Biloba Skrevet 1. september 2017 #21 Skrevet 1. september 2017 24 minutter siden, Simbyxor skrev: Men kjære deg, det er jo ikke et problem å kjøpe marineblå vinterdress til storesøster Om du ønsker at lillebror skal kunne gå med den, uten at du føler ubehag. Det er ingenting som stopper deg fra det. Vinterdresser kommer i alle farger! Særlig i marineblått. Og beige, sand, sort, grått. Såkalte "kjønnsnøytrale" farger. Hvis du vil at jenta skal være mer dillete, kan du heller kjøpe en dillete og glitrete lue til henne. Så kan lillebror arve. Det var et generelt svar til temaet, dessverre ikke så stor sannsynlighet for småsøsken her i huset.
Simbyxor Skrevet 1. september 2017 #22 Skrevet 1. september 2017 Akkurat nå, Biloba skrev: Det var et generelt svar til temaet, dessverre ikke så stor sannsynlighet for småsøsken her i huset. Men et generelt svar er også at marineblått kan brukes av alle uavhengig av hvilket mening man har i kjønnsrolledebatten.
bib_84 Skrevet 1. september 2017 #23 Skrevet 1. september 2017 ... og her håpet jeg å få masse gode tips til fargeglade barneklær, også er det 90% kverulering. Simbyxor: Skaff deg en annen hobby. Min er faring er at man kan finne noe fargerikt og kjønnsnøytralt på de fleste butikker, men det er kun hos P.O.P det er et så godt utvalg. For ikke å snakke om at kvaliteten er tusen ganger bedre enn hos H&M osv. Men nå har jo P.O.P kommet med en ny kolleksjon som er gørrkjedelig sammenlignet med hva de vanligvis har. Trist spør du meg - nå er liksom mye av grunnen for å handle der borte. 1
Vera Vinge Skrevet 1. september 2017 #24 Skrevet 1. september 2017 1 time siden, Simbyxor skrev: Jo, det er det faktisk. Og jeg er fullstendig klar over at rosa var guttefarge før i tiden (vælkømmen etter, eller!?), men en jente vil ofte velge rosa. Det har jeg testet ut hundrevis av ganger. Hvorfor er det vanskelig å bruke "søte blonder" til gutter? Jeg mener, hvis du vil ødelegge gutten ved å forsøke og fjerne biologiske forskjeller og alt som har med kjønn å gjøre, kan du like gjerne kle ham i rosa tskjorte med blonder på. Hvorfor ikke kjøpe en frost-genser når du først er igang? Det du skriver er fullstendig selvmotsigende. Du sier at gutter velger blått og jenter velger rosa er biologisk, samtidig som du er "fullstendig" klar over at det var motsatt før i tiden. Tror du biologien har endret seg på to generasjoner...? Det at en jente ofte vil velge rosa og en gutt blått er ikke det samme som at det er biologisk. Har du hørt om sosial påvirkning på barn, eller tror du at alt er biologi og at barn seiler gjennom barndommen upåvirket av omgivelsene? Jeg har ikke sagt noe om at jeg vil fjerne biologiske forskjeller mellom kjønn. Hvis du leser hva folk skriver, blir det kanskje litt mer interessant å diskutere med deg... Jeg har ikke noe i mot å kle en babygutt med klær med blondedetaljer, men selv om 5-åringen min elsker alle slags farger, så vil han ha seg frabedt å gå i blonder i barnehagen. Da ville han fått massive kommentarer fra de andre med en gang. Barn er jo ikke upåvirket av miljøet sitt, både av jevnaldrende og voksne, det er nettopp det som er poenget mitt. Jeg vil ikke tvinge barn til å gå med noen slags klær, men hele poenget er jo at jeg vil de skal kunne velge det de syns er finest blant alle valgmulighetene, ikke bare den snevre skalaen av ikke-farger i en del klesbutikker.
Sago Skrevet 1. september 2017 #25 Skrevet 1. september 2017 Selv synes jeg ikke at marineblått er den beste fargen å sende småbarna ut i høstmørket i, uansett kjønn. Et tips for yttertøy er at Reima har mange flere modeller og farger enn de som tas inn hos babyshop og lignende. Dem får man kjøpt fra nettbutikken på hjemmesiden deres.
Vera Vinge Skrevet 1. september 2017 #26 Skrevet 1. september 2017 9 minutter siden, Sago skrev: Selv synes jeg ikke at marineblått er den beste fargen å sende småbarna ut i høstmørket i, uansett kjønn. Et tips for yttertøy er at Reima har mange flere modeller og farger enn de som tas inn hos babyshop og lignende. Dem får man kjøpt fra nettbutikken på hjemmesiden deres. Det er jeg enig i. Dessuten blir alt mørkeblått borte i barnehagen, er min erfaring, siden klærne da ser så like ut. Veldig praktisk med hhv. gult og rødt regntøy som mine barn har nå, da er det lett å finne igjen dersom det er blitt hengt på feil knagg.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #27 Skrevet 1. september 2017 2 timer siden, Simbyxor skrev: Hva er problemet med rosa og blått, hva er problemet med å akseptere kjønns biologiske forskjeller? Jenter velger ofte dukker, og bamser, uten at noen påtvinger dem det i det hele tatt. Jeg vet om to barn som har fått like mye postmann pat, Batman, Turtles som barbie. Hva velger jentene? Gjett. Bare et innspill i forhold til kjønnshysteriet, og at enkelte mener at gutter og jenter er og skal være det samme, for det ER det ikke. Heller ikke når det kommer til farger. Når det er sagt, kan du jo bare kjøpe rosa vinterdress til gutt om du vil det. Jenter og gutter er selvfølgelig ikke helt like, men de er heller ikke helt ulike. Når det gjelder fargepreferanser er det større forskjeller innad kjønnene enn mellom kjønnene. Det er svært begrensede for gutter at de kun skal gå i klær som er (mørke)blå, grå og svarte, og som gjerne har en bil utenpå. Gutter liker da også farger som gult, grønt, oransje, rosa og lilla, akkurat som jenter. Og ikke alle jenter liker blonder og «dilldall». Noen liker blått og søte kaniner, mens andre liker rosa og tøffe biler. Hvor er mangfoldet? Jeg kan selvfølgelig la barnet mitt gå i kun mørkeblått, grått, svart, rosa og lilla, men jeg savner fint kvalitetstøy i med mønster og i farger som gult og grønt uten søte kaniner eller tøffe biler. Jeg vil altså ikke ha bort rosa og blått, men jeg savner flere alternativer. Du skriver om kjønnshysteri, men man er langt mer kjønnshysterisk om man mener at gutter kun skal gå i blått/grått/svart, og jenter kun i rosa/lilla. ........................................ Lindex synes jeg har blitt ganske flinke til å ikke plassere klærne etter kjønn for de minste (det de mener passer til kjønnene), og jeg synes de har mer og mer klær som ikke er kun blå/grå eller rosa/lilla. Men jeg savner litt bedre kvalitet enn det de har. Anonymkode: f6cfc...f7a
sofie777 Skrevet 1. september 2017 #28 Skrevet 1. september 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og spekulasjoner, samt svar til dette sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #29 Skrevet 1. september 2017 Fikk akkurat Mail fra polarn&pyret - de lanserer nå sin 'nye klassiker', nemlig lysegrå og hvite striper!! Den kjeden har virkelig tapt seg det siste året. Og særlig med den nye kolleksjonen som er kommet nå. Nå kan man ikke lenger si at de er noe mer kjønnsnøytrale enn h&m og Lindex. Det er veldig synd, og jeg lurer på hvorfor de har gjort disse endringene. Det er en stor og populær kjede med drøssevis av butikker i Norge og Sverige. Så man skulle tro de allerede hadde en suksessoppskrift. Har handlet masse der til barna mine. Men nå har de blitt totalt irrelevante. Anonymkode: 20f4f...c5a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #30 Skrevet 1. september 2017 7 timer siden, Simbyxor skrev: Jo, det er det faktisk. Og jeg er fullstendig klar over at rosa var guttefarge før i tiden (vælkømmen etter, eller!?), men en jente vil ofte velge rosa. Det har jeg testet ut hundrevis av ganger. Hvorfor er det vanskelig å bruke "søte blonder" til gutter? Jeg mener, hvis du vil ødelegge gutten ved å forsøke og fjerne biologiske forskjeller og alt som har med kjønn å gjøre, kan du like gjerne kle ham i rosa tskjorte med blonder på. Hvorfor ikke kjøpe en frost-genser når du først er igang? Det handler vel ikke om biolgiske forskjeller men om kulturen vi lever i. Det er sosialt uakseptabelt å kle en gutt i blonder men hvis dette var normen og alle så på det som normalt hadde jo ikke gutten visst noe bedre. Anonymkode: ddb4c...e5a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #31 Skrevet 1. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk ut merker som: Frugi Småfolk Littlen Green Radicals Maxomorra Anonymkode: 81748...653 Tusen takk for gode tips! Har allerede funnet flere klær jeg liker. Hvordan er kvaliteten fra de ulike merkene? Anonymkode: f6cfc...f7a
Minlillelykke Skrevet 1. september 2017 #32 Skrevet 1. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jenter og gutter er selvfølgelig ikke helt like, men de er heller ikke helt ulike. Når det gjelder fargepreferanser er det større forskjeller innad kjønnene enn mellom kjønnene. Det er svært begrensede for gutter at de kun skal gå i klær som er (mørke)blå, grå og svarte, og som gjerne har en bil utenpå. Gutter liker da også farger som gult, grønt, oransje, rosa og lilla, akkurat som jenter. Og ikke alle jenter liker blonder og «dilldall». Noen liker blått og søte kaniner, mens andre liker rosa og tøffe biler. Hvor er mangfoldet? Jeg kan selvfølgelig la barnet mitt gå i kun mørkeblått, grått, svart, rosa og lilla, men jeg savner fint kvalitetstøy i med mønster og i farger som gult og grønt uten søte kaniner eller tøffe biler. Jeg vil altså ikke ha bort rosa og blått, men jeg savner flere alternativer. Du skriver om kjønnshysteri, men man er langt mer kjønnshysterisk om man mener at gutter kun skal gå i blått/grått/svart, og jenter kun i rosa/lilla. ........................................ Lindex synes jeg har blitt ganske flinke til å ikke plassere klærne etter kjønn for de minste (det de mener passer til kjønnene), og jeg synes de har mer og mer klær som ikke er kun blå/grå eller rosa/lilla. Men jeg savner litt bedre kvalitet enn det de har. Anonymkode: f6cfc...f7a Blir egentlig feil å kun sitere deg, men jeg har handlet klær i alle farger i sønnen min både på hm, lindex og kappahl. Han har en haug grønne og gule joggebukser som har selskap av noen i sorte, marine og grå. Der jeg derimot ikke finner annet enn blått og rosa er nameit. De er håpløse. Kappahl har hatt endel grønt ihvertfall, men ikke den knæsje aom pop har. Man må bare lete litt så finner man
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #33 Skrevet 1. september 2017 1 time siden, Minlillelykke skrev: Blir egentlig feil å kun sitere deg, men jeg har handlet klær i alle farger i sønnen min både på hm, lindex og kappahl. Han har en haug grønne og gule joggebukser som har selskap av noen i sorte, marine og grå. Der jeg derimot ikke finner annet enn blått og rosa er nameit. De er håpløse. Kappahl har hatt endel grønt ihvertfall, men ikke den knæsje aom pop har. Man må bare lete litt så finner man Jeg har også klær fra Kappahl, Lindex, HM o.l., men jeg synes ikke kvaliteten er spesielt god. Jeg søker egentlig etter Pop-kvalitet til Pop-priser (og helst med bedre fargeutvalg enn blå/grå og rosa/lilla), men ser at det omtrent kun har blitt fokus på farger på klær. Jeg har samme erfaring med Name it som deg. Kvaliteten er muligens litt bedre enn f.eks. Kappahl, men klærne er forferdelig kjønnsdelt. Det må da finnes samme kvalitet bare mindre kjønnsdelt. Anonymkode: f6cfc...f7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå