Gå til innhold

Hjelp, den nye senga lukter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle råd mottas med takk.

Vi kjøpte en splitter ny seng til barnerommet. Den er i MDF og er hvitlakkert, problemet er at den lukter. Nye møbler lukter jo ofte "nytt", men denne lukter sterkt av et eller annet kjemisk, typ lakk eller maling. Vi har luftet godt i en uke, jeg har forsøkt å vaske den, både med Ajax og med Jif kjøkkenspray. Jeg forsøkte å sette varmen på full guffe, for så å lufte godt. Jeg har satt inn luftfrisker som kamuflerer lukta, men dette er tross alt et barnerom så jeg liker ikke at det må parfymeres. Dessuten så lukter nå rommet kjemisk lavendel.  Oppdaget i dag tidlig at alt av sengetøy har trukket til seg lukta, og lukta satt også i håret på barnet. De første dagene lå barnet på gjesterommet, men det er jo litt trist at hun ikke kan få bruke rommet sitt. I verste fall må jeg reklamere på senga, men fordi den er perfekt både i størrelse og funksjonalitet (sengeskuff) så sitter det langt inne.

Noen råd til eventluelle midler jeg kan bruke, dingser som kan trekke til seg lukt eller hva som helst?

Anonymkode: 8e756...b6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd eddik?  Bland 1 dl eddik og 1 dl vann og ha på klut og skrubb.  Eddik skal nøytralisere lukt.  Ellers ville jeg ringt møbelforhandleren og spurt om råd fra de evnt. levert sengen tilbake og kjøpt ny et annet sted. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte en splitter ny seng til barnerommet. Den er i MDF og er hvitlakkert, problemet er at den lukter. Nye møbler lukter jo ofte "nytt", men denne lukter sterkt av et eller annet kjemisk, typ lakk eller maling. Vi har luftet godt i en uke, jeg har forsøkt å vaske den, både med Ajax og med Jif kjøkkenspray. Jeg forsøkte å sette varmen på full guffe, for så å lufte godt. Jeg har satt inn luftfrisker som kamuflerer lukta, men dette er tross alt et barnerom så jeg liker ikke at det må parfymeres. Dessuten så lukter nå rommet kjemisk lavendel.  Oppdaget i dag tidlig at alt av sengetøy har trukket til seg lukta, og lukta satt også i håret på barnet. De første dagene lå barnet på gjesterommet, men det er jo litt trist at hun ikke kan få bruke rommet sitt. I verste fall må jeg reklamere på senga, men fordi den er perfekt både i størrelse og funksjonalitet (sengeskuff) så sitter det langt inne.

Noen råd til eventluelle midler jeg kan bruke, dingser som kan trekke til seg lukt eller hva som helst?

Slik er det dessverre med nye møbler i slike materialer. De avgir helseskadelige gasser i mange år, også etter at de slutter å lukte.
Kjøp seng og andre møbler i heltre.

Anonymkode: de5b0...c5f

• Liker 1
Skrevet

"Inneholder farlig gass

Nye møbler inneholder ofte formaldehyd, som kan være kreftfremkallende i store konsentrasjoner, skriver Politiken.dk. Det er særlig møbler laget av limte treprodukter som sponplater og finér som inneholder stoffet, men gassen kan også komme fra lakk og maling.

- Boligen bør luftes annenhver time

Selv om det skal store konsentrasjoner til før formaldehyd er kreftfremkallende, vil mindre mengder kunne påvirke helsen vår. Det merkes ved at slimhinnene blir irriterte. Vi oppfatter det som at det stikker litt i nesa, eller at det svir litt i øynene.

Les også: Derfor bør alle tenke inneklima

Sett møblene til lufting

For å unngå å bli utsatt for formaldehydgassen bør du sette nye møbler til lufting ute før du tar dem inn i boligen. Da får de "gasset av seg", og du reduserer eksponeringen for den farlige gassen. Hvor lenge de bør luftes er vanskelig å si, men 3-4 timer burde være minimum skal luftingen ha noen effekt. Husk å ta av emballasjen før lufting.

Alternativt velger du svanemerkede produkter som for eksempel møbler fra Norrgavel eller Håg, Svane-madrasser, eller kjøkkeninnredning fra Norema eller Sigdal. Se en full oversikt over svanemerkede produkter hos Ecolabel.no."

https://www.dinside.no/bolig/sett-nye-mobler-til-lufting/61613476

Anonymkode: de5b0...c5f

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Jeg kontaktet forhandler med spørsmål om andres erfaring. Det var et stort parti se hadde bestilt så de trodde muligens at det hadde vært kort tid mellom lakkering og pakking. De skulle se litt på klagesakene for å se om flere hadde dårlige erfaringer.

Jeg satte inn to glass med eddik for å se om det kan hjelpe. 

På produktsiden stor det at den er lakkert med NC-lakk som ikke inneholder formaldehyd etter hva jeg har søkt meg frem til. Det står også at HMS er OK, så forhåpentligvis betyr det at produktet har gjennomgått kontroll.

Noen som har andre tips til hva jeg konkret kan gjøre?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnets helse bør gå først! Høres direkte helsefarlig ut.

Anonymkode: c1820...659

• Liker 1
Skrevet

Men altså.....eddik og andre luktfjernere tar jo ikke bort kjemikalier på selve senga.

Jeg hadde krevd refusjon av pengene, og pakket den bort. Jeg stusser litt på at dere bruker senga når lukta setter seg selv i barnets hår.

Lukt fra nye møbler(også vanlig ubehandlet tre) lukter litt i starten- men ikke så lenge.

Anonymkode: bab41...e2d

• Liker 2
Skrevet

Dette er da helt normalt.

Det blir anbefalt at du lufter ut alt av nye møbler (inkludert madrass) i 3-6 uker før du tar det i bruk. Dette ikke bare fordi lukten er åpenbart ubehagelig, men fordi lukten kommer fra avgasser, og dem bør en helst ikke få i seg.

Jeg setter alle møbler på gjesterommet en måned, så det er mitt råd. Dere får ikke avgassene raskere ut ved hjelp av noen triks eller metoder. Ting tar tid.

Anonymkode: e309a...aba

Skrevet

Takk for svar. 

Jeg har selvfølgelig flyttet barnet inn på gjesterommet igjen etter at lukta satte seg i håret. Ventet på svar fra møbelbutikken.

Lufter hele døgnet og da er ikke lukta så ille, men straks jeg lukker vinduet noen timer så blir lukta ganske markant. 

Mulig jeg er naiv, men jeg trodde jo at en av Norges største møbelkjeder hadde bedre kontroll på produkter som de selger, og forventet faktisk at de ikke selger møbler som er farlige.

Skrevet
På Thursday, August 31, 2017 den 13.10, AnonymBruker skrev:

Er det rart det lukter når du bruke rbåde Ajax og ikke minst regjøringsspray og luftfrisker? 

Å pøse på med kjemikalier for å fjerne kjemsk lukt kan i verste fall gjøre ting ti ganger verre og dirkete helseskadelig å puste inn. Vask over med rent vann og mikrofiberklut, la vinduet stå åpent på dagtid og døren stå åpen på natten, dersom barnet må ligge i den senga. 

Bruker du mer kjemiske midler, inkludert eddikrådet over, så vil jeg tro du har forspilt din reklamasjonsmulighet om senga virkelig stinker. Madrasser med skumplast lukter, enten madrassen er i hel skumplast eller med fjærer og vattert skumplastmopp på/under. Dette får du ikke bort uten å ta tiden til hjelp. 

Det ernikke uten grunn at man anbefaler å male barnerom og å sette opp møbler mange måneder før babyen er ventet, nemlig å få avgassene ut før baby flytter inn. Lukt er også subjektiv. 

Anonymkode: a272e...de6

Skrevet

Liker ikke at barnerommet parfymeres? Hva med kjemikalier på barnerommet? Denne senga må jo være helseskadelig, jeg hadde levert den tilbake.

Anonymkode: 1d943...823

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker ikke at barnerommet parfymeres? Hva med kjemikalier på barnerommet? Denne senga må jo være helseskadelig, jeg hadde levert den tilbake.

Og enda mer helseskadelig er det for barnet å puste i Eddiklukt, snakk om å gjøre galt enda verre. 

Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Og enda mer helseskadelig er det for barnet å puste i Eddiklukt, snakk om å gjøre galt enda verre. 

Eddik og lavendelolje tror jeg ikke kommer i nærheten av de kjemikaliene som må finnnes i den senga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...