Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en person som liker å ha konkrete mål å strekke meg etter. Studiet jeg ønsker å komme inn på neste år hadde 48 som poenggrense i år. Jeg får 8 alderspoeng. Hvor mange konkurransepoeng burde jeg ha for å være helt sikker på å komme inn neste år? :)

Anonymkode: f3bb5...c8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt umulig å vite da det kommer an på hvor mange som kommer til å søke og hvilke karakterer de har. For å være helt sikker må du ha 6 i alle fag og i tillegg ha maks av tilleggspoeng. 

Anonymkode: 4be97...aa9

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt umulig å vite da det kommer an på hvor mange som kommer til å søke og hvilke karakterer de har. For å være helt sikker må du ha 6 i alle fag og i tillegg ha maks av tilleggspoeng. 

Anonymkode: 4be97...aa9

Trenger vel ikke 6 i alle fag på 48 poeng? Høres i overkant ut i og med at TS har 8 alderspoeng. 

Anonymkode: ef7de...a0f

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er en person som liker å ha konkrete mål å strekke meg etter. Studiet jeg ønsker å komme inn på neste år hadde 48 som poenggrense i år. Jeg får 8 alderspoeng. Hvor mange konkurransepoeng burde jeg ha for å være helt sikker på å komme inn neste år? :)

Anonymkode: f3bb5...c8f

8 alderspoeng? Bruker det ikke være typ Max 3, eller 5?

Anonymkode: bbe7a...eb8

Skrevet

Hvilket studie er det? Om du ser på samordna kan du se grensa fra tidligere år, ofte er det en god indikator på hvor mye det kan komme til å øke om de skal ha samme antall studieplasser. Jeg ville satset på 52 poeng totalt, da har du forhåpentligvis litt å gå på,og det er ikke så ofte grensene økes så mye (men igjen, det kommer an på hvilket studie det er og antall plasser).

Anonymkode: 9b9e4...ac6

Skrevet

Poenggrenser kan variere veldig fra år til år. Et eksempel er studieprogrammet "matematikk, informatikk og teknologi"(er forsåvidt erstattet med et annet program nå) på UiO som var "åpent/alle" i 2015, men som hoppet til 52 poeng i 2016.

Nå er nok dette et spesielt tilfelle, og jeg regner med at poenggrensen neste år blir ca lik som i år +-2 poeng - men for å være sikker bør du bare sikte på å gjøre det best mulig.

Anonymkode: 438f9...e4d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenggrenser kan variere veldig fra år til år. Et eksempel er studieprogrammet "matematikk, informatikk og teknologi"(er forsåvidt erstattet med et annet program nå) på UiO som var "åpent/alle" i 2015, men som hoppet til 52 poeng i 2016.

Nå er nok dette et spesielt tilfelle, og jeg regner med at poenggrensen neste år blir ca lik som i år +-2 poeng - men for å være sikker bør du bare sikte på å gjøre det best mulig.

Anonymkode: 438f9...e4d

Nei, dette er ikke et hopp i poenggrensen. For alt man vet kan søkerne ha ligget på samme nivå som årets poenggrense. Når alle har kommet inn har man rett og slett ingen aning om hvordan poengsummen til søkerne er. Den kan være rundt 30 eller over 50. 

Anonymkode: a536a...a8d

Skrevet

Regn ut snittet ditt så ser du hvor mange poeng du har + alderspoeng og andre poeng: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/ . Du vil se etterpå hvor langt du er i fra poenggrensen i år. 

Jeg skal selv ta opp fag fra vgs, jeg kom ikke inn i år for jeg manglet 1 poeng fra poenggrensen..Jeg har også alle 8 alderspoeng. 

Anonymkode: ba943...ff1

Skrevet
På ‎01‎.‎09‎.‎2017 den 16.23, AnonymBruker skrev:

8 alderspoeng? Bruker det ikke være typ Max 3, eller 5?

Anonymkode: bbe7a...eb8

Det er max 8 ;)

Anonymkode: ba943...ff1

Skrevet

Sjekk poenggrensen fra i år og ha et mål og komme over den. 

Anonymkode: a9fad...54c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...