AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #1 Skrevet 31. august 2017 Ja.. hvordan løser man dette? Ingen betalingsutsettelser igjen, og ikke sjans til å betale regningen fra Lånekassen. Svaret jeg fikk var litt svevende og jeg ble helt ærlig ikke særlig klokere. Er det noen som har vært borti dette som kan opplyse meg? Anonymkode: cb4a8...76c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #2 Skrevet 31. august 2017 Hva er problemet med å søke etter informasjon på Lånekassen sine sider? "Har du brukt opp betalingsutsetjingane dine? Det er mogeleg å få fleire enn 36 betalingsutsetjingar, dersom du har rett til rentefritak (sletting av renter). Har du brukt opp betalingsutsetjingane dine, må du først søkje om rentefritak, før du søkjer om betalingsutsetjing." https://www.lanekassen.no/nn-NO/tilbakebetaling/betalingsutsettelse/ Anonymkode: 21463...410 3
Drakan Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 Håper du gjør som anonym 410 sier. Ring dem og snakk med dem. Burde ordne seg.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 Jeg søker om rentefritak, og betalingsutsettelse hos lånekassen hver 3. måned. Og jeg har fått betalingsutsettelse, i nå 8 år. Får det alltid innvilget. Så søk om rentefritak og betalingsutsettelse. Anonymkode: 78600...ed7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #5 Skrevet 31. august 2017 Siden du går på AAP har du rett til rentefritak. Send inn søknad om det, og om du har brukt opp alle betalingsutsettelsene så kan du fortsatt søke om betalingsutsettelse. Da går denne til en saksbehandler som behandler søknaden, og da henter de inn opplysninger fra Nav om du har AAP. Jeg har gjort dette noen ganger nå, og siden jeg får innvilget AAP for 6 måneder i gangen så får jeg like mange betalingsutsettelser. Jeg gjorde nettopp nå, og må nok sende inn ny søknad i løpet av desember Anonymkode: a46a2...510 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Siden du går på AAP har du rett til rentefritak. Anonymkode: a46a2...510 Hvor står dette? Anonymkode: 7c315...42f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #7 Skrevet 1. september 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor står dette? Anonymkode: 7c315...42f Hvis du går inn på lånekassen sine nettsider og leser under rentefritak så finner du alt du trenger å vite. Arbeidsavklaringspenger er i hvert fall en gyldig grunn, men sjekk inntekten din. Jeg har i hvert fall så lite at jeg har rett til rentefritak hele året. Anonymkode: a46a2...510
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #8 Skrevet 1. september 2017 18 hours ago, AnonymBruker said: Ja.. hvordan løser man dette? Ingen betalingsutsettelser igjen, og ikke sjans til å betale regningen fra Lånekassen. Svaret jeg fikk var litt svevende og jeg ble helt ærlig ikke særlig klokere. Er det noen som har vært borti dette som kan opplyse meg? Anonymkode: cb4a8...76c Jeg har ikke betalt et eneste avdrag til Lånekassen siden jeg begynte på AAP for fem år siden. Du må søke om rentefritak og betalingsutsettelse samtidig. Gjør det med en gang og slutt å syt her på KG om noe som ikke er et problem engang. Anonymkode: e5185...f6f
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #9 Skrevet 1. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke betalt et eneste avdrag til Lånekassen siden jeg begynte på AAP for fem år siden. Du må søke om rentefritak og betalingsutsettelse samtidig. Gjør det med en gang og slutt å syt her på KG om noe som ikke er et problem engang. Anonymkode: e5185...f6f Ingen grunn til å være ufin. H*n syter ikke bare fordi h*n stiller et spørsmål, og man kan svare på ting uten å angripe andre. Anonymkode: a46a2...510 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #10 Skrevet 1. september 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Ingen grunn til å være ufin. H*n syter ikke bare fordi h*n stiller et spørsmål, og man kan svare på ting uten å angripe andre. Anonymkode: a46a2...510 Men hvorfor gidder ikke folk å lese om slike ting på de rette sidene? Lurer man på noe angående Lånekassen, sjekk lanekassen.no! Samme med spørsmål om NAV, nettbanken, whatever. Informasjonen er å finne, folk gidder bare ikke gjøre en dritt selv. Anonymkode: e5185...f6f 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #11 Skrevet 1. september 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor gidder ikke folk å lese om slike ting på de rette sidene? Lurer man på noe angående Lånekassen, sjekk lanekassen.no! Samme med spørsmål om NAV, nettbanken, whatever. Informasjonen er å finne, folk gidder bare ikke gjøre en dritt selv. Anonymkode: e5185...f6f Det har jeg ikke et godt svar på dessverre, men har lurt på det samme egentlig. Kanskje de er utrolig dårlig til å lete, men jeg synes det er forbausende mange unge mennesker som ikke vet hva google er eller hvordan man finner informasjon. Men det er nok en annen diskusjon. Anonymkode: a46a2...510
Nemigirl Skrevet 1. september 2017 #12 Skrevet 1. september 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke betalt et eneste avdrag til Lånekassen siden jeg begynte på AAP for fem år siden. Du må søke om rentefritak og betalingsutsettelse samtidig. Gjør det med en gang og slutt å syt her på KG om noe som ikke er et problem engang. Du svarer som du har vett (og utdannelse?) til. Ingen vits i å være frekk overfor TS som stiller et ærlig spørsmål her inne på KG. Anonymkode: e5185...f6f At DU ikke har betalt et eneste avdrag til Lånekassen betyr ikke at dette er tilfelle for TS. Det er ingen vits i å være frekk overfor TS som stiller et relevant spørsmål her inne på KG. Du later til å være lavtlønnet som får rentefritak alle mnd etter at du startet på AAP. Du har kanskje laverere utdanning og dermed også lavere lønn enn TS har? Det er en del på AAP som ikke har rett på rentefritak i det hele tatt - bare til orientering: https://www.lanekassen.no/tilbakebetaling/rentefritak-brsletting-av-renter/inntektsgrenser-for-rentefritak/ 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #13 Skrevet 4. september 2017 På 31.8.2017 den 15.02, AnonymBruker skrev: Siden du går på AAP har du rett til rentefritak. Anonymkode: a46a2...510 På 31.8.2017 den 16.41, AnonymBruker skrev: Hvor står dette? Anonymkode: 7c315...42f På 1.9.2017 den 8.39, AnonymBruker skrev: Hvis du går inn på lånekassen sine nettsider og leser under rentefritak så finner du alt du trenger å vite. Arbeidsavklaringspenger er i hvert fall en gyldig grunn, men sjekk inntekten din. Jeg har i hvert fall så lite at jeg har rett til rentefritak hele året. Anonymkode: a46a2...510 På 1.9.2017 den 20.15, Nemigirl skrev: At DU ikke har betalt et eneste avdrag til Lånekassen betyr ikke at dette er tilfelle for TS. Det er ingen vits i å være frekk overfor TS som stiller et relevant spørsmål her inne på KG. Du later til å være lavtlønnet som får rentefritak alle mnd etter at du startet på AAP. Du har kanskje laverere utdanning og dermed også lavere lønn enn TS har? Det er en del på AAP som ikke har rett på rentefritak i det hele tatt - bare til orientering: https://www.lanekassen.no/tilbakebetaling/rentefritak-brsletting-av-renter/inntektsgrenser-for-rentefritak/ Beklager sitering av mange innlegg, men jeg ville bare få fram sammenhengen her. Det siste innlegget her illustrerer poenget mitt. Jeg er ikke TS, men jeg stilte altså spørsmålet om hvor det står at man har rett til rentefritak når man går på AAP. Det står nemlig ingen steder, for man har ikke automatisk rett til rentefritak selv om man går på AAP. Man har rett på rentefritak hvis man har lav person- og kapitalinntekt. Mange på AAP har det, men ikke alle. Jeg har sett påstanden om at man har rett til rentefritak når man går på AAP utallige ganger her inne, og til slutt ble jeg i stuss om det sto noe på ett eller annet hemmelig sted som var utrolig vanskelig å finne. Jeg er selv en av de som ikke har rett til rentefritak selv om jeg går på AAP. Jeg sier det ikke for å sutre over at jeg ikke har rett til det, men for å vise at joda: vi finnes! Anonymkode: 7c315...42f
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #14 Skrevet 4. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager sitering av mange innlegg, men jeg ville bare få fram sammenhengen her. Det siste innlegget her illustrerer poenget mitt. Jeg er ikke TS, men jeg stilte altså spørsmålet om hvor det står at man har rett til rentefritak når man går på AAP. Det står nemlig ingen steder, for man har ikke automatisk rett til rentefritak selv om man går på AAP. Man har rett på rentefritak hvis man har lav person- og kapitalinntekt. Mange på AAP har det, men ikke alle. Jeg har sett påstanden om at man har rett til rentefritak når man går på AAP utallige ganger her inne, og til slutt ble jeg i stuss om det sto noe på ett eller annet hemmelig sted som var utrolig vanskelig å finne. Jeg er selv en av de som ikke har rett til rentefritak selv om jeg går på AAP. Jeg sier det ikke for å sutre over at jeg ikke har rett til det, men for å vise at joda: vi finnes! Anonymkode: 7c315...42f På 1.9.2017 den 20.15, Nemigirl skrev: At DU ikke har betalt et eneste avdrag til Lånekassen betyr ikke at dette er tilfelle for TS. Det er ingen vits i å være frekk overfor TS som stiller et relevant spørsmål her inne på KG. Du later til å være lavtlønnet som får rentefritak alle mnd etter at du startet på AAP. Du har kanskje laverere utdanning og dermed også lavere lønn enn TS har? Det er en del på AAP som ikke har rett på rentefritak i det hele tatt - bare til orientering: https://www.lanekassen.no/tilbakebetaling/rentefritak-brsletting-av-renter/inntektsgrenser-for-rentefritak/ Det kommer jo tydelig frem av hovedinnlegget at TS ikke har mulighet til å betale regningen fra Lånekassen. Nå er det jo situasjonen til TS man har gitt svar på. Dersom man har en akseptabel inntekt til tross for AAP er jo dette et ikke-tema. Anonymkode: 21463...410
Nemigirl Skrevet 4. september 2017 #15 Skrevet 4. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo tydelig frem av hovedinnlegget at TS ikke har mulighet til å betale regningen fra Lånekassen. Nå er det jo situasjonen til TS man har gitt svar på. Dersom man har en akseptabel inntekt til tross for AAP er jo dette et ikke-tema. Anonymkode: 21463...410 Det som var tema for mitt svar var at TS fikk frekt svar fra en som tok det som en selvfølge at man ikke betaler renter hos Lånekassen når man går på AAP. Da er det vesentlig å klarere det faktum at dette ikke alltid er tilfelle
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #16 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, Nemigirl skrev: Det som var tema for mitt svar var at TS fikk frekt svar fra en som tok det som en selvfølge at man ikke betaler renter hos Lånekassen når man går på AAP. Da er det vesentlig å klarere det faktum at dette ikke alltid er tilfelle Nei, dette er ikke det vedkommende skriver. Vedkommende skriver om sin egen erfaring og at det ikke vil være et problem for TS, noe som jo er sant gitt at hun ikke har råd til å betale regningen. Anonymkode: 21463...410
Nemigirl Skrevet 4. september 2017 #17 Skrevet 4. september 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er ikke det vedkommende skriver. Vedkommende skriver om sin egen erfaring og at det ikke vil være et problem for TS, noe som jo er sant gitt at hun ikke har råd til å betale regningen. Anonymkode: 21463...410 Synes dette var ganske så frekt, jeg: På 1.9.2017 den 11.42, AnonymBruker skrev: Du må søke om rentefritak og betalingsutsettelse samtidig. Gjør det med en gang og slutt å syt her på KG om noe som ikke er et problem engang. Hvordan vet vi at det ikke vil være et problem for TS? Vi vet at hun ikke har flere betalingsutsettelser igjen. Det sier likevel ingenting om inntekten hennes eller rettighetene hos Lånekassen. Godt mulig hun har rett til både rentefritak og betalingsutsettelse, MEN det er da ingen grunn til å svare frekt for det? Da kan man heller la være å svare! Du kan mene hva du vil, men jeg følte ihvertfall for å realitetsorientere litt. Det er ikke automatikk i at man har rett på rentefritak og betalingsutsettelse fordi om man går på AAP. Hvis folk mener det tar de feil og da er det vel greit å korrigere litt på dette? Det er mange som leser her inne - greit at info som blir gitt stemmer.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #18 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, Nemigirl skrev: Synes dette var ganske så frekt, jeg: Hvordan vet vi at det ikke vil være et problem for TS? Vi vet at hun ikke har flere betalingsutsettelser igjen. Det sier likevel ingenting om inntekten hennes eller rettighetene hos Lånekassen. Godt mulig hun har rett til både rentefritak og betalingsutsettelse, MEN det er da ingen grunn til å svare frekt for det? Da kan man heller la være å svare! Du kan mene hva du vil, men jeg følte ihvertfall for å realitetsorientere litt. Det er ikke automatikk i at man har rett på rentefritak og betalingsutsettelse fordi om man går på AAP. Hvis folk mener det tar de feil og da er det vel greit å korrigere litt på dette? Det er mange som leser her inne - greit at info som blir gitt stemmer. TS skriver da at hun ikke har råd til å betale regningen fra Lånekassen. Kjære vene, hvor vanskelig skal man egentlig være? Anonymkode: 21463...410
Nemigirl Skrevet 4. september 2017 #19 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS skriver da at hun ikke har råd til å betale regningen fra Lånekassen. Kjære vene, hvor vanskelig skal man egentlig være? Anonymkode: 21463...410 Kjære vene, jeg har da aldri protestert på at TS mener hun ikke kan betale regningen/-e fra Lånekassen. Jeg bare så behov for å si fra at det ikke er grunn til å svare TS frekt, slik AB gjorde. Samtidig er det vel greit å oppklare at det ikke er automatikk i at man har rett på betalingsutsettelse og rentefritak bare fordi om man går på AAP. Igjen; godt mulig TS har rett på dette, men ALLE har ikke det. Det er som sagt flere enn TS som er på AAP og leser svarene her inne. Tenker det da er relevant å korrigere feilinformasjon.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #20 Skrevet 4. september 2017 Akkurat nå, Nemigirl skrev: Kjære vene, jeg har da aldri protestert på at TS mener hun ikke kan betale regningen/-e fra Lånekassen. Jeg bare så behov for å si fra at det ikke er grunn til å svare TS frekt, slik AB gjorde. Samtidig er det vel greit å oppklare at det ikke er automatikk i at man har rett på betalingsutsettelse og rentefritak bare fordi om man går på AAP. Igjen; godt mulig TS har rett på dette, men ALLE har ikke det. Det er som sagt flere enn TS som er på AAP og leser svarene her inne. Tenker det da er relevant å korrigere feilinformasjon. Men den du siterte har da ikke skrevet at alle som går på AAP har rett på rentefritak og betalingsutsettelse. Anonymkode: 21463...410
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå