AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #1 Skrevet 30. august 2017 Du som er ufør, får du noe "ekstra" utbetalt utover standard trygd? Anonymkode: b9a42...fba
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #2 Skrevet 30. august 2017 Barnetillegg for et barn, barnetrygd og barnebidrag. Har for høy inntekt til bostøtte, med ung ufør-minstesats. Alle som har 100% ufør vil komme over inntektsgrensen til bostøtte, så lenge de får etter singel-satsen. Anonymkode: a9970...2a6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 Ja, det får jeg. Jeg var forsikret gjennom fagforeningens avtale for oss ansatte, og da jeg ble uføretrygdet, ble forsikringen utløst. Får en fast, månedlig utbetaling av forsikringsselskapet i tillegg til det vanlige fra NAV. Jeg har ca 25.600,- utbetalt netto etter skatt i måneden. Jeg vil anbefale ALLE å sikre seg med en uføreforsikring nå, mens de er friske. Man vet aldri hvem som får bruk for den og når... jeg er sjeleglad for at jeg meldte meg inn i fagforeningen den gangen, og betalte de hundrelappene i måneden det kostet. Foreningen sikret oss godt. Anonymkode: 0b88d...28e 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 Jeg har minstesats uføretrygd med ung ufør-tillegg, får ingenting utover det. Anonymkode: 4cde1...086 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #5 Skrevet 31. august 2017 Nei. Jeg går på minstesats ung ufør. Anonymkode: 655e9...951
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg går på minstesats ung ufør. Anonymkode: 655e9...951 Ung ufør er ikke minstesats, det er minstesats pluss et tillegg. I tillegg til uføretrygden får jeg grunnstønad, minstesats, på grunn av økte transportugifter. Jeg har også en del hjelpemidler som jeg ikke betaler for. Jeg har også en del ekstra utgifter. Jeg må ha hjemmehjelp, det er billig, men ikke gratis. Jeg er mye avhengig av å bruke drosje, fordi jeg ikke kan gå mer enn 50 meter uten å ta en pause (helst sittende). Noen av hjelpemidlene mine bruker strøm, så strømforbruket har økt. Jeg har ikke krefter til å lage middag, så det blir mye fjordland/annen ferdigmat, noe som merkes godt på matbudsjettet. Jeg har spart til nye stuemøbler, men har ikke krefter til å montere dem selv (noe jeg før kunne gjøre), og må derfor betale for montering i tillegg, det fordyrer en del. (Noen som har tips til billige løsninger?) Stua trenger et strøk maling, det kunne jeg fint klart selv før, men nå må jeg leie inn noen hvis jeg skal få gjort det. Som selvfølgelig blir mye dyrere enn noen liter maling. Anonymkode: 5e634...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ung ufør er ikke minstesats, det er minstesats pluss et tillegg. I tillegg til uføretrygden får jeg grunnstønad, minstesats, på grunn av økte transportugifter. Jeg har også en del hjelpemidler som jeg ikke betaler for. Jeg har også en del ekstra utgifter. Jeg må ha hjemmehjelp, det er billig, men ikke gratis. Jeg er mye avhengig av å bruke drosje, fordi jeg ikke kan gå mer enn 50 meter uten å ta en pause (helst sittende). Noen av hjelpemidlene mine bruker strøm, så strømforbruket har økt. Jeg har ikke krefter til å lage middag, så det blir mye fjordland/annen ferdigmat, noe som merkes godt på matbudsjettet. Jeg har spart til nye stuemøbler, men har ikke krefter til å montere dem selv (noe jeg før kunne gjøre), og må derfor betale for montering i tillegg, det fordyrer en del. (Noen som har tips til billige løsninger?) Stua trenger et strøk maling, det kunne jeg fint klart selv før, men nå må jeg leie inn noen hvis jeg skal få gjort det. Som selvfølgelig blir mye dyrere enn noen liter maling. Anonymkode: 5e634...4ca Hei. Kontakt en Frivilligsentral og spør om de kan hjelpe deg med praktisk arbeid m.m. Jeg har hørt at de hjelper mennesker gratis. Her er eksempler på hva de hjelper til med i Oslo Frivilligsentral: Kafe og møteplasser Kultur og aktiviteter Besøks-/telefon/turvenn Praktisk arbeid Følgetjeneste Kurs Datahjelp Ungdomsarbeid "PRAKTISK ARBEID Det er en rekke ting i hverdagen som for de fleste av oss er så enkle og hverdagslige at vi ikke tenker over dem. For andre kan de samme tingene fremstå som uoverkommelige problemer. En lyspære i taket kunne like gjerne ha hengt i toppen av et tre, når du er 90 år og skrøpelig til bens. Våre frivillige hjelpere skifter lyspærer, gjør småreparasjoner, handler og mange andre ting. Vi kan ikke love å hjelpe alle, men vi stiller opp om vi har nok frivillige. http://www.frivillig-oslo.no/ Her finner du frivilligsentraler flere steder i landet: http://frivilligsentral.no/ Anonymkode: f4da2...914 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #8 Skrevet 31. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det får jeg. Jeg var forsikret gjennom fagforeningens avtale for oss ansatte, og da jeg ble uføretrygdet, ble forsikringen utløst. Får en fast, månedlig utbetaling av forsikringsselskapet i tillegg til det vanlige fra NAV. Jeg har ca 25.600,- utbetalt netto etter skatt i måneden. Jeg vil anbefale ALLE å sikre seg med en uføreforsikring nå, mens de er friske. Man vet aldri hvem som får bruk for den og når... jeg er sjeleglad for at jeg meldte meg inn i fagforeningen den gangen, og betalte de hundrelappene i måneden det kostet. Foreningen sikret oss godt. Anonymkode: 0b88d...28e Ja jeg har både klp og uføreforsikring i banken. Går på aap, men om og når jeg blir ufør får jeg også uførepensjon fra forsikringen. Er det en engangsutbetaling? Anonymkode: 3a3f6...545
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #9 Skrevet 31. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg har både klp og uføreforsikring i banken. Går på aap, men om og når jeg blir ufør får jeg også uførepensjon fra forsikringen. Er det en engangsutbetaling? Anonymkode: 3a3f6...545 Det avhenger av forsikringsavtalen din om det er engangsutbetaling eller månedlige beløp. Sjekk hva det står i forsikringspapirene dine om utbetaling ved uførhet, eller kontakt forsikringsselskapene og spør. Du ber samtidig om å få tilsendt nye forsikringspapirer hvis du ikke har tatt vare på de du fikk ved inngåelse av avtalen. Kanskje du har rett til utbetaling under aap også. Før i tiden het vel det midlertidig uførepensjon, og mange f.selskap utbetalte den gang månedlig støtte med utgangspunkt i bekreftelse fra lege og Nav om midlertidig tapt arbeidsevne. Ta kontakt med både klp og forsikringsselskapet du har gjennom banken og forhør deg om det, samt som sagt les deg opp på de konkrete avtalene du har inngått med f.selskapene. Anonymkode: 6643e...387
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #10 Skrevet 31. august 2017 Jeg får 1200 i bostøtte. Anonymkode: 00dce...266
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #11 Skrevet 31. august 2017 Får grunnstønad, grunnet mye matallergi, og fordyret kosthold, bruker og en formue på kremer, da jeg har eksem, og tåler nesten ingen ting. Så har jeg barnetrygd og barnebidrag. Har laveste sats ufør. Anonymkode: c8c86...46e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #12 Skrevet 31. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg har både klp og uføreforsikring i banken. Går på aap, men om og når jeg blir ufør får jeg også uførepensjon fra forsikringen. Er det en engangsutbetaling? Anonymkode: 3a3f6...545 Nei, ikke min. Som jeg nevner i innlegget mitt er det en fast, månedlig utbetaling, som en lønning. Livet ut. Ingen engangsutbetaling i mitt forsikrings-tilfelle. Men jeg antar at det kan være forskjellige former for uføreforsikring der ute på markedet, så jeg skal ikke si at alle er som min. Noen kanskje har en engangsutbetaling som utbetales når man blir ufør. Anonymkode: 0b88d...28e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #13 Skrevet 31. august 2017 Ca 16.000 i uføretrygd og ca 4000 fra Klp. Anonymkode: 354cf...f85
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #14 Skrevet 31. august 2017 Grunnstønad. Anonymkode: f232a...4c3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #15 Skrevet 31. august 2017 Vil legge til at jeg personlig mener at fast, månedlig utbetaling må være bedre enn en engangsutbetaling av forsikringen. Det er fryktelig lett å føle seg rik og sløse bort en større pengesum på kort tid, hvis man får en engangsutbetaling. Så står man der på bar bakke etterpå og er prisgitt å leve av en skarve utbetaling fra NAV hver måned.... Det er flest hverdager her i livet, så jeg tror det beste er å ha en akseptabel månedsinntekt å leve av livet ut. Anonymkode: 0b88d...28e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #16 Skrevet 31. august 2017 Har uføreforsikring i tillegg, en fast månedlig utbetaling, litt usikker om den er livet ut, eller stopper ved pensjonsalder, hmmm må sjekke! Anonymkode: 6f600...250
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #17 Skrevet 31. august 2017 Ung ufør, ingenting mer. Anonymkode: 236e1...c4b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #18 Skrevet 31. august 2017 Har minstesats (ikke ung) Fikk bostøtte tidligere, men ikke nå lengre. Får heller ingen andre tillegg, ei heller hjelp. Bortsett fra at de (nav) hjalp meg med en strømregning i fjor vinter, men bare etter at de himlet lenge med øynene og sukket og stønnet og mente at jeg strengt tatt burde klart meg uten noen hjelp. Anonymkode: c800d...092
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #19 Skrevet 31. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har minstesats uføretrygd med ung ufør-tillegg, får ingenting utover det. Anonymkode: 4cde1...086 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg går på minstesats ung ufør. Anonymkode: 655e9...951 Hvor mye er minstesats for ung ufør på? Anonymkode: d44bd...ffa
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #20 Skrevet 31. august 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, ikke min. Som jeg nevner i innlegget mitt er det en fast, månedlig utbetaling, som en lønning. Livet ut. Ingen engangsutbetaling i mitt forsikrings-tilfelle. Men jeg antar at det kan være forskjellige former for uføreforsikring der ute på markedet, så jeg skal ikke si at alle er som min. Noen kanskje har en engangsutbetaling som utbetales når man blir ufør. Anonymkode: 0b88d...28e Ja jeg har en forsilring i banken pluss den i klp som jeg får månedlig. Tilsammen rundt 6000. Jeg jobber 50 % nå så lenge jeg klarer. Men om jeg blur varig ufør så har jeg en uføreforsikring og som jeg mener er en engangsutbetaling. Jeg hadde også kritisk sykdom forsikring hvor jeg fikk utbetalt 250 tusen da jeg ble syk. Anonymkode: 3a3f6...545
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå