Gå til innhold

XXXL jente trenger råd og tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 20år som veier 107kg. Dette gjør jo i seg selv at jeg ikke føler det veldig bra med meg selv, jeg ønsker og bli kvitt denne følelsen. Klarer ikke lenge og holde de programmene jeg har begynt på siden de ofte er alt for tunge for meg. Jeg trenger insirasjon og tips/råd til et enkelt og effektivt treningsprogram. (hjemmetrening)

Jeg går ca 30min hver dag, fort gange. Jeg spiser normal kost og kun godteri på lørdager. 

Jeg trenger å trene ryggen min også, har mye vondt i den å regner med det er pga vekta. bygda jeg bor i tilbyr ikke treningssenter og det er ikke nok busser for at jeg kan komme meg frem og tilbake uten og bruke hele dagen.

Anonymkode: 27787...ca5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville prøvd å jogget litt i tillegg i første omgang. Jeg har selv begynt å jogge nedoverbakker og rette strekker på en runde jeg pleier å gå og det var ikke så ille som jeg først hadde tenkt. 

Anonymkode: 684ea...a95

Skrevet

Normal kost kan fortsatt være for mange kalorier. Om du ikke går ned i vekt er det fordi du spiser like mange kalorier som du forbrenner, og da må du rett og slett spise mindre mat 

Anonymkode: 52f4b...c5d

• Liker 10
Skrevet

Jogging i nedoverbakker skader knær og hofter, bare så det er sagt.. 

Anonymkode: 6dcb7...82e

• Liker 32
Skrevet

Dra til ernæringsfysiolog eller diettrådgiver. Å spise "normalt" er ikke alltid nok til å greie å gå i kaloriunderskudd. Du må nok kutte ut sukker og usunt fett fra din diett.

Anonymkode: 7cfd2...8b5

• Liker 2
Skrevet

Spiser ikke veldig usunt  en dag med mat for meg kan eks være 

havregrøt til frokost

2-3 knekkebrød til lunsj (som regel med leverpostei og agurk)

middag, varierende men 1-2 poteter og alltid grønnsaker 

mellommåltid eple eller annen frukt jeg har hjemme 

ofte blir det egg og knekkebrød til kvelds 

det er jo innenfor normalen med mat og ikke usunt heller?

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har muskulatur i dem så er det ikke noe som er lurt å begynne med nei. Jeg jogger både opp og ned fra fjellet, og har ingen problemer med knær og hofter, men er godt trent. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke jogg bare i nedoverbakker :( Men sletter er supre. Begynn forsiktig, tøy masse og pass på knærne!

Jogging er den sporten som hjelper en best ned i vekt. Men det er tungt for kroppen. I bladhylla på butikken står det en blad/bok. Som heter "Løping for alle". Den er veldig fin :) 

Ellers synes jeg Berit Nordstrand har en fin kostholdsfilosofi. Du trenger ikke sulte deg, men et fortsatt bevisst på hva du får i deg. "Normal kost" kan jo være så mangt. Kanskje trenger du å kutte ned på porsjonene?

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket stoffskiftet ditt?

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har muskulatur i dem så er det ikke noe som er lurt å begynne med nei. Jeg jogger både opp og ned fra fjellet, og har ingen problemer med knær og hofter, men er godt trent. 

Noe av problemet er at man har litt mindre kontroll i nedoverbakkene, spesielt hvis man er sliten og ikke følger med på å ikke ta for lange skritt. Mange skader som skjer sånn, selv om man er godt trent. 

Og BARE nedoverbakker er nok ikke godt for noen, selv om det er de som føles enklest der og da :) 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Nemigirl skrev:

Har du sjekket stoffskiftet ditt?

nei, aldri tenkt over det

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser ikke veldig usunt  en dag med mat for meg kan eks være 

havregrøt til frokost

2-3 knekkebrød til lunsj (som regel med leverpostei og agurk)

middag, varierende men 1-2 poteter og alltid grønnsaker 

mellommåltid eple eller annen frukt jeg har hjemme 

ofte blir det egg og knekkebrød til kvelds 

det er jo innenfor normalen med mat og ikke usunt heller?

Skaff deg en digital kjøkkenvekt og logg maten. Vei absolutt alt (ikke krydder) og før de inn i, for eksempel, Myfitnesspal. Der kan man også scanne inn matvarer via telefonen. På den måten får du oversikt over hva du faktisk spiser og hvor mye. Dette kan du begynne med.

Trening: All bevegelse er viktig. Gjør det du orker og klarer. Om 30 minutter gange blir for lett (du skal bli andpusten) så øker du enten intensiteten (jogge, gå, jogge, gå) eller lengden. Gå gjerne oppoverbakker - det er pyton men effektivt for muskler og lunger.

• Liker 6
Skrevet

Begynn å sykle.

Det er ikke så belastende som jogging.

Anonymkode: fbeba...d3c

• Liker 3
Skrevet

Det er bra å bevege seg, men jeg tror jeg ville ha ventet med jogging til vekta var nærmere normalvekt. Med lavere vekt vil nok anktakeligvis mye av smertene forsvinne av seg selv. For å gå ned i vekt må du spise mindre, det går an å regne seg fram til akkurat hvor mye du bør spise: trening.no/kalkulatorer/bmr/ og så må du notere ned hva du spiser (feks myfitnesspal er gratis) og bruke en matvekt for å porsjonere ut akkurat den mengden, og så spise det antallet kalorier som du skal, hver dag. 

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke noe som heter at vektnedgang er 80% kosthold og 20% trening? Altså, det er aldri dumt å trene men hvis et mål er å gå ned i vekt er det faktisk viktig å få full oversikt over hva man spiser. Da holder det ikke med "sunn mat i passende mengde"

Anonymkode: b384f...664

• Liker 8
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være en mulighet å begynne med svømming kanskje?    

Anonymkode: b2573...41e

• Liker 1
Skrevet

Havregrøt til frokost er jo for tømmerhuggere og fiskere. Leverpostei er jo også ganske næringsrike greier. Sleng på noe annet. Ville kutta ned på kveldsmaten også. Sykling er nok det lureste, men om man jogger seg en rolig time et par ganger i uka så ryker det ganske mange kalorier på det. Jeg ville ikke gjort veldig brå endringer i hverdagen, for vekttapet skal du jo holde, og man kan ikke leve på diett livet ut.

Anonymkode: 8d2cf...80d

Skrevet

For å gå ned i vekt må du ligge i kaloriunderskudd. Har ingenting å si om dette kommer fra sunne eller usunne matvarer, selv om det selvfølgelig er bedre å spise sunt. Grunnen til at du enda ligger på den vekten du gjør, er fordi du spiser for mange kalorier, uavhengig om dette er sunn mat eller ikke. Kjøp en kjøkkenvekt og vei/logg alt du inntar i løpet av en dag. Da skal du se at tallet fort blir høyt, selv om du bare har spist sunne matvarer den dagen. Du kan bruke en app for å logge inn maten du spiser, slik at den automatisk teller kaloriene for deg. Jeg bruker lifesum. For å finne ut hvor mange kalorier du burde ligge på, kan du bruke en tdee-kalkulator, som f.eks denne https://tdeecalculator.net. Du skriver inn all info, også viser den hvor mange kalorier du (ca) forbrenner i løpet av en dag. Trekk rundt 500 kalorier fra det, så er du good to go. Går du ned fortere enn ønsket, kan du øke kaloriinntaket, og går du ned saktere enn ønsket, kan du senke kaloriinntaket. 

Trening burde du gjøre for å stramme opp kroppen i tillegg, samt det er bra for den psykiske helsen. Prøv da å finn ulike øvelser som du liker, og ikke bare gjør fordi du føler du må. Trening skal være gøy, ellers er det ikke noe du vil gjennomføre i lengden. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Link? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Havregrøt til frokost er jo for tømmerhuggere og fiskere. Leverpostei er jo også ganske næringsrike greier. Sleng på noe annet. Ville kutta ned på kveldsmaten også. Sykling er nok det lureste, men om man jogger seg en rolig time et par ganger i uka så ryker det ganske mange kalorier på det. Jeg ville ikke gjort veldig brå endringer i hverdagen, for vekttapet skal du jo holde, og man kan ikke leve på diett livet ut.

Anonymkode: 8d2cf...80d

Neida, man kan fint slanke seg på havregrøt til frokost, har gjort det selv. 1 dl havregryn holder. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...