AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #1 Skrevet 30. august 2017 Jeg er litt nysgjerrig på når barna deres begynte å leke ute alene? Altså uten følge av en voksen? Jeg skjønner at det avhenger av barnets moddenhet, boforhold osv., men det hadde vært gøy å høre. Vi har en treåring og har bare veranda, ikke hage. Jeg kjenner jeg lengter litt etter den dagen han bare kan løpe ut på egen hånd - det er nok lenge til enda, men jeg aner ikke om det er ett eller tre år liksom Vi bor i et borettslag med lite biltrafikk og mange lekeplasser. Anonymkode: ce1e4...e30
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #2 Skrevet 30. august 2017 4-5 år. Bor i et rolig nabolag der det er en felles hage. Anonymkode: 298b0...1c4
Ulrikke Skrevet 30. august 2017 #3 Skrevet 30. august 2017 Datteren vår er født i november.... Sommeren før hun fylte 4 var hun i naboens hage rett over veien uten at vi fulgte (bor i boligstrøk/30-sone). Sommeren etter, da hun var 4,5, var hun mer ute på egenhånd. Hun gikk jo ikke langt, men det føltes "tryggere" at hun var ute. Sjekket etter henne ofte da.... Hun har alltid fulgt regler og vært nogenlunde fornuftig, om enn litt svimete innimellom i forhold til veier.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #4 Skrevet 30. august 2017 Vi bor litt nærmere storbyen og her er det endel veier, så tenkte å vente til hun er 6.5 år før hun får gå seg en tur alene i nærområde. Jeg kunne egentlig tenkt å ventet til hun var 8-9 år, men det er vel heller ikke bra. Anonymkode: 5a562...765
Vera Vinge Skrevet 30. august 2017 #5 Skrevet 30. august 2017 Dette blir jo veldig avhengig av boforhold, men yngstegutten min er 3,5 og har lekt i hagen uten tilsyn fra voksne i sommer. Det samme gjorde storebroren på samme alder. Vi bor innerst i en blindvei med lite trafikk, ingen elv i nærheten eller slike ting. De har aldri gått hjemmefra heller, og de er ikke spesielt utprøvende eller "kreative". Da ser vi til dem i blant. Min store skrekk har vært at de skulle henge seg fast på en måte som kunne føre til kvelning. Derfor har jeg vært nøye med at de ikke går rundt med sykkelhjelm eller bekledning med snorer i halsen feks. Eldste på 5,5 får sykle litt alene i veien, da jeg vet han er oppmerksom og det er et rett strekke. Men jeg syns det er vanskelig å vite når det er forsvarlig å la ham gå alene til kamerater (bor ikke i samme vei).
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #6 Skrevet 30. august 2017 Begynte da han var 4, men i starten kikket jeg ut omtrent hele tiden. Før han fylte 5 hadde jeg vel redusert det til å sjekke ca hvert kvarter hvis jeg ikke hørte ham. Nå er han akkurat fylt 6 og går til og fra skolen alene. Syns det skjer mye i løpet av et år. Men det avhenger vel av at man lar dem prøve seg gradvis mer og mer også. Anonymkode: 63097...e6e
stan Skrevet 31. august 2017 #8 Skrevet 31. august 2017 Hjemme har ungen vært ute i hagen alene siden han kunne gå noenlunde selv, ca 1,5 år. Men vi har en avlukket hage, med en innglasset terrasse hvor alt er synlig fra stua. Så forholdene er perfekte, og veldig trygge.
SesameStreet Skrevet 31. august 2017 #9 Skrevet 31. august 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt nysgjerrig på når barna deres begynte å leke ute alene? Altså uten følge av en voksen? Jeg skjønner at det avhenger av barnets moddenhet, boforhold osv., men det hadde vært gøy å høre. Vi har en treåring og har bare veranda, ikke hage. Jeg kjenner jeg lengter litt etter den dagen han bare kan løpe ut på egen hånd - det er nok lenge til enda, men jeg aner ikke om det er ett eller tre år liksom Vi bor i et borettslag med lite biltrafikk og mange lekeplasser. Anonymkode: ce1e4...e30 5 år. Vi bor også i borettslag med lite trafikk, her handler det mer å forholde seg til reglene som f.eks: "bli på lekeplassen og ikke gå noen andre steder"
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #10 Skrevet 31. august 2017 Fra 3 år. Kun rett utenfor huset i starten, og med mye tilsyn. Etterhvert med mer frihet, og innskrenking av friheten hvis hun ikke holdt avtalene vi gjorde. Tror hun lærte mye av det, for hun er både selvstendig og til å stole på nå som seksåring. Yngstemann har vært ute fra samme alder, men mest sammen med storesøsteren. Anonymkode: 44c38...7ed
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #11 Skrevet 31. august 2017 Hun var rundt 4 år, bor i rolig rekkehusborettslag uten biltrafikk, lekte masse ute i gata og på lekeplassen med nabobarngjengen fra 4 årsalderen, flott tid.. Nå har de fleste passert 10-12 år og ikke mange som leker i gata lenger 😔 Anonymkode: a864e...6a9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #12 Skrevet 31. august 2017 Yngstejenta var tre år gammel. Lekte ute fra hun var tre år pluss noen få mnd. Vi bodde i et nabolag med leiligheter og hadde ikke egen hage. Så hun var rundt husene her. Jeg stolte virkelig på henne. Nå synes jeg det var litt galskap, men hun har alltid vært ansvarlig og moden den jenta. Eldste var endel eldre før han var ute alene. Han var nok lettere å lede og hakket mer uforutsigbar. Anonymkode: 4b102...249
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #13 Skrevet 31. august 2017 Begge var 4 år, vi bor i borettslag, med stor lekeplass og fotballbane rett utenfor huset. Og det er ett stykke til bilvei. Så da har de fått leke på lekeplassen alene. Her bor det veldig mange barn og, så stort sett er det alltid voksne på lekeplassen som hjelper til med å passe på og. Anonymkode: c3484...821
Minlillelykke Skrevet 31. august 2017 #14 Skrevet 31. august 2017 Vi har avlukket hage så vår på to er ute i hagen alene. Men han kommer seg ikke ut..
Minlillesky Skrevet 31. august 2017 #15 Skrevet 31. august 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt nysgjerrig på når barna deres begynte å leke ute alene? Altså uten følge av en voksen? Jeg skjønner at det avhenger av barnets moddenhet, boforhold osv., men det hadde vært gøy å høre. Vi har en treåring og har bare veranda, ikke hage. Jeg kjenner jeg lengter litt etter den dagen han bare kan løpe ut på egen hånd - det er nok lenge til enda, men jeg aner ikke om det er ett eller tre år liksom Vi bor i et borettslag med lite biltrafikk og mange lekeplasser. Anonymkode: ce1e4...e30 3 år Hun har alltid vært moden for alderen. Fra hun var 3 år, måtte hun gjenta ute reglene før hun fikk lov til å gå ut alene. Ble det noe tull/ikke ville høre etter, så var det rett inn igjen. Skjedde noen ganger, da hun ville teste grenser, men da hun skjønte at planen hennes ikke gikk, så har hun siden alltid hørt etter. Nå er hun 5 år, snart 6,(desemberbarn) og løper inn og ut som hun vil. Ute reglene er litt annerledes nå som hun er større og hun må bare gjenta reglene av og til. Så jeg vet hun husker dem. Hun har begynt på skolen, og har allerede begynt å gå alene fra skole/Sfo og ned til vår faste møteplass 5-10 min å gå Etterhvert skal hun få gå hjem alene, hele veien, men små steg først Det har gått så fint atte og vi skal utvide til lengre gå vei neste uke Det er ikke bare bare å skulle gå alene, være alene ute utenfor hjemmet i starten. Selv om hun har gått veien til skole/sfo /barnehage (samme sted) en million ganger, så er det noe annet å skulle gå veien alene. Vi bor landlig til, og fin ute plass, men vi har en vei rett utenfor hagen vår. Der biler kjører til og fra jobb (omsorgs senter), og veien er litt uoversiktlig og mange av de som kjører er ofte uforsiktige til tross for "kjør forsiktig, barn leker" skilt. Men hun har aldri gått ut på veien, da vet hun hva konsekvensene blir. Og det vil hun jo ikke risikere.. Jeg kan fint gå en tur på butikken mens hun er hjemme alene, eller leker på lekeplassen i sentrum mens jeg er på butikken. Alltid gått fint. Du må nesten se ann barnet ditt. Er barnet klar for å være alene ute? Hvilke ute regler skal dere ha? Osv, osv...
