Gå til innhold

Apatisk hunnkatt etter sterilisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har sterilisert en hunnkatt på 3 år. Gjorde det igår. Hun fikk en body for å hindre henne i å slikke på håret. Etter at hun ble sterilisert har hun vært helt apatisk. Først trodde jeg det var pga operasjonen så jeg tok av henne bodyen for å se på såret. Såret så fint ut, men katta ble en helt annen med en gang hun fikk av bodyen. Ble mere seg selv igjen. Selvfølgelig begynte dyret å rive av plasteret med en gang og slikke i såret. Så jeg måtte jo ta bodyen på igjen. Da ble hun igjen helt apatisk. Er det noe jeg kan gjøre? Siden hun rakk å slikke i såret, er det nå stor sjanse for at hun pådrar seg en infeksjon? 

Stakkars pusen, jeg får så dårlig samvittighet. Hun blir redd bare hun ser meg.

Anonymkode: b76be...ca3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne være 

Anonymkode: 7fbd1...eb0

• Liker 2
Skrevet

Hun får nok ikke en infeksjon bare av et slikk. Men mange katter blir rett og slett klaustrofobiske når de må gå med body. Hadde heller sjekket om dyrlegen har en liten krage du kan bruke. 

Anonymkode: f95e5...aeb

Skrevet

Hun må få litt tid til å venne seg til bodyen. Så dere må bare lide dere igjennom det. 

Anonymkode: c5e9d...a39

• Liker 1
Skrevet

Du har sett de "morsomme" videoene av katter i bånd? Hvordan de ligger der halvdød? Slik reagerer noen på body også. Så det beste er å gi henne en god plass å ligge. Legg mat og vann i nærheten også vent til hun enten blir vandt til den. Eller til du kan ta den av. 

Anonymkode: d4bec...c63

Skrevet

Min ble også sånn. Det gikk over etter et par tre dager. Hun ble ikke helt seg selv, men mye bedre.

Anonymkode: b4af3...bbb

Skrevet

Velg kikkhullsmetode neste gang du skal kastrere katt :) Ingen skjerm eller body, bare et bittelite sår på hver side.

Om hun er i fin form når body er av, så er det nok bare å lide seg gjennom det ja :( Om hun virker slapp eller har feber kan det lønne seg å ta en telefon til dyrlegen for å være på den sikre siden. En venn kastrerte katten sin, og den døde 2 dager etter av indre blødninger, selv om den ikke hadde vist andre tegn enn å være litt slapp.

Anonymkode: acc6d...695

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velg kikkhullsmetode neste gang du skal kastrere katt :) Ingen skjerm eller body, bare et bittelite sår på hver side.

Om hun er i fin form når body er av, så er det nok bare å lide seg gjennom det ja :( Om hun virker slapp eller har feber kan det lønne seg å ta en telefon til dyrlegen for å være på den sikre siden. En venn kastrerte katten sin, og den døde 2 dager etter av indre blødninger, selv om den ikke hadde vist andre tegn enn å være litt slapp.

Ja, men jeg visste ikke at det fantes en gang. Har et dyresykehus som nabo, så valgte det. De nevnte ikke noe om det.

Det skal visst ikke fjernes noen sting, betyr det at stingene er utvendig?

Jeg har ikke fått på bodyen riktig heller. Altfor langt ned, men tror katta skal få være i fred i kveld.

Er det best å kose med den, eller la den være i fred?

Skrevet
Sitat

Ja, men jeg visste ikke at det fantes en gang. Har et dyresykehus som nabo, så valgte det. De nevnte ikke noe om det.

Nei skjønner godt at du ikke visste om det, for dyrlegene lar være å si det om de ikke kan utføre de selv, vil ikke miste kunder/pasienter. Tenkte det var lurt å skrive det her så andre også får vite om det, og det er overhodet ikke noe galt med å bruke den gamle metoden bare litt mer styr i dagene etterpå, kattene får jo smertestillende også :) 

Skrevet
8 timer siden, pippelura skrev:

Det skal visst ikke fjernes noen sting, betyr det at stingene er utvendig?

Jeg har ikke fått på bodyen riktig heller. Altfor langt ned, men tror katta skal få være i fred i kveld.

Er det best å kose med den, eller la den være i fred?

La katten få fred om hun ikke ber om kos, det blir bedre. Mange dyrleger bruker selvopppløsende tråd, da slipper du å fjerne sting. 

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Syntes det var skikkelig fælt å kastrere katten min....har en katt til nå, gruer meg til kastrasjonen. Vet du om noen som bruker kikhullsmetoden i Stavanger?

Anonymkode: 240c3...928

Skrevet (endret)

Hun er "apatisk" da bodyen uvandt og hun "melder seg ut". 

Selvom du ikke vil mase med henne, så sørg nå til at bodyen sitter rett. Oppfør deg som vanlig rundt henne. Hun blir bare enda mer forvirret om du er redd og lei deg.

Lag et fint hjørne til henne med, seng og tepper. Sørg  også for at doen og vannskålen er innen rekkevidde. 

Alternativet til en body er en krage (lampeskjerm) som gjør at hun ikke klarer å slikke såret. Tråden hun er sydd med er helt sikkert en selvoppløsende tråd. 

Kjempefint at du har sterilsert henne! Du er en god eier.

God bedring til Pus! 

:pasha:

Endret av Perle
Skrevet

Trådstarter her

Oppdatering på pus: det var umulig å ha bodyen på henne. Hun ble helt apatisk og manisk omhverandre. Endte med at hun en natt hadde fått den av seg og biti den i småbiter. Hun fikk derfor gå uten. Hun rørte nesten ikke såret, og nå er det grodd og fint. Takk for alle råd

Anonymkode: b76be...ca3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...