Gå til innhold

Fly og terror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har flyskrekk, først og fremst på grunn av frykt for terror. Har lest mye om flysikkerhet for å kurere angsten, og har skjønt hvor sikkert et fly er i.f.h.t vær og at selve flyet er sikkert, men sitter fortsatt igjen med frykten for terror. Jeg prøver å bestemme meg for om jeg skal reise på utveksling i Swaziland til neste år. Jeg har lyst på opplevelsen, men jeg vet at tanken på å fly vil bli en stor påkjenning for meg som jeg ikke er sikker på om jeg orker. 

Jeg vet at spørsmålet mitt virker dumt, men jeg har angst for dette, og for meg er det reelle spørsmål. 

Hvor "lett" er det å styrte et passasjerfly i 2017? Da tenker jeg på å bringe en bombe med på flyet, kapring av flyet, at noen av besetningen skulle ønske å styrte flyet og å skyte ned et passasjerfly fra bakken - altså spørsmål om terror.  

Og - er det dumt av meg å eventuelt bestille billetter til en flytur som vil ta ca. 11 timer? Er det verdt det å sitte med angst hele turen? 

Anonymkode: 718de...872

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man har angst mot spesielle ting som man ikke nødvendigvis trenger å gjennomgå mer enn noen ganger i året, så går det fint an å medisinere med angstdempende i disse tilfellene. Eksempler er flyreiser eller tannlegebesøk. 

Slike medisiner er gjerne sterkt vanedannende, men å bruke de sjeldent er nettopp det de er for. 

Snakk med fastlegen din, så du slipper angst på selve avreisedagen og flyturen. 

Anonymkode: 023c3...86d

Skrevet

For en pilot er det lett å styrte et fly, men ikke for en utforstående. Det er utrolig mye denne personen, eller personer må gjøre for å i det hele tatt komme seg inn i cocpiten.

Jeg spurte en gang om barnet mitt fikk komme fram og se, men nei. Det var ikke mulig.

Tenk litt rasjonelt (angst er jo ikke rasjonell). Sjekk ut https://www.flightradar24.com/54.22,13.47/4

Se på alle de flyene som er i luften i verden til enhver tid. Det er faktisk mer sannsynlig at du er i en ulykke på vei til flyplassen, en at noe skal skje med flyet du reiser med.

Anonymkode: c1917...0cb

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man har angst mot spesielle ting som man ikke nødvendigvis trenger å gjennomgå mer enn noen ganger i året, så går det fint an å medisinere med angstdempende i disse tilfellene. Eksempler er flyreiser eller tannlegebesøk. 

Slike medisiner er gjerne sterkt vanedannende, men å bruke de sjeldent er nettopp det de er for. 

Snakk med fastlegen din, så du slipper angst på selve avreisedagen og flyturen. 

Anonymkode: 023c3...86d

Jeg har snakket med han allerede, og jeg skal få sobril hvis jeg bestemmer meg for å dra. Men jeg klarer ikke bestemme meg, da jeg på den ene siden har utrolig lyst på opplevelsen men på den andre siden har frykt for å dø. Det er liksom ikke bare det at jeg synes det er ubehagelig, jeg er virkelig redd for å dø.
-TS

Skrevet

rett ut: sjansene for å oppleve terroraksjoner er betraktelig mye høyere på bakkenivå. 
Flysikkerheten er veldig bra. 
https://www.aftenposten.no/reise/Har-du-flyskrekk-Les-denne-saken-7469b.html Denne forklarer en del om hvilke feil som potensielt kan oppstå, og sikkerhetsnettet rundt som forhindrer at ulykker skjer pga feil. 

Jeg har vært på utveksling i ett "spennende og andreledes land", og jeg vil absolutt anbefale deg gripe sjansen om du kan. 
Jeg har utviklet angst i ettertid, og var nær med å avbestille en ferie. Angsten min er ikke flyskrekk, men sosialt og klaustrofobi. 
Jeg fikk angstanfall av å gå inn på flyplass for å kjøpe en kopp kaffe. Jeg snakket med fastlege om denne ferien, og hvor redd jeg var for å få angstanfall på flyet, og bare det å gå inn på flyplassen. Jeg fikk da sobril for å takle flyturen, og testet sobrilen i forkant, med å ta en tabelett, og gå inn på flyplassen. Det var helt magisk. Tankene kom litt sporadisk over at dette var skummelt, men de tankene hadde ikke kontrollen lengre, og kroppen reagerte ikke på dem. Dermed klarte jeg slappe av, og nyte flyturen som før jeg fikk angst. Så for meg funket sobril helt fantastisk slik at jeg fikk dratt på ferie. Og om du kan få sobril for å takle flyturen, og dermed få oppleve utveksling, så sier jeg Go for it! 

Prøv også å få seter langt fram, gjerne toppklasse, da det er roligere og mer service. Varsle kabinpersonell om at du har flyskrekk, så vil dem hjelpe deg igjennom flyturen. Jeg fikk mye hjelp og støtte fra kabinpersonellet, uten at det ble "for mye", og uten at dem dømte meg. Dem er vant til at folk er livredde, dem er vant til angst, dem har opplæring i å takle personer med flyskrekk, og dem er profesjonelle i den settingen! 

Om du unngår denne sjansen, fordi du er redd for tilsammen 22 timer, så kommer du nok til å angre i ettertid. 22 timer med angstdempende er en veldig liten pris i forhold til alle opplevelsene du vil få med utveksling :) 

Anonymkode: f0871...d45

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med han allerede, og jeg skal få sobril hvis jeg bestemmer meg for å dra. Men jeg klarer ikke bestemme meg, da jeg på den ene siden har utrolig lyst på opplevelsen men på den andre siden har frykt for å dø. Det er liksom ikke bare det at jeg synes det er ubehagelig, jeg er virkelig redd for å dø.
-TS

Har du tatt sobril før? Jeg har selv flyskrekk, og sobril er jo bare pingle-medisiner, de hjelper ikke på skikkelig angst. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg ikke sliter med noen annen form for angst. 

Anonymkode: d5713...92d

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt sobril før? Jeg har selv flyskrekk, og sobril er jo bare pingle-medisiner, de hjelper ikke på skikkelig angst. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg ikke sliter med noen annen form for angst. 

Anonymkode: d5713...92d

Nei, har ikke det, men fikk beskjed om å teste det i forkant... Hvis jeg drar har jeg egentlig lyst på så sterke medisiner at jeg sovner, men det får jeg vel ikke 

Skrevet

Som andre skriver er sannsynligheten for å dø i fly veldig mye mindre enn sjansen for å dø i bil.

Vi mennesker har en del naturlige instinkter som er nyttige "inntil vi vet bedre" og beskytter det uerfarne individ. Det er gjerne en del av det å bli voksen å tilegne seg kunnskap om at en del av diss situasjonene faktisk ikke er farlige og kan gi oss nye gleder hvis vi klarer å tenke rasjonelt og trene oss i å trosse vår instinkter.

De mest vanlige instinktene vi trener oss i å trosse er vel å stå foren en forsamling, bevege seg i vann, snakke med fremmed og å være naken sammen med noen. Litt mindre vanlig er dette med flyskrekk som spiller på redsel for høyder og trange rom.

Forøvrig har det veldig lite å si at du skal på en lang flytur. Over 96% av dødsfall i forbindelse med fly skjer ved avgang og landing. De fire prosent som skjer under fart er sjelden knyttet til avstanden og kunne like gjerne skjedd ved en kortere flytur. Det er heller ikke noen tendens til at terrorister foretrekker langdistansefly.

Anonymkode: 7ecd1...93c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...