Gå til innhold

Barnløse som svarer i tråder om barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må jeg først bare si at jeg selvsagt syns det er greit og bra at barnløse svarer i tråder som handler om problemstillinger med barn. Men, det slår meg noen ganger hvordan det virker som enkelte ikke tenker over hva som faktisk er nyttig for trådstarter eller for å belyse temaet på en konstruktiv måte. Innimellom ser jeg en del som svarer på hvordan de selv hadde det som barn, som et svar eller råd til en mor som lurer på en konkret problemstilling med 6-åringen sin. Da begynner det gjerne å bli så mange år siden at det er rimelig uinteressant. Eller noen som aldri har hørt om temaet svarer et eller annet helt random, uten å ha noen sjans til å ha satt seg inn i problemstillingen, fordi de selv verken har barn eller er omgås barn. Jeg lurer da på hva de som svarer sånn får ut av å svare, hvis de åpenbart verken har peiling eller bryr seg om problemstillingen?

Dette er ikke basert på tråder i det siste, men er noe jeg har lurt på i flere år. Det er litt som om jeg skulle begynt å engasjere meg i en Game of thrones-tråd uten å ha sett serien, men kanskje sett Ringenes herre en gang i tiden. Det blir jo ganske uinteressante innspill for de andre i tråden. Men noen svarer kanskje mest på alle mulige tråder fordi de de kjeder seg? Jeg vurderer gjerne om jeg skal svare i tråder litt ut fra om jeg tror jeg har noe å bidra med.

Anonymkode: 65673...633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er det jo alltid på diskusjonsforum :) det må man nok bare (dessverre) regne med, at man kan få svar som er lite eller ikke relevante i det hele tatt fra noen som klør etter å skrive noe 

Anonymkode: e45db...b55

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må jeg først bare si at jeg selvsagt syns det er greit og bra at barnløse svarer i tråder som handler om problemstillinger med barn. Men, det slår meg noen ganger hvordan det virker som enkelte ikke tenker over hva som faktisk er nyttig for trådstarter eller for å belyse temaet på en konstruktiv måte. Innimellom ser jeg en del som svarer på hvordan de selv hadde det som barn, som et svar eller råd til en mor som lurer på en konkret problemstilling med 6-åringen sin. Da begynner det gjerne å bli så mange år siden at det er rimelig uinteressant. Eller noen som aldri har hørt om temaet svarer et eller annet helt random, uten å ha noen sjans til å ha satt seg inn i problemstillingen, fordi de selv verken har barn eller er omgås barn. Jeg lurer da på hva de som svarer sånn får ut av å svare, hvis de åpenbart verken har peiling eller bryr seg om problemstillingen?

Dette er ikke basert på tråder i det siste, men er noe jeg har lurt på i flere år. Det er litt som om jeg skulle begynt å engasjere meg i en Game of thrones-tråd uten å ha sett serien, men kanskje sett Ringenes herre en gang i tiden. Det blir jo ganske uinteressante innspill for de andre i tråden. Men noen svarer kanskje mest på alle mulige tråder fordi de de kjeder seg? Jeg vurderer gjerne om jeg skal svare i tråder litt ut fra om jeg tror jeg har noe å bidra med.

Uansett hva problemstillingen måtte være i en tråd her inne, vil det alltid kunne komme svar fra folk både med og uten erfaring. Og fra folk som overhode ikke ha peil. Og ikke sjelden kommer det svar for å provosere, noen til og med for å være ekle. Så man må selv luke ut de svarene som ikke er relevante for det man spør om. 
Man kan faktisk ikke forvente noe annet på et diskusjonsforum hvor alle og enhver kan svare. 

Anonymkode: 8f2f5...017

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik er det jo alltid på diskusjonsforum :) det må man nok bare (dessverre) regne med, at man kan få svar som er lite eller ikke relevante i det hele tatt fra noen som klør etter å skrive noe 

Anonymkode: e45db...b55

Enig, og det er ikke bare på diskusjonsforum. Det er bare å se i hvilket som helst kommentarfelt på nettavisene. Folk leser halve artikkelen eller bare overskriften og hiver seg over tastaturet for å dele alle mulige ting de kom på da de leste en eller annen setning/ tekst. Nesten litt fascinerende :)

Skrevet

TS: Vi har alle vært barn på et punkt i livet her, vi reflekterer ut av det. Så å sammenligne det med Games of thrones blir litt..

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes det er både nyttig og interessant å høre andres synspunkter og erfaringer, om det er fra egne barn, egen barndom eller familie/venner/bekjente.

Og jeg er veldig uenig i analogien til GoT vs Ringenes Herre. Greit nok hadde man ikke sosiale medier for 20 år siden, og samfunnsbildet er annerledes (mer overvåking, globalisering), men mange problemstillinger er ikke av nyere art. Som barns følelsesliv. Dessuten kan referanse til egen barndom indikere empati og evne til å sette seg inn i andres situasjon. Man kan jo selv bestemme hvilke svar man vil tillegge vekt.

Anonymkode: bd250...8ce

• Liker 4
Skrevet

Uansett hva du spør om her inne vil du jo få svar fra de med egen erfaring, de som bare synser, de som har peiling eller ikke har peiling. Hvis man bare vil ha svar fra de som er kvalifisert til å svare på dem, så bør man nok spørre er annet sted. 

Selv har jeg ikke barn, men svarer noen ganger i diskusjoner som omhandler barn likevel. Fordi jeg har jo meninger om ting, jeg kjenner mange barn og jeg har vært et barn selv. Jeg tror overhodet ikke at jeg er noen ekspert, men jeg tror at jeg kan ha noe å bidra med der, på samme måte som jeg kan ha noe å bidra med i andre tema selv om jeg ikke har personlig erfaring. 

Det er jo heller ikke slik at man automatisk får bedre svar fra de som alt har barn heller. Barnløse kan ha mye kunnskap tross mangelen på egne barn, og barn er jo så forskjellige - det som fungerer for et barn trenger jo ikke å fungere for ett annet.

Jeg tror det er en styrke i å få mange svar fra mange ulike mennesker. Så får man sile selv, hva som er nyttig og hva som ikke er det. Får man mange svar kan man i hvertfall se om det er noe mange støtter opp om eller er uenige i. 

Anonymkode: d886c...bde

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ikke Game of Thrones-sammenlikningen er helt relevant.

Barn er jo sjelden like fremmed for en barnløs person som en serie er for noen som overhodet ikke har sett den. Man har vært barn, man treffer barn, man kan ha slektninger og venner som har barn, man kan ha jobbet med barn.

Anonymkode: 44347...556

• Liker 2
Skrevet

Neida, jeg vet jo at det er sånn det er, og det er ikke en stor kilde til irritasjon. Men jeg syns bare det er så rart av og til at noen automatisk tror et svar er relevant bare fordi man selv var barn en gang på 90-tallet. Noen ganger kan det være veldig relevant å trekke fram egen barndom, mens andre ganger virker det bare helt malplassert.

Jeg skjønner at sammenligningen med Game of thrones ikke blir helt riktig, siden vi alle har vært barn og det der. Men det at man har vært barn betyr ikke at man vet alt eller at man nødvendigvis kan ha så mye meninger om hvordan rutiner i hverdagen med småbarn best bør organiseres, for å nevne noe. 

Det gjelder jo sånn sett for de som har barn også, at man ikke vet alt for det om og noen kan bli veldig skråsikre fordi de har to barn selv. 

Og jeg snakket ikke om de som omgås barn, altså, men kanskje mer litt unge folk som verken omgås barn eller planlegger barn med det første. Det er vel ikke stort sett ts ønsker seg svar fra?

Men meget mulig jeg er for streng...

Ts.

Skrevet

Det er ingen som er så ekspert på barn og barneoppdragelse som de som ikke har barn selv. :P Joda, man har vært barn selv, man kjenner barn og passer kanskje til og med barn innimellom, men ingenting av dette er på noen måte likt det å ha barn selv. 

Anonymkode: 112f2...168

Skrevet

Utrolig nok kan til og med barnløse jobbe med barn, ha barnerelevant utdannelse og ha barn i nær familie/omgangskrets.

• Liker 7
Gjest C.Tramell
Skrevet

De har jo vært barn en gang, så de er ikke helt uten erfaring selv om det blir noe annet å ha hovedansvaret for unger. Og etter den logikken bør vi med barn ha lov til å uttale oss om problemstillinger barnløse sliter med, for vi ble jo ikke født med familie. Sånn, da er alle inkludert og meningsberettiget. Problem løst.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg undrer meg på hvordan du vet hvem som har barn, hvem som jobber mrd barn uten selv å ha barn osv. 

Hva er det som gjør at du kan sette deg til doms over hvilke svar en ts kan ha nytte av og hvilken som er direkte unyttige for ts-ere? (De fleste trådene på barn og familie har jo ab-ere, både som ts og som svarere til ts.)

Anonymkode: 59510...541

• Liker 4
Skrevet

Og de du sikter til, de sier at "jeg har ikke barn, men", alltid? Siden du er så skråsikker på at de ikke har barn.

• Liker 3
Skrevet

Betyr det at du mener at man for å være kvalifisert til å svare på et innlegg her på forum må ha opplevd akkurat det samme selv, uansett hva emnet handler om?

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av æøå*
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke pikk men svarer i penistråder.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hater samliv og den dritten der, men er veldig aktiv i det forumet :) forstå det den som kan.

Anonymkode: b40c7...d9a

• Liker 1
Skrevet

Ok, jeg ser at ingen, kanskje bortsett fra en, skjønner hva jeg mener. Og noen kunne med fordel ha lest hovedinnlegget på nytt... Jeg sikter selvsagt ikke til barnløse som omgås eller jobber med barn, men de som deler ut gode råd i hytt og pine uten å ha noe som ligner egen erfaring, men som drives mer av lysten til å svare.

Jeg vet jo at diskusjonsforum er sånn og man må ta alt man leser med en klype salt, men jeg blir samtidig kanskje litt overrasket over at så få skjønner poenget mitt. Handler forumaktivitet bare om å skrive av seg og ikke så mye om å hjelpe eller skape gode diskusjoner? Er det ingen som tenker at det går an å gå en runde med seg selv før man svarer - spørre seg selv om man virkelig har peiling eller om man skriver noe belysende i diskusjonen?

Ts.

Skrevet

Hvordan vet du at de ikke har barn da? Hva om en person ikke har barn selv, men har 6 tantebarn, har avlastningshjem er førskolelærer eller helsesøster på barneskolen, eller bare vet mye om emnet?

Eller gjelder dette bare de som gir svar du ikke liker? For mange uten barn kan gi svært gode og støttende råd uten at det blir lagt merke til.

Anonymkode: 741a4...3e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...