AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Hei! Samboeren og jeg snakker om å prøve og bli gravide i løpet av høsten, slik at barnet kommer etter eksamener sommeren 2018. Vi lurer derfor på hvilke rettigheter vi har med tanke på foreldrepenger, permisjoner osv. Jeg (mor) tar en mastergrad og skal "bare" skrive den skoleåret 18/19. På den måten har jeg altså mulighet til å studere 100% uten å være på skolen, og kan derfor være hjemme med barnet hele året. Ved siden av studiene har jeg en deltidsstilling på ca 35% (annenhver helg og en kveld i uka), og skatter det tilsvarende. Samboeren fullfører en bachelor i mai 2018, og har ikke bestemt seg for hva han gjør videre. (Altså vil han ikke være student når barnet evt kommer til verden om han ser seg fornøyd med bachelor). Han har også en deltidsstilling, men har foreløbig ikke skattet fra denne, da han akkurat har begynt i jobben og ikke kommer til å gå over frikortet i år. Han kommer derimot til å skatte i 2018. (Tipper stillingsprosenten er rundt 30 nå, men han vil gå ut i 100% stilling om han ikke studere videre) Hvilke rettigheter har vi? Siden jeg får full "permisjon" uten å måtte ta det ut, kan jeg flytte den over på han? Dersom han velger å studere videre, hvilke rettigheter får vi da? Og om han jobber? Da forhåpentligvis i en 100% utdanningsrelatert stilling? Hva kan vi hente fra NAV og hva kan vi hente fra lånekassen? På forhånd takk for tilbakemelding, vi går en spennende tid i møte. Det hadde vært betryggende å vite at det økonomiske var greit! Også om det å utnytte mitt "skriveår" som mammaår kan lønne seg. Siter Anonymkode: 1aae8...13a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å vente med å bli gravid til både du og samboeren din er i full jobb. Anonymkode: 40d75...260 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #3 Skrevet 1. september 2017 Synes det blir for dumt når man spør "Hva kan vi hente fra nav og Lånekassen?". Vent til dere begge har en stabil jobb og økonomien er på plass. Anonymkode: 11786...6db 7
Drakan Skrevet 1. september 2017 #4 Skrevet 1. september 2017 Du må forstå at å få barn så tidlig har ekstreme konsekvenser. Dere må være 100% sikker, og du vil få et lass med ansvar. Dette er ikke normalt noe et ungt menneske burde gjøre, og anbefaler sterkt i mot dette, men om det er det du/dere vil så vær klar på at det blir mye jobb. Og ikke klage om det senere. Man kan ikke løpe fra slikt ansvar. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #5 Skrevet 1. september 2017 Vent til du kan betale selv, og ikke leve og snylte av andre og staten. Makan å selvopptatte og egoistiske folk er idag, skal ha alt lettest mulig og leve av andres arbeid.. Nei kom deg i full jobb selv, og SÅ bli gravid du. Anonymkode: 0a1ac...8da 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #6 Skrevet 1. september 2017 Hvor gamle er dere? Anonymkode: 8e99e...538
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #7 Skrevet 1. september 2017 Jeg har en venninne som studerte og ble gravid mens mannen begynte å jobbe. Det var planlagt og gikk veldig fint. Hun tok et halvt år permisjon, men skrev en del det halvåret. Du klarer nok ikke å studere like effektivt med en baby i hus, så det anbefales! Resten av permisjonen mener jeg ble overført på mannen, men jeg ville tatt en telefon til NAV og spurt. Gå.gjerne inn til rådgiver bed studiestedet ditt og spør etter rettigheter ved graviditet. De har peiling. Lykke til!!! Anonymkode: 1de99...9e3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #8 Skrevet 1. september 2017 18 minutes ago, AnonymBruker said: Hva kan vi hente fra NAV og hva kan vi hente fra lånekassen? nav.no lanekassen.no - Hvis du klarer å få barn klarer du også å lese selv om hva som gjelder. Anonymkode: 40d75...260 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #9 Skrevet 1. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor gamle er dere? Anonymkode: 8e99e...538 Vi er 23 år begge to. Det kan kanskje virke spontant og lite gjennomtenkt for andre, men vi har vært et par i fem år og snakket om barn i flere av de. Det handler ikke om å "snylte" på staten, men et spørsmål om hvilke rettigheter vi har. Finner mange opplysninger på nettet, men klarer ikke forstå hva disse betyr for oss. Jeg skal studere i to år til og vil være tjuefem før jeg er ferdig. Deretter må jeg få jobb, og helst ha jobbet et år før vi begynner prøvingen. Jeg har alltid hatt en plan om å være i 100% jobb, ha hus, stasjonsvogn og alt på plass før jeg tok skrittet videre. Men jo eldre jeg blir, jo mer innser jeg hvor vanskelig dette er. Det at jeg får et skriveår der jeg har mulighet til å ha permisjon uten å bruke den, åpnet plutselig en mulighet for oss. Det handler ikke om "å skulle få alt lettest mulig", men å ha muligheten til og være mest mulig sammen med et svært ønsket barn. Dette blir kanskje livets eneste sjanse til å være "hjemmeværende mor" et år. Jeg tar også til meg alle anbefalingene deres om å være i 100% jobb. Jeg forstår at dette sikkert er det lureste, og det er nettop derfor jeg undersøker rettigheter. Jeg er fullstendig klar over hvilket ansvar et barn innebærer, men dette er noe vi ønsker oss og er klare for å ta konsekvensen av. Anonymkode: 1aae8...13a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #10 Skrevet 1. september 2017 Det må da være greit å spørre? Nav og Lånekassen er begge jungler uten like. Jeg går selv siste året på master nå og venter barn i april (ca 2 mnd før innlevering av masteroppgaven). Jeg har de siste tre månedene jobbet ca 70 % (men vært ikke-fast ansatt på samme sted i 2 år). Jeg har barn fra før og frykter av erfaring at jeg blir like syk denne gangen, men blødninger, blodtrykksfall, bekkenløsning og ekstrem svangerskapskvalme (hurra....). Derfor har jeg jobbet så mye som mulig i sommer så jeg skal kunne ha en relativt god utbetaling fra nav i tilfelle jeg blir sykemeldt (ville selvsagt jobbet mye i sommer uansett). Planen er uansett å gå ut i permisjon 3 uker før termin, og utsette innleveringen av masteren et år, selv om den vil være så godt som ferdig når jeg går ut i permisjon. Dette gjør jeg fordi jeg ønsker den utbetalingen fra lånekassen som jeg har krav på, i tillegg til permisjonspenger fra NAV. Tilsammen utgjør ikke dette mer en enn relativt dårlig lønn for vanlige folk, men men. Uansett, nå sporer jeg fælt av her, men jeg vil anbefale på det sterkeste og utsette masterskrivingen mens du har en liten baby i hus, og heller benytte deg av permisjonen du har krav på. Det kan være forferdelig tøft med småbabyer, og ansvaret et større enn man kan forestille seg. Spar deg selv en del stress, og nyt heller småbarnstiden Anonymkode: 993bc...bf0
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #11 Skrevet 1. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må da være greit å spørre? Nav og Lånekassen er begge jungler uten like. Anonymkode: 993bc...bf0 Tusen takk for saklig og ærlig svar. Det er ikke det at jeg ikke kan lese, det er som du sier, "jungler uten like". Det er vanskelig å forstå, så derfor søker jeg råd hos andre som kanskje har forstått det før meg. Lykke til med svangerskapet, og lykke til med masteroppgave. Det er kanskje ikke så dumt å utsette prøvingen litt og gjøre det slik som deg. Som du setter fingeren på, man vet aldri hvordan kroppen reagerer på en graviditet. Anonymkode: 1aae8...13a
Gjest Boxee Skrevet 1. september 2017 #12 Skrevet 1. september 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor har jeg jobbet så mye som mulig i sommer så jeg skal kunne ha en relativt god utbetaling fra nav i tilfelle jeg blir sykemeldt (ville selvsagt jobbet mye i sommer uansett). Anonymkode: 993bc...bf0 Dessverre så fungerer det ikke slik fant jeg ut da jeg fikk sistemann. Dersom du benytter deg av sykemelding siste dag før du går ut i permisjon regner de grunnlaget for permisjonspengene basert på inntekten din de siste årene.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #13 Skrevet 1. september 2017 4 minutter siden, Boxee skrev: Dessverre så fungerer det ikke slik fant jeg ut da jeg fikk sistemann. Dersom du benytter deg av sykemelding siste dag før du går ut i permisjon regner de grunnlaget for permisjonspengene basert på inntekten din de siste årene. Jeg tror dette varierer litt. Sist jeg gikk gravid jobbet jeg også kun ekstra (med fast hver tredje helg) og da ble jeg sykemeldt tidlig i svangerskapet grunnet de ovennevnte plagene. Når de da regnet ut permisjonspengene ble det regnet et gjennomsnitt av lønnen jeg hadde hatt de siste 6 månedene (tror jeg det var), og denne lønnen var jo da sykepenger som igjen var beregnet ut av snittlønn 3 måneder før sykemeldingen. Anonymkode: 993bc...bf0
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #14 Skrevet 1. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Samboeren og jeg snakker om å prøve og bli gravide i løpet av høsten, slik at barnet kommer etter eksamener sommeren 2018. Vi lurer derfor på hvilke rettigheter vi har med tanke på foreldrepenger, permisjoner osv. Jeg (mor) tar en mastergrad og skal "bare" skrive den skoleåret 18/19. På den måten har jeg altså mulighet til å studere 100% uten å være på skolen, og kan derfor være hjemme med barnet hele året. Ved siden av studiene har jeg en deltidsstilling på ca 35% (annenhver helg og en kveld i uka), og skatter det tilsvarende. Samboeren fullfører en bachelor i mai 2018, og har ikke bestemt seg for hva han gjør videre. (Altså vil han ikke være student når barnet evt kommer til verden om han ser seg fornøyd med bachelor). Han har også en deltidsstilling, men har foreløbig ikke skattet fra denne, da han akkurat har begynt i jobben og ikke kommer til å gå over frikortet i år. Han kommer derimot til å skatte i 2018. (Tipper stillingsprosenten er rundt 30 nå, men han vil gå ut i 100% stilling om han ikke studere videre) Hvilke rettigheter har vi? Siden jeg får full "permisjon" uten å måtte ta det ut, kan jeg flytte den over på han? Dersom han velger å studere videre, hvilke rettigheter får vi da? Og om han jobber? Da forhåpentligvis i en 100% utdanningsrelatert stilling? Hva kan vi hente fra NAV og hva kan vi hente fra lånekassen? På forhånd takk for tilbakemelding, vi går en spennende tid i møte. Det hadde vært betryggende å vite at det økonomiske var greit! Også om det å utnytte mitt "skriveår" som mammaår kan lønne seg. Siter Anonymkode: 1aae8...13a Jeg vil anbefale seg og vente. Viss FRP kommer til makten nå, så er ett av målene deres at mødre/fedre skal bestemme selv hvor mye permisjon de ønsker å ta.. de vil gjøre det mer fritt, Sett deg litt inn i politikken som er ute å lufter seg. Det kan bli store endringer om arbeiderpartiet kommer til makten.. da må du skatte enda mer om dere har boliglån, bil og jobb. Anonymkode: 39eb6...bde
Gjest Boxee Skrevet 1. september 2017 #15 Skrevet 1. september 2017 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror dette varierer litt. Sist jeg gikk gravid jobbet jeg også kun ekstra (med fast hver tredje helg) og da ble jeg sykemeldt tidlig i svangerskapet grunnet de ovennevnte plagene. Når de da regnet ut permisjonspengene ble det regnet et gjennomsnitt av lønnen jeg hadde hatt de siste 6 månedene (tror jeg det var), og denne lønnen var jo da sykepenger som igjen var beregnet ut av snittlønn 3 måneder før sykemeldingen. Anonymkode: 993bc...bf0 Ja det var slik med min første også. Fikk siste i slutten av 2016, men mulig reglene har endret seg igjen. Endret 1. september 2017 av Boxee
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #16 Skrevet 1. september 2017 lanekassen.no er virkelig ikke en jungel. Du kan umulig å ha prøvd særlig hardt. Her finner du det du trenger: http://lmgtfy.com/?q=lånekassen+gravid+student Anonymkode: 26986...377 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #17 Skrevet 1. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å vente med å bli gravid til både du og samboeren din er i full jobb. Anonymkode: 40d75...260 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det blir for dumt når man spør "Hva kan vi hente fra nav og Lånekassen?". Vent til dere begge har en stabil jobb og økonomien er på plass. Anonymkode: 11786...6db Det er et problem i Norge at folk venter for lenge med å få barn, det er en av grunnene til at det er lagt opp med foreldrestipend etc. til at det skal være greit å få barn under studier. https://www.aftenposten.no/norge/i/6nGdO/Onsker-at-kvinner-skal-fa-barn-i-studietiden Hvis man er i jobb så utbetales jo foreldrepenger fra NAV det og, og er man i full jobb er det en høyere sum enn foreldrestipendet, så hvorfor er det liksom snylting å få barn mens man studerer? Anonymkode: bd541...208 1
sofie777 Skrevet 1. september 2017 #18 Skrevet 1. september 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #19 Skrevet 1. september 2017 Jeg ble gravid mitt første år på bachelorutdanning, og barnet kom sommeren mellom 1. og 2. år. Jeg er veldig enig med de som anbefaler deg å ta den permisjonen du har krav på og heller bruke et år ekstra på utdanningen - å skrive master med spedbarn i hus kan potensielt bli veldig krevende. Det avhenger selvsagt av hvor strukturert du er, hvordan fødselen går, hvordan barnet er (om det sover mye for seg selv, eller om det krever mye kroppskontakt og sover lite) osv, men jeg er sjeleglad for at jeg hadde ett år permisjon Jeg hadde permisjon fra studiet i ett år og begynte på med kullet etter. Før og under graviditeten hadde jeg jobbet nok til å opparbeide meg rett på foreldrepenger fra NAV. Jeg hadde ikke fast jobb, men sendte inn lønnsslipper for ni mnd også regnet de ut et representativt snitt. I tillegg fikk jeg foreldrestipend fra lånekassen i 10mnd. Da barnet var åtte mnd gammelt (i mars) begynte jeg å jobbe og pappaen tok permisjon - da jobbet jeg frem til studiestart i august. Anonymkode: 4f5f8...997
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #20 Skrevet 1. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for saklig og ærlig svar. Det er ikke det at jeg ikke kan lese, det er som du sier, "jungler uten like". Det er vanskelig å forstå, så derfor søker jeg råd hos andre som kanskje har forstått det før meg. Lykke til med svangerskapet, og lykke til med masteroppgave. Det er kanskje ikke så dumt å utsette prøvingen litt og gjøre det slik som deg. Som du setter fingeren på, man vet aldri hvordan kroppen reagerer på en graviditet. Anonymkode: 1aae8...13a Det var jo svar fra en ondsinnet. Ikke rart du fant det seriøst. Jeg sier som andre, vent til dere begge er i jobb. En unge koster penger og det er ikke sikkert at dere får full jobb med det første noen av dere. Verden er ikke sånn at jobbene står klare til dere etter endt utdanning. Det er heller ikke sånn at samfunnet skal forsørge dere og barna deres til dere syns det er greit å ta den plikten selv. Anonymkode: 93dc8...d55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå