Gå til innhold

Spiser lite grønnsaker - sunn likevel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser lite grønnsaker og ikke så veldig mye frukt heller. Dog spiser jeg mye annet sunt, spiser bl.a. mye belgvekster, er særlig glad i kikerter og linser, spiser også mye fullkornsprodukter (knekkebrød, pasta osv.), nøtter, banan, havregryn og usøtet soyamelk, soyayoghurt, knuste linfrø, mørk sjokolade etc. Prøver å spise 1-3 gulrøtter hver dag. Elsker avokado, men som student er ikke det noe jeg kan kjøpe ofte.

Grunnen til at jeg spiser lite grønnsaker er bare fordi jeg synes det er sykt ork å skjære og kanskje også først skrelle grønnsakene. Jeg har slitt med utmattelse og da frister det egentlig ikke så veldig å kokkelere, selv om jeg egentlig kunne tenkt meg en god gryterett med masse grønnsaker, supper baser på grønnsaker etc. Hjelper heller ikke at jeg ikke er særlig flink å lage mat, så da blir det dessverre til at jeg ikke lager noe spesielt. Går mye i havregrøt med banan og plantemelk + knuste linfrø, i tillegg til knekkebrød med peanøttsmør, samt pasta. Prøver å kjøpe litt juice/kiwi innimellom for å få nok c-vitamin. Har tatt blodprøver og disse har vært helt fine, ikke mangel på verken jern eller d-vit (vet at grønnsaker ikke inneholder sistnevnte altså).

Så hvilke vitaminer/mineraler er det egentlig jeg bør passe på når jeg spiser lite grønnsaker? Belgvekster skal vel inneholde mye av det samme som grønnsaker? 

Anonymkode: 96f7e...dfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mener belgvekster ikke er grønnsaker? Har du tenkt på fra hva en kikert kommer fra? 

Jeg spiser lite grønnsaker pga at jeg ikke tåler særlig med fiber. Spiser kjøtt/fisk, potet, ris, brød, nøtter, gryn, frukt med lavt fiberinnhold og slikt og har ingen mangler på noe. Har bra helse, så får tydeligvis i meg det jeg trenger. 

Anonymkode: fc611...9b3

• Liker 1
Gjest Anthrax
Skrevet

Kjøp frosne grønnsaker, hiv dem oppi en skål med litt vann og inn i mikro i 3 minutter :) Frossen brokkoli og blomkål-blandinger er gull verdt (og kjempebillige!).

Skrevet

Når du spiser bedre, vil du få mer overskudd. Mye bedre, mer effektivt, å få vitaminer gjennom kosten enn i pilleform. Bra forslag med frosne grønnsaker. Jeg spiser mye frosne erter, aspargesbønner, spinat og rosenkål (foretrekker fersk brokkoli). Andre grønnsaker som er lite arbeidskrevende er salat, agurk og sukkererter. Husk at variasjon er viktig, så spis heller litt forskjellig enn mer av det samme. Og husk fett for å øke opptaket av vitaminer. Epler, pærer, plommer, fersken og druer er også enkle å spise.

• Liker 1
Skrevet

Mye av det du nevner her regnes jo som grønnsaker

• Liker 3
Skrevet

Jeg håper du spiser en del kjøtt/fisk i tillegg til det der? Hvorfor soyayoghurt? Problemer med melkesukker eller melkeprotein?

Juice har lite C-vitamin med mindre den er ferskpresset. C-vitamin er veldig skjørt og har en halveringstid på noen timer (ned til så lite som 30 minutter hvis forholdene ligger til rette) når de blir eksponert for varme og luft. Når C-vitaminet er inne i appelsinen er det mye bedre beskyttet og har en halveringstid på . Så fort man presset juicen ut av appelsinen så øker halveringstiden betrakteli fordi den mister mye av beskyttelsen. Det er ikke mye C-vitamin man trenger (og mindre jo mer kjøtt man spiser), men man får altså ikke i seg forferdelig mye av å drikke juice. Spis heller en paprika rå for C-vitamin.

Anonymkode: 1c0b5...566

• Liker 2
Skrevet

Hei, høres ut som du kunne fått et utrolig sterkt kosthold, hvis du bare begynte å spise mer grønnsaker. Belgfrukter er jo herlig, men sammen med friske grønnsaker er det enda bedre. Jeg lager alle måltidene mine med grønnsaker (bortsett fra frokost, da liker jeg best frukt), og det tar ikke lang tid i det hele tatt! Bare begynn og prøv forksjellige ting. Du trenger i skrelle de, bare husk å vaske de! Jeg kutter opp det jeg har, asparges, løk, hvitløk, sopp, aubergine, spinat osv osv og feks damper eller steker det, hiver oppi noen tomater fra boks eller ferske også har du en nydelig base til belgfruktene dine eller ris/pasta. Prøv med krydder som koriander, basilikum osv for å få mer smak! 

Hvis du liker rå grønnsaker er det kjempegodt med agurk, tomat, blomkål, paprika, gulerøtter og hummus av kikerter, bønner eller linser. 

Annet tips til inspo: følg masse veganske ig sider, de har alltid kjempemange gode oppskrifter. 

Anonymkode: 17493...ae5

• Liker 1
Skrevet
På 1.9.2017 den 7.48, AnonymBruker skrev:

Jeg håper du spiser en del kjøtt/fisk i tillegg til det der? Hvorfor soyayoghurt? Problemer med melkesukker eller melkeprotein?

Juice har lite C-vitamin med mindre den er ferskpresset. C-vitamin er veldig skjørt og har en halveringstid på noen timer (ned til så lite som 30 minutter hvis forholdene ligger til rette) når de blir eksponert for varme og luft. Når C-vitaminet er inne i appelsinen er det mye bedre beskyttet og har en halveringstid på . Så fort man presset juicen ut av appelsinen så øker halveringstiden betrakteli fordi den mister mye av beskyttelsen. Det er ikke mye C-vitamin man trenger (og mindre jo mer kjøtt man spiser), men man får altså ikke i seg forferdelig mye av å drikke juice. Spis heller en paprika rå for C-vitamin.

Jeg har vært veganer i fire år, så jeg spiser ikke kjøtt eller annet animalsk. :) Står på juicen jeg nettopp kjøpte at den inneholder c-vitamin, så vil tro den gjør det. 

Anonymkode: 96f7e...dfd

Skrevet

Tøm frosne grønnsaker i en stekepanne og la dem steke i 10min. Enkelt og lettvint. Kan også koke dem og spise det som suppe med salt og kanskje pepper

Appelsinjuice er ikke den beste kilden til c-vitamin, er ikke spesielt sunt. Men sikkert bedre enn ingenting

On 9/1/2017 at 7:48 AM, AnonymBruker said:

Er ikke c-vitamin i kjøtt. Hadde en kompis som fikk c-vitaminmangel fordi han ikke spiste noe grønt. 

Å spise mye kjøtt gir høyere forekomst av hjerte og karsykdommer

Anonymkode: 4d603...390

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...