Gå til innhold

Hvorfor har enkelte kvinner så vanskelig for å innrømme feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange ganger har vi lest tråder i KG som omhandler kvinner med dårlig selvbilde, å hvor lite attraktivt det er. Det er riktig. Men hva med kvinner som har så god selvtillit (tilsynelatande) at de simpelthen ikke klarer å innrømme feil? De klarer ikke innrømme feil selv om de vet at det er en tapt sak. Å så har man de som ikke klarer å si unnskyld i en krangel de selv har startet å har feil i. De må forklares hva de har gjort feil! Men det er slett ikke sikkert det kommer en beklagelse av den grunn. Nei nei! De kan oppføre seg som megger å tro at de har rett og kan alt. De prøver ofte å dytte feilen over på andre. De juger så de tror det selv. Selvfølgelig er det også menn som er slik, men sjeldent på det nivået som enkelte kvinner er. Det går helt i hodet på dem. Skulle ofte tro at det er det livet deres handler om. Sikkert noen som blir provosert nå, men dette er et faktum blandt norske kvinner i dag, de prøver å virke sterke, å tro de er noe, men får det ikke til, blir bare patetisk å pinlig. Er det likestilling som sitter i hodet deres? Jeg opplever det til stadighet. Privat og på jobb. På KG også. Vet utifra enkelte brukere fra forskjellige tråder at det er mange av dere her. Til dere det gjelder: Hva er problemet deres? Hvorfor er dere slik? 

Anonymkode: 7ce25...05e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi er feilfrie :jolie:

Anonymkode: 7f58a...5ee

• Liker 1
Skrevet

image.png.546c6e7c90afe99280645b5e7655f417.png

Anonymkode: d6c7a...6d4

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det er et problem som er knyttet til kvinner. Kjenner meg litt igjen i det du skriver, for jeg kan selv være sta og vil ikke si unnskyld eller innrømme feil. Det er noe jeg har jobbet med, og som jeg har blitt oppmerksom på at jeg vil endre. Men grunnen til at jeg er slik har ingenting med å gjøre at jeg er kvinne. Faren min oppfører seg på akkurat samme måte, mens moren min er helt annerledes. Jeg tror derfor det er noe jeg har plukket opp i oppveksten, og derfor lagt meg til denne "vanen" selv. I de fleste tilfeller jeg har opplevd dette andre veien (altså møtt andre som tror de er feilfrie), så er det faktisk bare gutter. Jeg tror det har mer med modenhet og selvbevissthet å gjøre enn kjønn

Anonymkode: 9f3b2...b49

• Liker 2
Skrevet

Ehhh...det er først og fremst menn som aldri kan si unnskyld,innrømme feil eller be om hjelp.

• Liker 2
Skrevet

Feminisme. Feminismen har lært kvinner, feilaktig, at de er perfekte som de er, feilfrie, at alt er menns feil, at kritikk er "patriarkalsk" og all den dritten der.

Anonymkode: 6e62b...68b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Synes menn er værre på dette punktet. De er også mye dårligere til å be om hjelp.

Hvem har vel ikke opplevd en mann som på død å liv skal skru sammen et møbel selv, og nekter å lese bruksanvisning, eller å ta i mot hjelp? 

Eller som iherdig insisterer på å fikse saker han ikke har greie på, som en f.eks en ødelagt vaskemaskin, i stedet for og levere den til reperasjon.

Og til sist, vi har vel alle sittet på i bil med en mann som nekter plent å stoppe og spørre om veien, og i stedet heller kjører mange unødige mil på ren trass...  :rolleyes:

Endret av Perle
Skriveleifer
  • Liker 8
Skrevet

Jeg prøver i hvert fall å være mest mulig lik mitt feministiske forbilde, Donald Trump. :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette går begge veier og innehaver ingen korrelasjon med kjønn. 

Fenomenet du beskriver går på egoet - i en diskusjon så aktiviseres fight or flight instinktet til en viss grad. Ved innrømmelse av feilbarhet i en sak så får egoet seg en smell og det vil de fleste unngå til enhver pris. 

Det er en av grunnen til at man sjelden ser en av to motdebattanter si "oi det var gode argumenter, jeg ser nå at jeg tok feil" etter en opphetet debatt.

Realiteten er at vi alle har et kognitivt bias og enhver motstand imot våre påstander vil bare gjøre oss enda mer sikker i vår sak. Av den grunn handler ikke debatter og diskusjoner om å komme til en enighet eller å lære hverandre da hjernen er i kampmodus og gjør alt den kan for å "vinne" og ikke lære. 

Det er forøvrig ikke alle som er rammet av dette ; mennesker som enten har lavt ego eller har høyere kognitive kapasiteter.

En intelligent mann eller kvinne kan f.eks gå i diskusjon med en hardbarka Trump supporter uten at vedkommende ser på diskusjonen som en kamp han eller hun skal vinne. Derimot går hen inn i diskusjonen for å lære hvorfor og hvordan noen kan støtte Trump. Dette gjøres ikke ved å banke igjennom egne politiske meninger men være spørrende og utfordrende i møte med verdenssynet hen får servert av motparten.

Endret av WubWub
  • Liker 1
Skrevet

Du er nødt til å gi eksempler , ikke bare hevde at kvinner har vanskelig for å innrømme feil.

Det som er feil i dine øyne kan være riktig i en annens øyne.

Og selvom man er skyld i start av en krangel, så trenger man ikke si unnskyld om den andre delen er den som blir styggest i krangelen.

Anonymkode: aa2cb...e1b

• Liker 1
Skrevet

:rolleyes:

Anonymkode: be40a...51a

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange ganger har vi lest tråder i KG som omhandler kvinner med dårlig selvbilde, å hvor lite attraktivt det er. Det er riktig. Men hva med kvinner som har så god selvtillit (tilsynelatande) at de simpelthen ikke klarer å innrømme feil? De klarer ikke innrømme feil selv om de vet at det er en tapt sak. Å så har man de som ikke klarer å si unnskyld i en krangel de selv har startet å har feil i. De må forklares hva de har gjort feil! Men det er slett ikke sikkert det kommer en beklagelse av den grunn. Nei nei! De kan oppføre seg som megger å tro at de har rett og kan alt. De prøver ofte å dytte feilen over på andre. De juger så de tror det selv. Selvfølgelig er det også menn som er slik, men sjeldent på det nivået som enkelte kvinner er. Det går helt i hodet på dem. Skulle ofte tro at det er det livet deres handler om. Sikkert noen som blir provosert nå, men dette er et faktum blandt norske kvinner i dag, de prøver å virke sterke, å tro de er noe, men får det ikke til, blir bare patetisk å pinlig. Er det likestilling som sitter i hodet deres? Jeg opplever det til stadighet. Privat og på jobb. På KG også. Vet utifra enkelte brukere fra forskjellige tråder at det er mange av dere her. Til dere det gjelder: Hva er problemet deres? Hvorfor er dere slik? 

Anonymkode: 7ce25...05e

Hva er dine kilder på at kvinner er mye verre på dette punktet? At du har opplevd det på jobben? Det kan jo hende at du faktisk har tatt feil i de situasjonene og da, og at det er derfor disse kvinnene ikke vil innrømme feil. :)

Anonymkode: ca465...3b3

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feminisme. Feminismen har lært kvinner, feilaktig, at de er perfekte som de er, feilfrie, at alt er menns feil, at kritikk er "patriarkalsk" og all den dritten der.

Overraskende, det var jeg ikke klar over! 

Anonymkode: ca465...3b3

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ganske tragisk at voksne menn ikke kan ungdomsskole lære. Du må virkelig lese deg opp på hva feminisme er fornoe. Du bommer fullstendig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er så møkkings lei disse "kvinner er så fæle"-trådene at jeg snart forlater hele dette forumet. Hvor dumme og oppmerksomhetssyke er det mulig å bli? 

Anonymkode: c918d...78d

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ganske tragisk at voksne menn ikke kan ungdomsskole lære. Du må virkelig lese deg opp på hva feminisme er fornoe. Du bommer fullstendig.

feminisme n1 mannehat

Står det i min ordbok. Hva står det i din? ;)

Anonymkode: b95a0...086

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

feminisme n1 mannehat

Står det i min ordbok. Hva står det i din? ;)

Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, likestilling og rettferdighet for begge kjønn.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, likestilling og rettferdighet for begge kjønn.

Nei. Feminister har aldri brydd seg om menn. F,eks. nå som gutter sliter i skolen så hører vi ingen feminister rope opp om hvor ille det er. Tvert i mot, de jubler og sier det er guttenes feil for at de ikke klarer å tilpasse seg. Sorry, min ordbok har rett.

Skrevet

Har du tenkt over at det kanskje er fordi du er mann at du føler det sånn? Jeg føler det mest er menn som oppfører seg som du nevner, men nå er jeg kvinne og menn vil kanskje ha vanskeligere for å innrømme en feil fremfor meg som en kvinne ville hatt fremfor enn mann (selv om du ikke akkurat høres ut som en person som det et lett å innrømme feil fremfor. Med tanke på beskrivelsene at du må forklare hvorfor hun tar feil osv. Hvorfor er det så viktig for deg? :fnise:)

Anonymkode: 800b1...15f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt over at det kanskje er fordi du er mann at du føler det sånn? Jeg føler det mest er menn som oppfører seg som du nevner, men nå er jeg kvinne og menn vil kanskje ha vanskeligere for å innrømme en feil fremfor meg som en kvinne ville hatt fremfor enn mann (selv om du ikke akkurat høres ut som en person som det et lett å innrømme feil fremfor. Med tanke på beskrivelsene at du må forklare hvorfor hun tar feil osv. Hvorfor er det så viktig for deg? :fnise:)

Anonymkode: 800b1...15f

Da må det være noe ved deg i så fall. Menn sier både beklager og unnskyld til meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...