Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #1 Skrevet 15. januar 2005 Glefs – Verdens farligste Golden Retriver > Cappelens forlag av Henrik Hovland og Tone.K.Lileng > > Hvilket syn har nordmenn egentlig på hunder? > > Det har nå kommet en barnebok på salg i det norske > markedet som fremstiller hunder som onde, utspekulerte drapsmaskiner. Endret etter regler om kopiretten. Men dere kan lese mer om den boken her Liv - moderator Ja, hva synes dere? Jeg mener det er helt PATETISK for å si det mildt. Synes jeg ser det, familiens hund blir ungått av minstebarna, fordi Glefs er verdens farligste golden retriever og vil bite alt som er spiselig. Så blir det vel bare til at ungen hylskriker og løper og hunden kommer løpende etter h*n, mens ungen står og vingler og vifter med armer og bein "ikke bit meg, ikke bit meg", og er man "heldig", så ender man faktisk opp med et bitt Teit bok spør du meg.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #2 Skrevet 15. januar 2005 Vi har da slemme mennesker, tog, biler, troll, hekser, rotter, nisser, gutter, naboer, lærere og så videre. Barna blir jo ikke redd av det, så hvorfor skal de bli redd pga en bok om en farlig hund? Har du lite å gjøre om dagen så kan jeg hjelpe deg med det. Har en del torpedooppdrag som skulle vært utført - og da kan du ta med deg den slemme golden rettriveren for da ville han jo være fjernet for en liten stund i hvert fall
Gjest Lilleulv Skrevet 15. januar 2005 #3 Skrevet 15. januar 2005 Jepp, jeg har også hørt om den boka :-? Synes det er litt teit, og kanskje det kan bidra til at barn blir redd hunder. Nei, ikke en bok jeg ville kjøpt til mine unger.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #4 Skrevet 15. januar 2005 Jenta mi hadde garantert blitt styggredd hunder hvis hun hadde lest boka, men hun er i utgangspunktet også veldig engstelig for dyr generelt. Så den boka skygger vi nok unna!
Gjest Virvar Skrevet 16. januar 2005 #5 Skrevet 16. januar 2005 Det er jo en helt tåpelig ting å lage en slik bok. Mange bøker er faktisk tåpelige. jeg leste en til ungene en gang, og den handlet om spøkelser under senga ....gjett om det da plutselig var spøkelser under deres senger også .....noe de ikke hadde tenkt på før. Bøker om hunder for barn bør heller ta for seg hvordan man bør og ikke bør gjøre med hunder. Lære barn rett atferd og samtidig være underholdende. F.eks ikke hoppe, springe, vifte med armene, ikke klappe fremmede hunder, ikke gå bort til hunder som spiser .....
Varja Skrevet 16. januar 2005 #6 Skrevet 16. januar 2005 Uff, var selv veldig redd for hunder da jeg var liten (er litt skeptisk fortsatt). Klart man skal ha respekt for dyr, men det er dårlig gjort å skremme barn. Boken kommer aldri hit i huset.
Kelsey Skrevet 16. januar 2005 #7 Skrevet 16. januar 2005 > Det har nå kommet en barnebok på salg i det norske > markedet som fremstiller hunder som onde, utspekulerte drapsmaskiner. Har du lest boka?
Gjest Vindelspev Skrevet 16. januar 2005 #8 Skrevet 16. januar 2005 Hmmm. Det jeg har hørt om boken stemmer ikke med det som blir sagt her. Forstod det sånn at det var opplagt at barna tok ironien. Boka var skrevet slik. Jeg har altså bare hørt dette fra en bokanmeldelse, ikke lest boken. Men det tror jeg ikke det er mange her som har gjort heller.
Gjest Primula Skrevet 17. januar 2005 #9 Skrevet 17. januar 2005 Vi fikk denne boka presentert av bibliotekaren på fredag, og han likte den kjempegodt. Anbefalte den til oss i 1. og 2. klasse, så den kan umulig være så ille. Skal ta den med meg hjem i morgen og lese den selv. Kan ikke komme med så sterke meninger når man ikke har lest bøkene vettu..
