Gå til innhold

Når menn sier de vil ha en kone som lager mat, rengjør, og gjør alt av husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

:ler: :fnise:

Anonymkode: 5460e...93d

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror helt ærlig at det ikke er menn i alderen under 40 som ønsker en kone som gjør alt det der.

• Liker 2
Skrevet

Herregud, jeg ønsker meg en "kone" som gjør alt det der...

Skrevet

Vi holder tradisjonelle oppgaver hjemme, at det er i hovedsak jeg som vasker, rydder, lager mat osv... men mannen min hjelper gjerne til om jeg er sliten. Jeg er hjemme med baby, så det skulle bare mangle. 

Anonymkode: e05dd...ed4

• Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, Lee Jones said:

Jeg tror helt ærlig at det ikke er menn i alderen under 40 som ønsker en kone som gjør alt det der.

:ler:

Anonymkode: 5ff40...dfe

• Liker 4
Skrevet

Inndelingen er faktisk slik i store deler av verden - at mannen jobber å forsørger familien mens konen tar seg av husstellet.

En skal ikke gå så veldig langt tilbake i tid før det var slik også i Norge. I de gamle kokebøkene fra 60 tallet som jeg har lest så består de hovedsakelig av manualer for hvordan kvinnen kan tjene mannen sin best. Det er heldigvis ikke slik lenger og menn har blitt flinkere til å ta husarbeidet så vi er absolutt i rute - en god trend. 

Uansett; Det var ikke slik at menn i andre land er forvokste unger bare fordi de har andre kjønnsroller. Ei heller var det slik i vesten. Faktisk så menn mer mandige ut enn de gjør idag;

b66a91cbf1d75fd542ce8023223da08c--retro-

bd2314e32034dd99bf1cc5e54f7c9361--s-hous

• Liker 1
Skrevet

Hovedproblemet her er jo når begge to jobber 100%... ingen med vettet i behold som jobber heltid kommer til å akseptere at den andre ikke gjør noe som helst hjemme. I tillegg tror ofte menn at husarbeidet er delt 50/50, men i realiteten så er det kvinnen som har mesteparten av ansvaret siden kvinnen må organisere alt arbeidet - hun må rett og slett si til mannen hva han skal gjøre og når han skal gjøre det. Da blir hun mentalt sliten.

Anonymkode: e8af6...c7f

• Liker 22
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedproblemet her er jo når begge to jobber 100%... ingen med vettet i behold som jobber heltid kommer til å akseptere at den andre ikke gjør noe som helst hjemme. I tillegg tror ofte menn at husarbeidet er delt 50/50, men i realiteten så er det kvinnen som har mesteparten av ansvaret siden kvinnen må organisere alt arbeidet - hun må rett og slett si til mannen hva han skal gjøre og når han skal gjøre det. Da blir hun mentalt sliten.

Når begge jobber 100%, er det naturlig å fordele alt jevnt hjemme. Men nå er det også veldig mange kvinner som jobber deltid, og/eller velger seg menn som jobber (og tjener) veldig mye. 

I disse dager er det ganske vanlig at menn får en "dårlig deal". Kvinner er like glad i ressurssterke menn som før, men krever også full likestilling hjemme. Dvs. du jobber dobbelt - som hovedforsørger OG 'likestilt' ektemann og far.

Anonymkode: 941ee...bdc

• Liker 3
Skrevet

Man henter energi fra forskjellige steder. Enkelte liker jo å gjøre husarbeid, synes ikke det er rart å ønske seg en slik kone. 

Skrevet

Jeg tror trådstarter kanskje har missforstått hva tradisjonelle roller innebærer. For at en skal kunne være hjemme og ordne i huset må gjerne den andre jobbe og sørge for inntekt til husstanden, du vet samarbeide og fordele oppgaver. 

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare så synd at det er såpass mange som ikke har vettet i behold:huh:

• Liker 1
Skrevet

Det er derfor kvinner blir mer syke, de dobbelarbeider. Unger, hus og full jobb.

Selv om mannen kanskje gjør ting innimellom så er det som oftest kvinnen som har full oversikt over barnas klær, lekser, bursdager de skal i (og kjøpe gave), hva som skjer på skolen fremover, barnas venner osv. 

Anonymkode: b335f...b9a

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor kvinner blir mer syke, de dobbelarbeider. Unger, hus og full jobb.

Selv om mannen kanskje gjør ting innimellom så er det som oftest kvinnen som har full oversikt over barnas klær, lekser, bursdager de skal i (og kjøpe gave), hva som skjer på skolen fremover, barnas venner osv. 

Nei.

Det du skriver er en populær myte, men antagelig ikke særlig mye mer:

Sitat

De har gjennomgått en rekke mulige forklaringer som for eksempel dobbeltarbeid, tøft arbeidsmiljø, likestilling, yrkesvalg og graviditet uten å kunne finne belegg for at noen av disse kan være årsak til det høye sykefraværet.

http://forskning.no/content/kvinner-har-mye-hoyere-sykefravaer

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke på noen som helst måte - det motsatte er tilfellet.

http://e24.no/jobb/menn-jobber-23-minutter-mer-om-dagen-enn-kvinner/20333248

Menn jobber 23 minutter mer om dagen enn kvinner
Dansk undersøkelse slår fast: Mannen har i snitt lengre arbeidsdag enn kvinnen. Selv når husarbeid telles med…

Undersøkelsen ble gjort blant 7.075 dansker, og viste at menn mellom 18 og 74 år i snitt arbeider seks timer og seks minutter om dagen, mot fem timer og 43 minutter hos kvinnene.

Forskjellen er altså på 23 minutter.

Tallene inkluderer husstell som støvsuging, matlaging, husvask og annen aktivitet som kan kvalifisere som arbeid også på fritiden.

På selve arbeidsplassen så viser statistikken at menn har tre timer og 49 minutter effektiv arbeidstid om dagen, mens de samme tallene for kvinner er to timer og 28 minutter.

- Det er flere grunner til at kvinner har en markant lavere arbeidstid enn menn, sier analysesjef Geert Laier Christensen i Dansk Erhverv til Søndagsavisen, som først skrev om saken.

– Før det første jobber kvinner mer deltid enn menn, og for det andre er flere kvinner ansatt i offentlig sektor, hvor den gjennomsnittlige arbeidstid er noe lavere enn i privat sektor.

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/fedre-deltar-mer-i-husarbeid-og-omsorg

Det har vært betydelige forandringer i foreldres tidsbruk ute og hjemme de siste tiårene. Mødre bruker mer tid til yrkesarbeid og mindre til husholdsarbeid enn før, mens fedre har endret sitt tidsmønster i motsatt retning. På 2000-tallet har endringene vært størst blant småbarnsfedre. De bruker færre timer til yrkesarbeid nå enn ved årtusenskiftet, men vier langt mer tid til oppgaver hjemme og omsorg for barn.

• Liker 1
Skrevet

Ja, hadde det ikke vært greit om jeg som kvinne kunne krevd en fit og lekker fotomodell av en mann som kunne  stelle og slave hjemme og gjøre alt det "kjederlige" mens jeg drakk vin med venninnene, reliserte meg selv gjennom karriæren, så på serier og ble vartet opp? Tenk om dette var noe kvinner bare "krevde" som et selvfølgelig minimum og ble sure ekstremister om de ikke fikk? 

Anonymkode: 32b57...be2

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hadde det ikke vært greit om jeg som kvinne kunne krevd en fit og lekker fotomodell av en mann som kunne  stelle og slave hjemme og gjøre alt det "kjederlige" mens jeg drakk vin med venninnene, reliserte meg selv gjennom karriæren, så på serier og ble vartet opp? Tenk om dette var noe kvinner bare "krevde" som et selvfølgelig minimum og ble sure ekstremister om de ikke fikk? 

Stort sett ingen menn krever ei kone som slaver for han heller. Det er ytterst få husstander som har en slik ordning hjemme så dette er en fiktiv problemstilling. 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
14 minutter siden, Pizzabakeren skrev:

Man henter energi fra forskjellige steder. Enkelte liker jo å gjøre husarbeid, synes ikke det er rart å ønske seg en slik kone. 

Jeg hater husarbeid. Eneste jeg syns er gøy er å vaske klær,stryke om nødvendig og å brette sammen. Fordi det lukter godt og jeg elsker når alt ligger i brettekanter. Kosejobb.

Alt annet er bare "må gjøre". Lærte meg en ting fra ei humorbok fra 50-tallet :-D :-rydd alltid om kvelden,så du våkner til ryddig kjøkken og hus om morgenen.

Den tok jeg med meg,og fordi det ble en del om kveldene,sørger jeg for rydde bort og på plass i løpet av dagen. Dessuten er leiligheten min nå så liten steder er faktisk ikke plass til rot.

Blåser i hva kjæresten gjør. Han rydder og støvsuger. Lager mat og vasker tøy. Alt sånn normalt. Men en ting jeg tror mange menn ikke ser eller skjønner poenget med,er støvtørring :-D eller?

Klart det ene kjønnet ikke skal gjøre mer enn det andre. Tror likevel kvinner gjør mest innendørs pga at de er mest opptatt avinteriør osv enn mange menn.

Og så slår menn gressplenen,fikser bilen og reparerer. Det er jo fremdeles det mest vanlige. Blant de fleste. 

Og så er det som iver her skrevet : det er også kulturbetinget. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi holder tradisjonelle oppgaver hjemme, at det er i hovedsak jeg som vasker, rydder, lager mat osv... men mannen min hjelper gjerne til om jeg er sliten. Jeg er hjemme med baby, så det skulle bare mangle. 

Anonymkode: e05dd...ed4

Skal det aldri ta en ende på dette? "Mannen hjelper til". Å, så snill han er! :murvegg:

• Liker 25
Skrevet
2 minutter siden, WubWub skrev:

Stort sett ingen menn krever ei kone som slaver for han heller. Det er ytterst få husstander som har en slik ordning hjemme så dette er en fiktiv problemstilling. 

Bildene du linket til portretterer en tid da kvinner ikke hadde noen frihet eller noe de skulle ha sagt mot mannen eller i samfunnet. De var slaver. 

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bildene du linket til portretterer en tid da kvinner ikke hadde noen frihet eller noe de skulle ha sagt mot mannen eller i samfunnet. De var slaver. 

Ja. Og det er ikke lenger slik i samfunnet sa jeg også. Kvinner er likestilte og har råderett over egen kropp og liv. 

Kvinner er ikke lenger avhengig av en manns finansielle muskler , de er frie til å ta selvstendige valg. Og de velger bort husmor rollen.

Det er ikke som på 60 tallet lenger hvor kvinner var hjemme med huset dag og natt. Nå både arbeider kvinner og kvinner er i arbeid. 

Med andre ord var den brukerens illusjon om at det er vanlig at kvinner fremdeles slaver hjemme for mannen feil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...