Gå til innhold

Vondt under foten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med at mine føtter ikke tåler sko, rett og slett. Har brukt mange penger, mer enn hva jeg har råd til, på sko som ender opp med å lage digre gnagsår på hælene. Har prøvd i flere måneder, har prøvd alle triks og knep som finnes (plaster, teip, nylonstrømper osv osv)

Nå har jeg nok et par nye sko og enn så lenge, bank i bordet, ingen gnagsår *woopwoop*. 

Sant skal sies, jeg har ikke gått lengre turer ute med disse skoene, men "gått" ca 8-10 km innendørs på stedet uten et eneste tegn på gnagsår. 

Men....jeg har sååååå vondt under venstre fotblad. Akkurat der hvor jeg peker med fingere. Det kjennes ømt ut etter ca 10 minutter gåing og jeg får en slags betennelsesfølelse som varer helt til jeg har tatt av meg skoene. Da avtar smerten, men jeg er litt øm der i kanskje 5-10 minutter etterpå. 

Hva kan jeg gjøre med det? Har alle triks i boken for gnagsår på hælene grunnet historikken, men under føttene har jeg absolutt null erfaring 😩😩

IMG_0848.JPG

Anonymkode: 09639...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og nå har jeg litt vondt på oversiden av foten også, ytterst på fotbladet liksom. Som om der brer seg fra undersiden rundt og opp på foten

Skrevet

Kom deg til lege for å få time hos fysioterapeut eller ortoped (ikke bruk ortopeden på Ryen i Oslo). 

Du må nok sjekkes for betennelser (bursit) og få tilpassa såler. 

Anonymkode: 41eba...242

Skrevet

Men jeg får jo ikke vondt ellers. Bare når jeg bruker disse skoene

Skrevet

Du kaster skoene. :opplyser:

Ikke alle såler passer til alle føtter. Ikke noe du får gjort med den saken.

Alternativt kan du forsøke å røske ut innersålen og erstattet den med en såle du tror passer din fot. Men dette vil kun hjelpe om det er innersålen og ikke hele sålekonstruksjonen som er feil i forhold til foten (noe det trolig er).

Når det gjelder gnagsår: kjøp sko med myke heler og bruk gnagsårpute til ting går seg til.

Anonymkode: d3e6c...e26

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg får jo ikke vondt ellers. Bare når jeg bruker disse skoene

Hvorfor går du med de skoene da? 🤔 Trodde du mente flere typer sko. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg får gnagsår av alle typer sko jeg har prøvd. Jeg tjener ekstremt lite og må spare lenge for å kjøpe ett par sko. Nå hadde jeg endelig råd til nye og endelig fikk jeg ikke gnagsår, men jeg får litt vondt under den ene foten

Som skrevet over så har jeg forsøkt alt mot gnagsår, har fått tilpasset sko, har brukt gnagsårputer. Jeg har gått med sko og prøvd alt i flere måneder, nettopp fordi jeg ikke har råd til å kjøpe nye hele tiden. Har brukt flere tusen kroner totalt på sko

Tenkte kanskje det var noen som hadde noen tips og triks. Jeg kaster ikke sko til tusen kroner når jeg har spart opp til de skoene i ett år

Men dere har vel kanskje god råd og kan kaste alle sko som ikke passer

Skrevet

Du kan fosøke å kjøpe innleggsåler som bygger skoene litt opp i hælen, så de ikke "tar" på feil sted og gir gnagsår. Det funker bra for meg i alle fall. Evt kjøpe sko hos bandasjist som hjelper med å finne noe rett.

Anonymkode: b6ce0...23e

Skrevet

OK da skjønner jeg. Hva slags fot har du? Det er essensielt å vite for å kunne gi konkrete råd (høy, lav, flat, bred) 

Jeg ville faktisk solgt skoene på Tise eller Finn og heller kjøpt meg nye i et annet merke. 

Jeg har vanskelig føtter selv med kroniske betennelser og jeg både kjøper og selger brukte sko (de er som regel bare prøvd på) for jeg har heller ikke råd til å fråtse i sko. 

Skrevet

tja, har brede føtter iallefall. Også har jeg fibromyalgi og mange prolapser så jeg går litt galt. 

Har prøvd å selge sko før, men uten hell. Har endt opp med å gi de bort til folk jeg kjenner som har like dårlig råd som meg :P 

Nå kjøpte jeg sko på xxl og brukte 100% fornøyd garantien etter to uker. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne bruke den igjen

Fikk tips nå i ste om at jeg kunne prøve slike scholl såler så tenkte kanskje jeg skulle prøve de. Burde vel egentlig uansett kjøpe slike som jeg kan bruke i vinterskoene (som også er vonde :P

Eller så får jeg flytte sydover så jeg kam gå barbeint året rundt :ler: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...