Kelsey Skrevet 17. januar 2005 #10 Skrevet 17. januar 2005 Kan ikke komme med så sterke meninger når man ikke har lest bøkene vettu.. Det jeg mente også. Har ikke lest boka selv, men av det jeg leste av omtalen virket det ikke som en bok hvor hunden blir sett på som en ond djevel. Dessuten er det bare bra med bøker som har et litt mer nyansert syn på dyr. At ikke alle hunder er søte og greie, eller at alle rotter er stygge og slemme f.eks.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #11 Skrevet 18. januar 2005 Hvis boken kan lære barn mer om det å omgås hunder og hundenes språk så synes jeg det er et bra tiltak, for det er sånn at hunder er dyr som kan være farlige i gitte situasjoner, akkurat som at det er farlig å bade alene eller springe ut i veien. Ungene er vel ikke livredd biler selv om de vet at de skal passe seg i trafikken? Eller er det mange som ikke vil fortelle ungene sine at de kan bli påkjørte bare fordi de ikke skal bli så redde? Jeg ville heller "skremt" et barn litt i forkant enn at det skulle skje noe mye alvorligere senere fordi barnet ikke visste bedre. Har møtt en del unger som godt kan bli mer dyrevante, og det er også mye enklere å få positive opplevelser med dyr om man ikke skremmer vannet av dyret man skal hilse på. For selv om ungene er uvante med dyr så elsker de fleste unger å hilse på og kose eller leke med f.eks hunder, noe som kan gå fryktelig galt om barnet eller hunden er helt utrent. Mange foreldre er heller ikke så mye bedre, og jeg har sett småbarnsforeldre introdusere barna sine for vilt fremmede hunder som har stått fastbundet (før loven kom) utenfor f.eks butikker mer enn en gang. Galskap spør du meg! Hvis barna vet litt om dyrene så kan de faktisk unngå å havne i farlige situasjoner. Tenk på den lille piken på 9-10 år som reddet mange på stranden hun var på fra tsunamien fordi hun hadde lært om dette fenomenet på skolen. Hun visste at man måtte komme seg unna når havet trakk seg tilbake. Hvor mange barn vet at de ikke bør stille seg rett foran en hund og stirre den inn i øynene mens man klapper den på hodet? Eller at hvis en hund kommer stormende mot deg er det best å stille seg sidelengs med hendene langs siden og med bortvendt hode i forhold til den, da den vil oppfatte dette som ikke-aggressive signaler og mest sannsynlig bare springe videre etter å kanskje ha snust såvidt? Jeg er sikker på at de fleste barn vil skjønne at hunder har et eget språk og at det kan bli misforståelser mellom mennesker og hunder hvis man oppfører seg/"snakker" sånn at hunden blir redd eller tror du skal gjøre noe helt annet enn å være snill fordi du ikke snakker hundespråk så godt.
Gjest Primula Skrevet 18. januar 2005 #12 Skrevet 18. januar 2005 Ja, nå har jeg lest boka og funnet ut at dette ikke er en bok som egner som for små barn. Den handler altså om en valp som tror selv at han er kjempefarlig og skummel. Mens alle koser og duller med han tenker han på alt det farlige han skal gjøre, f.eks spise små barn.. En dag han går tur med matmor ( han har mest lyst til å "knuse leggbeina hennes mellom kjevenehan hopper i vannet og får tak i ungen . På land blir han tatt i mot som en helt fordi han reddet barnet, kommer i avisen osv. Selv om boken høres ganske grusom ut, så er det en god og morsom tone i den. Vi må jo le av denne søte valpen som vil være så skummel. Men man må nok sørge for at barna forstår det morsomme i historien. Jeg tror det hadde gått bra å bruke denne boken i 1.- 2. klasse, men da måtte vi ha hatt en samtale om den før og etter. Antagelig er den nok bedre for 4.-5 klassinger som i enda større grad skjønner humoren i den. For barn som er redde for hunder, er den nok ikke å anbefale... jeg syntes den var veldig morsom da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå