Gå til innhold

Stavmikser og oppskrifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg fikk en stavmikser som julegave, og har nå lyst til å bruke den, men jeg vet nikke helt hva den kan brukes til. Noen som har erfaring å dele med meg og forslag til hva den kan brukes til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha

Jeg har en stavmikser, men jeg bruker den bare til hobby bruk, når jeg for eksempel lager hjemmelaga papir, for å blande massen.

Men var det ikke sånn oppskriftshefte me da?

Skrevet

nei det var i grunn ikke sånne oppskrifter. Men når du først er i gang, hvordan lager man hjemmelaga papir???

Tenkte på mat oppskrifter jeg..

Skrevet

Jeg bruker stavmikser til sauser/supper og annet jeg vil kjøre helt glatt. Veldig greit å bare bruke den rett i gryta. Min har også en visp du kan feste på, og en liten boks med noen kniver slik at man kan male små mengder mandler/sjokolade/brød (for smuler til panering) osv. Kan piske krem, lage majones (men foretrekker håndmikser til dette), piske dressinger ++

Skrevet

Ja skjønte jo det var matoppskrifter du var ute etter. :P

Er egentlig min mors, men hun bruker den ikke. Så er har overtatt den. Til papirlaging. Hehe

Dette er en oppgave jeg skrev som lærling, da vi lagde papir

Hjemmelaget papir

Aktivitet: Lage eget papir

Tema: Gjenvinning

Motivasjonsmetode: Se hvordan et ”gammelt” papir kan bli til et ”nytt”.

Mål med aktiviteten:

• Utforske papirs kvalitet og struktur

• Kjensel til og bruke sansene

• Gi uttrykk for hva de opplever

• Se prosessen ved å lage papir

• Styrke finmotorikk

• Kreativitet

• Utholdenhet

• Samarbeid

• Selvoppfatning

• Sosial identitet.

• Nøyaktighet

• Problemløsning

• Teknikk

• Konsentrasjon

Ellers trenger jeg:

• Brukt papir (papir som er kladdet på, og som egentlig ville blitt kastet)

• Farget silkepapir (til farge)

• Ei bøtte

• Voksduk

• Stavmikser

• En balje

• 2 like store rammer beregnet for å lage papir

• Kopphåndduker

• Vann

• Svamp (eksempel vanlig skolesvamp)

• Saks (er)

• Klesklyper

• Strykejern (ikke nødvendig)

• Makuleringsmaskin

HVORDAN

Vi trenger to like store rammer. Rammene kan lages av trelister (2x2cm) i den størrelsen som du vil at det hjemmelagete arket skal ha (eksempel 9x18cm eller 18x28cm). Listene settes sammen med stifter, og vinkeljern skrus fast i hjørnene. En kan også bruke fotorammer i tre.

Den ene rammen skal være dekt av fin netting som brettes rundt listene og stiftes fast med en stiftepistol. Den andre rammen skal være helt åpen.

Nå har jeg en slik ferdiglaget ramme som jeg har brukt før, som jeg har valgt å bruke.

Jeg har valgt å gjøre denne aktiviteten på flere dager og ha den som en aktivitet en kan ta frem i en passende stund. Dette fordi det skal klippes en del med papir, noe som kan bli ungt i lengden.

Jeg har brukt papirrester, kladdeark og så videre.

Jeg har også latt den muligheten stå åpen med at man kan sette farge på papiret ved å ha farget krepp-papir sammen med papirmassen. Eksempel: Har du i grønnt krepp-papir vil det hjemmelagede papiret bli grønnt. Jeg lar elevene klippe selv, selv om jegogså vil hjelpe til i prosessen. Bitene skal være ca 2x2 cm, men det gjør ikke noe om de blir større eller mindre. Blir de større vil jeg bare selv rive dem litt mindre. En ting en skal være oppmerksom på er at fargen på papiret som blir brukt, vil sette preg på det nye papiret. Aviser gir grått papir, mens papir med rød gjennomslagsfarge gir et rosa papir. Nå som det nærmer seg jul vil jeg anbefale å bruke rødt og eller grønnt krepp-papir og dermed få røde eller grønne papir. Elevene kan få velge selv.

Når bitene er ferdigklippet legger vi dem i en bøtte og fyller opp med vann. Bitene skal nå stå i 24 timer (egentlig gjør det ikke noe om det står kortere tid eller lengre). Deretter tar du frem en balje. Baljen må være av en størrelse ca dobbelt så stor som rammene. Nå tar vi en neve av blandingen med papirbitene og moser dette med håndmikseren til blandingen blir en grøt. Fyll baljen, litt over halvfull med lunket vann og tilsett noe av grøten med papirmasse. Er det mye papirgrøt i karet, blir arkene tykke. Er det mindre papirgrøt i baljen, blir arkene tynnere.

Før rammene legges ned i baljen, må en røre i massen for å virvle opp papirfibrene som har sunket til bunns.

Deretter holder man nettingrammen unders med nettingsiden opp og den andre rammen oppå nettingen.

Husk på å knipe dem sammen.

Deretter fører vi rammene med kortsiden først ned i massen langs en side av baljen til de ligger vannrett mot bunnen av baljen. Den tomme rammen ligger øverst. Deretter løfter en forsiktig rammene opp og holder dem vannrett over karet til vannet har rent godt av papirmassen. Så tar vi bort den øverste rammen og snur rammen med papirmassen ned på en kopphåndduk, slik at nettingen med papirmassen blir liggende på duken. Deretter bruker vi en svamp og trykker ut så mye vann som mulig. Så løfter en rammen forsiktig av. Nå vil papirmassen bli liggende igjen. Slik gjør du på nytt til det er fullt på kopphåndduken (ca 4 ark).

Ønsker en å tørke arkene raskt, kan en bruke et middelsvarmt strykjern direkte på arkene mens de likker på kledet. I dette tilfellet her vet jeg at skolen har et tørkeskap, henger derfor arkene opp der, på kopphånddukene med klesklyper. Når papirene er tørre, tar vi dem av kledet og jeg har valgt å stryke dem etterpå. Dette fordi da blir papirene slettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...