Gå til innhold

Faste: Farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver periodisk med faste. Det er dog ufrivillig, i den grad det kan være ufrivillig. F.eks i går var jeg hjemme og snekret på et prosjekt jeg har i rundt 3 timer. Så fikk jeg migrene + kvalme, og feber, og måtte gå og legge meg. Sov helt fra kl 13:30 eller noe til kl 16. Klokken 16:30-17:00 spiste jeg mitt første måltid: To brødskiver med kjøttpålegg. 

Jeg var veldig sulten, men orket ikke (les: gadd ikke) å lage meg mat. Jeg ble dog veldig dårlig, og følte meg "svak". Drakk heller litt Farris. Og gikk og la meg. Da jeg fikk spist rundt middagstider (de brødskivene), følte jeg meg straks mye bedre. Etter noen timer, følte jeg meg grei nok. Bortsett fra hodepinen. Annen mat den dagen var hjemmelaget pizza, ganske sent på kvelden (kl 21). Så jeg spiste noen biter pizza + 2 brødskiver. Kalorimessig vet jeg ikke, noen som vil gjette grovt? 

Uansett, så er det ikke uvanlig, at mitt første måltid er middagen. Noen ganger går det greit, andre ganger blir jeg dårlig av det. Men jeg har en giddalaushet om morran så til de grader i forhold til å lage meg frokost. Og brødskiver laget dagen før smaker jo forferdelig. Knekkebrød er jeg lei av. Yoghurt tåler jeg ikke. Havregrøt tar en evighet. Tåler ikke kald melk fra kjøleskapet (allergi) så alle frokostblandinger utgår. 

Det er liksom brødskive som blir greia. Men orker ikke å lage det. Hater å stå og skjære brød, og pga fare for "spor av nøtter" kan jeg ikke bruke sånn oppkuttingsmaskin de har i matbutikkene. Så jeg går ofte uten mat, lenge. Fordi jeg er lat. Og blir dårlig av det.

Jeg er idiotisk, jeg vet det. Men gjør det egentlig noe, i det store og det hele? Ødelegger jeg forbrenningen? 
Noen dager spiser jeg relativt tidlig, altså, kanskje litt for å holde forbrenningen igang.

Anonymkode: 4dcf7...44c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt råd til deg er å spise frokost, uansett hvor giddalaus du er. Jeg kan nesten garantere deg at du kommer til å føle deg mye bedre hvis du ordner deg en vane med å spise frokost. Å hoppe over frokost kan resultere i dårlig konsentrasjon og humør. 

Du må nesten bare ta deg sammen, slutte å være så lat ;)

Skrevet
3 minutter siden, Aloy skrev:

Mitt råd til deg er å spise frokost, uansett hvor giddalaus du er. Jeg kan nesten garantere deg at du kommer til å føle deg mye bedre hvis du ordner deg en vane med å spise frokost. Å hoppe over frokost kan resultere i dårlig konsentrasjon og humør. 

Du må nesten bare ta deg sammen, slutte å være så lat ;)

Jada. Jeg vet jo det. Jeg er bare lat og giddalaus. Og veldig stressa om morran. Jeg kan love deg at hvis jeg må ut døra 08,spiser jeg ikke. Jeg spiser heller ikke ute. Kjøper meg ingenting til lunsj. 

Jeg vet at jeg må ta meg sammen :P

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jada. Jeg vet jo det. Jeg er bare lat og giddalaus. Og veldig stressa om morran. Jeg kan love deg at hvis jeg må ut døra 08,spiser jeg ikke. Jeg spiser heller ikke ute. Kjøper meg ingenting til lunsj. 

Hva med å bare spise et par kjeks da? Ha en kjeks pakke tilgjengelig, enten om du tar den med deg eller om du spiser før du går. Ta med deg en banan og et eple - i alle fall noe som gjør at du kan få hjernen og resten av kroppen til å fungere som det skal.

Skrevet
1 minutt siden, Aloy skrev:

Hva med å bare spise et par kjeks da? Ha en kjeks pakke tilgjengelig, enten om du tar den med deg eller om du spiser før du går. Ta med deg en banan og et eple - i alle fall noe som gjør at du kan få hjernen og resten av kroppen til å fungere som det skal.

Kjeks kan jeg kanskje ta. Ikke banan og eple, allergi. Det er et av problemene, at jeg ikke tåler noe, så blir matlei. 

Kan ikke gå på narvesen og ta en pølse, liksom. Det blir "stress" å lage mat, å ordne mat. 

Men skal bli flinkere. Men det er det at noen dager går det veldig greit, dvs at jeg ikke kjenner sultfølelse, og kjenner meg likevel opplagt. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjeks kan jeg kanskje ta. Ikke banan og eple, allergi. Det er et av problemene, at jeg ikke tåler noe, så blir matlei. 

Kan ikke gå på narvesen og ta en pølse, liksom. Det blir "stress" å lage mat, å ordne mat. 

Men skal bli flinkere. Men det er det at noen dager går det veldig greit, dvs at jeg ikke kjenner sultfølelse, og kjenner meg likevel opplagt. 

Jeg skjønner at det er vanskelig med matallergi, der er du ikke alene. Jeg opplever selv å bli utrolig matlei, brød er det eneste jeg kan spise til frokost, hvis ikke går magen min bananas, og jeg er sååå lei av brød.. så da er det lettere å bare la vær, men jeg vet at jeg kommer ikke til å fungere skikkelig hvis jeg ikke får i meg noe mat. 

Men kjeks er absolutt et godt alternativ, da har magen noe å jobbe med og du får opp blodsukkeret litt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du er slapp og stresset fordi du spiser rotete, og litt avdramatisering og realitetsorientering og rett og slett å ta grep, kan hjelpe deg å bli mindre slapp og stresset, som igjen kan hjelpe deg å få bedre struktur på spisingen din, som igjen kan hjelpe på både hodepine og kvalme og slapphet, og når du føler deg bedre, har du lyst til å fortsette med det som har en god effekt: 

Ingen gidder å gjette på kaloriinntaket ditt - hvis du er bekymret, loggfører du inntaket ditt og/eller følger med på badevekta. 
Du ødelegger ikke "forbrenningen" din, og forbrenningen din stopper ikke opp bare fordi du hopper over et måltid. 
Du trenger ikke spise brød til frokost. Du trenger ikke spise "frokost". Men frokost er per definisjon det første måltidet etter at du har stått opp, så du spiser frokost hvis du i det hele tatt spiser. 
Du trenger nok av alle næringsstoffer hver dag, og nok, men ikke for mange kalorier over tid. Det enkleste er å spise variert og balansert. De fleste trenger nok å planlegge litt for å få til dette. Allergiene dine fordrer i seg selv at du planlegger mer enn en som ikke har allergier. Hvis du ikke orker å lage mat fordi du er for sulten, trenger du åpenbart å planlegge bedre.
Det er lurt å spise jevnlig. Men jevnlig kan være så mangt. Noen trives godt med ett stort måltid per dag, andre liker å spise mange små. 
Du må slutte å være så negativ. Det er ikke vanskelig å finne på unnskyldninger når det er noe man "ikke vil". Men når noe betyr noe for deg, vil du finne en løsning.

Skrevet

For det første: Du ødelegger ikke forbrenningen din, og korte fasteperioder er ikke "farlig". 

Men jeg er sikker på at du vil føle deg mye bedre ved å spise mer regelmessig enn det du gjør nå. Mer mat betyr mer energi, og da orker du kanskje den kompliserte og tidskrevende aktiviteten som er å skjære deg ei brødskive. 

Anonymkode: 71575...b56

• Liker 3
Skrevet

Slenger meg på at det ikke er farlig å droppe frokost. Men det kan være lurt å ha et noenlunde likt spisemønster fra dag til dag. Kroppen venner seg fort til når den skal forvente å få mat, og du blir fortere slapp og i dårlig humør hvis du stadig bytter om på når du spiser.

• Liker 2
Skrevet

Er du utrolig lite aktiv siden du ikke har sultfølelse? Jeg har en aktiv jobb og begynner klokken 07, og selv om jeg spiser to skiver 06:30 er jeg så sulten at jeg nesten tror jeg dør kl 09, så spiser kl 09 og i pause kl 11 og kl 14 spiser jeg og middag når jeg kommer hjem fra trening og så spiser jeg kveldsmat. Forstår ikke at det ikke går an å ikke bli sulten. 

Anonymkode: 85cdc...8de

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du utrolig lite aktiv siden du ikke har sultfølelse? Jeg har en aktiv jobb og begynner klokken 07, og selv om jeg spiser to skiver 06:30 er jeg så sulten at jeg nesten tror jeg dør kl 09, så spiser kl 09 og i pause kl 11 og kl 14 spiser jeg og middag når jeg kommer hjem fra trening og så spiser jeg kveldsmat. Forstår ikke at det ikke går an å ikke bli sulten. 

Forstår ikke at det går an å ikke bli sulten skulle det stå. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det har mye med vane å gjøre. Det er folk som spiser bare ett måltid om dagen også. Jeg er nesten aldri sulten tidlig på dagen, men hvis jeg spiser frokost tar det aldri lang tid før jeg blir sulten igjen.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første: Du ødelegger ikke forbrenningen din, og korte fasteperioder er ikke "farlig". 

Men jeg er sikker på at du vil føle deg mye bedre ved å spise mer regelmessig enn det du gjør nå. Mer mat betyr mer energi, og da orker du kanskje den kompliserte og tidskrevende aktiviteten som er å skjære deg ei brødskive. 

Anonymkode: 71575...b56

Er årsaken til at du orker og lyster å være frekk og ekkel mot medmennesker at du spiser regelmessig? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jeg ikke. Jeg har også to små barn, så "inaktiv" er jeg ikke, gitt.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også lat, stresset og har absolutt ikke matlyst om morgenen. Det jeg gjør er at jeg lager en smoothie om kvelden, setter den i kjøleskapet og hiver den i veska på vei ut døra. Den kan jeg drikke nesten når som helst og hvor som helst og før kl. er 9 har jeg som regel fått den i meg. Og det er nesten ingen grenser for hva du kan lage smoothie av så det er ikke noe problem å finne frem til en blanding du både tåler og liker. 

Skrevet
4 minutter siden, Leo skrev:

Jeg er også lat, stresset og har absolutt ikke matlyst om morgenen. Det jeg gjør er at jeg lager en smoothie om kvelden, setter den i kjøleskapet og hiver den i veska på vei ut døra. Den kan jeg drikke nesten når som helst og hvor som helst og før kl. er 9 har jeg som regel fått den i meg. Og det er nesten ingen grenser for hva du kan lage smoothie av så det er ikke noe problem å finne frem til en blanding du både tåler og liker. 

Har du noen forslag? Tåler ikke melk, frukt og bær.. Tåler vann, da :) Og brød. Og kjøtt.. grønnsaker tåler jeg. Og salat. Poteter..

Skrevet

Har det likt som deg. Frokost tenker jeg at det er greit å droppe. Er alltid småkvalm, har null matlyst og er ikke sulten på morgenen og det er ingen vits i å spise når det bare byr meg imot. Prøver å spise utover dagen, men det er ofte jeg ikke gidder/rekker/har mulighet og da blir det ikke noe mat før middag. Løsningen for meg er å lage smoothie på morgenen som jeg tar med dit jeg skal, i tillegg til en pose nøtter (det funker vel ikke i ditt tilfelle, men det finnes jo annen småsnacks). Eller jeg lager dobbel middag og tar restene til lunsj.

For å svare på spørsmålet i HI: Nei, faste er ikke farlig. Vi er ikke skapt til å spise hele tiden. Vi er heller ikke skapt til å ha biler, nærbutikk og maskiner som gjør all fysisk jobb for oss, så da "lurer" vi kroppen vår ved å trene, ødelegger musklene og lar dem vokse tilbake, større og sterkere. Det samme gjelder mat. Å "lure" kroppen sin til å tro det er matmangel, la den slites ut og "ødelegges" litt for så å repareres, er sunt (så lenge du er voksen, ikke syk og ikke gravid). Det er imidlertid ikke det samme som å jevnt over spise for lite, som du (og jeg) gjør. 

Anonymkode: a4545...5af

Skrevet

Er det ingen form for frukt og bær du tåler? For det høres litt rart ut... Men jeg bruker i hvert fall gulrot, stangselleri, ingefær, myte, havrekli og litt juice og vann. Bruker litt kunstig søtning (Sukrin) fordi jeg vil ned i vekt. Hvis ikke ville jeg ha spandert på meg et par teskjeer sukker for smakens skyld ;)

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driver periodisk med faste. Det er dog ufrivillig, i den grad det kan være ufrivillig. F.eks i går var jeg hjemme og snekret på et prosjekt jeg har i rundt 3 timer. Så fikk jeg migrene + kvalme, og feber, og måtte gå og legge meg. Sov helt fra kl 13:30 eller noe til kl 16. Klokken 16:30-17:00 spiste jeg mitt første måltid: To brødskiver med kjøttpålegg. 

Jeg var veldig sulten, men orket ikke (les: gadd ikke) å lage meg mat. Jeg ble dog veldig dårlig, og følte meg "svak". Drakk heller litt Farris. Og gikk og la meg. Da jeg fikk spist rundt middagstider (de brødskivene), følte jeg meg straks mye bedre. Etter noen timer, følte jeg meg grei nok. Bortsett fra hodepinen. Annen mat den dagen var hjemmelaget pizza, ganske sent på kvelden (kl 21). Så jeg spiste noen biter pizza + 2 brødskiver. Kalorimessig vet jeg ikke, noen som vil gjette grovt? 

Uansett, så er det ikke uvanlig, at mitt første måltid er middagen. Noen ganger går det greit, andre ganger blir jeg dårlig av det. Men jeg har en giddalaushet om morran så til de grader i forhold til å lage meg frokost. Og brødskiver laget dagen før smaker jo forferdelig. Knekkebrød er jeg lei av. Yoghurt tåler jeg ikke. Havregrøt tar en evighet. Tåler ikke kald melk fra kjøleskapet (allergi) så alle frokostblandinger utgår. 

Det er liksom brødskive som blir greia. Men orker ikke å lage det. Hater å stå og skjære brød, og pga fare for "spor av nøtter" kan jeg ikke bruke sånn oppkuttingsmaskin de har i matbutikkene. Så jeg går ofte uten mat, lenge. Fordi jeg er lat. Og blir dårlig av det.

Jeg er idiotisk, jeg vet det. Men gjør det egentlig noe, i det store og det hele? Ødelegger jeg forbrenningen? 
Noen dager spiser jeg relativt tidlig, altså, kanskje litt for å holde forbrenningen igang.

Så lenge du får i deg nok kalorier og næring på de måltidene du faktisk har, ja, da kan slik fasting være meget helsefremmende. Så bare fortsett med det om du kan leve med det. Syns du kroppen fungerer dårlig uten mat før middagstid, selv etter noen uker slik, da ville jeg kanskje lagt inn et lite måltid tidligere på dagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...