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #16 Skrevet 31. august 2017 Hun var 5,5. Jeg synes at det ikke kun handler om at barna ikke skal bli påkjørt, gå seg bort, gå til vann osv, men også at de skal kunne oppføre seg ute blandt andre. Veldig mange trenger voksne for og veilede dem, ikke låne med seg andres leker, inkludere alle, ikke plukke blomster fra naboenes blomsterbed, ikke gå bort til hunder uten og spørre først, ikke sparke ball i nærheten av biler/vinduer, ikke fekte med pinner mellom biler på parkeringen + tusen ting til! De fleste barn tenker ikke konsekvenser i lek ved 2,3,4 års alderen, og mange situasjoner har man ikke rukket og lære eller tenke på enda. Det er SÅ mange barn ute på lekeplassen som aldri burde vært sluppet alene enda, rett og slett fordi dem ikke har lært og oppføre seg skikkelig ute enda. (Jeg snakker her om barn som bare er små og umodne enda, ikke store barn med eventuelle diagnoser eller rampestreker. Noen lærer aldri, men må jo slippes en dag like vel.) Jeg føler mange foreldre skal slippe barna så tidlig som mulig for å slippe og være ute selv, fordi det krever noe av dem som foreldre, ikke for at barna skal få selvstendighet. Dem trenger ikke den selvstendigheten det gir å være ute alene som 2,3 eler 4 åringer! Anonymkode: b63dd...98c 1
QBee Skrevet 31. august 2017 #17 Skrevet 31. august 2017 I hagen så jeg kunne se høre dem: fra 3 år ca. Uten oppsyn: fra skolealder 5-6 år. Mine barn har ikke vært typen til å vandre avgårde/stikke av, har vel heller måttet oppmuntre dem til å gå ut alene. Rolig nabolag.
Hermine3011 Skrevet 31. august 2017 #18 Skrevet 31. august 2017 22 timer siden, Ulrikke skrev: Datteren vår er født i november.... Sommeren før hun fylte 4 var hun i naboens hage rett over veien uten at vi fulgte (bor i boligstrøk/30-sone). Sommeren etter, da hun var 4,5, var hun mer ute på egenhånd. Hun gikk jo ikke langt, men det føltes "tryggere" at hun var ute. Sjekket etter henne ofte da.... Hun har alltid fulgt regler og vært nogenlunde fornuftig, om enn litt svimete innimellom i forhold til veier. Oj, det hadde jeg ikke turt med min 3,5 åring.
Hermine3011 Skrevet 31. august 2017 #19 Skrevet 31. august 2017 9 timer siden, Minlillesky skrev: 3 år Hun har alltid vært moden for alderen. Fra hun var 3 år, måtte hun gjenta ute reglene før hun fikk lov til å gå ut alene. Ble det noe tull/ikke ville høre etter, så var det rett inn igjen. Skjedde noen ganger, da hun ville teste grenser, men da hun skjønte at planen hennes ikke gikk, så har hun siden alltid hørt etter. Nå er hun 5 år, snart 6,(desemberbarn) og løper inn og ut som hun vil. Ute reglene er litt annerledes nå som hun er større og hun må bare gjenta reglene av og til. Så jeg vet hun husker dem. Hun har begynt på skolen, og har allerede begynt å gå alene fra skole/Sfo og ned til vår faste møteplass 5-10 min å gå Etterhvert skal hun få gå hjem alene, hele veien, men små steg først Det har gått så fint atte og vi skal utvide til lengre gå vei neste uke Det er ikke bare bare å skulle gå alene, være alene ute utenfor hjemmet i starten. Selv om hun har gått veien til skole/sfo /barnehage (samme sted) en million ganger, så er det noe annet å skulle gå veien alene. Vi bor landlig til, og fin ute plass, men vi har en vei rett utenfor hagen vår. Der biler kjører til og fra jobb (omsorgs senter), og veien er litt uoversiktlig og mange av de som kjører er ofte uforsiktige til tross for "kjør forsiktig, barn leker" skilt. Men hun har aldri gått ut på veien, da vet hun hva konsekvensene blir. Og det vil hun jo ikke risikere.. Jeg kan fint gå en tur på butikken mens hun er hjemme alene, eller leker på lekeplassen i sentrum mens jeg er på butikken. Alltid gått fint. Du må nesten se ann barnet ditt. Er barnet klar for å være alene ute? Hvilke ute regler skal dere ha? Osv, osv... Synes 3 er altfor tidlig. En treåring- moden eller ikke- kan glemme seg og løpe rett ut i veien, det forstår ikke rekkevidden av hva som kan skje om det blir med fremmede, og det har ikke et tilstrekkelig handlingsreportoar om noe uforutsett skulle oppstå. 1
Sunstone Skrevet 31. august 2017 #20 Skrevet 31. august 2017 1,5 år men med åpen dør og jeg går ut for å sjekke hva hun driver med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå