Gå til innhold

Hjemlengsel, lett deprimert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man bli lett deprimert av hjemlengsel?

Jeg føler veldig på hjemlengsel for tiden da jeg er bosatt på andre siden av landet enn familie/venner. Jeg har ikke klart å skaffe meg noe nettverk her i denne byen (vet at det er min egen feil, men allikevel) unntatt samboeren min.

Nå har jeg det kjipt, umotivert og vil egentlig kun sitte inne alene og se på serie/filmer. Jeg vil heller ikke ha så mye med samboeren min å gjøre. MEN jeg har sagt opp jobben min her og skal flytte tilbake til hjemstedet mitt om en måned. Samboer blir igjen da jeg ikke vet hva som skjer med oss.

Noen andre som har/har hatt det på samme måte? Jeg skyver blant annet samboer fra meg ved å være sånn.. 

Anonymkode: 69a22...3fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har vel ikke nødvendigvis en mild depresjon, men hjemlengsel/ensomhet, osv har jo noen av de samme symptomene. 

Jeg også har det slik. Har flyttet mange 100 mil fra venner og familie og jeg sover mye mer enn jeg bruker, er sliten og kjeder meg uten at jeg har lyst til å gjøre noe. 

Anonymkode: b52fb...435

Skrevet

Det er helt normalt å ha hjemlengsel når man flytter til et nytt sted, men greia er å ikke la det konsumere deg. Jeg flyttet til et annet land for å gå på skole da jeg var 17, og var på nippet til å gi opp og flytte hjem igjen de første ukene. Det føltes så overveldende. Men jeg bestemte meg heldigvis for å bli og for å gå ut av komfortsonen min og være mer åpen og ta mer initiativ. Det er det beste valget jeg har gjort. Året gjorde meg uredd og jeg vokste som menneske. 

Dette er snart ti år siden, og siden har jeg flyttet på meg mange ganger. Det er alltid litt skummelt når man befinner seg på et nytt sted uten det faste nettverket, men det gjelder å bruke denne usikkerheten som motivasjon til å komme seg ut og oppleve. 

Jeg syns det er trist at du har "gitt opp", sagt opp jobben din og flytter tilbake til tryggheten. Den nederlagsfølelsen du må kjenne på nå kan like mye være skyld i depresjonen din som hjemlengselen. 

Anonymkode: e20ea...dfc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...