Gå til innhold

Hvem kjøper dere julegave til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg bare lurer litt på hvem dere pleier å kjøpe julegave til?

Dette er et dilemma/en diskusjon som kommer opp hvert år når det nærmer seg jul. Familien til samboeren min er veldig stor, og det er etterhvert kommet en del tantebarn også. Jeg prøvde i fjor å foreslå at vi bare skulle kjøpe julegaver til tantebarn og de søsknene som ikke har fått barn enda, da det blir så mye og jeg og min samboer ikke har så veldig god råd. Dette ble ikke tatt godt i mot i det hele tatt av svigersøss, og har derfor ikke turt å si noe om dette i år. Derfor lurte jeg egentlig bare på hva som er vanlig i andre familier, og om jeg er helt på jordet for å ha foreslått noe sånt? 

Anonymkode: 04060...3d6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er et dilemma/en diskusjon som kommer opp hvert år når det nærmer seg jul. Familien til samboeren min er veldig stor, og det er etterhvert kommet en del tantebarn også. Jeg prøvde i fjor å foreslå at vi bare skulle kjøpe julegaver til tantebarn og de søsknene som ikke har fått barn enda, da det blir så mye og jeg og min samboer ikke har så veldig god råd. Dette ble ikke tatt godt i mot i det hele tatt av svigersøss, og har derfor ikke turt å si noe om dette i år. Derfor lurte jeg egentlig bare på hva som er vanlig i andre familier, og om jeg er helt på jordet for å ha foreslått noe sånt? 

Jeg synes det er litt dårlig gjort ja, det trenger jo ikke å være noe stort man gir heller. Hjemmelagde karameller? Eller et pledd. En gave trenger ikke å koste 400 kroner, liksom. Det handler om å gi til folk fordi man er glade i dem. Fordi man ønsker å glede dem. Ikke fordi det er et ork, du må omstille tankegangen din litt. Jeg har ofte hatt dårlig råd, vet du hva jeg gjør? Jeg begynner med julegaver i januar. Og jeg driver med håndarbeid, så ofte har jeg gitt hjemmelagde plagg som skjerf, luer, bamser og så videre. Det er selvfølgelig til folk som liker sånt, da, ikke lurt å bruke tid og krefter på sånt om du omgås noen som hater slikt :) Men noe spiselig liker de fleste. En flaske vin får du til 100 kroner. 

Her gir vi til alle i nær familie, det vil si mine søsken, min manns søsken, vår nevø og niese, mine svigerforeldre og mine foreldre, min tante + fetter, min onkel + følge og barn. Vi gir ikke til min fars søsken og mine fettere og kusiner, det var noe mine tanter foreslo en gang for noen år siden, at man ikke skulle gi gaver til hverandre. Jeg synes det er trist, men det er nå sånn det er fordi de ikke ønsket å verken gi eller motta... 

Gjør det til noe hyggelig å gi. Liker du ikke familien din, siden du ikke vil gi? Som sagt kan man begynne med slikt i januar, det trenger ikke å koste noe særlig :)

Anonymkode: b4c1a...7d5

• Liker 1
Skrevet

Vi gir til både søsken, svogere/svigerinner og nieser/nevøer. Gavene vi gir hverandre er ikke veldig dyre. De siste årene har gavene til de voksne kommet på ca 200 kr/stk og gavene til barna kanskje 250-300 kr/stk. 

Anonymkode: b46c2...df8

Skrevet

Kjøper gaver til alle 4 foreldre (eller 2 gaver da, de får felles), alle 7 søsken og to tantebarn :) av ene søsteren til sambo får vi hjemmelagde gaver til max 50kr, men det er helt greit for vi vet at hun sliter økonomisk og blir veldig takknemlig for at hun har tenkt på oss. Gavene fra henne er ofte de smarteste/mest gjennomtenkte og lureste av alt vi får ;) 

Skrevet

Har ikke denne problemstillingen selv, men jeg tenker om man har råd, så er det barn først! Foreldre, med mindre det andre avtaler. Søsken. Men tenker at etter en viss alder er det litt mer slutt på det med gaver. Er i 20 årene, jeg og mine venner har sluttet med gaver, vi går heller på kino eller noe sammen. 

Mange kan få hjemmelaget gaver om man liker baking, eller lage søtsaker. Det går også Ann å strikke ting. 

Skrevet

Problemet er at svigersøss "bestemmer" hvor mye vi skal bruke på gavene, og ønsker seg alltid gavekort. Jeg hadde kost meg mye mer med å gi julegaver til dem dersom jeg kunne finne noe som jeg følte passet, og som jeg hadde hatt lyst å gi. 

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er litt dårlig gjort ja, det trenger jo ikke å være noe stort man gir heller. Hjemmelagde karameller? Eller et pledd. En gave trenger ikke å koste 400 kroner, liksom. Det handler om å gi til folk fordi man er glade i dem. Fordi man ønsker å glede dem. Ikke fordi det er et ork, du må omstille tankegangen din litt. Jeg har ofte hatt dårlig råd, vet du hva jeg gjør? Jeg begynner med julegaver i januar. Og jeg driver med håndarbeid, så ofte har jeg gitt hjemmelagde plagg som skjerf, luer, bamser og så videre. Det er selvfølgelig til folk som liker sånt, da, ikke lurt å bruke tid og krefter på sånt om du omgås noen som hater slikt :) Men noe spiselig liker de fleste. En flaske vin får du til 100 kroner. 

Her gir vi til alle i nær familie, det vil si mine søsken, min manns søsken, vår nevø og niese, mine svigerforeldre og mine foreldre, min tante + fetter, min onkel + følge og barn. Vi gir ikke til min fars søsken og mine fettere og kusiner, det var noe mine tanter foreslo en gang for noen år siden, at man ikke skulle gi gaver til hverandre. Jeg synes det er trist, men det er nå sånn det er fordi de ikke ønsket å verken gi eller motta... 

Gjør det til noe hyggelig å gi. Liker du ikke familien din, siden du ikke vil gi? Som sagt kan man begynne med slikt i januar, det trenger ikke å koste noe særlig :)

Anonymkode: b4c1a...7d5

Jeg er veldig glad i å gi gaver, og syns det absolutt er noe av det koseligste med julen. Problemet her som jeg kanskje burde nevnt i hovedinnlegget, er at det er svigersøss som "bestemmer" hvor mye prisen på gavene skal ligge på. Dette setter hun alltid til mellom 400 - 500 hvert år. Hun ønsker seg også alltid gavekort. Jeg tror jeg hadde kost meg mye mer om jeg kunne gi etter evne/kost meg med å finne en gave som jeg hadde følt hadde passet fint til dem.. 

• Liker 1
Skrevet

Oi. Nå ble det litt rotete her, men håper dere skjønner. 

Skrevet

I min fam er det vanlig å gi gaver til nevøer, nieser til de har fylt 18. Søskenbarn er samme prinsipp.. ellers gir vi til foreldre, besteforeldre, søsken. 

Skrevet

Jeg har alltid elsket jul, og selvsagt julegaver. Men de siste årene har jeg rett og slett blitt mer bevisst på galskapen i det forbrukersamfunnet vi har skapt. Det er slutt på at folk ønsker seg hjemmestrikkede votter og praktiske ting. I stedet skal det hamstres alt mulig man egentlig ikke trenger, og som er med på å forsøple kloden vår i lengden. At svigersøster er så frekk at hun spesifikt ber om en sum på et gavekort er et symptom på det.

Jeg tenker at det er helt innenfor å gi etter den lommeboken man har. Og i større grad gi praktiske, spiselige eller etiske gaver. Kjøp votter og pannebånd etc til tantebarna, en fin konfekt til søsken. Og en geit i Nepal fra Fremtiden i våre hender til svigersøss! Det er jo ingen som kan diktere hva du skal gi og hvor mye.

og til deg som mener at 2-350,- ikke er mye per pers:O Det er sykt mye når man har dårlig råd og stor familie!!! 

Anonymkode: 1b8f6...1e3

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøper til besteforeldre, oldeforeldre, våre søsken, på min side kun de som ikke har barn, på mannens side vil ha gi til alle. Vi kjøper også til tantebarn under 15 år. Har også ett par venninner med barn, der får kun barna.

Gjest making.a.mess
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det faller desverre ikke i god jord å kutte inn på julegavekretsen. Men det er en stor økonomisk påkjenning med 30-40 julegaver.. 

Skrevet

Kjøper til våre foreldre (6), våre besteforeldre (3) , våre søsken(5par)

nevøer /nieser (14)

barna kjøper til 2-3 venner

2 venninner av meg 

Og,ja, mor/stefar til mannens datter og deres 3 barn

Skrevet

Vi kjøper til barna våre(3 stk), foreldrene våre(4 stk), søsknene våre m/partnere(6 stk) og nieser/nevøer(5 stk).

Anonymkode: 2ba37...64d

Skrevet

Enig med brukeren over her som snakker om forbrukersamfunn og kjøpegalskap. Jeg synes IKKE du er frekk på en plass, Ts, og vi har innført samme system er nevnt et annet sted i tråden: Gaver frem til etter konfirmasjon for nevøer og nieser, og da får ikke foreldrene. Ellers bare gaver rett opp og rett ned i arverekka. Det er en lettelse (og det selv om jeg kommer "dårlig ut" selv. Synes bare det er fint å ikke overøses av ting i jula. Så lenge barna og ensomme tante Birgit blir tilgodesett, kan vi feite førtiåringer som uansett kjøper oss det vi ønsker avstå fra det verste havehysteriet. Men din svigerinne er åpenbart ikke enig...)

Anonymkode: 647b8...872

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det må være en ærlig sak at folk ikke har råd til å kjøpe gaver til hele familien. Hadde broren min forklart at de var i samme situasjon som dere, så hadde jeg hatt null problem med å godta det. Og ingen skulle fortalt meg hva de skal få - de får være takknemlig for det de får! Gi det dere ønsker, til de dere ønsker å gi til, men forvent kanskje at det som kommer tilbake blir noe mindre.

Jeg og samboeren gir til nærmeste familie; foreldre, besteforeldre, søsken og partner, og nevøer/nieser, pluss at jeg gir til tre venninner. Vi gir hver for oss til vår egen familie, men skriver fra begge. Det er fordi våre familier har meget forskjellige gavetradisjoner.

Vi har ikke så veldig store budsjett, men jeg prøver å ha julegavene i bakhodet gjennom hele året. I år får for eksempel svigerinnen, som er meget glad i å strikke, en strikkebok hun har snakket om, men den kostet egentlig 699,-. Det har ikke jeg råd til, men plutselig fant jeg boken til 199,- på et opphørssalg i mars. Man får veldig mange flotte gaver på salg! Salg og kuponger er en budsjettshoppers beste venn..! Små ting på salg kan også bli satt sammen til en flott gave, som da jeg fant flere oljer, salter etc på supersalg, og satt det sammen til en goodiebag - så ut som det kostet 500+, men kostet meg 200,-.

Jeg syns du bare skal gjennomføre planen din, ts. Eller prøve å finne gaver på salg, eller lag flotte gaver selv.

Anonymkode: ec0c2...36c

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Så, hun vil ha gavekort på 4-500. Da får du et gavekort på 4-500 fra henne også, da? Og hvis hun har føringer på verdien av gavene du skal gi til barna hennes, regner jeg med at hun kompenserer med å legge til tilsvarende sum på ditt gavekort? Siden hun ser på julegaver som bytte av penger, mener jeg? Ikke?

Her ville jeg følt meg helt fri til å gi nøyaktig det som passet meg i julegaver, så får hun eventuelt bli så sur hun bare vil. Når hun synes det er rimelig å bestille 4-500 kroner av deg i "gave", er hun såpass på bærtur at hun bare kan ha det så godt.

Skrevet

Her gir vi gave til alle. Vi har nesten ikke kontakt med mannens familie, så vi aner ikke hva vi skal kjøpe til dem, og gavene vi får fra dem havner som oftest i kjelleren de også. Det er vanskelig å treffe med gaver til folk man ikke kjenner, så jeg har foreslått for mannen å kutte ut gaver til de voksne. Det falt ikke i god jord, han synes visst det er koselig med de gavene selv om de aldri blir brukt. :P

Så her fortsetter vi å gi til alle, men det blir bare en liten oppmerksomhet til de vi ikke har så mye kontakt med. Og hadde noen krevd gaver for en viss sum slik som din svigerinne, så hadde jeg virkelig satt ned foten altså. Hadde ikke gitt en sjokoladebit engang!

Anonymkode: 54624...a2a

Skrevet

Bare litt morsomt: Jeg er eldst av mine søsken og er over 40, men vi får fremdeles gaver av et par av tantene våre. Ene kan gi billig pynt, greit nok siden vi sjelden ser henne siden hun bor utenlands. Den andre tanten gir oss hver vår store sjokoladeplate med 200 kr festet til. (Dvs. tror 200-kroneren hver vært vekke de siste årene). Forutsigbart, men helt greit.

Anonymkode: 08153...fbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...