AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Jeg har et barn i 3. klasse, som går på en offentlig skole som er overfylt. Det gjelder flere av skolene i denne byen (Trondheim). Det er så mange elever på skolen vår at det ikke er sitteplass til alle elevene. Skolen løser dette ved at hvert trinn har en utedag i uken, og så rullerer de på pultene. Når de har utedag, er det stort sett frilek. Lærerne er ikke tilstede ute. Min datter er ikke spesielt glad i å spille fotball eller hoppe tau, hun liker seg best inne der hun får tegne eller lese eller lignende, men det går ikke når andre elever må ha pultene. Jeg bekymrer meg for at de ikke får lært noe. Er det vanlig at en fast dag går bort til frilek hver eneste uke i småskolen - er det noen lærere eller andre foreldre til skolebarn som kan berolige meg litt? Vi har venner på andre skoler, der alt er mer "gammeldags" og de har ulike fag og timer, faste klasserom og pulter, mens på vår skole har de temadager og utetid og svært lite lekser. Jeg trøster meg med at de må jo ha en læreplan, men når jeg leser på udir sine sider, ser jeg at det er temmelig stort slingringsmonn i læreplanene... Anonymkode: 8110a...a6a
Glorious Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Det hadde jeg aldri godtatt! Gjelder dette hele barneskolen? Er må jo miste utrolig mye undervisning. 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #3 Skrevet 1. september 2017 Jeg har vanskelig for å tro på at en dag i uka går vekk til frilek, ingen lærere og ikke noe opplegg. Er du helt sikker på de ikke bare har undervisning ute? Hvis dette er reelt er det jo helt krise! Anonymkode: 8ee29...aca 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #4 Skrevet 1. september 2017 Tror jeg ville tatt en telefon til utdanningsjefen i kommunen og snakket med de. Dette høres jo ikke bra ut i det hele tatt. Hva sier FAU til dette? Det er ikke normalt, null lærer og null opplegg?! Det høres for vilt ut. Anonymkode: ed7f2...2c6 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #5 Skrevet 1. september 2017 Det høres helt utrolig ut, det hadde jeg aldri godtatt. Her hadde de en dag i uken som var såkalt uteskole, men de lærte ingenting. De gikk på tur, grillet pølser/spiste matpakka og gikk hjem igjen. Frilek hele dagen. Men dette var bare 1 og 2 klasse. Jeg synes det var nok. Hva sier FAU til dette? Kan ikke tenke meg at de fleste foreldrene synes dette er greit? Anonymkode: 89bee...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #6 Skrevet 1. september 2017 Uff, dette hørtes ikke bra ut. En billig løsning for kommunen som ikke gagner barna. Da jeg gikk på barneskolen for 20 år siden (1. til 4. klasse), hadde vi også én utedag i uka. Men da var lærer med, og det var lagt opp til "undervisning" gjennom dagen. Eks. at vi skulle lære oss navn på ulike planter og trær, bygge båter som vi sendte nedover elva.. Lærte vi om vikingtiden, var utedagen knyttet opp mot dette. Vi var gjerne innom en nærliggende gård eller et museum, eller tok oss en tur opp i skogen. Sitter igjen med mye kunnskap fra disse dagene, og det var bare lagt opp til frilek en liten del av dagen. Anonymkode: 4be95...04b 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #7 Skrevet 1. september 2017 Her vi bor er det vanlig at 1. klasse har en turdag pr uke, og da går de i skogen, ski/skøyter på vinteren, osv. Men det er et slags opplegg, det er organisert, og lærere og assistenter er selvsagt med hele tiden! Når barna begynner i 2. klasse har de turdag en dag hver 2. uke, i 3. klasse hver 3. uke, i 4. klasse hver 4. uke, osv. Dette synes jeg er helt innafor. En hel dag pr uke med uorganisert lek er ikke bra nok! Dette hadde jeg tatt tak i. FAU må på banen. Det må da være flere enn deg som reagerer? Anonymkode: 03e86...911 2
Chizue Skrevet 1. september 2017 #8 Skrevet 1. september 2017 Jobbet på en skole hvor de hadde en fast utedag i uka.. Var det for dårlig vær, type; Snøstorm, mye regn og vind så var de i idrettshall. 4-7kl. Kunne velge 2t i svømmehall. Dette fordi skolen mente at aktivitet er bra for barna. Men, halve dagen hadde de også aktiviteter, orienteringsløp, sti med poster og resten av dagen frilek fra 1-4kl. 5-7 hadde eget opplegg. Hos oss var det nok med pulter, men...For få lærere. (Mange sykemeldinger/permisjon blant staben)
Arkana Skrevet 1. september 2017 #9 Skrevet 1. september 2017 Er du sikker på at de ikke lærer noe på utedagen? På mine barns skole har første trinn uteskole fast en dag i uken (de andre trinnene har det en håndfull dager i året). Det har ingenting med plassmangel å gjøre, men fordi barn har godt av å være ute og det er mye læring utendørs også, det skaper variasjon. De drar ofte i skogen, former bokstaver av pinner, teller ting de finner, lærer om naturen, det er fysisk aktivitet osv. Det er ikke sikkert at din datters gjenfortelling av hvordan utedag foregår er helt korrekt, men send en epost til lærer og hør hvordan de organiserer utedagen. 4
evelynn Skrevet 1. september 2017 #10 Skrevet 1. september 2017 16 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg har et barn i 3. klasse, som går på en offentlig skole som er overfylt. Det gjelder flere av skolene i denne byen (Trondheim). Det er så mange elever på skolen vår at det ikke er sitteplass til alle elevene. Skolen løser dette ved at hvert trinn har en utedag i uken, og så rullerer de på pultene. Når de har utedag, er det stort sett frilek. Lærerne er ikke tilstede ute. Min datter er ikke spesielt glad i å spille fotball eller hoppe tau, hun liker seg best inne der hun får tegne eller lese eller lignende, men det går ikke når andre elever må ha pultene. Jeg bekymrer meg for at de ikke får lært noe. Er det vanlig at en fast dag går bort til frilek hver eneste uke i småskolen - er det noen lærere eller andre foreldre til skolebarn som kan berolige meg litt? Vi har venner på andre skoler, der alt er mer "gammeldags" og de har ulike fag og timer, faste klasserom og pulter, mens på vår skole har de temadager og utetid og svært lite lekser. Jeg trøster meg med at de må jo ha en læreplan, men når jeg leser på udir sine sider, ser jeg at det er temmelig stort slingringsmonn i læreplanene... Anonymkode: 8110a...a6a Det høres veldig rart ut. De må jo følge en læreplan og da, om de mister en dag i uka, må de lære ekstra mye i bare de 4 dagene som er igjen, eller få mye mer hjemmelekser. Og jeg kan ikke tenke meg om en hele dagen ute i november, eller i januar, nå det er -10 grader...
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #11 Skrevet 1. september 2017 Takk for svar! Jeg skal ta kontakt med lærer og høre om det virkelig stemmer at det ikke er et pedagogisk opplegg på utedagene. Med den nyansatte kontaktlæreren som vi ikke har møtt ennå... Kanskje ta det opp med en lærer først, og så med andre organer... FAU - er det de som er foreldrekontakter? Det var noen som prøvde å ta opp det med manglende lekser på foreldremøte en gang, men foreldrekontaktene ville ikke gå videre med det. Det skal sies at de som er ivrigst til å melde seg som foreldrekontakter på trinnet stort sett er foreldre til barna som har ulike diagnoser. Disse foreldrene synes ikke det skal være fokus på fag i skolen (var inntrykket jeg satt igjen med etter et foreldremøte). En av mine kolleger på jobben har også barn i en annen skole i byen, og de har også hatt utedag en dag i uka, uten pedagogisk opplegg. I avisene her for tida er det stort fokus på manglende skoleutbygging, og de stakkars elevene som må ha undervisning i brakker. Jeg skulle GJERNE hatt brakker på min datters skole! Jeg synes det høres kjempefint ut med en "naturfag"-dag i uken, eller annet opplegg rundt utedagen, som noen nevner her. I dag er trinnet på spasertur til en lekeplass i nærheten av skolen. Anonymkode: 8110a...a6a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #12 Skrevet 1. september 2017 Dette burde dere da få inngående og god informasjon om fra lærer, skoleledelse, fau og driftstyret! Foreldremøtene har nok ikke vært avholdt ennå, men altså, det kan jo være det var frilek første uka, men så må det jo være en faglig plan for absolutt alle dager resten av året. Dette hadde jeg virkelig etterspurt! Anonymkode: e4a64...a18
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #13 Skrevet 1. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg skal ta kontakt med lærer og høre om det virkelig stemmer at det ikke er et pedagogisk opplegg på utedagene. Med den nyansatte kontaktlæreren som vi ikke har møtt ennå... Kanskje ta det opp med en lærer først, og så med andre organer... FAU - er det de som er foreldrekontakter? Det var noen som prøvde å ta opp det med manglende lekser på foreldremøte en gang, men foreldrekontaktene ville ikke gå videre med det. Det skal sies at de som er ivrigst til å melde seg som foreldrekontakter på trinnet stort sett er foreldre til barna som har ulike diagnoser. Disse foreldrene synes ikke det skal være fokus på fag i skolen (var inntrykket jeg satt igjen med etter et foreldremøte). En av mine kolleger på jobben har også barn i en annen skole i byen, og de har også hatt utedag en dag i uka, uten pedagogisk opplegg. I avisene her for tida er det stort fokus på manglende skoleutbygging, og de stakkars elevene som må ha undervisning i brakker. Jeg skulle GJERNE hatt brakker på min datters skole! Jeg synes det høres kjempefint ut med en "naturfag"-dag i uken, eller annet opplegg rundt utedagen, som noen nevner her. I dag er trinnet på spasertur til en lekeplass i nærheten av skolen. Anonymkode: 8110a...a6a Spasertur til en lekeplass... Det der er bare ikke godt nok for en tredjeklasse, altså. Egentlig ikke til en førsteklasse heller, men ikke krise. FAU står for foreldrenes samarbeidsutvalg, og er bindeleddet mellom foreldrene og skolen. Du kan jo melde deg som frivillig til verv som FAU-representant for din datters klasse, så har du mulighet til å engasjere deg skikkelig i dette? Anonymkode: 03e86...911 1
evelynn Skrevet 1. september 2017 #14 Skrevet 1. september 2017 (endret) 9 minutes ago, AnonymBruker said: 7 Jeg synes det høres kjempefint ut med en "naturfag"-dag i uken, eller annet opplegg rundt utedagen, som noen nevner her. I dag er trinnet på spasertur til en lekeplass i nærheten av skolen. Anonymkode: 8110a...a6a Men det er annerledes med planlagte og organizerte lekser ute, med mulighet å bli inne om det er uvær ute, og noe annet med "må være ute, for det ikke er plass til meg inne". Er de ute hele dagen? Hva med AKS/SFO? Endret 1. september 2017 av evelynn
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #15 Skrevet 1. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spasertur til en lekeplass... Det der er bare ikke godt nok for en tredjeklasse, altså. Egentlig ikke til en førsteklasse heller, men ikke krise. FAU står for foreldrenes samarbeidsutvalg, og er bindeleddet mellom foreldrene og skolen. Du kan jo melde deg som frivillig til verv som FAU-representant for din datters klasse, så har du mulighet til å engasjere deg skikkelig i dette? Anonymkode: 03e86...911 Foreldrenes arbeidsutvalg, skulle det være. Anonymkode: 03e86...911
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #16 Skrevet 1. september 2017 42 minutes ago, AnonymBruker said: Uff, dette hørtes ikke bra ut. En billig løsning for kommunen som ikke gagner barna. Da jeg gikk på barneskolen for 20 år siden (1. til 4. klasse), hadde vi også én utedag i uka. Men da var lærer med, og det var lagt opp til "undervisning" gjennom dagen. Eks. at vi skulle lære oss navn på ulike planter og trær, bygge båter som vi sendte nedover elva.. Lærte vi om vikingtiden, var utedagen knyttet opp mot dette. Vi var gjerne innom en nærliggende gård eller et museum, eller tok oss en tur opp i skogen. Sitter igjen med mye kunnskap fra disse dagene, og det var bare lagt opp til frilek en liten del av dagen. Anonymkode: 4be95...04b Sånn er det her og. Er lærer i 1 og 2 klasse (3 og 4 har også utedag) Og de lærer masse. Vi går på skogsturer og har rebusløp og bygger ting, lærer navn på trær og blomster og fugler. Og så slenger vi inn litt matte innimellom med telling av trær og busker etc. Og på vinteren blir noen av de utedagene gjort litt om på avhengig av været og da drar vi på biblioteket eller på museum istedet. Anonymkode: f0849...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #17 Skrevet 1. september 2017 Fra en lærers standpunkt høres dette rart ut. Ingen pedagoger eller ledelse ville gått ned på dette! Husk at en tredjeklassings perspektiv ofte er feil. Selv om hun føler at de leker mye, er det ikke sikkert at dette er reelt. På min skole har vi også utedager. De første ukene bruker vi mye tid på bli-kjentleker, regler når vi går langs trafikken, tilvenning av steder o.l. Elevene har bare vært tilbake på skolen i tre uker, så det kan være det som skjer på din datters skole også. Ta kontakt med lærer dersom du er bekymret. Personlog ville jeg gitt det to uker til. Da skal rutinene være på plass. Anonymkode: 2ecdc...156 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #18 Skrevet 1. september 2017 Men får dere ikke ukeplan? Vi får timeplan for hver uke, der hver time, hvert friminutt, hver tur er oppført, med faglig innhold. "mandag kl.9.20: tur 4a og 4b til Fiskebekken.Se på insekter og økosystem "utetime på Gressløkka. Vi øver på tiervenner og ganging med ting vi finner i naturen. Gruppevis." , kl.13.15. norsk i klasserom. Der står ukens mål, ukens temaer i alle fag og ukens lekser, samt program for SFO og sosialt mål. Dette kom første uka hos oss, for 4.-og 1.klasse. Jeg har lyst til å klage på for lite utelek og for mye lekser, jeg... Anonymkode: e4a64...a18 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #19 Skrevet 1. september 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men får dere ikke ukeplan? Vi får timeplan for hver uke, der hver time, hvert friminutt, hver tur er oppført, med faglig innhold. "mandag kl.9.20: tur 4a og 4b til Fiskebekken.Se på insekter og økosystem "utetime på Gressløkka. Vi øver på tiervenner og ganging med ting vi finner i naturen. Gruppevis." , kl.13.15. norsk i klasserom. Der står ukens mål, ukens temaer i alle fag og ukens lekser, samt program for SFO og sosialt mål. Dette kom første uka hos oss, for 4.-og 1.klasse. Jeg har lyst til å klage på for lite utelek og for mye lekser, jeg... Anonymkode: e4a64...a18 Oi, så bra dette høres ut... Ja, vi får ukeplan. Der står det ikke så detaljert, fritt sakset fra sist ukes plan: Mandag: "Fysisk aktivitet i skolegården" "Mat/Utetid" "Kunst og Håndverk: Vi tegner en tegning fra sommerferien" Tirsdag: "Lyttekrok, fokus på vennskap" "Mat/Utetid" "Engelsk/KRLE" Fredag: Tur til lekeplassen Klassen har ikke fått skolebøker ennå, så jeg vet virkelig ikke hva de holder på med i f.eks. engelskfaget. Eller KRLE. Jeg vet ikke om jeg kan stole på det min datter forteller, at de stort sett sitter og tegner i timene, eller er ute og leker, det kan jo hende hun ikke får med seg der pedagogiske opplegget rundt leken. Jeg håper de klarer å snike inn fag på en eller annen måte... Og det KAN være at de bare er veldig trege med å få igang ting etter sommerferien. Selv om det var en veldig lang sommerferie, med planleggingsdager etterpå i tillegg....... Anonymkode: 8110a...a6a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #20 Skrevet 1. september 2017 Jeg ville vært mer bekymra for at datteren din faktisk ikke liker å leke ute, og heller vil sitte inne og tegne? Det kan jo være greit å jobbe med. Anonymkode: 6566d...030 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå