Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, når er det normalt at folk reiser hjem for å besøke familie? Det er vel sånn at høstferie og påskeferie ikke er normalt ved universitetet, og hvor mange ganger i løpet av ett semester reiser/reiste dere hjem?

Anonymkode: 66c84...2d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man tar en og annen helgetur. Universitetet har ikke høst- og vinterferie (hadde i alle fall ikke det der jeg gikk), men påskeferie med fri de tre dagene før skjærtorsdag er vanlig. Da jeg studerte var jeg hjemme alt fra 0 til 3 ganger per semester. 

Anonymkode: cefdf...d02

Skrevet

Jeg reiser nok bare hjem i juleferien og i sommerferien. Blir for dyrt å reise oftere. 

Jeg har både høst- og påskeferie, så kunne reist hjem da også. 

Anonymkode: 141e3...cf5

Skrevet

Jeg reiste aldri hjem til foreldre utenom julehøytiden, om det er det du mener. Jeg var nitten år da jeg startet studiene og hadde det altfor moro i studiebyen til å gidde å tenke på det. Men klart, det var noen veldig engstelige mammadalter som jevnlig dro hjem til foreldrene sine. De lo vi godt av :)

Anonymkode: 31b38...a48

Gjest boblebrist
Skrevet

Reiser hjem til jul, og en gang i løpet av sommeren/våren. Men vet av mange som er hjemme oftere. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiste aldri hjem til foreldre utenom julehøytiden, om det er det du mener. Jeg var nitten år da jeg startet studiene og hadde det altfor moro i studiebyen til å gidde å tenke på det. Men klart, det var noen veldig engstelige mammadalter som jevnlig dro hjem til foreldrene sine. De lo vi godt av :)

Herregud. Er du ikke glad i familien din? Vennene dine? Siden du ikke har noe godt forhold til familien din er det kanskje ikke så rart at du ikke skjønner det, men familien og de vennene man har på hjemstedet er noe av det kjæreste man har og de man er mest glad i, og da er det naturlig at man vil hjem til dem så ofte man kan. Særlig i starten etter at man har flyttet hjemmefra for første gang. 

• Liker 22
Skrevet

Haha, jeg reiste hjem hver 1.5-måned ca. da jeg bodde 12 timer unna. Reiste nok mer hjem enn gjennomsnittet, selv om de fleste jeg kjente reist hjem oftere enn til jul og sommerferie.

Anonymkode: 2faca...1ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg drar hjemom når det passer meg. Første studieåret mitt var jeg mye hjemme, men alltid med "en grunn", unntatt den første gangen (pappa ville at jeg skulle overraske mamma, hehe). Det var alltids 80-årslag, dåp, nieses første bursdag, 70-årslag, samt jule- og påskeferie. I fjor dro jeg bare hjem til jul, da jeg bodde i USA. Litt langt å dra "bare" for å være i 80-årslag liksom... Dette året kommer jeg nok også bare til å dra hjem med "en grunn". Ellers er det slitsomt å reise frem og tilbake hele tiden.

Jeg bor fire timer unna med buss/tog, så det er ikke all verdens, heller.

Skrevet

Jeg studerte i en helt annen landsdel enn den jeg kommer fra, og måtte ta buss i en halvtime til flyplassen, fly i to timer og til slutt en drøy times kjøring fra flyplassen for å komme "hjem". Jeg pleide å dra hjem til jul, påske og i sommerferiene. Som regel ble det også 1-2 andre turer hjem i løpet av semesteret, når vi plutselig fikk litt undervisningsfri sånn at jeg kunne dra hjem en langhelg, uke el.l.

De fleste jeg studerte med var hjemme ca like ofte som meg (gikk på et intensivt studium med mye obligatorisk oppmøte, og når vi først fikk fri, var det veldig mange som benyttet anledningen til å besøke hjemstedet). Det var også noen ytterpunkter, med folk som "aldri" reiste hjem og folk som reiste hjem hver eneste helg. Noen av de som reiste hjem hver helg gjorde det til tross for at de måtte ta fly (!). Av de som "aldri" reiste hjem, var årsaken oftest at de ikke hadde penger til å betale for billettene... Det er ingen skam å reise hjem en gang iblant! :) (Hver helg, derimot.. da går man glipp av en del av studentlivet!)

Anonymkode: 21507...285

• Liker 2
Skrevet
31 minutes ago, AnonymBruker said:

Herregud. Er du ikke glad i familien din? Vennene dine?

Jo, jeg dro jo hjem til jul.

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Er du ikke glad i familien din? Vennene dine? Siden du ikke har noe godt forhold til familien din er det kanskje ikke så rart at du ikke skjønner det, men familien og de vennene man har på hjemstedet er noe av det kjæreste man har og de man er mest glad i, og da er det naturlig at man vil hjem til dem så ofte man kan. Særlig i starten etter at man har flyttet hjemmefra for første gang. 

Herregud. Det er ikke så firkantet, og du er bare ute etter å kritisere. Jeg har bodd i mange år hjemmefra og er fortsatt student. Det er uaktuelt for meg å reise hjem oftere enn et par ganger i året pga økonomien, og det er ikke fordi jeg ikke er glad i familien min. Er like nært knyttet til de fordet. Jeg har heller ikke nære venner på hjemstedet lengre siden det er så mange år siden jeg bodde der, og ikke bryr jeg meg om det heller. 

• Liker 4
Skrevet

Vi drar hjem ca. 2ganger i året. Til jul og i sommerferien. Skal sies at jeg har en sønn, så synes det er viktig at han får møte familien også :) Mulig jeg hadde prioritert litt annerledes ellers.

Skrevet

jeg reiste hjem til jul og påske :) noen reiser hjem oftere enn det. alt er normalt!

Skrevet

Alt er normalt! Noen drar bare hjem til jul og sommer, mens noen reiser hjem ganske ofte. Det varierer veldig etter hva slags økonomi man har og hvor nærme man bor hjemstedet sitt. Men det er helt normalt å reise hjem noen helger i semesteret. :) 

Anonymkode: 30a97...8bd

• Liker 2
Skrevet

Jeg reiser hjem til jul, sommer og 1-2 ganger per semester i tillegg. Jeg går på et studie med lite obligatorisk, og mye forelesninger på nett, så det går fint selv om vi ikke har høst- og vinterferie. Må reise 2 timer med buss, 1,5 timer med fly og 1 time med bil, så det er ikke akkurat noen svipptur. Heldigvis har jeg foreldre som gladelig betaler, ellers hadde jeg neppe tatt meg råd til å reise utenom jul og sommer.

Anonymkode: 2eae1...8b0

Skrevet

Jul, påske og sommerferie :) Bor et godt stykke unna hjemstedet så blir ikke så ofte hjemreise, men de som bor 1-4 timer hjemmefra drar oftere hjem 

Anonymkode: 28aa0...adb

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo folk forskjellige, og det er faktisk ikke slik at alle har en så vidunderlig familiebakgrunn som du skisserer her. Helt greit at man reagerer på det siste i innlegget du siterer, men denne spydigheten er heller ikke særlig ok etter min mening. "Er du ikke glad i familien din?" For et utrolig ignorant utsagn. 

Anonymkode: 7bf81...04e

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo folk forskjellige, og det er faktisk ikke slik at alle har en så vidunderlig familiebakgrunn som du skisserer her. Helt greit at man reagerer på det siste i innlegget du siterer, men denne spydigheten er heller ikke særlig ok etter min mening. "Er du ikke glad i familien din?" For et utrolig ignorant utsagn. 

Anonymkode: 7bf81...04e

Var akkurat det jeg også henviste til.

Skrevet

Nå er jeg 19 år og jeg har flytter til andre kantan av landet. Aldri vært så langt hjemmefra, iallefall ikke over lengre tid. 

Vi har høstferie og påskeferie på Universitetet mitt, så jeg skal hjem i en uke i begge de feriene, + i juleferien og sommerferien selvsagt.  Har det kjempe flott i studiebyen, med masse flotte venner og mye som skjer hver dag, men savner foreldre, søsken og venner i hjembyen min, så det blir godt å se de igjen snart!!

• Liker 1
Skrevet

Besøker familie i ferier, også en helg her og der om jeg har andre avtaler i samme område. Hjem-hjem reiser jeg en eller to ganger i året når jeg ikke bor nærmere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...