AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #1 Skrevet 30. august 2017 Hvordan kan man tiltrekke gode leietakere? Lavest mulig pris, selvfølgelig, men utenom det? Jeg har tenkt å leie ut delvis møblert + hvitevarer + noe inventar (støvsuger, mikrobølgeovn, tørkestativ). Er det noe mer? Alt skal være inkludert i leieprisen, så det blir enkelt for leietakeren å forholde seg til en sum per mnd. Anonymkode: c5116...f8d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #3 Skrevet 30. august 2017 Søk etter rolige personer. Anonymkode: d37e4...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #4 Skrevet 30. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strøm? Anonymkode: 19390...971 Strøm, vann, Internet osv. blir inkludert i leieprisen. Har ikke egen måler til hybelen. Hybelen har egen inngang på siden av huset. Tenker forresten å male hele hybelen på nytt før jeg leier ut. TS Anonymkode: c5116...f8d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #5 Skrevet 30. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Strøm, vann, Internet osv. blir inkludert i leieprisen. Har ikke egen måler til hybelen. Hybelen har egen inngang på siden av huset. Tenker forresten å male hele hybelen på nytt før jeg leier ut. TS Anonymkode: c5116...f8d Syns det hørtes flott ut jeg Anonymkode: 19390...971 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #6 Skrevet 30. august 2017 Du har uansett ikke lov til å kreve ekstra annet enn strøm. Anonymkode: fb424...c0e 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #7 Skrevet 30. august 2017 Hvor stor er hybelleiligheten? Selv hadde jeg ønsket at den var umøblert, med unntak av hvitevarer, da jeg har egne møbler. Anonymkode: 72085...a6a 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #8 Skrevet 30. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har uansett ikke lov til å kreve ekstra annet enn strøm. Anonymkode: fb424...c0e Nei men det er jo forskjell på det og få med ting inkludert da. Hvitevarer og støvsuger høres supert ut, tørkestativ også. Synes det høres bra ut jeg TS Anonymkode: ad031...690
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #10 Skrevet 30. august 2017 Ha det innbydende og rent stilmessig, og inkludert strøm. Har du vaskemaskin der? Muligheter for tørking? Har du greit interiør? helt hvite vegger og basic gardiner (ikke glorete). Vær grei mtp på overnatting osv, og hva tenker du om leietaker vil ha samboer? De fleste flytter om de får seriøse forhold, og da ender du opp med å måtte bytte leietakere oftere. Bedre om du er åpen for muligheter for 2 stk der (mange som skriver at det kun leies ut til en), par er som rege mer seriøse betalere osv også, og roligere enn single. Anonymkode: d2a88...f62 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #11 Skrevet 30. august 2017 Ville gitt hele et strøk maling i lyse, diskre toner som ikke er veldig stilangivende men ser ser rent og skikkelig ut. Hvitnyanser og kanskje noe litt mørkere til soverommet om der er ett. Malt over takene om det er behov, er malte tak. Og skrubbet alt ned. Anonymkode: ce5b1...807 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #12 Skrevet 30. august 2017 Lavest mulig pris er ikke det som nødvendigvis tiltrekker gode leietakere. Da kan du risikere å få dem som er usikre betalere, som ikke har råd til andre steder. Men let på finn selv, finn leietakere du ønsker. Har du en hybelleilighet som ser bra ut, har det den trenger, grei beliggenhet og ok pris, så kan du være veldig selektiv selv på hvem du ønsker inn. Det kan også være bra om du har mulighet til å fjerne møbler som står der. for eksempel skrive at du leier ut delvis møblert, men at møbler kan fjernes dersom leietaker har egne. De to siste stedene jeg leide, så fant huseier meg via finn, og dem la aldri ut sine leiligheter. Den ene var møblert, som passet meg ypperlig siden jeg flyttet fra en annen by. Den før det var møblert med komfyr og sofa, og dette kunne fjernes dersom jeg hadde eget. Det var også perfekt, for det var akkurat det jeg ikke hadde med meg på flyttelasset. Jo mer fleksibel du er, jo enklere er det leie ut iallefall. Anonymkode: 6a1ef...f37 4
Zienna Skrevet 30. august 2017 #13 Skrevet 30. august 2017 Min erfaring er at en nymalt og ordentlig leilighet, med et normal pris, tiltrekker seg ordentlige folk. Vi leier ut to leiligheter (ikke i egen bolig). Snakker alltid med søkerne først, og avklarer forventninger. Har vært veldig heldige.
Fjompen Skrevet 31. august 2017 #15 Skrevet 31. august 2017 Bruk noen kroner på et månedsmedlemskap her, http://www.dinepenger.no/forbruker/eiendom/dine-pengers-guide-til-utleie-av-bolig/20239106 , og la det skinne igjennom at du er en oppegående og informert utleier på visning. Jeg ga som leietager blaffen i malte vegger, men likte utleiere som du merket var seriøse og ikke kom til å forvente at jeg oppførte meg som en gjest i huset. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #16 Skrevet 31. august 2017 2 timer siden, Fjompen skrev: Bruk noen kroner på et månedsmedlemskap her, http://www.dinepenger.no/forbruker/eiendom/dine-pengers-guide-til-utleie-av-bolig/20239106 , og la det skinne igjennom at du er en oppegående og informert utleier på visning. Jeg ga som leietager blaffen i malte vegger, men likte utleiere som du merket var seriøse og ikke kom til å forvente at jeg oppførte meg som en gjest i huset. Dette. Var på visning med den perfekte utleier en gang. Han sa at han kun eide leiligheten for å leie ut, og at han ikke brydde seg om folk hang opp ting på veggen osv. Det eneste han forventet var at depositum og leie ble betalt, og at leiligheten ikke ble helt trasha. Vi fikk tilbud om å leie av ham, men vi måtte dessverre vente en måned lengre med å leie noe nytt. Var skikkelig trist, for jeg digget både leiligheten og utleier. Så ja. Vis at du ikke ser på dette som "din eiendom", men at de er velkomne til å leve livet sitt der (støyregler må selvsagt overholdes over alt). Anonymkode: 3ad6d...559 1
Puny Skrevet 31. august 2017 #17 Skrevet 31. august 2017 Tenker at leiemarkedet har mye å lære av kjøpemarkedet når det gjelder markedsføring. Gode bilder, godt skrevet tekst i annonsen etc. er viktig også i leieannonser. Det som tiltrekker kjøpere tiltrekker også leietakere. 4
Gjest ti10 Skrevet 31. august 2017 #18 Skrevet 31. august 2017 Med lavest mulig pris tiltrekker du ikke bare seriøse personer, du tiltrekker absolutt alle. Hadde jeg vært deg, ville jeg skrevet noe i annonsen om at du ønsker en rolig leietaker, sikker betaler osv. Dessuten bør du se de potensielle leietakerne litt an. Man skal vel ikke skjære alle over en kam, men det er kanskje bedre å satse på en voksen person i fast arbeid enn en student som akkurat har flyttet ut hjemmefra.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #19 Skrevet 31. august 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ha det innbydende og rent stilmessig, og inkludert strøm. Har du vaskemaskin der? Muligheter for tørking? Har du greit interiør? helt hvite vegger og basic gardiner (ikke glorete). Vær grei mtp på overnatting osv, og hva tenker du om leietaker vil ha samboer? De fleste flytter om de får seriøse forhold, og da ender du opp med å måtte bytte leietakere oftere. Bedre om du er åpen for muligheter for 2 stk der (mange som skriver at det kun leies ut til en), par er som rege mer seriøse betalere osv også, og roligere enn single. Anonymkode: d2a88...f62 Dette spiller da ingen rolle, ingen utleier har lov til å kreve at leietakeren ikke har besøk, eller at leietakeren får seg samboer. Det er faktisk nedfelt i loven at du har rett til å oppta visse personer i din egen bolig, nedadgående og oppadgående familiemedlemmer, samt samboere. (Mulig det var mer, husker ikke). Så det trenger man ikke tenke på i det hele tatt, loven overstyrer huseier der. Anonymkode: 4b5e5...b76 1
_popcorn_ Skrevet 31. august 2017 #20 Skrevet 31. august 2017 6 minutes ago, AnonymBruker said: Dette spiller da ingen rolle, ingen utleier har lov til å kreve at leietakeren ikke har besøk, eller at leietakeren får seg samboer. Det er faktisk nedfelt i loven at du har rett til å oppta visse personer i din egen bolig, nedadgående og oppadgående familiemedlemmer, samt samboere. (Mulig det var mer, husker ikke). Så det trenger man ikke tenke på i det hele tatt, loven overstyrer huseier der. Anonymkode: 4b5e5...b76 Det stemmer at man kan oppta familiemedlemmer i husstanden, så lenge det ikke blir klart overbefolket. Men selv om huseier ikke kan nekte dette pr lov, så skjer det. Har selv hatt huseier som mente jeg måtte betale ekstra om typen skulle overnatte mer enn to ganger pr uke. Jeg pekte på lovverk om at hun ikke kunne nekte det, eller ta høyere pris, det ga rimelig mye bråk, sur stemning, krangling osv. Det er dessverre ikke alle utleiere som er seriøs og kjenner/vil kjenne til lovverket. Selv om loven overstyrer utleier, så kan det bli utrolig mye bråk utav det å ta opp andre i husstand eller ha mye besøk. Synd, men sant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå