osv. Jeg kan huske Glimt fra jeg var 1 år. Husker en del ting fra jeg var 2 år.

Skrevet
14 minutter siden, Esperanza98 skrev:

Jeg husker også svært detaljerte ting, men det begrunner av at jeg har opplevd sterke traumer. Hvis det skjer ting som trigger dem kan jeg også huske alt som skjedde (selvfølgelig ikke bare dato), men hvor det skjedde, hva jeg gjorde etterpå, hvem jeg var med osv. Jeg kan huske Glimt fra jeg var 1 år. Husker en del ting fra jeg var 2 år.

Ingen husker noe fra de var 1 år gammel. Knapt fra man var 2 år heller. 

Anonymkode: 118e8...776

Gjest Esperanza98
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man kan faktisk det. Jeg ble utsatt for kraftig omsorgssvikt og ble tatt ut derifra når jeg var 2 år. Husker flere ting fra før det. Da jeg havnet i fosterhjem som 2 år og 10 mnd hadde jeg bodd i beredskapshjem allerede i 7 mnd. Etter mange år, har nesten ikke vært der, kan jeg beskrive hvordan nesten alle rommene så ut. Å påstå at noen ikke kan huske noe er tåpelig. Jeg vet selv hva jeg husker og ikke

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker ihvertfall små glimt fra jeg var 1 år gammel.. 

Anonymkode: dcd6f...a0a

• Nyttig 1
Skrevet
58 minutter siden, Esperanza98 skrev:

Jo, man kan faktisk det. Jeg ble utsatt for kraftig omsorgssvikt og ble tatt ut derifra når jeg var 2 år. Husker flere ting fra før det. Da jeg havnet i fosterhjem som 2 år og 10 mnd hadde jeg bodd i beredskapshjem allerede i 7 mnd. Etter mange år, har nesten ikke vært der, kan jeg beskrive hvordan nesten alle rommene så ut. Å påstå at noen ikke kan huske noe er tåpelig. Jeg vet selv hva jeg husker og ikke

Du vet selv hva du tror du husker. Men du vet ikke helt hva som er sant og ikke. Det er  umulig å huske fra man er ett år. Du blander nok senere minner og  informasjon fra andre kilder. 

Skrevet
6 timer siden, Horten Market skrev:

Ja, det også - men jeg husker også viktige ting. Hvis du spør meg hva jeg skal 29 juni neste år så vet jeg det også. Hehe. Det er en treningssak da - men hjelper jo hvis man har god hukommelse i utgangspunktet. Men spesielt i stressede situasjoner, så husker jeg som du sier bare de uviktige tingene. Jeg er f. eks. ikke noe glad i å gå til legen, så hver gang jeg har vært der husker jeg klokkeslettet som vistes da jeg kom inn, hva han hadde på pulten og hvor mange vanndråper det var ved vasken - men ikke noe av det han sa. :P Lettere å huske hvis jeg får ting skriftlig enn muntlig også.

Skrevet
På 8.9.2017 den 14.32, Horten Market skrev:

Så asperger hjernen vet altså hva som er viktig, siden den sorterer ut nettopp dette. "Dette er det viktige nå, fokuser på det uvikitge".

Anonymkode: 312e0...9af

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så asperger hjernen vet altså hva som er viktig, siden den sorterer ut nettopp dette. "Dette er det viktige nå, fokuser på det uvikitge".

Godt innspill, men jeg tror dessverre ikke det er sånn. Når hjernen ikke blir veiledet mot det sentrale temaet, blir det den fokuserer på enten valgt tilfeldig, eller ut fra andre kriterier. Et slikt kriterium kan for eksempel være aspergerens yndlingstema. Aspergere har ofte ett eller noen få yndlingstema som de opparbeider seg store kunnskaper om. Det kan tenkes at dette skjer som en konsekvens av mangelen i evnen til å se sammenhenger, som er den evnen hjernen bruker for å finne ut hva som er viktig å fokusere på.

Selv om årsaken til aspergers og autismespekterlidelser anses å være nevrologisk, så kan vi forvente at det kommer bedre  programmer i fremtiden som gjør det mulig å trene opp sensitiviteten som mangler.

Skrevet

Jeg husker også ting fra jeg var 1, 2 og 3 år. Husker følelsen jeg hadde. Da jeg var 2 bygde vi hus og der var ikke trapp. Husker jeg hadde på meg en poncho jeg var så stolt av og at jeg ble glad da tanta mi skrøt av den. Husker også at jeg ble redd da jeg ikke så noen i huset, fant de utenfor der de grillet. Jeg ble redd pga der kun var stige ut og jeg ikke klarte komme ut selv og gråt. Så kom tanta mi og bar meg ut. Jeg ble paff og rar for det føltes feil at hun kom. Det var mamma eller pappa som skulle bære meg ut. Og jeg var litt for nærmet husker jeg. For at de ikke kom. Husker dette pga det vakte sterke følelser. Husker og en episode der jeg våknet i mitt eget spy i grindsenga. Og en del andre episoder. Husker også fra jeg var ca ett. Yndlings bamsen min. Hvordan den føltes og at jeg var så glad i den. 

Anonymkode: 39f65...c40

Skrevet

Men hva som er viktig informasjon for en person er ikke nødvendigvis det for en annen bare så det er sagt. 

Anonymkode: f6fab...b17

• 6 år senere...
Skrevet

Autisme er så mangt. Mange med autisme kan være mer punktlig enn de aller fleste. Selv er jeg ganske distre, men det trenger ikke være diagnosen. Det kan like godt like i genene. 

https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=479787

Og å huske avtaler osv er jo viktig informasjon. 

• Liker 1
Skrevet
Horten Market skrev (På 8.9.2017 den 13.32):

Og du har fasiten på hva som er viktig? En annen måtte og formulere det på er jo at asberger hjerner har en annen måte og bestemme hva som er viktig, en vanlige a4 gjerne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2017 den 17.19):

Hei, jeg har en bekjent som har aspergers. Noe som jeg merker på han er at han ofte glemmer ting man burde klare å huske. Han kan f.eks spørre om de samme tingene flere ganger. Har det sammenheng med diagnosen eller er han bare glemsk? Altså det virker som om han tenker over at det han spør om burde han huske. Ikke virker det som om han husker å ha spurt tidligere heller og det kan gå veldig kort tid mellom spørsmålene. Det er ikke snakk om dager,  men i løpet av samme dagen. 

Forstår at alle har glemt ting før, men for han så er det hele tiden at han ikke husker at han har spurt og hva han faktisk fikk som svar.  Aldri opplevd noen som virker å følge såpas dårlig med på ting man selv har spurt om .

Han klarer heldigvis å huske mange andre ting så han er ikke helt uten hukommelse. 

Anonymkode: 586c2...38d

ASPERGER SYNDROM · FUNKSJONSNIVÅ Hukommelsessvikt

Anonymkode: 3bbbe...f01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...