Olaug Olsen Skrevet 31. august 2017 #1 Del Skrevet 31. august 2017 Jeg lurer på hva som får unge jenter til å velge Hijab. Dere som bruker hijab: Er dette et plagg man velger seg utfra åndelige behov, eller handler det mer om mote? Da jeg var yngre, trodde jeg plagget hadde til hensikt å bekjempe forfengelighet hos bæreren. Nå har jeg forstått at det er mer komplekst enn som så. Mange hijab- bærere er jo svært sminket og moteriktig kledd. Er dette forenlig med muslimsk åndelighet? Kan en kvinne pynte seg, og samtidig være åndelig? Er det fordi at man er feminin, og skal underkaste seg ved å vise femininitet, på en måte som viser at man "inntar sin plass"? Isåfall vil jeg påstå at det blir feil, slik jeg har hørt at noen gjør, å sammenligne plagget med den katolske nonnens drakt. Den katolske nonnen søker å eliminere de sju dødssyndene inni seg selv, og søker derfor bort fra denne verden. Dette er da ikke det samme som muslimske jenter gjør, når de sminker seg, napper øyenbrynene, og tar på Hijab? Hva mener dere andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 31. august 2017 #2 Del Skrevet 31. august 2017 Islam er en presset religion, og det er måte å vise at man underkaster seg Allah og de muslimske kvinneidealet på. Mest av alt er det en måte for deres menn (fedre, brødre, ektefeller) og vise til omverden at kvinnen er i deres eierskap. Dette påtvinges langt ned i barneskolealder, og er direkte kvalmende. Hijab er i ferd med å normaliseres voldsomt i dagens Norge, og det er skummelt. Kampen mot hijab burde være førsteparole for kvinnefronten på kvinnedagen, det er den ikke. Så kan man jo spekulere i at de ikke bryr seg døyten om andre enn seg selv, og det tror jeg stemmer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 31. august 2017 #3 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) 48 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Jeg lurer på hva som får unge jenter til å velge Hijab. Dere som bruker hijab: Er dette et plagg man velger seg utfra åndelige behov, eller handler det mer om mote? Da jeg var yngre, trodde jeg plagget hadde til hensikt å bekjempe forfengelighet hos bæreren. Nå har jeg forstått at det er mer komplekst enn som så. Mange hijab- bærere er jo svært sminket og moteriktig kledd. Er dette forenlig med muslimsk åndelighet? Kan en kvinne pynte seg, og samtidig være åndelig? Er det fordi at man er feminin, og skal underkaste seg ved å vise femininitet, på en måte som viser at man "inntar sin plass"? Isåfall vil jeg påstå at det blir feil, slik jeg har hørt at noen gjør, å sammenligne plagget med den katolske nonnens drakt. Den katolske nonnen søker å eliminere de sju dødssyndene inni seg selv, og søker derfor bort fra denne verden. Dette er da ikke det samme som muslimske jenter gjør, når de sminker seg, napper øyenbrynene, og tar på Hijab? Hva mener dere andre? Du har rett i din analyse. Det er åndelig, men desverre har det blitt mote for mange jenter. Det samme gjelder gutter og menn. Religion har blitt et arv og tradisjon. Det er ikke til å skuffe under bordet at det sekulære livet i vesten, muslimske land og i media utgjør sterk press for muslimer, det har ført til at muslimske jenter tilpasser seg i pryd for å vise at hijaben er forenelig med vestlig og moderne verdier. Presset muslimske jenter får er ikke lett. Har man svak styrke i troen vil man lett falle for pynt og pryd. Så du har rett. Endret 31. august 2017 av omarel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 31. august 2017 Forfatter #4 Del Skrevet 31. august 2017 1 minutt siden, Example skrev: Islam er en presset religion, og det er måte å vise at man underkaster seg Allah og de muslimske kvinneidealet på. Mest av alt er det en måte for deres menn (fedre, brødre, ektefeller) og vise til omverden at kvinnen er i deres eierskap. Dette påtvinges langt ned i barneskolealder, og er direkte kvalmende. Hijab er i ferd med å normaliseres voldsomt i dagens Norge, og det er skummelt. Kampen mot hijab burde være førsteparole for kvinnefronten på kvinnedagen, det er den ikke. Så kan man jo spekulere i at de ikke bryr seg døyten om andre enn seg selv, og det tror jeg stemmer. Example: Jeg deler din interesse for fenomenet kvinner. Kvinner som kaller seg feminister, bruker ofte neglelakk og lebestift. Det er det samme med Hijab- babsene. De er ofte veldig søte under hijaben. Jeg sliter med å se det frigjørende potensialet for dette plagget. Sliter med å se åndeligheten. Sliter med å se feminismen til feministene. Dette er vanskelig for meg :D Jeg ønsker å se åndelighet, men ser bare unge, rynkefrie kverulanter som pynter seg med en offerrolle, mens de holder tradisjons- og konservativisme-, fordømmelse- og kvinnekontroll- kortene sine på hånden som de gjemmer bak ryggen. Det er det samme med feministene, for de bruker ofte mye energi på å distansere seg fra sine medsøstre som prostituerer seg av økonomiske årsaker. Dette er ikke åndelighet for meg. Det er ikke kvinnefrigjøring. Det er forfengelighet, selvopptatthet og hovmod skjult under en påtatt ærbarhet, eller en påtatt politisk bevissthet, hvor man ikke går til bunns i filosofien om rett og galt, men tvert imot skummer overflaten med lettvint retorikk og andre hersketeknikker. Hvordan forstå dette? Jeg ønsker ikke leve i et samfunn av oss og dem, jeg forsøker å forstå med denne tråden. Venter på svar fra de det gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 31. august 2017 #5 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) 34 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Example: Jeg deler din interesse for fenomenet kvinner. Kvinner som kaller seg feminister, bruker ofte neglelakk og lebestift. Det er det samme med Hijab- babsene. De er ofte veldig søte under hijaben. Jeg sliter med å se det frigjørende potensialet for dette plagget. Sliter med å se åndeligheten. Sliter med å se feminismen til feministene. Dette er vanskelig for meg :D Jeg ønsker å se åndelighet, men ser bare unge, rynkefrie kverulanter som pynter seg med en offerrolle, mens de holder tradisjons- og konservativisme-, fordømmelse- og kvinnekontroll- kortene sine på hånden som de gjemmer bak ryggen. Det er det samme med feministene, for de bruker ofte mye energi på å distansere seg fra sine medsøstre som prostituerer seg av økonomiske årsaker. Dette er ikke åndelighet for meg. Det er ikke kvinnefrigjøring. Det er forfengelighet, selvopptatthet og hovmod skjult under en påtatt ærbarhet, eller en påtatt politisk bevissthet, hvor man ikke går til bunns i filosofien om rett og galt, men tvert imot skummer overflaten med lettvint retorikk og andre hersketeknikker. Hvordan forstå dette? Jeg ønsker ikke leve i et samfunn av oss og dem, jeg forsøker å forstå med denne tråden. Venter på svar fra de det gjelder. Du har rett. Men helt ærlig, hvis du vil se de åndelige basert på klær så er det de som kler seg på en måte som ikke viser form eller hud. De som bruker nikab er de som regel dekker seg til av ren åndelighet, men til syvende og sist, Gud alene som kjenner til deres intensjon og motivasjon. Endret 31. august 2017 av omarel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #6 Del Skrevet 31. august 2017 Man kan jo lese i koranen at dette handler om kvinnekontroll i arabisk stammekultur fra 600-tallet. Kvinnen skal eies av en mann hele livet (mannlige slektninger, ektemann) og hijaben symboliserer dette eierskapet. Mennene gjør som de vil og går helt vestlig kledd men krever en helt annen oppførsel og klesstil av kvinnene. Anonymkode: 990ed...caa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 31. august 2017 #7 Del Skrevet 31. august 2017 1 time siden, Olaug Olsen skrev: Jeg lurer på hva som får unge jenter til å velge Hijab. Dere som bruker hijab: Er dette et plagg man velger seg utfra åndelige behov, eller handler det mer om mote? Da jeg var yngre, trodde jeg plagget hadde til hensikt å bekjempe forfengelighet hos bæreren. Nå har jeg forstått at det er mer komplekst enn som så. Mange hijab- bærere er jo svært sminket og moteriktig kledd. Er dette forenlig med muslimsk åndelighet? Kan en kvinne pynte seg, og samtidig være åndelig? Er det fordi at man er feminin, og skal underkaste seg ved å vise femininitet, på en måte som viser at man "inntar sin plass"? Isåfall vil jeg påstå at det blir feil, slik jeg har hørt at noen gjør, å sammenligne plagget med den katolske nonnens drakt. Den katolske nonnen søker å eliminere de sju dødssyndene inni seg selv, og søker derfor bort fra denne verden. Dette er da ikke det samme som muslimske jenter gjør, når de sminker seg, napper øyenbrynene, og tar på Hijab? Hva mener dere andre? Kona er helt enig med deg og sier at du har rett i alt du sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 31. august 2017 Forfatter #8 Del Skrevet 31. august 2017 4 minutter siden, omarel skrev: Kona er helt enig med deg og sier at du har rett i alt du sier. Takk, da kan vi iallefall si at mange nå er enige :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 31. august 2017 Forfatter #9 Del Skrevet 31. august 2017 46 minutter siden, omarel skrev: Du har rett. Men helt ærlig, hvis du vil se de åndelige basert på klær så er det de som kler seg på en måte som ikke viser form eller hud. De som bruker nikab er de som regel dekker seg til av ren åndelighet, men til syvende og sist, Gud alene som kjenner til deres intensjon og motivasjon. ja, du skriver gud alene. Men hva med vår indre Gud? Jeg trodde sufismen, en avart av islam, handlet om den indre guddom? Stimulerer man den indre gud, og selv- erkjennelsen ved å pynte seg med sminke, og hijab, og i tillegg leke offer for den vestlige kulturens fordømmelse? Hva med den indre erkjennelsen, refleksjonen og individuelle oppvåkningen? Eller er disse erkjennelsene bare for menn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #10 Del Skrevet 31. august 2017 Etter hva jeg har lest bruker man hijab pga man som kvinne ikke skal gå avkledd foran andre enn mannen sin og vise seg. En del jeg vet om som frivillig bruker hijab sier de gjør det pga de føler seg nærmere gud. Hvordan svarer man på det? Anonymkode: dbbf7...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 31. august 2017 #11 Del Skrevet 31. august 2017 7 minutter siden, Olaug Olsen skrev: ja, du skriver gud alene. Men hva med vår indre Gud? Jeg trodde sufismen, en avart av islam, handlet om den indre guddom? Stimulerer man den indre gud, og selv- erkjennelsen ved å pynte seg med sminke, og hijab, og i tillegg leke offer for den vestlige kulturens fordømmelse? Hva med den indre erkjennelsen, refleksjonen og individuelle oppvåkningen? Eller er disse erkjennelsene bare for menn? Jeg er ute. Skal svare deg mer siden. Men ja. Dyp åndelighet er både for menn og kvinner. Anbefaler deg å følge Hamza Yousef, muslimsk sufist og konvertitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 31. august 2017 Forfatter #12 Del Skrevet 31. august 2017 32 minutter siden, omarel skrev: Jeg er ute. Skal svare deg mer siden. Men ja. Dyp åndelighet er både for menn og kvinner. Anbefaler deg å følge Hamza Yousef, muslimsk sufist og konvertitt. Takk, men jeg finner mine egne veier! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 31. august 2017 #13 Del Skrevet 31. august 2017 56 minutter siden, Olaug Olsen skrev: Takk, men jeg finner mine egne veier! 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 31. august 2017 #14 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter hva jeg har lest bruker man hijab pga man som kvinne ikke skal gå avkledd foran andre enn mannen sin og vise seg. En del jeg vet om som frivillig bruker hijab sier de gjør det pga de føler seg nærmere gud. Hvordan svarer man på det? Anonymkode: dbbf7...8ee En hver form for adlydelse av Gud gir en åndelig og spirituell harmonisk glede dersom man gjør det med en ren og oppriktig intensjon for å søke fromhet og å behage Gud i æresfrykt. Grunnen til hijab er som du sa. Men den indre styrke i form av tro er aldri konstant, den går opp og ned i takt med adlydelse, gjerninger, tilbedelser, synd og fravær av tilbedelser som styrker den åndelige og spirituelle bånd med Herren. Å følge Guds påbud med riktig intensjon gir en form for indre fred og harmoni som også kan føles befriende i form av nærvær til Gud. Endret 31. august 2017 av omarel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #15 Del Skrevet 31. august 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Etter hva jeg har lest bruker man hijab pga man som kvinne ikke skal gå avkledd foran andre enn mannen sin og vise seg. En del jeg vet om som frivillig bruker hijab sier de gjør det pga de føler seg nærmere gud. Hvordan svarer man på det? Anonymkode: dbbf7...8ee Graver man litt dypere så svarer de fleste at det handler om at man ikke ønsker å bli sett på som æreløs, eller som beskyttelse mot voldtekt (man ser på det som en form for hjelm) eller unngå helvete. Anonymkode: 990ed...caa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 31. august 2017 #16 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Graver man litt dypere så svarer de fleste at det handler om at man ikke ønsker å bli sett på som æreløs, eller som beskyttelse mot voldtekt (man ser på det som en form for hjelm) eller unngå helvete. Anonymkode: 990ed...caa I islam har vi lovens formål og lovgiverens formål. En handling har derfor ulik formål, hovedformål og del formål. Kunsten et å kategorisere riktig. Det krever kunsten å analysere tekst fra et bred perspektiv. Endret 31. august 2017 av omarel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #17 Del Skrevet 31. august 2017 For å beskytte seg mot mannsjåvinistene som ser på en kvinne som et seksuelt objekt. Hår er jo en attraktiv og forførende ting. Fælt at kvinner må gjemme seg for å slippe å bli seksualisert. Menn må lære seg å ikke seksualisere naturlige ting. Anonymkode: 0974f...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #18 Del Skrevet 31. august 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: For å beskytte seg mot mannsjåvinistene som ser på en kvinne som et seksuelt objekt. Hår er jo en attraktiv og forførende ting. Fælt at kvinner må gjemme seg for å slippe å bli seksualisert. Menn må lære seg å ikke seksualisere naturlige ting. Anonymkode: 0974f...2ce Da er det jo muslimske menn som må ta et oppgjør med seg selv. Men det skjer aldri. De går rundt i helt vestlige klær og krever samtidig "ærbarhet" av muslimske kvinner. Anonymkode: 990ed...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 1. september 2017 Forfatter #19 Del Skrevet 1. september 2017 (endret) Jeg føler med alle dere som er fattige på kultur og historiske referanser, og deler med dette denne interessante artikkelen : The Princess Spy: Noor Inayat Khan: http://www.metroactive.com/features/Secret-Agent-Woman-British-Spy-Noor-Inayat-Khan-WWII-Sufi-Mystic.html Dette er sufisme, slik jeg ser det. her er rom for kvinner. med eller uten hijab, her er dybder og filosofisk innsikt. les og bli klok! Kvinner trenger kvinnelige forbilder, og derfor denne listen: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_Muslim_scholars#21st_century Noen av disse lærde muslimene går uten stram hijab, og dette synes jeg vi kan lære noe av. Ha en god kveld, alle Sufier, og alle andre! Endret 1. september 2017 av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå