Gå til innhold

Gå hjemme med barnet til 1 klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en datter på 15 måneder. Jeg selv er ufør og er alenemor. Vi har det veldig fint og jeg koser meg som hjemmeværende. Føler meg heldig som kan tilbringe så mye tid med barnet mitt hvert eneste dag. Selvom jeg er syk. Grunnen til at hun ikke går i barnehagen er rett og slett at jeg ønsker å spare de pengene. Samtidig så koser vi oss veldig mye hjemme. Legen vår er pakistansk, og når jeg hadde med datteren min til en oppfølgingstime så spurte han om jeg skulle vurdere barnehage. Men jeg nevnte at jeg syns det er for tidlig, og at jeg ønsker å ha henne hjemme noen år til. Legen min syns at dette var flott og han sa jeg burde ha henne hjemme så lenge som mulig. Vi er ukentlig på norsk kurs via kommunen. Slik at hun skal lære språk og mest mulig på ordentlig måte, samtidig som at det er mange andre barn der også. Spørsmålet mitt er om jeg kan ha henne hjemme frem til skolestart? Legen min syns det var flott dersom jeg ønsket det, samtidig så sparer jeg meg selv for mye utgifter i barnehagen osv. Som har veldig mye å si i forhold til min datter sin oppvekst. Jeg har spurt noen venninner, og siden jeg er ufør og har den muligheten mener de at det bare er fint. 

Hva mener dere? Bør jeg virkelig gå for det, evt noen ulemper? :) 

Anonymkode: 5890d...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan orker du ta deg av barn fulltid hvis du er syk og ufør?

uansett har barnet godt av mye kontakt med andre barn fra 2-3 års alder.

Anonymkode: 3e056...ebe

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan orker du ta deg av barn fulltid hvis du er syk og ufør?

uansett har barnet godt av mye kontakt med andre barn fra 2-3 års alder.

Anonymkode: 3e056...ebe

Det syns jeg er en privatsak, sykdommen min har ingenting ute i offentligheten å gjøre. Det jeg lurte på er om det går fint å gjøre det på denne måten?

Vi er sosiale og hun er på kurs ukentlig med flere barn også. Så hun omgås med andre barn.

• Liker 1
Skrevet

Utfordringen kan være om det er noen andre barn i området. Barnehagen er jo også en plass hvor barn lærer sosiale ferdigheter. Det er vanskelig å få til det på samme måte hjemme. 

Et alternativ kan jo være åpne lekeplasser / barnehager som ofte menigheter og andre veldedige organisasjoner har. 

Det går jo også an å finne ut om det er andre med barn i samme alder hjemme i området. 

Jeg var hjemme en periode med et barn. Men selv om det var midt i en stor by, blokk område, traff vi sjeldent på andre. Vi var ute mye, men mest bare oss. 

• Liker 8
Skrevet

Syns det er kjempefint. Er ikke noe begeistret for all denne institusjonaliseringen.

Anonymkode: 4399b...d42

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, stan skrev:

Utfordringen kan være om det er noen andre barn i området. Barnehagen er jo også en plass hvor barn lærer sosiale ferdigheter. Det er vanskelig å få til det på samme måte hjemme. 

Et alternativ kan jo være åpne lekeplasser / barnehager som ofte menigheter og andre veldedige organisasjoner har. 

Det går jo også an å finne ut om det er andre med barn i samme alder hjemme i området. 

Jeg var hjemme en periode med et barn. Men selv om det var midt i en stor by, blokk område, traff vi sjeldent på andre. Vi var ute mye, men mest bare oss. 

Takk for gode tips. Dette skal jeg sjekke ut! Vi bor på et byggefelt med en del barn, i hennes alder. Jeg er også i en barselgruppe, de bor like i nærheten og vi møtes relativt ofte. Da leker barna våres sammen. Jeg har fortalt de om mine tanker rundt dette. De syns også at det var fint dersom jeg har muligheten til det. Skal sjekke litt opp med åpen barnehage. Kan jo Evt gjøre det fast inni mellom, dersom barn møtes og leker sammen. :)

- TS

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er kjempefint. Er ikke noe begeistret for all denne institusjonaliseringen.

Anonymkode: 4399b...d42

Hehe. Godt å høre at det er fler som syns dette er en god ide! Har fått mye positive ord om det :)

- TS

Skrevet

Tenker du merker det etterhvert. Så lenge ungen har det bra og virker lykkelig er alt vel, men dersom barnet etterhvert blir frustrert bør du vurdere barnehage. De blir vanskelige, sinte og frustrerte om de ikke får nok utfordringer/kjeder seg da er det ikke bra for ungen å gå hjemme lenger. 

Anonymkode: 3a450...ea7

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du merker det etterhvert. Så lenge ungen har det bra og virker lykkelig er alt vel, men dersom barnet etterhvert blir frustrert bør du vurdere barnehage. De blir vanskelige, sinte og frustrerte om de ikke får nok utfordringer/kjeder seg da er det ikke bra for ungen å gå hjemme lenger. 

Anonymkode: 3a450...ea7

Takk for tips! Jeg skal følge med :) dersom det ikke fungerer (ikke trives, mangel på kontakt med andre barn osv) så får hun så klart starte i barnehage. Jeg vil gjøre alt for hennes beste! Men jeg ønsker å se hvordan dette utarter seg. Min mormor gjorde akkurat det samme. Min mor og onkel er høyt utdannet voksne mennesker med gode verdier. :)

- TS

Skrevet

Når jeg var liten gikk min mor hjemme med meg til jeg startet på skolen. 

Men da krydde det jo av unger i drabantbyen. Vi var jo ute og lekte og gjorde ugang hver dag og i timesvis. Hva mødrene gjorde i mens vet jeg ikke. 

Sånn er det jo sjeldent lenger, de fleste må jo ha barna i barnehagen. Det gjør det vanskeligere for de få som kan ha barna hjemme. 

De første årene går bra. Men de siste årene før skolestart kan det nok være en tanke å ha barnet i barnehagen, kanskje ikke i full tid, men det som passer. 

Barnehagen fungerer jo også som trening for skolen. Den biten kan være viktig å få med seg. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville benyttet meg av gratis kjernetid (20 t/uke) i barnehage fra hun fyller 3 år. Så før hun den sosialiseringen som er så veldig viktig.,å

Anonymkode: f56d4...ac5

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville benyttet meg av gratis kjernetid (20 t/uke) i barnehage fra hun fyller 3 år. Så før hun den sosialiseringen som er så veldig viktig.,å

Anonymkode: f56d4...ac5

Vet ikke om det er sånn alle steder, men her får man gratis kjernetid kun som fratrekk på barnehageregningen, hvis man har lav nok inntekt. Man kan ikke benytte seg av kun kjernetiden og ikke betale noe.

TS: Jeg ville latt henne gå i bhg siste året før skolestart i alle fall. De lærer mye da som kommer godt med på skolen, og blir kanskje kjent med flere som skal begynne på samme skole hvis man er heldig.

Anonymkode: 9ad37...f45

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen vår er pakistansk, og når jeg hadde med datteren min til en oppfølgingstime så spurte han om jeg skulle vurdere barnehage. Men jeg nevnte at jeg syns det er for tidlig, og at jeg ønsker å ha henne hjemme noen år til. Legen min syns at dette var flott og han sa jeg burde ha henne hjemme så lenge som mulig.

Iom. at de fleste innvandrere i Norge tror at BV kan komme og hente ungenes deres når som helst så forundrer det meg ikke at han synes det.

Det er barnet ditt som kommer til å bli et ensomt individ uten kontaktnett og sosiale skills men det er jo kanskje vanskelig og skjønne eller??

Dessuten får uføre rimeligere barnehage pga, tilskudd. 

Anonymkode: 65146...82f

• Liker 3
Skrevet

Det er nok lurt å vente med å bestemme seg for det nå, ta et år av gangen. Det er virkelig noe HELT annet å være hjemme med en 3- og 4-åringen enn en på 15 mnd. Jeg tror personlig barn har veldig godt av barnehage, der lærer de sosiale ferdigheter som å vente på tur, dele, vise omsorg for de mindre barna osv osv.

ift økonomi så er det ikke bare gratis å ha barnet hjemme heller. Du må jo kjøpe vintertøy, leker, håndverkssaker, bøker osv selv. For jeg antar at du ikke planlegger å bare være inne foran tv'en hele dagen, barnet må aktiviseres mer enn bare et kurs noen ganger i måneden.

Anonymkode: db847...b15

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde jenten min hjemme til 2,5 år og det var litt for lenge for henne. 

Vi har gått mye i åpen bhg, har mange naboer hun kan leke med osv, men jeg ser allikevel at hun har blomstret etter hun begynte i barnehagen. Språkutviklingen har skutt i været og hun koser seg veldig mye der. Barnehagen og de andre barna der har rett og slett gitt henne noe jeg ikke klarte hjemme uansett hvor hardt jeg har prøvd å følge opp den sosiale biten og hennes behov for å være med andre barn. 

Hun er stort sett i barnehagen i kjernetiden, så det blir korte dager. Jeg er i foreldrepermisjon med lillesøsteren, og jeg kommer nok til å søke henne inn i barnehage fra rundt 1,5 års alder. Jeg tenker også at hvis dere ikke er norsk er det ekstra viktig at hun går i barnehagen (du nevner norskkurs)

Du kan søke om redusert foreldrebetaling om du har lav inntekt. Ingen skal betale mer enn 6% av inntekten sin i foreldrebetaling i barnehagen.

Anonymkode: 634f4...de4

• Liker 12
Skrevet
33 minutes ago, AnonymBruker said:

Iom. at de fleste innvandrere i Norge tror at BV kan komme og hente ungenes deres når som helst så forundrer det meg ikke at han synes det.

Det er barnet ditt som kommer til å bli et ensomt individ uten kontaktnett og sosiale skills men det er jo kanskje vanskelig og skjønne eller??

Dessuten får uføre rimeligere barnehage pga, tilskudd. 

Anonymkode: 65146...82f

Det er feil. De med lav inntekt får timeligere barnehage. Man kan være ufør og fremdeles ha for høy inntekt. Her er både jeg og mannen uføretrygdede, og vi har betalt full pris for barnehageplass hele veien.

Anonymkode: 9ad37...f45

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville nok sendt barnet i barnehage senest ved 2-2,5-års alder dersom jeg var deg. Selv skulle jeg gjerne hatt barnet hjemme så lenge, men måtte sende han i barnehage da han var 1,5 år. Og han stortrives fra første stund, og har lært masse på de ukene han har gått der. Barn har behov for å leke med andre barn, og de får rett og slett ikke den stimulien de behøver av å henge hjemme sammen med foreldrene. 

Dersom jeg var deg ville jeg i det minste benyttet meg av åpen barnehage så ofte som mulig, samt søkt barnet inn i barnehagen noen år før skolestart. Når barna begynner på skolen kjenner jo mange/de fleste hverandre fra barnehagen, og det er ikke alltid lett å komme inn i leken og allerede etablerte vennskapsforhold som ny. 

Anonymkode: 1ea8e...ff6

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort det. Min erfaring med barn som har vært hjemme til skolestart er at de sliter sosialt på skolen og får seg ikke venner. Foreldrene har ikke klart å sosialere dem nok når de er hjemme og barna er vant med å være alene. Alle andre har jo gått i barnehage, lært seg hvordan ting fungerer. Jeg ville sendt barnet i barnehagen fra året hun fyller tre år, senest og heller hatt korte dager som fra 9-15. 

• Liker 8
Skrevet

Stakkars barn. Barnehagen gir verdifull sosial kompetanse, dette kan du som mor alene aldri veie opp for. Barnet trenger å være i barbehagen å leke med andre barn. En dag i uken på norskkurs er ikke nok. Jeg er pedagogisk leder, og jeg ser en enorm forskjell på fembarnsmor som bare har gått heme kontra de i barnehagen. og tro meg, barnet ditt koser seg nok hjemme med deg ( en dag i ny og ne) men gjett om det henger etter på sosial kompetanse. Hvorfor i alle dager ønsker du å gjøre dette mot barnet ditt?? Grenser til omsorgssvikt, det er ikke lengre som før i tiden der alle barn var hjemme og man kunne gå i gaten og få leke med andre barn, idag er omtrent alle barn i Barbehage derfor er det så viktig at du sender barnet ditt i Barbehage. Barn må være rundt andre barn. Kjenner jeg er sjokkert. Ha barnet sitt heme frem om skolealder??? Jeez....

Anonymkode: b92f4...d4c

• Liker 8
Skrevet

Du trenger jo ikke å bestemme deg nå om når hun skal begynne i bhg? Du het jo ikke hva hun trenger om 3 år? 

Anonymkode: 3ef19...542

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...