Gå til innhold

Vektreduksjon sammen med venninne, eller alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne og jeg skal ned i vekt, og vi har bestemt oss for å gjøre en innsats sammen.  Det virket greit å ha noen å snakke med, trene sammen med, oppmuntre, og få oppmuntring av.

Jeg har fått beskjed fra legen at jeg skal ned 5-8 kg fra normalvekt, og satser på en rolig vektreduksjon, mens hun skal ned 25 kg, og vil i begynnelsen gå raskere ned i vekt enn jeg gjør.

Nå er jeg i tvil om om jeg skal forsette å gjøre dette sammen med henne, eller om jeg skal fortsette alene.

Det er mange grunner til at jeg føler på dette, men det som fikk begeret til å renne over er det jeg beskriver under her.

Vi startet veiingen rundt mensperioden min, og jeg holdt vann og var oppblåst under innveiingen.

På grunn av det raste jeg ned i vekt 1. uken (2 kg) siden jeg mistet mye vannvekt, og venninnen min ble rasende fordi jeg ikke holdt meg til planen om en rolig vektreduksjon.
Hun ble rasende da hun så vekten etter 1. uke.
Jeg prøvde å forklare henne at reellt vekttap vil jeg se om når jeg er på samme sted i syklusen min som jeg var ved første innveiing.
Hun begynte å spørre meg hver dag om hvor mye jeg har spist, hva jeg har spist, om jeg har trent noe ekstra, og kontrollerer meg nøye.

Ved den siste innveiingen var jeg på samme sted i syklusen som jeg var ved første innveiing, og jeg har gått ned omtrent nøyaktig 2 kg på disse ukene, akkurat som planen var.

Hun er derimot misfornøyd fremdeles!  Hun mener at jeg "jukset" første uken, og om hun ikke hadde konfrontert meg med "juksingen", og kontrollert meg i etterkant, hadde jeg fortsatt, og gått ned for raskt i vekt.   Hun sa også at hun ville fortsette med å kontrollere meg fremover, for å passe på at jeg fulgte planen.
Jeg har prøvd å forklare, og å snakke rolig med henne, men til ingen nytte.

Som sagt gjør dette at jeg har lyst til å heller gjøre dette alene, men samtidig føler jeg at jeg svikter henne ved å trekke meg ut nå.
Vi kan så klart trene sammen, og jeg kan oppmuntre henne, men jeg har ikke lenger lyst til å dele min slanking med henne.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 4da25...a47

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hun kan jo ikke drive på å kontrollere deg! For et mas og press. Tror jeg ville sagt til henne at du ikke takler det. Så,enten får hun stole på deg og glede seg over din fremgang,ellers må du gjøre dette på egen hånd. Kort og brutalt. Hadde blitt skikkelig irritert om noen skulle "kontrollert"meg sånn. Det går ikke an. 

Skrevet

Jeg har funnet ut at ved slanking eller slutting med røyk eller hva som helst står man alene. Man kan finne støtte i en annen som forsøker å endre på det samme som du, men til sist står du der alene. 

Slik venninnen din holder på går jo ikke an. Kjør på med opplegget ditt. Og drit i henne. Du må srite i henne om hun plutselig skeier ut, sklir ut eller ikke klarer fullføre også. 

Anonymkode: 94019...cc4

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjorde hele greia alene, synes det var det beste. Da har jeg selv full oversikt over både trening og kosthold selv. Trente med venninner innimellom, men foretrakk det alene også. 

Nå tar jeg av meg noen kilo (rundt 5) jeg la på meg da jeg var skadet i vinter. Nå deler jeg hele prosessen med samboeren, han er PT og hjelper meg hele veien. Skulle vel ønske jeg gjorde det alene nå også, liker ikke at noen skal legge seg for mye bort i kosten min. 

Snakk med henne. Si på en pen måte at du tror det blir lettere for deg om du gjør det alene.

Skrevet

Det er høres helt sykt ut.. Jeg har til nå gått ned 9kg alene, og har holdt meg til min bestevenn lifesum, notater på mobilen og kvinneguiden og det har funket veldig bra. Det er en kamp i hodet mitt, men føler at det er best å holde detaljerte kcal og kg for seg selv. Har fortsatt 5 kg jeg skal gå ned før jeg er der jeg vil:) Men tar det lungt.

Anonymkode: 8dfc2...334

• Liker 1
Skrevet

Hun høres ut som noen du må enten sette på plass, eller kutte ut. Man kan ikke ha slik negativitet rundt seg, folk som drar deg ned trenger man ikke.

Ikke for å skjære alle over en kam, men en del overvektige velter gjerne sin egen utilstrekkelighet over på andre. Er dette tilfellet med din venninne må du nesten se selv hvor mye energi du har til å takle det. 

• Liker 1
Skrevet

Du må jo også være greit sprø for å ha slike venninner. Takes two to tango :)

Anonymkode: 21de4...73d

• Liker 1
Skrevet

Ehh wtf. Høres helt sykt ut.

Anonymkode: 3fde2...f0f

Skrevet

Trådstarter her, med lånt konto.  (PC-enæ kræsjet, og jeg har glemt passordet til kontoen min :(  derfor lånt konto inntil jeg får PC-en min tilbake)

Takk for alle svar.

Jeg snakket med henne i går kveld, og fortalte på en fin måte at jeg ville fortsette alene, og hvorfor.  Hun ble veldig lei seg, men nektet på at hun hadde vært for kontrollerende.   Vi kom frem til at vi fortsetter for oss selv, men hun kan ringe meg hvis hun vil være med meg på trening.

Anonymkode: 70cfa...d46

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke fortsette å "samarbeide", men droppe å dele vekt og kalorinntak? 

• Liker 2
Skrevet

Hadde skrevet "Det her er ikke noe jævla konkurranse. Om du ikke klarer å la være å kommentere hva jeg går ned, gidder jeg ikke dette mer." 

• Liker 1
Skrevet

Hjelpes. Dere har åpenbart ikke et venninneforhold der dette kan fungere.

Slik jeg ser det er det å sammenlikne vekt og fremgang å BE om trøbbel. Spesielt når dere har helt ulike mål, og utgangspunkt.

Jeg ville begrenset "samarbeidet" til a) være enige om å lage / velge sunn mat når dere skal spise sammen, og b) trene sammen iblant.

That's it. Trenger ikke mer støtte enn det.

Anonymkode: 22a87...08d

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Kan dere ikke fortsette å "samarbeide", men droppe å dele vekt og kalorinntak? 

Det kom frem en del under samtalen vi hadde i går som gjør at det ikke er mulig fra min side.  Blant annet sa hun indirekte alt hun ikke ville at jeg skulle nå målet mitt før hun nådde sitt.  Det var ganske sterke ord med tanke på alt hun skal gå ned temmelig mye mer enn jeg skal.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes. Dere har åpenbart ikke et venninneforhold der dette kan fungere.

Slik jeg ser det er det å sammenlikne vekt og fremgang å BE om trøbbel. Spesielt når dere har helt ulike mål, og utgangspunkt.

Jeg ville begrenset "samarbeidet" til a) være enige om å lage / velge sunn mat når dere skal spise sammen, og b) trene sammen iblant.

That's it. Trenger ikke mer støtte enn det.

Anonymkode: 22a87...08d

Vi tenkte at felles veiing ville pushe oss til å yte det lille ekstra.  Å sammenligne oss var i utgangspunktet ikke en del av planen.

Anonymkode: 70cfa...d46

Skrevet

"Bestevenninna mi er en tjukk psykopat" ai ai ai

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Bestevenninna mi er en tjukk psykopat" ai ai ai

Hun er hverken bestevenn eller psykopat.  Hun er helt enkelt en veldig snill og hyggelig venninne som jeg normalt sett setter stor pris på å ha i livet mitt.

Men hun har en side jeg ikke har sett før, og det et stort konkurranseinstinkt. Og siden jeg ikke er interessert i å gjøre helse til en konkurranse kan vi ikke gjøre dette sammen.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun er hverken bestevenn eller psykopat.  Hun er helt enkelt en veldig snill og hyggelig venninne som jeg normalt sett setter stor pris på å ha i livet mitt.

Men hun har en side jeg ikke har sett før, og det et stort konkurranseinstinkt. Og siden jeg ikke er interessert i å gjøre helse til en konkurranse kan vi ikke gjøre dette sammen.

Dette var ts, som kom på passordet sitt til slutt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...