Gå til innhold

Stakkars jenta mi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet til et nytt sted i fjor sommer, jenta fant seg raskt til rette å fikk mange venner i klassen. Nå etter sommerferien startet hun i 4 klasse, hun fortalte meg i dag med tårer i øynene at hun har ingen å være med i friminuttene å at hun går alene i friminuttene. På sfo er det akuratt det samme. Hun leker heller ikke med noen på fritiden lenger. Jeg spør henne vær dag om hun har hatt en fin dag, da har hun alltid svart ja, men i dag brast hun i gråt å sa at hun svarte ja at det gikk greit fordi hun synes det var flaut å fortelle meg dette. Jeg svarte at jeg var glad hun fortalte meg å at dette skal vi ordne opp i. Klassen fikk ny lærer etter sommerferien, jeg kjenner henne ikke, jenta mi sier at hun går vakt i friminuttet å ser at jenta mi går alene men at hun ikke gjør noe. 

Hvordan skal jeg ta tak i dette? Hilsen knust mamma

Anonymkode: 23a25...861

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med kontaktlærer?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi flyttet til et nytt sted i fjor sommer, jenta fant seg raskt til rette å fikk mange venner i klassen. Nå etter sommerferien startet hun i 4 klasse, hun fortalte meg i dag med tårer i øynene at hun har ingen å være med i friminuttene å at hun går alene i friminuttene. På sfo er det akuratt det samme. Hun leker heller ikke med noen på fritiden lenger. Jeg spør henne vær dag om hun har hatt en fin dag, da har hun alltid svart ja, men i dag brast hun i gråt å sa at hun svarte ja at det gikk greit fordi hun synes det var flaut å fortelle meg dette. Jeg svarte at jeg var glad hun fortalte meg å at dette skal vi ordne opp i. Klassen fikk ny lærer etter sommerferien, jeg kjenner henne ikke, jenta mi sier at hun går vakt i friminuttet å ser at jenta mi går alene men at hun ikke gjør noe. 

Hvordan skal jeg ta tak i dette? Hilsen knust mamma

Hei, vet bl a at Foreningen mot mobbing i skolen jevnlig legger ut artikler om hvordan man skal gå frem ift mobbing på skolen. Du kan like dem på facebook. Ellers så har du også Oss mot mobbing man kan melde seg inn i på facebook. Om du da skriver innlegg så kan man få forslag til hva man bør gjøre evt fra flere som er i samme situasjon:) lykke til::klem:

Skrevet
5 minutter siden, strawberry skrev:

Snakk med kontaktlærer?

Er jo det jeg har tenkt, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Jenta mi sier jo at læreren ser henne alene i friminuttene men ikke gjør noe med det/over ser det. Ts

Skrevet

Huff, stakkars jenta di. :trist: Det gjør så vondt å lese sånt, ingen fortjener å ha det sånn. Jeg hadde det også sånn og ingenting ble gjort, så skoletiden var en vond tid. Håper læreren får opp øynene og gjør noe snart. Håper det ordner seg for jenta di. :klem: 

Skrevet
17 minutter siden, Salka skrev:

Huff, stakkars jenta di. :trist: Det gjør så vondt å lese sånt, ingen fortjener å ha det sånn. Jeg hadde det også sånn og ingenting ble gjort, så skoletiden var en vond tid. Håper læreren får opp øynene og gjør noe snart. Håper det ordner seg for jenta di. :klem: 

Det er mye saker ute å går om skoler som ikke tar ordentlig tak i slike problemer. En ting som er sikkert er at man nå kan anmelde skoler for å bryte loven ved å ikke gripe inn der det skjer mobbing. Det burde være ganske riktig. De som likevel har mest ansvar for at barn ikke skal mobbe burde vel egentlig forøvrig være foreldrene. Heldigvis tar noen foreldre tak i barna om de får vite at barnet deres mobber. Men det er det ikke alle foreldre som gjør. Lærer barn én ting hjemme og noe annet ute, så blir det feil. Så jeg lurer på hva løsningen bør være om ikke foreldre emner å sette ned foten. 

Skrevet (endret)

Ta kontakt med lærer og be om et møte. Det er ikke sikkert at lærer har fått med seg omfanget av problemet for jenta di. Eventuelt kan det være at vedkommende avventer og ser om det ordner seg, eller rett og slett lukker øynene for problemet. Uansett er det greit å sette seg ned å snakke direkte sammen, da er det vanskeligere å komme unna konkrete tiltak fra lærerens side. Ikke vær redd for å virke masete!! Ingen barn skal gråte og grue seg for skolen, og det er vi voksne, både hjemme og på skolen, som må hjelpe til når situasjonen blir så vanskelig som nå  

Håper det ordner seg for jenta di! Har selv et barn som er mye ensom, så jeg vet hvor vondt det gjør når barna blir gående alene. Lykke til!

Endret av livmor
  • Liker 2
Skrevet

Snakk med foreldrene til noen av jentene i klassen. Og spør jenta di om hun ikke har lyst til å be med noen hjem, eller bli med på en aktivitet noen av de andre er med på. Og selvfølgelig, ta kontakt med skolen! 

Anonymkode: 01730...2cc

Gjest NotNaomi
Skrevet

Så dumt dette var,og ja,det gjør vondt for både barna og foreldre.

Men det er tidlig i skolestart,så kontakt læreren og forklar problemet. Jeg tror mest på ansikt til ansikt for da kommuniserer en mer åpent,så om du får avtalt et møte?.

Så kan som noen andre foreslo her og be med noen hjem.

Har hun hatt lite kontakt med de i klassen i sommerferien kanskje?

Det retter seg opp snart håper jeg!

Skrevet

Jeg blir så glad når jeg leser denne tråden. Skulle ønske foreldrene mine hadde brydd seg på samme måte da jeg var barn! Ikke gi deg ts, jenta di er heldig som har deg:)

Anonymkode: d21d1...d80

• Liker 1
Skrevet

Har ikke skolen Trivselsleder-ordning så ville jeg foreslått dette. Den ordningen har de på skolen til datteren min og datteren min er er en av Trivselslederne dette semesteret. Trivselslederne blir valgt ut i klassen, de må gå på kurs og lærer der hva "jobben" deres går ut på og får et kort der det står at de er Trivselsleder. Dette kortet gir dem også noen rabatter på feks. kino og i svømmehallen. De går rundt i friminuttene kledd i en vest der det står Trivselsleder på brystet. Oppgaven deres er å sørge for at ingen er alene og å hente en voksen dersom konflikter/mobbing oppstår. 

• Liker 1
Skrevet

Hvem leker hun med etter skolen da? Hjelper du til med lekeavtaler og evt kjører til og fra venner? 

Anonymkode: 666e9...7f8

Skrevet
På 31.8.2017 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Er jo det jeg har tenkt, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Jenta mi sier jo at læreren ser henne alene i friminuttene men ikke gjør noe med det/over ser det. Ts

Du skriver en mail der du sier du ønsker et møte. Er jo mulig læreren ikke forstår at dette er et problem. Du kan jo ikke la være å prate med lærer fordi datteren din tror at hun ikke bryr seg, heller større grunn til å ta dette med henne. 

Hva med å invitere noen hjem til dere? Spørre om noen vil bli med i svømmehall, kino? :) 

Anonymkode: 3899d...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...