AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Samboer har en Sony Xperia Z3. Det har vært mye tull med han. Nå er mobilen toogethalvt år gammel og skjermen er ferdig - halvparten av overflaten er ikke klikkbart lenger. Ny mobil kommer i posten hvert øyeblikk. Men går det an å klage på det? Samtlige venner av oss som har hatt Sony mobiler har opplevd dette med skjermen. Noen før garantitiden gikk ut, de fleste rett etter. Ingen har klaga, fordi de liksom ikke bryr seg. Sist jeg fikk en ny mobil på reklamasjon var en Samsung featurephone som var fire år gammel. Argumenterte da for at en mobil må kunne ventes å vare like lenge som en klokke, en vaskemaskin eller andre varige forbruksgoder. Dette har kanskje endret seg? Håper noen i liknende situasjon kan dele erfaringer! Anonymkode: 4a70d...15f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Reklamasjonsfristen for mobiltelefoner er fem år, fastslått i Høyesterett, om jeg ikke tar feil. Jeg reklamerte nettopp på en Samsung fra 2014 hos Elkjøp helt uten problemer. Anonymkode: 81495...65c 1
Fjompen Skrevet 2. september 2017 #3 Skrevet 2. september 2017 Du må vokte deg for å i det hele tatt bruke ordet "garanti", siden butikk/produsent nok utmerket godt vet at du sikter til Forbrukerkjøpsloven, som gir deg en veldig god dekning, men kan velge å vise til vilkår/lengde på produsentens garanti. For å kunne påpeke en mangel ihht Forbrukerkjøpsloven må du presisere at du reklamerer på en mangel ved produktet. Da har du 5 års vern mot feil på produktet som var der ved kjøpsdato, forutsatt at du reklamerer innen rimelig tid. En kjent svakhet i produksjonen er en slik mangel. I de fleste tilfeller er det jo uansett bare å reklamere, får du godkjent reparasjon eller omlevering er det jo greit, om ikke så kaster verkstedet telefonen for deg kostnadsfritt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #4 Skrevet 2. september 2017 Garantitiden er løpt ut etter 2 år, men du har fem års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Og ja, der er en gammel dom på at mobiler har fem års reklamasjonsrett etter Forbrukerkjøpsloven. Dommen slo fast at en mobil er ment å skulle vare vesentlig lengre enn to år. Anonymkode: e9c72...d33
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #5 Skrevet 2. september 2017 Tusen takk for gode svar! Skal google meg frem til dommen og få igjen en fungerende mobil. Anonymkode: 4a70d...15f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #6 Skrevet 22. september 2017 En oppdatering om hvordan det gikk: Vi sendte mobilen i retur til NetOnNet. De sendte den videre til Mobylife. Mobylife sendte oss en melding om at vi måtte søke Sony om utvidet garanti, ellers sendes mobilen i retur til oss til en pris på over 300kr. Vi fikk også alternativet med å gi fra oss mobilen til de, kostnadsfritt. Kjempedeal! Senere viste det seg at det er verkstedet som må søke Sony om utvidet garanti, noe som selvsagt er en formalitet med tyngden av en fjert i en storm. Helt latterlig terskel, hele greia! Mobylife fikk så reparert mobilen nokså kjapt og sendte den i retur til oss, kommentarløst. Den fungerer som bare juling. Utenom det kafkaeske skuespillet rundt så er det oversiktlig og gratis å få utbedra mobil. Anonymkode: 4a70d...15f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå