Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen fond med gevinst stående i to ulike banker, og tenker å samle disse i en aksjesparekonto i den ene banken. Tilsammen utgjør det ca kr 15 000 inkludert gevinst. Slik jeg har forstått det, kan jeg i fremtiden ta ut inntil kr 15 000 (for å holde oss til runde tall) fra min ASK uten å skatte på det. Mens alt jeg oppnår i gevinst utover det, må jeg skatte på. Av innestående i ASK skattes jeg 90 % av markedsverdi hvert år. 

Så tenker jeg : vil det da være lurt å kjøpe litt mer fond nå, før jeg oppretter og overfører til aksjesparekonto, for slik å oppnå større skattefordel på lengre sikt ? Eller spiller det egentlig ingen rolle, for jeg kan investere i fond i aksjesparekontoen og oppnå samme skattefordel (altså at det jeg investerer av friske penger ikke er gevinst og derfor skal ikke skattes av ved uttak)? Eller kanskje jeg skulle kjøpe noen fond utenom, håpe på gevinst, og så overføre de til aksjesparekontoen innen 31.12.2017 ? 

Er det noen med litt mer økonomisk forståelse enn jeg som har tenkt ut hvordan man best benytter den muligheten som er fra nå og ut året ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du forstår godt, men du trenger ikke å kjøpe mer nå. 

Om du sparer fast slik at du kan to år har kjøpt andeler i aksjefond for en innkjøpspris av 30 000 og hatt 10% avkastning så vil aksjesparekonto ha 33 000. Dersom dette er fordelt på flere fond så se på hvert enkelt og øke ta ut mer enn innkjøpsverdien, og la avkastning stå igjen. 

Anonymkode: e9f95...92b

Skrevet
På 31. august 2017 den 17.01, MorTil2 skrev:

Jeg har noen fond med gevinst stående i to ulike banker, og tenker å samle disse i en aksjesparekonto i den ene banken. Tilsammen utgjør det ca kr 15 000 inkludert gevinst. Slik jeg har forstått det, kan jeg i fremtiden ta ut inntil kr 15 000 (for å holde oss til runde tall) fra min ASK uten å skatte på det. Mens alt jeg oppnår i gevinst utover det, må jeg skatte på. Av innestående i ASK skattes jeg 90 % av markedsverdi hvert år. 

Så tenker jeg : vil det da være lurt å kjøpe litt mer fond nå, før jeg oppretter og overfører til aksjesparekonto, for slik å oppnå større skattefordel på lengre sikt ? Eller spiller det egentlig ingen rolle, for jeg kan investere i fond i aksjesparekontoen og oppnå samme skattefordel (altså at det jeg investerer av friske penger ikke er gevinst og derfor skal ikke skattes av ved uttak)? Eller kanskje jeg skulle kjøpe noen fond utenom, håpe på gevinst, og så overføre de til aksjesparekontoen innen 31.12.2017 ? 

Er det noen med litt mer økonomisk forståelse enn jeg som har tenkt ut hvordan man best benytter den muligheten som er fra nå og ut året ?

Du tar med deg "inngangstallene" dine inn i aksjesparekontoen. Altså har du pt spart 12 000 og har fått 3 000 i avkastning, så vil det være likt i aksjesparekontoen. Fordelen man har nå fram til jul er at man får flyttet midlene over uten å realisere dem. Etter jul må du avslutte fondsparingen og deretter flyyte pengene inn dit. Med andre ord vil du måtte skatte ca 8-900 i ovennevnte eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Uten å være altfor kynisk,så er det etter dagens nyhet om Nord Koreas nye prøvesprengninger kanskje lurt å avvente med å flytte  over til aksjesparekonto. Sannsynligvis vil markedet reagere negativt,og verdiene falle. Det kan da fort ende opp med at det er bedre å selge med tap og få fratrekk på skatten. Noe annet er at det også kan være mulig å kjøpe noe rimeligere i tiden fremover. Litt slik som da tårnene ble truffet i NY.

Nå må vi bare krysse fingrene for et mirakel, og at Donald Trump viser evne til å forstå verden utenfor sin egen sfære.

Anonymkode: 319c8...eda

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten å være altfor kynisk,så er det etter dagens nyhet om Nord Koreas nye prøvesprengninger kanskje lurt å avvente med å flytte  over til aksjesparekonto. Sannsynligvis vil markedet reagere negativt,og verdiene falle.

Dette er et dårlig råd. Det er alltid usikkerhet i verden, men aksjemarkedet stiger stort sett likevel. Man kan ikke drive og selge seg ut ved enhver potensielt farlig situasjon som dukker opp.

Anonymkode: 1a8f5...a15

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et dårlig råd. Det er alltid usikkerhet i verden, men aksjemarkedet stiger stort sett likevel. Man kan ikke drive og selge seg ut ved enhver potensielt farlig situasjon som dukker opp.

Må si meg enig med deg.Solgte selv som følge av uroen etter tårnenes fall, men forsto jo i etterkant at aksjemarkedet krever at en orker å se nedturer og ikke bare forventer oppturer. Hadde jeg derimot kjøpt den gangen, akkurat dagene omkring uroen, ville jeg ha tjent en god del på det. Det gjorde jeg ikke...

Nå har jeg som sagt noe fortjeneste, og tenker å overføre til AKS, så kan jeg mer veksle innad i kontoen. Må bare finne ut hvor jeg skal opprette kontoen. Oppdaget at den banken jeg hadde tenkt å benytte har minstebeløp på kr 300 i mnd for sparing. Ikke alltid at det lar seg gjøre. Noen har kr 100 som minstebeløp. 

Skrevet
På 3. september 2017 den 16.02, MorTil2 skrev:

Oppdaget at den banken jeg hadde tenkt å benytte har minstebeløp på kr 300 i mnd for sparing. Ikke alltid at det lar seg gjøre. Noen har kr 100 som minstebeløp. 

Har du valgt bank ennå? Min faste bank krever også 300 kr i måneden, og det blir for mye for meg enkelte måneder. Hvilke banker som bare krever 100kr har du funnet?

Anonymkode: 06048...11a

Skrevet

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du valgt bank ennå? Min faste bank krever også 300 kr i måneden, og det blir for mye for meg enkelte måneder. Hvilke banker som bare krever 100kr har du funnet?

Er det virkelig banker som holder på slik enda? De bankene jeg benytter har ikke slike urimelige krav. 

Anonymkode: b3332...7d9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig banker som holder på slik enda? De bankene jeg benytter har ikke slike urimelige krav. 

Anonymkode: b3332...7d9

Hvilke banker det? 

Skrevet

Jeg har ikke undersøkt alle banker for minstekrav til sparing, men utifra et søk på nettet ser jeg at ihvertfall Gjensidige, Storebrand og Sparebank Vest har kr 100 som minstebeløp. Min faste bank, Skandiabanken, har kr 300 som minste beløp. Jeg tenker at det er et høyt beløp, særlig hvis en f eks ønsker å spare både for seg selv og barn. Men det kan jo være at de endrer på dette etterhvert for å være konkurransedyktig.

Skrevet

Har nå plassert pengene i ASK, og vurderer å opprette en spareavtale. Ser da bl a på KLP sine globale fond. Det jeg ikke forstår, er dette med valutasikring. I dag er kr 772 mot 100 USD, og kr 9,30 mot 1 EURO. Altså , slik jeg forstår det, er kronen svak.  Hvis jeg da ikke velger fond som er valutasikret, så betyr det at jeg kjøper fond til en relativt høy valutapris og dermed får færre fondsandeler. Når jeg så ønsker å selge disse, og kronen har styrket seg, vil jeg da få mer fondsandeler pr krone ? Og hva da hvis fondet er valutasikret ? Hva skjer da ? 

Håper noen kan gi meg et svar med enkle hverdagslige ord. Søkene jeg gjør på nettet fører bare til lange utredninger på økonomiske nettsider som gjør meg enda mer forvirret.

Skrevet

Krona har vært ganske svak de siste tre årene, men den har styrket seg ganske mye det siste året. Dollaren var på 9 kr for ett til to år siden. Nå er den på 7,7-7,8. Jeg synes ikke småsparere skal bry seg mye om valutasvingninger, men å eie litt valutasikret og litt ikke-valutasikret kan dempe svingningene i perioder. F.eks. har mange globale fond falt 5-10% de siste månedene på grunn av at den norske krona har styrket seg. Valutasikrede fond har steget i samme periode. Et alternativ er jo å kjøpe litt i valutasikret fond og litt i et ikke-valutasikret fond. Et fond som eier litt sikret og litt usikret er KLP Framtid. Du kan gjerne bruke det som det eneste fondet du sparer i, uansett hvor mye penger du får.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krona har vært ganske svak de siste tre årene, men den har styrket seg ganske mye det siste året. Dollaren var på 9 kr for ett til to år siden. Nå er den på 7,7-7,8. Jeg synes ikke småsparere skal bry seg mye om valutasvingninger, men å eie litt valutasikret og litt ikke-valutasikret kan dempe svingningene i perioder. F.eks. har mange globale fond falt 5-10% de siste månedene på grunn av at den norske krona har styrket seg. Valutasikrede fond har steget i samme periode. Et alternativ er jo å kjøpe litt i valutasikret fond og litt i et ikke-valutasikret fond. Et fond som eier litt sikret og litt usikret er KLP Framtid. Du kan gjerne bruke det som det eneste fondet du sparer i, uansett hvor mye penger du får.

Slik jeg forstår ditt innlegg, samt denne artikkelen http://e24.no/makro-og-politikk/valuta/nordea-tror-utlendingenes-kjoep-vil-gi-kronehopp/24134718 og dette fra KLP https://www.klp.no/polopoly_fs/1.22587!/menu/standard/file/Aksjefond og valutasikring.pdf , så vil et ikke- valutasikret fond kunne gi meg avkastning pga styrket krone fremover, men da i all hovedsak fond eksponert mot dollar (forstår det slik at euro er forventet å styrke seg og) ? 

Når jeg ser på KLP sine fond i listen inne på Morningstar, så lurer jeg på om dette kunne være en portefølje : KLP AksjeGlobal V og  KLP AksjeUSA III. Jeg har min ASK hos Skandiabanken, og der er ikke KLP Framtid. Det virker på meg som om dette er nystartete fond som ikke har hatt særlig mye avkastning enda, og derfor kan ha potensiale til å oppnå avkastning på lengre sikt. Jeg ser at ingen av de er valutasikret, men slik jeg forstår forholdet mellom kronen nå, og andre aktuelle valuta, så kan det være positivt ?

Noen andre du ville anbefale ?

Skrevet

Hvis Nordeas prognoser slår an, det vil si at dollaren svekker seg 10-12% mot den norske kronen, så vil KLP AksjeGlobal V og  KLP AksjeUSA III svekke seg 10-12%. Men det er et veldig stort hvis. Finansnyheter er som alle andre nyheter laget for å generere klikk og lesere, ikke først og fremst for å spre informasjon. Det er kanskje vanskelig å tro, men det er liten eller ingen sammenheng mellom det de store bankene tipper vil skje, og det som faktisk skjer. Det er like sannsynlig at kronen vil svekke seg igjen som at den vil styrke seg mer. Hvis det var informasjon ute der som tilsier at den norske kronen skal styrke seg mer, så ville den allerede ha styrket seg. Jeg synes ikke småsparere skal bry seg om ville spekulasjoner som finansmedia driver og skriver om.

De ulike fondene følger de samme markedene, så det er ikke slik at nye fond har mer vekstpotensiale enn gamle fond. KLP AksjeGlobal V har allerede 60% av verdiene sine i USA, så du konsentrerer risikoen din i USA kjøper et ekstra USA-fond.

Hvis du vil gjøre det enkelt, kan du gjøre som følger:

KLP AksjeGlobal IV 50%
KLP AksjeVerden 50%

Da er halvparten av sparingen valutasikret.

Ved å gjøre det på denne måten, så tar du ingen veddemål med tanke på hva ulike lands aksjemarkeder eller valutaer kommer til å gjøre. Du eier rett og slett deler av de største selskapene i verden. Over tid vil du få ta del i overskuddene som Apple, Google, Facebook, Microsoft, Amazon, Samsung, Coca Cola, Disney, Nestlé, Toyota, McDonald's og mer enn 2000 andre store internasjonale selskaper generer.

• Liker 1
Skrevet

Hei, og takk for gode svar. Ser at jeg har misforstått dette med valutarisiko når det gjelder svekket dollar. 

Jeg tenkte at ved å kjøpe et nyere fond, så slapp jeg ihvertfall å kjøpe fond med prisene  på topp. Men selvsagt, et nytt fond vil følge markedet, og svekkes aksjeprisene, så svekkes selvsagt det nye fondet og. 

Så da lurer jeg jo selvsagt på om jeg i det hele tatt skal kjøpe fond akkurat nå, eller vente til prisene går ned. Da får jeg mer for "friske" penger. 

Jeg har derfor gått over til å tenke på om jeg heller skal flytte noe av gevinsten min over til et av KLP sine fond, rett og slett for å få ned utgiftene og dermed kanskje få litt mer igjen for investeringene. Ser at KLP har en mye større eksponering til USA enn Skagen, så da bør jeg vel tenke valutasikring: KLP AksjeGlobal IV og/eller KLP AksjeGlobal LavBeta II. Løpende utgifter er 0,30% i motsetning til Skagen sine 1%. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, MorTil2 skrev:

Så da lurer jeg jo selvsagt på om jeg i det hele tatt skal kjøpe fond akkurat nå, eller vente til prisene går ned. Da får jeg mer for "friske" penger. 

Da risikerer du å vente til du blir pensjonist.

Er du heldig, så faller kursene, og da kan du jo tjene en femtilapp på å vente, men spesielt når vi snakker om så små beløp som her (og med månedlig sparing), så bør man ikke tenke på timinga av kjøp. Det kan man kanskje tenke på hvis man skal investere familieformuen som er opparbeidet over 50 år, men ikke når vi snakker om noen tusen kroner.

• Liker 2
  • 11 måneder senere...
Skrevet
På 3.9.2017 den 16.02, MorTil2 skrev:

Må si meg enig med deg.Solgte selv som følge av uroen etter tårnenes fall, men forsto jo i etterkant at aksjemarkedet krever at en orker å se nedturer og ikke bare forventer oppturer. Hadde jeg derimot kjøpt den gangen, akkurat dagene omkring uroen, ville jeg ha tjent en god del på det. Det gjorde jeg ikke...

Nå har jeg som sagt noe fortjeneste, og tenker å overføre til AKS, så kan jeg mer veksle innad i kontoen. Må bare finne ut hvor jeg skal opprette kontoen. Oppdaget at den banken jeg hadde tenkt å benytte har minstebeløp på kr 300 i mnd for sparing. Ikke alltid at det lar seg gjøre. Noen har kr 100 som minstebeløp.

Tenker du på en månedlig spareavtale? Om du velger å ikke ha det, men å kjøpe manuelt så ofte som du vil, er det kr 100,- som er minimumsbeløp pr handel hos Nordnet og DNB.

Anonymkode: ed943...36c

Skrevet
På 9.9.2017 den 19.44, AnonymBruker skrev:

Hvis Nordeas prognoser slår an, det vil si at dollaren svekker seg 10-12% mot den norske kronen, så vil KLP AksjeGlobal V og  KLP AksjeUSA III svekke seg 10-12%. Men det er et veldig stort hvis. Finansnyheter er som alle andre nyheter laget for å generere klikk og lesere, ikke først og fremst for å spre informasjon. Det er kanskje vanskelig å tro, men det er liten eller ingen sammenheng mellom det de store bankene tipper vil skje, og det som faktisk skjer. Det er like sannsynlig at kronen vil svekke seg igjen som at den vil styrke seg mer. Hvis det var informasjon ute der som tilsier at den norske kronen skal styrke seg mer, så ville den allerede ha styrket seg. Jeg synes ikke småsparere skal bry seg om ville spekulasjoner som finansmedia driver og skriver om.

De ulike fondene følger de samme markedene, så det er ikke slik at nye fond har mer vekstpotensiale enn gamle fond. KLP AksjeGlobal V har allerede 60% av verdiene sine i USA, så du konsentrerer risikoen din i USA kjøper et ekstra USA-fond.

Hvis du vil gjøre det enkelt, kan du gjøre som følger:

KLP AksjeGlobal IV 50%
KLP AksjeVerden 50%

Da er halvparten av sparingen valutasikret.

Ved å gjøre det på denne måten, så tar du ingen veddemål med tanke på hva ulike lands aksjemarkeder eller valutaer kommer til å gjøre. Du eier rett og slett deler av de største selskapene i verden. Over tid vil du få ta del i overskuddene som Apple, Google, Facebook, Microsoft, Amazon, Samsung, Coca Cola, Disney, Nestlé, Toyota, McDonald's og mer enn 2000 andre store internasjonale selskaper generer.

Er dere flere som eventuelt har valgt disse to?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er dere flere som eventuelt har valgt disse to?

Jeg har bare KLP global indeks V

Bryr meg ikke om den valutasikringen - blir gal av å skulle følge med på slikt, siste nå er spekulasjoner om at kronen kommer til å holde seg svak likevel

Anonymkode: b649b...4b6

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare KLP global indeks V

Bryr meg ikke om den valutasikringen - blir gal av å skulle følge med på slikt, siste nå er spekulasjoner om at kronen kommer til å holde seg svak likevel

Anonymkode: b649b...4b6

Takk for svar :) Jeg leste også noe om at valutasikring ofte ikke lønner seg om man har et langt tidsperspektiv på sparingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...