Gå til innhold

Hva er salær og omkostning fra inkassoselskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg  endte med å betale leie til feil konto som medførte betalingsoppfordring. Jeg kontaktet dem sent(sjekket ikke posten ofte nok) så utleier fikk noen kostnader som de ønsker at jeg skal betale. De ønsker at jeg skal betale "salær og omkostninger" fra inkassoselskapet de bruker.  Er det kostnader utleier reelt har måttet betale til inkassoselskapet eller inkluderer det også penger de vil få ved at beløpet jeg skylder blir høyere pga gebyrer? Altså går alt i "salær og omkostning" til inkassoselskapet? 

Spørsmål 2 er hvor mye tror dere det kommer på? Utleier var usikker og ville ikke si noe. Men de er en av Norges største utleiere så regner jo med de får bedre avtale enn om de kun hadde en sak å kreve inn.  Altså forstår dere ikke kan si eksakt beløp, men sånn omtrent? 100, 500, 1000?

Spørsmål 3. Hva kan egentlig utleier kreve at jeg skal betale dem? 

Anonymkode: a4d1a...242

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mottatt inkassovarselet? Hvis du har det må du betale. 

Men om du ikke har mottatt et slikt er det uvanlig å betale salær til inkassobyrået. 

Det riktige er at utleier sender deg en faktura som spesifiserer kostnadene. 

Skrevet

salær og omkostninger er gebyrer inkassoselskapet legger på det beløpet dem har fått i oppdrag å inndrive. 
Satsene er fastsatt, så det kommer an på hva opprinnelig krav er, og hvor lang tid fra betalingsoppfordring til betalingen skjer. 

Skrevet
6 minutes ago, _popcorn_ said:

salær og omkostninger er gebyrer inkassoselskapet legger på det beløpet dem har fått i oppdrag å inndrive. 
Satsene er fastsatt, så det kommer an på hva opprinnelig krav er, og hvor lang tid fra betalingsoppfordring til betalingen skjer. 

Men det er inkassoselskapet som beholder hele det beløpet? 

Anonymkode: e3ef3...26b

Skrevet
33 minutes ago, AnonymBruker said:

Men det er inkassoselskapet som beholder hele det beløpet? 

Anonymkode: e3ef3...26b

ja, det er på en måte betalingen til dem for å inndrive pengene. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg  endte med å betale leie til feil konto som medførte betalingsoppfordring. Jeg kontaktet dem sent(sjekket ikke posten ofte nok) så utleier fikk noen kostnader som de ønsker at jeg skal betale. De ønsker at jeg skal betale "salær og omkostninger" fra inkassoselskapet de bruker.  Er det kostnader utleier reelt har måttet betale til inkassoselskapet eller inkluderer det også penger de vil få ved at beløpet jeg skylder blir høyere pga gebyrer? Altså går alt i "salær og omkostning" til inkassoselskapet? 

Spørsmål 2 er hvor mye tror dere det kommer på? Utleier var usikker og ville ikke si noe. Men de er en av Norges største utleiere så regner jo med de får bedre avtale enn om de kun hadde en sak å kreve inn.  Altså forstår dere ikke kan si eksakt beløp, men sånn omtrent? 100, 500, 1000?

Spørsmål 3. Hva kan egentlig utleier kreve at jeg skal betale dem? 

Anonymkode: a4d1a...242

Salær, renter og utlegg til inkassoselskapene bestemmes av beløpet sommer omtvistet. Det er stortinget som avgjør hvor mye inkassobyråene kan kreve inn på de ulike beløpene som de skal innkreve. Googler du vil jeg tro du finner satsene. Og ja, det er inkassobyråenes betaling, ikke noe utleier putter i egen lomme. 

Anonymkode: 4158a...e25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...