Gå til innhold

Finnes det mennesker med empati?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det føles nesten som det ikke finnes empatiske mennesker lengre. Hva mener dere? 

Anonymkode: 92630...ded

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes mange mennesker med empati, det er bare ikke alltid det merkes. 

• Liker 1
Skrevet

Noen få. 

Anonymkode: ea873...d35

• Liker 1
Skrevet

Ja, men det er dessverre mange mennesker med liten eller ingen empati som får dominere samfunnet. F.eks blir mennesker med lav empati prioritert i arbeidslivet fordi der kan det lønne seg for arbeidsgivere og ha mennesker som prioriterer økonomisk og praktisk foran humant. I helsevesenet f.eks. 

Anonymkode: c8d78...64a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har empati, er ikke sikker på om andre har det. 
Tror det er sjeldent.. folk er for opptatt med seg selv. :/ 
De fleste bryr seg kun ut i fra egen interesse, ikke av andre ting. Har sett det alt for ofte. 
Folk med empati distanserer seg ofte fra andre, da de fleste utnytter empatien du viser, så man blir mer forsiktig. 
Det er folk der ute, men jeg antar de holder seg litt for seg selv oftest. Å balansere empati med sosial natur, er vanskelig, og for min del vet jeg ikke hvordan man gjør det. 

• Liker 6
Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Jeg syns det er mange med empati for andre, jeg. Merket det da exen min dumpet meg og jeg var helt nedi kjelleren. Folk var så snille! Random folk som kom bort til meg da jeg stod og gråt på gata.. en mann kjøpte bolle til meg for han syntes jeg var så trist. Bare en sånn ting syns jeg var så utrolig hyggelig gjort. 

Er dessverre blitt et ganske tøft samfunn der folk tenker mest på seg selv, men jeg møter heldigvis flest av de med empati i det daglige. Det hjelper også å kutte ut venner som ikke viser empati og bare skaper dårlige stemning. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Joda, de finnes, men de er vanskelig å finne.

Skrevet

Ja de finnes, jeg har empati, og mine nærmeste har empati. Jeg jobber og som frivillig, der er det en del som har empati.

Anonymkode: f9821...a99

Skrevet

Ja det er mange av oss. Flesteparten i samfunnet har det. 

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og innlegg i hht. denne regelen; 

* Diskriminerende eller hatefullt innhold. Om noens hudfarge, kjønn, nasjonale eller etniske opprinnelse, religion eller livssyn, legning, leveform eller orientering, eller nedsatte funksjonsevne. Moderatorene tar utgangspunkt i Straffelovens § 135a, men på Kvinneguiden tillater vi heller ikke innlegg som inneholder oppfordringer til eller fyrer opp under hat.

Samt svar til dette. 

Dark Angelina, mod.

Skrevet

Tråden er ryddet for svar til moderering, slike kommentarer kan tas på PM til moderator eller på Ris og Ros. 

Dark Angelina, mod.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Ja,det fins mennesker med empati! Men det er ikke så populært å være medfølende og "snill"lenger,for da blir en fort kalt naiv og at "en må tenke på seg selv". 

Det er ofte mennesker som har opplevd vondt og vanskelig selv som viser mest empati. Om de ikke blir bitre. Lykkelige mennesker er ofte egoistiske,for de vil sveve rundt i sin lykkelig "uvitende"sfære.

Vanlige mennesker som har beina på bakken og innsikt,har som regel empati. 

Skrevet

Den norske kulturen oppdrar empatiløse individer. Nordmenn prapper unge mennesker full av ideer om at de er verdiløse med mindre de har fet karriere og tykk lommebok. De som faller gjennom må først gjennom fordømmelse og stigma fordi de er "late" og er "snyltere", for så å bli utestengt, rakket ned på og uglesett. Noen mennesker utvikler ikke depresjon når de blir hetses- de utvikler hat. Og hvor rettes så dette hatet? Gjerne mot tilfeldige forbipasserende. Om det ikke blir et paradigmeskifte i Norge, så frykter jeg at vi kommer til å se mer vold de neste 10- 15 årene

Anonymkode: af0fd...b85

• Liker 3
Skrevet

Enig med Drakan og NotNaomi-det er min erfaring å, dessverre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes verden er full av mennesker med empati. Jeg har masse empati og hvorfor skal jeg være så høy på meg selv at jeg tror at jeg er en sjelden art ;) . Tvert imot tror jeg at dem som innbiller seg at det nesten ikke finnes mennesker med empati, har en hang til negativ tankegang, at man biter seg merke i de som har oppført seg dårlig mot en, men glemmer alle dem som har vært snill mot en.

Anonymkode: 4f000...eeb

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes verden er full av mennesker med empati. Jeg har masse empati og hvorfor skal jeg være så høy på meg selv at jeg tror at jeg er en sjelden art ;) . Tvert imot tror jeg at dem som innbiller seg at det nesten ikke finnes mennesker med empati, har en hang til negativ tankegang, at man biter seg merke i de som har oppført seg dårlig mot en, men glemmer alle dem som har vært snill mot en.

Anonymkode: 4f000...eeb

Hvorfor prøver du å være spydig i en tråd om empati? Er ikke det litt.. empatiløst? 

Det er nok uansett slik at folk som opplever mye empatiløs oppførsel etterhvert mister troen på og blir litt blinde for dem som faktisk er gode, dessverre. 

Anonymkode: 92630...ded

Skrevet
14 timer siden, Meline234 skrev:

¨ Men det gjelder å ikke være naiv for det fins folk som aldri vil tenke på deg og ditt beste. 

Sant.

• Liker 3
Skrevet
På 30.8.2017 den 21.14, Drakan skrev:

Jeg har empati, er ikke sikker på om andre har det. 
Tror det er sjeldent.. folk er for opptatt med seg selv. :/ 
De fleste bryr seg kun ut i fra egen interesse, ikke av andre ting. Har sett det alt for ofte. 
Folk med empati distanserer seg ofte fra andre, da de fleste utnytter empatien du viser, så man blir mer forsiktig. 
Det er folk der ute, men jeg antar de holder seg litt for seg selv oftest. Å balansere empati med sosial natur, er vanskelig, og for min del vet jeg ikke hvordan man gjør det. 

Enig.

Anonymkode: 99c7e...f12

Skrevet

Det er en måte å finne ut om en person har empati: hvordan ser på dyr,  opptrer rundt dyr.  Det er noe jeg alltid kommer innpå kjapt i en datings-situasjon,  observerer. Feiler man her er min soleklare erfaring minimalt med empati og fullstendig bortkastet å bruke tid på.

Anonymkode: ea098...981

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en måte å finne ut om en person har empati: hvordan ser på dyr,  opptrer rundt dyr.  Det er noe jeg alltid kommer innpå kjapt i en datings-situasjon,  observerer. Feiler man her er min soleklare erfaring minimalt med empati og fullstendig bortkastet å bruke tid på.

Anonymkode: ea098...981

Men ikke ta det som et kvalitetsstempel! Mange psykopater har større respekt for dyr enn for mennesker. Med andre ord, gir blaffen i dyr=ganske sikkert en drittsekk. Men omvendt er ikke gitt at hyggelig mot dyr=en engel. 

Anonymkode: 9a7aa...ef8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...