aprilbrud Skrevet 15. januar 2005 #1 Skrevet 15. januar 2005 Midt oppi egne forberedelser til bryllup, hadde jeg helt glemt at jeg trengte antrekk til en venninnes bryllup i begynnelsen av mars :oops: Var rundt i butikker i går, og fant en sort kjole som jeg falt for. Den går nesten ned til kneet, med skjørt som vipper ut og tyll som stikker litt ut nedenfor kanten. Fant ut at en gammelrosa tyllrose med lange tyllsnorer som egentlig hører til et skjørt jeg har kunne knytes rundt halsen, slik at snorene henger ned foran kjolen. Da blir liksom ikke kjolen SÅ sort. For jeg mener jo å ha hørt at sort kjole er "ulovlig" i bryllup? :fy: Kjøpte matchende gammelrosa støvletter, og armbånd og øredobber i ca samme farge. Synes selv det ble veldig tøft :-) , men tror dere noen kommer til å reagere? Antrekket er jo ganske rosa nå... Eller er det vanlig med sort kjole i bryllup nå? At det er noe de har gått vekk fra?? Ville jo selvsagt aldri stilt i denne kjolen i et sommerbryllup, men dette er jo tross alt 5. mars! Håper på tilbakemeldinger!
Gjest lmari Skrevet 15. januar 2005 #3 Skrevet 15. januar 2005 Jeg har hatt svart kjole i bryllup flere ganger, men med tilbehør med farge på, sånn som du snakker om. Kjenner du bruden godt? Det går jo an å høre med henne? Noen bruder er veldig opptatt av dette - jeg har spurt de fire-fem gangene jeg har hatt svart kjole, og ALLE gangene har bruden svart noe sånt som "neimen, det har jeg da virkelig ikke tenkt på?" Det er helt sikkert greit, men for å slippe å tenke på det kan du jo høre med bruden! Antrekket hørtes lekkert ut, forresten!!
aprilbrud Skrevet 15. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2005 Takk for det!! Sitter og tripper og venter på at min kjære skal komme hjem så jeg får vist det til han! Mannfolk har jo ofte en forkjærlighet for støvletter da... Det er en god venninne av meg, så jeg har tenkt å nevne det for henne. Regner med hun vil si noe sånt som du har fått til svar.
Gjest MrsL Skrevet 15. januar 2005 #6 Skrevet 15. januar 2005 Svart kjole er helt greit og det blir jo stilig når du spriter den opp med tilbehør med farge på
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2005 #7 Skrevet 15. januar 2005 En dame kom i vårt bryllup i sort minikjole, det så helt crazy ut, så ut som hun skulle på strøket. Men en pen lang sort kjole med litt fargepyntet tilbehør er jo bare stilig.
Catzy Skrevet 15. januar 2005 #8 Skrevet 15. januar 2005 Mamma spurte meg om det samme forrige uke. Hun hadde funnet en svart kjole hun falt for, og lurte veldig på om det var greit for meg at hun hadde svart kjole i bryllupet. Det hører med til historien at det er bronseaktig mønster på en, og at hun har planer om å kjøpe seg mer bronsefarget tilbehør, så det ikke blir helt sort. Jeg tror det blir helt bra. Så hvis den ser pen ut, og du i tillegg bruker litt ekstra farger på, så blir det nok helt fint. Catzy
Maxine Grey Skrevet 15. januar 2005 #9 Skrevet 15. januar 2005 Hei! I min eldste søsters bryllup hadde min mor sort kjole. Den gang var det etiketten: Moren skulle "sørge" over å "miste" sin datter. Selv hadde jeg sølvgrått antrekk med sort tilbehør i min datters bryllup.
Furstina Skrevet 15. januar 2005 #10 Skrevet 15. januar 2005 Anledningen till att svart är "förbjudet" är att bröllop är/ska vara glada tillställningar och svart ofta är en sorgeklädsel. Så länge du inte är helsvart och dystert klädd är det helt OK. Alla klänningar/kjoler jag läser om här verkar helt rätt! De är festliga, med färginslag, volanger etc. Man ska inte överglänsa bruden i vitt eller en klänning som är bröllopsvit, inte heller gå sorgeklädd.
Shoegal Skrevet 15. januar 2005 #11 Skrevet 15. januar 2005 Tidligere var jo svart i bryllup fy-fy, men jeg har inntrykk av at denne regelen er i ferd med å mykne til. Men jeg er enig med de andre her som sier at det sikkert blir finere å kombinere det med farger, eller kanskje gull eller sølv.
Gjest gjest1 Skrevet 15. januar 2005 #12 Skrevet 15. januar 2005 Sist gang jeg var i bryllup hadde venninnen min på seg en sort kjole. Syns hun var veldig fin og ingen reagerte på at hun gikk i sort denne dagen. Om du skal ha tilbehør med litt farge så syns jeg så absolutt at du kan gå i sort kjole
Scaramouche Skrevet 16. januar 2005 #13 Skrevet 16. januar 2005 Ikke skal man ha hvit kjole, selvfølgelig, og ikke rød, og ikke sort.....!!!! Det kan jo bli litt slitsomt med alle disse reglene. Synes antrekket ditt hørtes kjempestilig ut jeg, og hvis du hadde kommet med det i mitt bryllup hadde jeg absolutt ikke reagert på det. Da jeg var i bryllup sist sommer kom folk i alle slags kjoler. Tror ikke det er så strengt nå lenger.
Gjest Soon Mrs S Skrevet 16. januar 2005 #14 Skrevet 16. januar 2005 Tror ikke noen vil reagere på det, for meg så har ikke vært noen reaksjoner. Synes det hørtes fint ut med svart kjole og rosa tilbehør.
Vendelin Skrevet 16. januar 2005 #15 Skrevet 16. januar 2005 Sort kjole er helt greitt og jeg synes også rød(selv om noen sier det motsatte.) helt hvit/lys derimot er ikke lov (Jeg sier helt hvit ikke er lov fordi det finnes mange kjoler som er hvite i bunn, men med blomster eller mønster og det er selvsagt helt greitt. Har selv gått med kjole med hvit bunn og store orange blomster og fikk ingen sinte blikk av den grunn.)
Snutus Skrevet 16. januar 2005 #16 Skrevet 16. januar 2005 Ikke skal man ha hvit kjole, selvfølgelig, og ikke rød, og ikke sort.....!!!! Det kan jo bli litt slitsomt med alle disse reglene. Hva er grunnen til at man ikke skal bruke rød kjole? Jeg har hatt på meg rød kjole (med svart sjal) i bryllup. :oops: Fikk ingen kommentarer på det. Jeg kommer iallefall ikke å nekte noen å bruke svart kjole i mitt bryllup.
Gjest Melk Skrevet 16. januar 2005 #17 Skrevet 16. januar 2005 Hva er grunnen til at man ikke skal bruke rød kjole? Jeg har hatt på meg rød kjole (med svart sjal) i bryllup. :oops: Fikk ingen kommentarer på det. Rød er en oppmerksomhetskrevende farge som dermed overstråler bruden. Selv synes jeg alt er greit, så lenge man ikke kommer i hvitt.
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #18 Skrevet 16. januar 2005 Sort kjole er helt greitt og jeg synes også rød(selv om noen sier det motsatte.) helt hvit/lys derimot er ikke lov (Jeg sier helt hvit ikke er lov fordi det finnes mange kjoler som er hvite i bunn, men med blomster eller mønster og det er selvsagt helt greitt. Har selv gått med kjole med hvit bunn og store orange blomster og fikk ingen sinte blikk av den grunn.) Enig med deg!!! Alle farger er lov bortsett fra helt hvitt som er brudens farge!!
Bokalven Skrevet 16. januar 2005 #19 Skrevet 16. januar 2005 Minner på at det faktisk ikke er så lenge siden bruden hadde sort kjole. Man giftet seg i sine beste klær, og disse var gjerne kirkelærne, og de var gjerne sorte.
Furstina Skrevet 17. januar 2005 #20 Skrevet 17. januar 2005 Ikke skal man ha hvit kjole' date=' selvfølgelig, og ikke rød, og ikke sort.....!!!! Det kan jo bli litt slitsomt med alle disse reglene.[/quote'] Folk misstolkar "regler" och sånt rätt fritt... Du ska inte överglänsa bruden = kom inte i en brudlik klänning. Den bör helst inte vara helvit men visst går det bra med en lätt klänning i vitt med blommor på eller liknande. Du ska inte går sorgeklädd - svart är en sorgefärg. Har du en glad klänning/kjole, färgdetaljer scarfs etc är den ju glad och helt OK att ha Om jag skulle gå på ett enkelt bröllop skulle jag tll exempel inte ta på mig den långa gröna sidenklänningen och sätta upp håret i en gala frisyr - det är festligare och finare än bruden och överglänser henne. EN färg betyder inte så mycket som material, fasong, snitt, frisyr etc. Att bara gå på färgförbud är att totalt övertolka alla seder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå