AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Hvordan bør man snakke med barn om overvekt? 10-åringen har blitt veldig opptatt av at hun har stor mage. Hun sier ikke direkte at hun ikke liker den, men det er tydelig at hun er usikker og søker bekreftelse på at hun er OK. Hun er en godt likt jente, men mange venner. Jeg tviler på at hun har fått kommentarer på dette av andre. Tror hun bare har blitt veldig oppmerksom nå som jentene starter å skille seg mer fra hverandre mtp kropp. Så hvordan responderer man på det til barn? Man vil jo gjerne gi veiledning SAMTIDIG som man ønsker at hun er komfortabel i egen kropp. Den kombinasjonen synes jeg er vanskelig. Jeg vil hverken bidra til å gi henne et dårlig selvbilde, samtidig som jeg ikke vil bagetalisere overvekt. Noen med erfaring eller tanker? Har lest noen artikler på nett, men kan være fint å høre fra andre også. Anonymkode: f3864...68a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Hvis det er slik at barnet ditt er overvektig så oppsøker du noen som har kompetanse på overvekt hos barn. Er det slik at dere spiser masse drittmat hjemme og hun ikke er så veldig aktiv så sier det seg selv hvorfor hun er tjukk. Men hvis dere lever relativt sunt og hun er normalt aktiv så er det jo på tide med en legesjekk. Anonymkode: 423f7...33c 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #3 Skrevet 1. september 2017 Ikke problematiser vekt. Hun trenger ikke å ha noe forhold til overvekt og om det er bra eller dårlig nå. Er hun overvektig snakker du med noen med kompetanse og legger om livsstilen til familien. Uansett bekrefter du at hun er flott som hun er. Eneste jeg veileder mine barn på er at man trenger riktig næring, sol, søvn osv for å få bedre dager. Linker det ikke til vekt i det hele. Og at noe mat inneholder lite av næringsstoffene man har behov for. Anonymkode: 2a6e8...9f8 5
bobleplast_ Skrevet 1. september 2017 #4 Skrevet 1. september 2017 Hvis et barn er overvektig bør hele familien legge om kostholdet. Snakk med helsesøster og/eller fastlegen om dette. 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #5 Skrevet 1. september 2017 I den alderen blir det ofte is/godteri ofte, man mister litt kontrollen når de er ute hos andre. Hvis dere er en normalt aktiv familie med normal kost, så ville jeg sett på alt det andre hun får i seg. Anonymkode: e8f28...e2a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #6 Skrevet 1. september 2017 Kontrollere kosthold gir ikke NOE råd om hvordan TS burde oppføre seg. Å endre kosthold uten å endre oppførsel hos seg selv vil ikke gi tryggere barn. Problemer knyttet til overvekt og kropp vil ikke forsvinne bare fordi barnet går ned i vekt Anonymkode: ddbb3...81f 1
Luckiness Skrevet 1. september 2017 #7 Skrevet 1. september 2017 Først og fremst bør dere endre kostholdet hjemme (med mindre dere spiser sunt fra før). Ha en ca. lik måltidsrytme i hverdager og helg. Lag mat slik det er nok, men samtidig ikke slik man kan spise til man stuper. En porsjon holder og så kan man heller ha mer salat eller grønnsaker til de som er mer sulten. Hold søtsaker/snacks til en dag i uken, men i begrenset mengde. Skal dere i besøk, bursdager o.l. hvor det serveres usunn mat så trenger dere ikke å ha søtsaker/snacks på toppen av det fordi det likevel er lørdag f.eks. Spør om hun vil begynne på en fysisk aktivitet. Dansing, fotball, turn, håndball osv. Meld henne på og gjerne samme sted som venninner går eller hør med andre foreldre om deres barn kan begynne på samme aktivitet. Da er det mer motivasjon. Gå turer i helgene med henne og familien, gjerne ta med en venninne av henne slik hun synes det blir gøyere. Gjør fysisk aktivitet flere ganger i uken selv om hun evt ikke begynner på/går på en aktivitet. Gå tur, gå/sykle til butikken/til besøk/venner istedenfor å kjøre, svømmehall, åpen idrettshall o.l. Dette bør dere alle gjøre, ikke kun henne. Det er viktig at alle har en sunn livsstil. Ikke ha noe som helst fokus på at en sunnere livsstil fører til vektnedgang. Bare begyn med sunnere vaner og ikke forklar noe særlig. Det er ikke sikkert hun tenker over at vanene gradvis endres. Spør hun hvorfor maten er blitt sunnere eller hvorfor dere plutselig skal gå mer tur, fortell om fordelene med denne livsstilen uten å nevne vekt. Mer overskudd, konsentrert, sover bedre, mindre trøtt, bedre kondisjon under aktiviteter, bra for kroppen osv. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #8 Skrevet 1. september 2017 Hvis hun et 10 år og har stor mage, kan jeg nesten garantere deg at hun har fått kommentarer ref. egen tiåring og hva som blir delt fra skolehverdagen. En tiåring forstår dette med kropp, vekt, mat, godteri, sunt og usunt. Dersom du selv har et vektproblem, kan du kanskje fortelle henne at du håper hun slipper det. Fortell henne at hun er fin som hun er, og at hun absolutt ikke trenger å slanke seg. Men om hun tar sunne valg og er aktiv, så vil hun vokse opp og bli en slank ungdom. Men det krever endringer, og det må hun bestemme selv. Ønsker hun det, kan du motivere med å gjøre sunne valg enkle for henne Anonymkode: 64b46...629
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå