Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det ble oppdaget på UL i uke 12.Jordmor kommenterte ingenting mer om det.Er det vanlig at morkaken ligger slik,og kan den flytte seg etterhvert?

Er det fare for at den flytter seg nedover slik at vaginal fødsel blir umulig?

Anonymkode: 09d54...a57

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1130765-morkake-som-ligger-foran/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sjekker igjen på OUL men det er ikke farlig. :)  
Morkake som ligger foran er helt vanlig (jeg hadde det med begge mine) og har ingenting å si for svangerskapet bortsett fra at du kan oppleve å kjenne spark litt senere enn ''alle andre''. Du kjenner spark tydeligere på sidene og inni deg og andre kan klare å kjenne spark uttenpå magen din uten at du merker mye til det. = ganske sært! 

Hvis morkaka ligger å sperrer for åpningen så heter det ''foranliggende'' eller noe i den duren, det er noe annet og KAN hindre vanlig vaginal fødsel, men det får du videre sjekket etterhvert. 
Om jm ikke sa noe mer om det så ville jeg ikke stresset i det hele tatt. ;) 

Anonymkode: ac4b0...276

• Liker 3

Det er helt normalt. Det vanligste er at den ligger på bakre vegg, men hos mange ligger den på fremre vegg. Jeg har hatt morkaken på fremre vegg i alle tre svangerskap. Det er ikke farlig. Kanskje kjenner man liv litt senere enn vanlig fordi den demper for bevegelsene.

• Liker 1

Det er vanlig at morkaken trekker seg oppover underveis i svangerskapet. Dette sjekker de etterhvert. Jeg hadde foranliggende morkake. De så det på ul i uke 18.Den trakk seg ikke oppover, og jeg måtte ha keisersnitt. Selve svangerskapet forløp "normalt", men jeg fikk ganske mange ul underveis, for sjekk av morkaken. Fødselen ble planlagt til ca to uker før termin.

Anonymkode: 0bab3...60a

• Liker 1

Jeg har morkake som ligger foran. De sjekker på OUL om den ligger foran fødselskanalen. (Det mest vanlige er at den ikke gjør det). Den kan trekke seg oppover etter det, så i så fall får du en seinere UL rundt uke 30. Dersom morkaken ligger foran fødselskanalen da også vil du måtte ta KS, men dette skjer sjeldent.

Anonymkode: c035c...0c6

Annonse

Mener du foran på magen (foranliggende morkake) eller foran mormunnen (forliggende/placenta previa)? Morkaken kan ikke flytte seg nedover, kun trekke seg opp. Det gjør den stort sett selv om den er forliggende tidlig i svangerskapet. Min var i veien for vaginal fødsel i uke 19 og uke 28, men hadde flyttet seg nå i uke 32.

• 4 uker senere...

Helt vanlig det, har den foran i dette svangerskapet, hadde den bak i forrige. Forskjellen er at Jeg vare kjenner kilingen og spark på sidene eller nede i lysken, forrige gang kjente jeg mye mer. Skjønte at morkaken måtte ligge i midten foran nå og fikk det bekreftet på UL i uke 16. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...