Gå til innhold

Når begynte barna deres å legge seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved hvilken alder begynte barna deres å legge seg selv? Altså uten at dere måtte følge dem i seng og si natta. Min største er 9 år nå og ønsker helst at jeg skal bli med i seng og si natta og aller helst synge en nattasang. Jeg har ymtet frempå med at det kanskje er på tide å legge seg selv, men det ble ikke helt godt mottatt. 

Det hadde vert greit å vite hva som er "normalt". Alder vil nok variere litt, men det hadde vert greit å få en pekepinn.

Anonymkode: 587a4...e5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

11-12 år. Synes det er koselig å følge inn i senga og si god natt jeg :) 

Anonymkode: 7ead7...700

• Liker 1
Skrevet

Lurer jeg også på... Barna til samboeren min er 17 og 19, og de vil fortsatt at han skal med dem på soverommet og si god natt.

Anonymkode: ea47a...0ee

Gjest NotNaomi
Skrevet

10-11 års alder? Er jo koselig å følge dem til sengs og synge eller lese da. 

Skrevet

Mamma kom alltid inn på rommet og sa god natt, og kysset meg på panna, helt frem til jeg flytta ut. 

Det med at hun tok seg tid til å gi meg en klem/kos mens jeg lå i senga og leste, er det beste minnet hjemmefra. 

Så sånn sett slutta hu vel aldri :P

Anonymkode: 5451f...762

• Liker 2
Skrevet

Sett pris på det så lenge hun vil dette, plutselig, før du vet ordet av det har hun fløyet ut av redet!:reise:

Anonymkode: 9d9b6...615

• Liker 1
Skrevet

Jeg følger fortsatt 11-åringen, og kommer ikke til å slutte før hun ber om det selv.

Der snakker vi litt om dagen som har vært og alt annet hun tenker på, og jeg synger den samme sangen som jeg har sunget i drøyt 11 år. Det setter vi pris på begge to.

• Liker 1
Skrevet

Sluttet å si natta på rommet ca ved 11-12 års alderen. 

Anonymkode: 9ade5...690

Skrevet

Datteren min blir 12 i høst og jeg sier natta mens hun ligger i senga 8 av 10 ganger. Dersom det er en gang jeg driver med noe, kan hun si natta der jeg er og si at jeg ikke trenger å komme inn. Dersom jeg ikke gjør noe, etterlyser hun meg ;)

Aner ikke hvor lenge man fortsetter med det... Jeg verken synger eller leser, men snakker et par setninger og gir nattaklem. Regner med hun gir beskjed hvis hun ikke vil ha meg der lenger ;) 

Skrevet

Da jeg fortsatt bodde hjemme var det ofte mamma kom innom og sa godt natt og vi snakket litt og sånn, selv om det ikke var hver dag. 

Anonymkode: 2bb03...e37

Skrevet

Nå er mine barn fremdeles små, men jeg må bare si at det å prate litt på sengekanten og si natta høres ut som en utrolig fin og god ting å gjøre også for større barn. Min mamma flyttet fra oss da jeg var liten, og pappa var alltid opptatt med å legge småsøskene mine - så jeg var stort sett overlatt til meg selv på kveldene fra jeg var ni år. Det gikk jo fint det, men tenker at det å ha den stunden kan være viktig for å opprettholde en tillitsfull relasjon - ser for meg at det er en setting hvor det er lettere å betro seg til forelderen om vennekrangler, kjærlighetssorg osv. enn ved et travelt middagsbord eller i bilen på vei til trening :)

Anonymkode: b8c2f...234

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma kom alltid inn på rommet og sa god natt, og kysset meg på panna, helt frem til jeg flytta ut. 

Det med at hun tok seg tid til å gi meg en klem/kos mens jeg lå i senga og leste, er det beste minnet hjemmefra. 

Så sånn sett slutta hu vel aldri :P

Anonymkode: 5451f...762

Sånn var min mamma og :fnise: Sånn er jeg mot min datter på 5 år og :fnise: Kommer alltid til å fortsette med det,  frem til hun flytter ut.  Før jeg legger meg, sniker jeg meg inn og gir en nattakos, sier "glad i deg gullet" og pakker henne godt inn i dyna osv. Det har hun av og til lagt merke til, og hun synes det er koselig :hjerte: De gangene ser jeg et smil fra henne mens øynene er godt igjen :hjerte:

Min datter legger seg selv av og til, uten at jeg må bli med inn. Hennes valg det, men jeg sniker meg uansett til en nattakos, fine ord og ordne dyna, før jeg selv legger meg :fnise: Hun har ikke noe imot det altså, da hadde jeg sluttet med det :) 

Om barnet, uansett alder vil at du skal følge barnet ved leggetider, så synes jeg du burde gjøre det. Men du kan jo si at; "nå kan du gå og legge deg, så kommer jeg innom om 15 minutter " osv, Øke tiden mer etterhvert for eksempel.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...