Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et dilemma jeg trenger hjelp til å  ta en avgjørelse på. Etter vi gav lillebror navn har jeg funnet ut at barna til en bekjent av meg heter så og si det samme (både storesøster og lillebror). Jeg var ikke klar over dette da vi valgte navn, men kunne (og kanskje burde?) visst det i og meg at vi kjenner hverandre  og er venner på fb. Vi har ikke noe med hverandre å gjøre nå, men vi har vært venner før og har fortsatt felles bekjente, så jeg kjenner at jeg skjemmes litt over å ha gitt mine barn så like navn som hennes. Det er lett og tro at jeg har kopiert navnene selv om jeg altså ikke har det. Nå vurderer jeg å sende henne en mld å forklare. Men er dette bare flaut? Hva ville dere tenkt om dere fikk en sånn mld?

#ilandsproblem

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Jota skrev:

Hei! Jeg har et dilemma jeg trenger hjelp til å  ta en avgjørelse på. Etter vi gav lillebror navn har jeg funnet ut at barna til en bekjent av meg heter så og si det samme (både storesøster og lillebror). Jeg var ikke klar over dette da vi valgte navn, men kunne (og kanskje burde?) visst det i og meg at vi kjenner hverandre  og er venner på fb. Vi har ikke noe med hverandre å gjøre nå, men vi har vært venner før og har fortsatt felles bekjente, så jeg kjenner at jeg skjemmes litt over å ha gitt mine barn så like navn som hennes. Det er lett og tro at jeg har kopiert navnene selv om jeg altså ikke har det. Nå vurderer jeg å sende henne en mld å forklare. Men er dette bare flaut? Hva ville dere tenkt om dere fikk en sånn mld?

#ilandsproblem

Jeg ville ikke lagt noe sak ut av det, jeg har tre venninner med døtre med samme navn, og ingen tenker noe spesielt over det :)

Og navnene er vel ikke helt identisk? 

Anonymkode: de33a...89d

• Liker 3
Skrevet

Dersom namnet har meir enn sei 50 treff på SSB sine side tenker eg nei 😉

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Å sende en slik melding høres bare rart ut. Er vel ikke farlig om barna deres har like navn.

Skrevet

Et av navnene er helt likt, det andre ligner veldig. Og det er litt unike navn, så ikke så mange treff på ssb 

Skrevet

Det er nok bare du som tenker pådet.

Skrevet

Nora og Elina/Alina liksom? Jeg ville ikke sendt melding. Du skriver at dere ikke har noe med hverandre å gjøre lenger... Så la det være, sånt som skjer :)

Anonymkode: e2c03...d55

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper at kanskje noen har reagert på det og nevnt det til henne før...Hun stusset sikkert litt over det, men har sikkert "kommet over det" nå, og det er bare dumt å ta det opp igjen. Skjedd er skjedd, ikke noe vits å bruke energi på å tenke over dette. :)

Jeg hadde en sjef en gang, da jeg var gravid med førstemann. Jeg hadde så lyst il å bruke navnet til sjefen (ikke pga at det er sjefens navn, men pga at det var vakkert og samtidig stødig, et godt og traust norsk navn). Det var nesten så jeg forkastet det pga at det ville være så flaut overfor sjefen. Men vi valgte å bruke det likevel. I dag har jeg skiftet jobb og ser knapt nok sjefen mer, og tenker aldri på dette "dilemmaet" mer. :)

Etter jeg gav lillebror navn, oppdaget jeg at to tidligere klassekamerater som jeg har på facebook men aldri ser i levende live har akkurat samme navnet på to sønner...

Anonymkode: 52ee1...cac

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nora og Elina/Alina liksom? Jeg ville ikke sendt melding. Du skriver at dere ikke har noe med hverandre å gjøre lenger... Så la det være, sånt som skjer :)

Anonymkode: e2c03...d55

Ja, det blir omtrent sånn, men hovedproblemet er kanskje at navnene er litt mer uvanlige. Slik som Caspian og Ebba, Kasper og Ebba. 

Jeg vil ikke folk skal tro At jeg gjorde det med vilje, men en mld gjør det kanskje ikke bedre. 

Skrevet

Kjenner du henne så godt da? Tror du om 5 år at noen kommer til å sitte å si at du "tok" navna fra henne?

Så fort de kjenner barna dine som Tom og Ola så blir alt det der glemt. Det er når man kjenner noen som heter Tom også møter man noen andre som heter Tom som er annerledes at man tenker over det.

Skrevet
2 minutter siden, Raiu skrev:

Kjenner du henne så godt da? Tror du om 5 år at noen kommer til å sitte å si at du "tok" navna fra henne?

Så fort de kjenner barna dine som Tom og Ola så blir alt det der glemt. Det er når man kjenner noen som heter Tom også møter man noen andre som heter Tom som er annerledes at man tenker over det.

Jeg har ikke noe med henne å gjøre nå, men vi bor i samme by, og hvis jeg møter henne på butikk eller noe, så slår vi gjerne av en "small-talk"-prat. Jeg kvier meg litt for å møte henne nå, men selv bryr jeg meg ikke om hva andres barn heter (sikkert derfor navna hun valgte har gått i glemmeboka mi). Som du sier , så fort barna blir kjent med de navna de har, så er det jo sikkert ingen som tenker over det :) 

Gjest Margit Spat
Skrevet

Synes ikke det gjør noe. Jeg forstår at det føles litt rart for deg, men hvis du snur situasjonen på hodet: hva ville du tenkt hvis hennes barn var yngre enn dine og hun hadde valgt de samme navnene som du allerede hadde valgt? Ville du ment at hun var en helsprø hermegås? Å sende en melding til henne om dette blir bare rart og flaut. Det er ikke sikkert hun har lagt merke til det, engang. 

Jeg husker ikke navnene til barna til alle Facebookvennene mine, heller ikke de som bor i samme by som meg. Og i alle fall ikke de som jeg kun er på småprat i butikken med. Kan nok være at jeg har lagt merke til noen enkeltnavn som skiller seg ut, men ellers er det rimelig blankt. Kan aldri tenke meg at verken du eller jeg er spesielle på dette området: vi vet at folk har barn, vi vet (kanskje) sånn noenlunde hvor mange de har, vi vet muligens om de har gutter eller jenter og hvor mange, og vi husker ett og annet navn. Jeg nekter å tro at flertallet husker enda flere detaljer enn det.  

Skrevet

Synes det blir rart å sende melding. Men hvis du uansett møter henne og slår av en prat, kan du kanskje flette det inn i samtalen på et eller annet naturlig sted? Da får du jo sagt det, samtidig som det ikke kommer helt ut av det blå.

Anonymkode: 27dcf...11a

Skrevet

Det gjør ingenting, og det er helt sikkert bare du som tenker over det. Ville droppet meldingen. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo le av det om du treffer henne.

"Det ser ut til at vi har lik smak når det gjelder navn, jeg oppdaga plutselig at barna våre heter nesten akkurat det samme".

Ferdig med den saken

• Liker 3
Skrevet

Ts du overtenker

Jeg ville lagt den ballen død.

Personene er sikkert så ulike av personlighet, lynne og utseende  allikevel så å kopiere en annens personlighet ville uansett ingen ha tenkt at noen gjorde.

Anonymkode: 39e80...5f3

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts du overtenker

Jeg ville lagt den ballen død.

Personene er sikkert så ulike av personlighet, lynne og utseende  allikevel så å kopiere en annens personlighet ville uansett ingen ha tenkt at noen gjorde.

Anonymkode: 39e80...5f3

Ja, jeg overtenker nok veldig mye her i livet 🙈 :P Jeg skal prøve å legge ballen død og fokusere på viktigere ting ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...