Gå til innhold

Skyldfølelse, biologiske foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er adoptert fra utlandet og har etter mange års leting funnet min biologiske familie. Det var en enorm glede, men jeg var nok litt uforberedt på at det også skulle bli en stor påkjenning. Jeg dro å besøkte de i sommer og vi hadde en fin tid sammen, men de lever i stor fattigdom etter norsk standard. Nå i ettertid ber de meg om penger. Jeg sliter med en stor skyldfølelse for at mitt liv har blitt så bra og jeg ser at de har et reelt behov, samtidig er jeg 28 år, nyutdannet, akkurat fått meg fast jobb og sparer til egenkap. Føler meg så dust som ser på sparing til leilighet når min biologiske familie har reelle behov. Så er spørsmålet hva gjør man? Skal jeg begynne å sende de penger via western union eller noe? Det er jo det samvittigheten min sier, samtidig som jeg da vet at det aldri tar slutt. Det er snakk om veldig stor familie med masse økonomiske problemer, gir jeg til en så må jeg jo gi til alle. Det er også vanskelig for meg å vite hva som er reelle behov, og jeg er redd for å bli utnyttet. 

Huff sitter virkelig her og føler meg som verdens verste person. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, noen råd? 

Anonymkode: 09b0c...aa1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke sende 500 kr/året? Sikkert mye der nede.

Anonymkode: 304ce...541

Skrevet

Det ville jeg ikke gjort! Du kjenner dem ikke så godt, og hvorfor adopterte de deg bort? 

Du kan sende dem gaver og ting de trenger innimellom :) er det foreldre og søsken eller er det flere familiemedlemmer og? 

• Liker 10
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hvor mye er det i så fall pr måned du kan sende som vil være til hjelp? 

Skrevet

Om de ikke tok vare på deg som barn, hvorfor skal du ha skyldfølelse for å prioritere deg selv når de er voksne?

Anonymkode: af36d...a0b

• Liker 23
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke sende 500 kr/året? Sikkert mye der nede.

Anonymkode: 304ce...541

Det er ikke så mye, selv "der nede." De trenger store ting,  hus, skolepenger, transportmiddler, medisiner etc. etc. 

TS

Skrevet
10 minutter siden, ForestRun skrev:

Det ville jeg ikke gjort! Du kjenner dem ikke så godt, og hvorfor adopterte de deg bort? 

Du kan sende dem gaver og ting de trenger innimellom :) er det foreldre og søsken eller er det flere familiemedlemmer og? 

Nei jeg kjenner de ikke så godt, men de er familien min, det er det som gjør det så vanskelig. Grunnene til at de adopterte meg bort er jo blant annet at de var for fattige til å ha meg, og det er de jo enda. 

Det er foreldre og masse søsken og tantebarn....

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mye, selv "der nede." De trenger store ting,  hus, skolepenger, transportmiddler, medisiner etc. etc. 

TS

Nei TS, dette kan du faktisk ikke ta på deg. Virkelig!

• Liker 21
Skrevet
8 minutter siden, NotNaomi skrev:

Hvor mye er det i så fall pr måned du kan sende som vil være til hjelp? 

Vanskelig å si, det er stor familie og stor fattigdom. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle prioritert om jeg skulle sendt dem en tusenlapp i mnd. for eksempel. Det er som å spytte i Sahara. De trenger ALT.

TS 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker at du skal holde deg langt unna å sende dem penger. Som du selv sier, så vil det aldri bli nok og du har selv ikke særlig god økonomi.

De valgte å adoptere deg bort. Du har INGEN forpliktelser til dem, verken økonomisk eller emosjonelt utover det du selv ønsker. Ikke ha dårlig samvittighet for noe som overhodet ikke er din feil. Du kan ikke kjøpe et hus til mennesker som gav deg opp og du gjør rett i å tenke på deg selv her.

Uansett hvor mye penger du sender vil det aldri bli nok. Er redd de ser en mulighet her og tenker at du er naiv og lett å utnytte dessverre. Voksne folk må dessverre løse sine egne økonomiske problemer, om de bor i Norge eller andre land. Sånn er det for alle. 

At de våger å legge driften av SIN familie på dine skuldre er skikkelig, skikkelig dårlig og egoistisk gjort av dem. Rett og slett. 

Mener de virkelig at det er ditt ansvar å drive hele slekten?

Endret av altflyter
  • Liker 20
Skrevet

Ikke din feil. Ikke ditt valg. Ikke ditt liv.

Din lojalitet ligger ved de du har tilbragt hele livet ditt med.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Macro skrev:

Nei TS, dette kan du faktisk ikke ta på deg. Virkelig!

nei jeg vet jo det. Jeg har jo ikke mulighet til å kjøpe dem et hus for eksempel. Det har jeg virkelig ikke råd til, men samvittigheten gnager.... De har jo heller ikke noen forståelse for at jeg ikke kan kjøpe dem alt. De vet ingenting om Norge bortsett fra hva de har googlet og kommet frem til at vi er "verdens rikeste land." De har ingen konsepter om at ting koster her... Når de spurte meg hva flybilletten kostet fikk de jo helt bakoversveis, de tror jeg vasser i penger og skjønner ikke at det jo er dyrt for meg også....

TS

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

nei jeg vet jo det. Jeg har jo ikke mulighet til å kjøpe dem et hus for eksempel. Det har jeg virkelig ikke råd til, men samvittigheten gnager.... De har jo heller ikke noen forståelse for at jeg ikke kan kjøpe dem alt. De vet ingenting om Norge bortsett fra hva de har googlet og kommet frem til at vi er "verdens rikeste land." De har ingen konsepter om at ting koster her... Når de spurte meg hva flybilletten kostet fikk de jo helt bakoversveis, de tror jeg vasser i penger og skjønner ikke at det jo er dyrt for meg også....

TS

Da må du kanskje rett og slett forklare dem det. Lønningene høres høye ut for dem, men med prisnivået i Norge, så veier det opp.... Norge er verdens rikeste land. Det betyr ikke at du er rik....

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er verdens rikese land ja, men du må faktisk jobbe og slite du som andre nordmenn for å få det du vil ha. Det høres ut som om du bør la være å ha kontakt med de videre. Selv om de ikke hadde råd til å ha deg har de hatt råd til å få mange andre barn, så unnskyldningen deres skal du ikke ta til deg.

Kan adoptivforeldrene dine gi deg råd og støtte her?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Macro skrev:

Det er verdens rikese land ja, men du må faktisk jobbe og slite du som andre nordmenn for å få det du vil ha. Det høres ut som om du bør la være å ha kontakt med de videre. Selv om de ikke hadde råd til å ha deg har de hatt råd til å få mange andre barn, så unnskyldningen deres skal du ikke ta til deg.

Tror dessverre mange som aldri har vært i Norge har et veldig rosemalt bilde av hvordan det er her. Vi bor i slott alle sammen og vasser i penger.... da burde vi kunne dele. Man ser jo det på hvor skuffet mange flyktninger blir når de kommer til Norge og finner ut at ikke alle er mangemillionærer :( 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, altflyter skrev:

Da må du kanskje rett og slett forklare dem det. Lønningene høres høye ut for dem, men med prisnivået i Norge, så veier det opp.... Norge er verdens rikeste land. Det betyr ikke at du er rik....

jeg har forklart det, men de skjønner det ikke og det forstår jeg godt. de har faktisk ingen forutsetninger for å forstå dette. De har knapt vært utenfor sin egen by og har 0 forståelse for at ting er anderledes andre steder. Jeg kan si til de at jeg ikke har så mye penger, men så vet de at jeg  har tatt en høyere utdannelse, betalte 10 000 kr for flybilletten over, og de ser hvordan livet mitt er på fb. og da virker jeg jo søkkrik...

ts

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg tenker at du skal holde deg langt unna å sende dem penger. Som du selv sier, så vil det aldri bli nok og du har selv ikke særlig god økonomi.

De valgte å adoptere deg bort. Du har INGEN forpliktelser til dem, verken økonomisk eller emosjonelt utover det du selv ønsker. Ikke ha dårlig samvittighet for noe som overhodet ikke er din feil. Du kan ikke kjøpe et hus til mennesker som gav deg opp og du gjør rett i å tenke på deg selv her.

Uansett hvor mye penger du sender vil det aldri bli nok. Er redd de ser en mulighet her og tenker at du er naiv og lett å utnytte dessverre. Voksne folk må dessverre løse sine egne økonomiske problemer, om de bor i Norge eller andre land. Sånn er det for alle. 

At de våger å legge driften av SIN familie på dine skuldre er skikkelig, skikkelig dårlig og egoistisk gjort av dem. Rett og slett. 

Mener de virkelig at det er ditt ansvar å drive hele slekten?

Hvor står det at de har gjort dette?, jeg kan ikke se at de har "våget" dette??

Anonymkode: 3ffe3...19b

Skrevet
1 minutt siden, altflyter skrev:

Tror dessverre mange som aldri har vært i Norge har et veldig rosemalt bilde av hvordan det er her. Vi bor i slott alle sammen og vasser i penger.... da burde vi kunne dele. Man ser jo det på hvor skuffet mange flyktninger blir når de kommer til Norge og finner ut at ikke alle er mangemillionærer :( 

Ja. De klarer ikke helt å koble at ting koster etter lønna her oppe.

TS. Jeg mener oppriktig at du bør ta et par skritt tilbake og ikke ha kontakt før du har sortert tankene dine.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Macro skrev:

jeg har lett etter mitt biologiske opphav hele mitt liv, så det er det siste jeg vil. de har ikke hatt så mye valg da de fikk andre barn, prevensjon var ikke tilgjengelig... noen av søsknene mine har også blitt satt bort til forskjellige....

ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at de har gjort dette?, jeg kan ikke se at de har "våget" dette??

Anonymkode: 3ffe3...19b

Ved å forvente at hun skal kjøpe hus til dem og støtte både foreldre, søsken og tantebarn økonomisk og at ts skal hjelpe dem med alt?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...