Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å ta lærerstudiet fra 1-6 klasse på deltid til neste høst. Det er lagt opp til at en skal kunne jobbe ved siden av. Jeg har en 100% stilling som jeg kunne tenke meg å fortsette i. Er det andre som har erfaring med lærerstudiet og 100% jobb samtidig ?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil forum, og jeg går ikke lærerstudiet, men et annet 100% studie. Jeg har to barn og skulle jeg hatt jobb ved siden av hadde ikke jeg klart studiet i hvertfall.

Bruker tid før skole og etter skole og når barna har lagt seg på å lese. All tid egentlig som ikke går med til barna går med på lesing og oppgaveløsning, og vi har ikke engang begynt å få innleveringsoppgaver.

Anonymkode: 52636...494

Skrevet

Jeg hadde 100% jobb ved siden av studie, men det krever jo at forelesningene dine og skolegangen ikke kræsjer med arbeidstiden. At du har fleksibel arbeids tid eller studieramme.

Anonymkode: e4dc3...ce7

Skrevet

Jeg går 100% studie og har ikke trent, møtt en eneste venn på kaffe ++ siden jeg begynte, dagene går i ett kjør uten jobb (men har barn da), og med jobb i tillegg hadde det ikke vært fysisk mulig å bestå. 

Anonymkode: 21b17...364

Skrevet

Og; har et par studenter på skolen min som jobber ved siden av, syns de går glipp av mye. Mange forelesninger de aldri er i, også obligatoriske som i verste fall kan gjøre at man ikke får tatt eksamen. 

Anonymkode: 21b17...364

Skrevet
35 minutes ago, Sunny251 said:

Hei!

Jeg vurderer å ta lærerstudiet fra 1-6 klasse på deltid til neste høst. Det er lagt opp til at en skal kunne jobbe ved siden av. Jeg har en 100% stilling som jeg kunne tenke meg å fortsette i. Er det andre som har erfaring med lærerstudiet og 100% jobb samtidig ?:)

Det er mulig. Spesielt hvis du jobber på kveldstid og behandler studiet som en 8-15 jobb, eller jobber dagtid, leser på kvelden og studiet ikke har noe obligatorisk. Eller, hvis du har en arbeidsgiver som er fleksibel og gir deg mulighet/fri til å ta skippertak de siste dagene før eksamen (slik gjør jeg det).

Anonymkode: 99b67...661

Skrevet

Kommer helt an på hvilken fagretning, hvor enkelt man tar det aktuelle faget, hvordan studiet er lagt opp osv (mye obligatorisk eller ikke) osv. I ditt titt tilfelle høres det jo ut som om det kan være mulig siden studiet skriver de legger opp til det. Ville nok kanskje ikke jobbet 100% likevel om du har mulighet til å trappe ned litt.

Anonymkode: dca8e...4ea

Skrevet

Kommer an på studiet og hvor fleksibelt det er. Et deltidsstudie laget for folk i full jobb høres greit ut. Det krever at du jobber jevnt og du vet selv best hvor mye tid du har mulighet til å bruke og hvor strukturert du klarer å være. Fulltidsstudie skal i utgangspunktet være 37,5 t uke, men en person som har studert før og har arbeidserfaring vil som regel ta ting lettere.

Anonymkode: 7d811...5df

Skrevet

Kort svart: Nei. 

Langt svar : Som andre skriver. Det kan gå, men du må ofre noe. Enten fritid, helger eller karakterer. 

Det krever en veldig disiplin og evne til å å gjøre det du må hele tiden. 

Jeg hadde ca 180% studier og jobb når jeg tok PPU. Det gikk, men krevde knallhard disiplin og forsømmelse av barn. Jeg passet på å sette studiet før jobben hele tiden. Jeg holdt jo tross alt på å studere for å kunne få en mye bedre jobb, jobben var kun økonomi. 

Har du mulighet til å gå litt ned i stilling? Det kan hjelpe mye. 

Skrevet
On 8/30/2017 at 11:38 PM, AnonymBruker said:

Bruker tid før skole og etter skole og når barna har lagt seg på å lese. All tid egentlig som ikke går med til barna går med på lesing og oppgaveløsning, og vi har ikke engang begynt å få innleveringsoppgaver.

Nå er jo ikke alle så tunglærte som det du virker å være..

Anonymkode: d1324...438

Skrevet
On 8/31/2017 at 0:04 AM, AnonymBruker said:

Jeg går 100% studie og har ikke trent, møtt en eneste venn på kaffe ++ siden jeg begynte, dagene går i ett kjør uten jobb (men har barn da), og med jobb i tillegg hadde det ikke vært fysisk mulig å bestå. 

Ikke alle har like tungt for det, da. 

Skrevet

Det kan også komme an på hvor gammel du er i tillegg til situasjonen ellers.

Tok høyere utdanning da jeg var i begynnelsen av 20-årene, jobbet da ca 50-70% ved siden av. Syntes studiene var superinteressante, og for meg lette å sette meg inn i. Var ikke noe stress i det hele tatt og fikk svært gode karakterer.

Tok så videreutdanning i begynnelsen av 30-årene (ca 50 %) ved siden av full jobb. Hadde også en del andre ansvarsoppgaver (ikke barn) som krevde mye av meg. Studiene var faglig krevende, og etter det ene året var jeg nær å gå på veggen.

Det er mengden av "alt" som teller (jobb + studier + livet ellers) - og det hjelper hvis du synes studiene er superinteressante og er på et sted i livet hvor du bobler av energi :)

Anonymkode: 9eeb9...5f2

• Liker 1
Skrevet

Tar deltidsstudier (bruker 4år på bachelor) ved siden av full jobb og små barn. Går, men er hardt. Hadde ikke klart det om ikke jeg hadde kjent noe av studieinnholdet fra min tidligere grad, har også lært å lese gjennom tidligere studier. 

så det går om du vil, jeg får tid til både jobb, familie og studier, men i liten grad meg selv. Innbiller meg at det ikke er for alle. 

Anonymkode: 99074...766

Skrevet

Jeg klarte det ved å velge et studie med lite obligatorisk oppmøte som heldigvis interesserte meg, alenemor til to små mens jeg jobbet 80% ved siden av. Ikke har jeg tatt studielån heller.

Ikke anbefalt, men jeg klarte det selv om jeg er langt fra noen "flink student". Det var hardt, men absolutt verdt det når de tre årene var ferdig.

Anonymkode: 3dc36...82a

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har like tungt for det, da. 

Ikke alle har like tunge studier, eller like tung jobb heller.

Anonymkode: b1816...8e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...