AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #1 Skrevet 30. august 2017 Inspirert av tråden om alenemødre som blir befruktet i utlandet. Hva tenker dere om at par velger kjønn på barn i utlandet?Jeg vurderer det da jeg har bare barn av samme kjønn. Anonymkode: 5f7c7...2c9
Gjest 123Sol Skrevet 30. august 2017 #3 Skrevet 30. august 2017 Helt greit sålenge det ikke går utover fosteret eller mor.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #4 Skrevet 30. august 2017 Synes det er veldig mye penger på noe veldig overfladisk all den tid man ikke kan si noe om personlighet eller interesser til barnet. Jeg hadde derimot forstått og gitt all min velsignelse til par med barn med spesielle behov som får ivf med gentestet embryo for å utelukke de vanligste syndrom og sykdommer. Anonymkode: 7e055...c1c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #5 Skrevet 30. august 2017 Det må du gjerne gjøre. Men det er veldig dyrt og det er veldig mange embryoer som ikke overlever testen. Så det at man faktisk får et bra embryo til slutt er langt fra sikkert. Anonymkode: 47b29...b59
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #6 Skrevet 30. august 2017 Syns det er helt greit, jeg hadde aldri gjort det selv, kjønn spiller ingen rolle for meg. Så lenge det ikke går utover barnet eller moren så kjør på Anonymkode: dafbe...971 3
Gjest Marsvinet Skrevet 30. august 2017 #7 Skrevet 30. august 2017 Kan skjønne det hvis de har 3 barn av samme kjønn, og ønsker ett barn av motsatt kjønn, men synes at det er en uting å bestemme dette om man ikke har prøvd på naturlig måte først.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #8 Skrevet 30. august 2017 Greit dersom der foreligger medisinsk grunn. Ellers ser jeg ærlig talt ikke vitsen i å bestemme kjønnet slik. Anonymkode: d7dea...769
schwifty Skrevet 30. august 2017 #9 Skrevet 30. august 2017 Hva med å bare få begge kjønn på et barn? win-win 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #10 Skrevet 30. august 2017 Det synes jeg er helt tåpelig. Har bare hørt om dem som gjør det for å få sin lille prinsesse. Overflatisk vas bare for å pynte sin lille "dukke" med kjole og stæsj. Usj, tåpelige mennesker. Anonymkode: ed132...ff5 2
Gjest Raiu Skrevet 30. august 2017 #11 Skrevet 30. august 2017 Kan du linke tråden? Hvordan kan man velge kjønn? Må si jeg ikke synes så mye om det...
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #12 Skrevet 30. august 2017 2 minutter siden, Raiu skrev: Kan du linke tråden? Hvordan kan man velge kjønn? Må si jeg ikke synes så mye om det... https://www.ovuline.com/guide/20/choosing-the-gender-of-your-baby Anonymkode: f150d...536
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #13 Skrevet 31. august 2017 Jeg ville ikke gjort det, mest av alt fordi jeg hadde vært redd for hvilke signal det sendte til de barna jeg hadde fra før. Si jeg hadde tre jenter, ønsket meg en gutt, og fikk gutten ved hjelp av kjønnsbestemmelse. Da ville jeg samtidig indirekte fortalt jentene mine at det egentlig var en gutt jeg ønsket meg, og jeg vil tro at jeg hadde trengt å virkelig være en supermamma hvis jeg skulle klart å unngått at jentene ikke følte at de egentlig ikke var gode nok. Jeg mener at kjønnsbestemmelse er et godt redskap dersom det foreligger arvelige sykdommer som kun finnes hos et kjønn. Utover det mener jeg det er unødvendig. Hvis det var snakk om ditt første barn, og dette av en eller annen grunn var veldig viktig for deg, så hadde jeg ikke hatt noen etiske motforestillinger, men jeg hadde ikke forstått hvordan noen kunne ønske å bruke så mye penger på noe som for meg fremstår som helt uvesentlig. Hvis det er snak om et barn som er senere i rekken, så syns jeg ikke det er greit, fordi jeg mener det er viktigere å ta hennsyn til de barna man har fra før, enn til foreldrenes ønske i forhold til neste barn (unntaket her er hvis alle barna er kjønnsbestemt, da vil alle barna vite at de er det kjønnet foreldrene ønsket for dem). Anonymkode: c9e7f...b92 3
Vera Vinge Skrevet 31. august 2017 #15 Skrevet 31. august 2017 Jeg syns kjønnsseleksjon er sterkt etisk betenkelig, og ikke bare ville jeg aldri gjort det selv, men jeg dømmer de som gjør det og jeg blir bekymret over denne bruk av teknologi. Når man kan velge kjønn på bakgrunn av alvorlige sykdommer som kun kan arves videre til ett kjønn, syns jeg det er greit å bruke denne teknologien, dette blir jo et veldig spesielt unntak. Men ellers syns jeg det skulle vært forbudt (vet at det er det i Norge). Når man vet hvordan ulike kjønn verdsettes på ulik måte forskjellige steder i verden, så forstår jeg ikke med min beste vilje hvordan noen kan støtte noe sånt. Tenker man da over hvilke problemer som potensielt kan oppstå i et land dersom man plutselig over noen få generasjoner får en klar overvekt av det ene kjønnet? Man er med på å legitimere en slik utvikling ved å gjøre dette selv, og det syns jeg ikke er greit. 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #16 Skrevet 31. august 2017 Jeg tenker ganske ufine tanker om de som gjør det. Anonymkode: b0d6a...eec 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #17 Skrevet 31. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke gjort det, mest av alt fordi jeg hadde vært redd for hvilke signal det sendte til de barna jeg hadde fra før. Si jeg hadde tre jenter, ønsket meg en gutt, og fikk gutten ved hjelp av kjønnsbestemmelse. Da ville jeg samtidig indirekte fortalt jentene mine at det egentlig var en gutt jeg ønsket meg, og jeg vil tro at jeg hadde trengt å virkelig være en supermamma hvis jeg skulle klart å unngått at jentene ikke følte at de egentlig ikke var gode nok. Jeg mener at kjønnsbestemmelse er et godt redskap dersom det foreligger arvelige sykdommer som kun finnes hos et kjønn. Utover det mener jeg det er unødvendig. Hvis det var snakk om ditt første barn, og dette av en eller annen grunn var veldig viktig for deg, så hadde jeg ikke hatt noen etiske motforestillinger, men jeg hadde ikke forstått hvordan noen kunne ønske å bruke så mye penger på noe som for meg fremstår som helt uvesentlig. Hvis det er snak om et barn som er senere i rekken, så syns jeg ikke det er greit, fordi jeg mener det er viktigere å ta hennsyn til de barna man har fra før, enn til foreldrenes ønske i forhold til neste barn (unntaket her er hvis alle barna er kjønnsbestemt, da vil alle barna vite at de er det kjønnet foreldrene ønsket for dem). Anonymkode: c9e7f...b92 Leste engang om et par som hadde fått 6 gutter på rad. Moren var så desperat etter en jente at hun gikk for kjønnsbestemmesle, hun fikk jenten sin. Men hva tror man gutt nr 6 kommer til å tenke rundt dette, hvis det var meg så hadde jeg nok følt meg ganske uønsket siden jeg hadde " feil" kjønn. Anonymkode: 104e1...8dc
Puny Skrevet 31. august 2017 #18 Skrevet 31. august 2017 Helt greit. Det får være opp til hver enkelt... 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #19 Skrevet 31. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Leste engang om et par som hadde fått 6 gutter på rad. Moren var så desperat etter en jente at hun gikk for kjønnsbestemmesle, hun fikk jenten sin. Men hva tror man gutt nr 6 kommer til å tenke rundt dette, hvis det var meg så hadde jeg nok følt meg ganske uønsket siden jeg hadde " feil" kjønn. Anonymkode: 104e1...8dc Helt enig. Med mindre det er medisinske årsaker som ligger til grunn, ser jeg på dette som fullstendig unødvendig, og jeg har ikke høye tanker om dem som gjør det. Jeg har selv tre barn av samme kjønn, forresten. Man bør ønske seg et BARN, ikke gjøre masse unødvendige medisinske inngrep for å få en GUTT eller en JENTE. Hvis man ikke klarer å se forbi kjønn, da bør man ta noen runder med seg selv. Anonymkode: 2de45...a6d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #20 Skrevet 31. august 2017 Vulgært. Usmakelig. Robotbarn. Å-status. Anonymkode: b8ec8...e82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå