Gå til innhold

Er det noen her som bruker MME fordi de rett og slett ikke VIL amme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva tenker dere om å ikke amme bare fordi man ikke vil, ikke fordi man får problemer med det? Viser forskning egentlig at MM er så mye bedre enn MME? Eventuelt motsatt?

TS

Anonymkode: 425dd...7af

Jeg tenker at

1) det er dumt om man ikke vil amme uten å være klar over at når man får til ammingen, så er det den aller enkleste og minst stressende måten å mate babyen sin på.

2) Det er helt greit om man av ulike årsaker er ekstra utsatt for fødseldepresjon eller problemer ifbm ammingen, og at det for noen kan være best å droppe ammingen helt.

Her fikk vi ikke til ammingen i det hele tatt før baby var mer enn 5 uker og mor hadde en kjempetøff start, men nå som baby straks er 6 mnd storkoser vi oss med fullamming. NÅ er jeg glad for at jeg hadde så mye melk at jeg ikke fikk til å trappe ned pumpingen, selv om jeg ønsket det.

Anbefaler alle som er skremt fra å amme til å ta kontakt med ammehjelper allerede før fødselen, så er terskelen mindre når behovet skulle melde seg.

Det er også lurt å melde seg inn i facebookgruppen for stramt leppe og tungebånd for å få hjelp dersom ammingen fungerer dårlig. Mange med kort tungebånd sliter med amming, og dette oppdages ofte ikke av offentlig helsevesen (selv om det sjekkes). Her får man hjelp til å velge leger med kunnskap, og flere ammehjelpere med god kunnskap om tungebånd er med i gruppen.

Anonymkode: 4f7a4...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjorde det med nr 2, etter at førstemann bare ble tynnere og tynnere fordi helsesøster påsto alle fikk nok melk bare man ammer ofte nok. Naiv som jeg var hørte jeg på henne helt til legen på helsestasjonen grep inn å ba henne holde munn å ba meg om å slutte med amming, for det hadde verken jeg eller ungen godt av. For en lettelse når ungen endelig begynte å legge på seg. Fra å hyle uavbrutt sov den tre timer i strekk.

Jeg lurer på en ting, men det er sikkert ikke forsket på, hvilken innvirkning på barnets immunforsvar, utvikling av hjernen osv har det om barnet er konstant sultent fra fødsel til det får fast føde??? 

Anonymkode: 32c96...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Gjorde det med nr 2, etter at førstemann bare ble tynnere og tynnere fordi helsesøster påsto alle fikk nok melk bare man ammer ofte nok. Naiv som jeg var hørte jeg på henne helt til legen på helsestasjonen grep inn å ba henne holde munn å ba meg om å slutte med amming, for det hadde verken jeg eller ungen godt av. For en lettelse når ungen endelig begynte å legge på seg. Fra å hyle uavbrutt sov den tre timer i strekk.

Jeg lurer på en ting, men det er sikkert ikke forsket på, hvilken innvirkning på barnets immunforsvar, utvikling av hjernen osv har det om barnet er konstant sultent fra fødsel til det får fast føde??? 

Anonymkode: 32c96...608

Det er jo veldig vanskelig å forske på, så det må du bare fortsette å lure på. Men de fleste fagfolk er jo enige i at det er bedre å få nok melk enn å få morsmelk. Man skal ikke sulte en baby. 

Veldig trist at du har fått så dårlige råd fra helsesøster. Det er dessverre ikke slik at å amme ofte nok alltid er løsningen. Babyen kan ha fysiske utfordringer som hindrer den i å die riktig, og noen veldig få mødre produserer for lite melk uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tirben skrev:

Til dere som aldri har ammet: Det er mye enklere å amme enn å gi flaske!! Slippe å stå opp om natta for å varme flasker.  Slippe sterilisering av flasker. Amming er enkelt, da melken alltid er ren, alltid riktig temperatur, alltid er med! Jeg har aldri hatt såre brystvorter. Selv om man ammer, så ammer man jo ikke hele tiden!! Hadde tid til dusj og turer srlv om jeg ammet. Og mht til fars deltagelse,  så måtte han ta seg av det andre barnet akkurat mens jeg ammet. Han kunne stelle, men gi babyen til meg når det var tid for mat. Synes det var veldig fint å amme!!! 

Det er rart hvordan de som har ammet og ikke gitt flaske synes det er så stress med flaskemating. Jeg har delammet to barn og jeg synes det er ammingen som er mest arbeid og tar mest tid, om det er tidsbruken man er opptatt av. Å vaske noen flasker, sterilisere dem og koke vann er ikke så veldig komplisert ;) 

Anonymkode: d9f79...602

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange som får til amming, og trives med det lett kan dømme de som gir mme. Og jeg tror at de som gir mme fort kan bli misunnelig, og såret av de ikke kan amme. Jeg skjønner bare ikke vitsen er å drive å diskutere dette gang på gang. De fleste vet at mm er best, og mme er en god erstatning hvorfor skal man dømme hverandre? Man ender bare opp med å såre hverandre.

Det å ikke ville amme kan være en god nok grunn i seg selv til ikke å gjøre det. Det ligger antagelig noe bak det at man ikke vil. Det er ikke omsorgssvikt å ikke amme så kan man ikke bare la folk finne dette ut selv. De aller fleste tilfellene ligger det gode grunner til å gi mme. Mme er ikke en lett løsning, men det funker. Akkurat som at keisersnitt ikke er en lett løsning, men noen ganger er det nødvendig. 

Kanskje heller legge energien i hva man kan gjøre best for sin familie, og ikke legge seg opp i hva andre gjør. 

Anonymkode: b95e1...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du ha andres innspill? Om man vil amme eller ikke er opp til den enkelte. 

Har morsmelk fordeler fremfor mme? Ja. Mye forsking som støtter dette. Bare å ta for seg av forskning, det. Det er likevel ikke slik at mme er et dårlig alternativ, mme på markedet i dag er førsteklasses næring, men inneholder ikke feks antistoffer som morsmelk. Barn vokser fint opp på begge deler. 

Personlig har jeg ingen verdens mening om hva andre velger å gjøre. Jeg valgte og amme og ønsker også å amme neste barn, da det føles naturlig for meg og jeg trivdes veldig godt med amming da den først var vel etablert. 

Anonymkode: a0372...4ff

tja... Disse studiene er ikke randomiserte, det er ikke tilfeldig hvem som velger å amme sine barn. De er ofte fra USA (hvor det stort sett er middelklassen som har råd til å være hjemme med barn og derfor amme). Alle disse fantastiske fordelene med mm tar jeg med en klype salt. Det er nok bedre, men ikke SÅ fantstisk mye bedre som man gjerne skal ha det til.  

http://podbay.fm/show/1117213342/e/1500505753?autostart=1

Anonymkode: 4b06e...1df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Sisti skrev:

Jeg tenker at hvis man virkelig ikke vil amme, så lar man være. Det er ikke bra for babyen at mor gjør noe hun virkelig ikke vil, heller. 

Forskning er tydelig på at mm er bedre enn mme. HVOR mye bedre er jo litt vanskelig å si. I u-land er fordelene veldig store. I land som Norge er det også fordeler, men hvor store de er er ikke lett å si. Det er mye som fortsatt kan forskes på

Og det er jo tilnærmet umulig å gjøre, du får ikke til randimiserte studier (dele en vilkårlig gruppe mødre inn i amme og ikke amme) dermed vil det alltid være andre elementer som spiller inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Minlillelykke skrev:

Nå svartmaler du flaskemating veldig altså! Det er ikke så tingvindt som flere skal ha det til.

Enig. For meg som strevde så veldig med amming var det å gå over til ren flaskemating som en drøm. Endelig fikk babyen mat straks den ville (det tar 30 sekunder å blande en flaske med korrekt temperatur når man har vann klart på termos og i kjøleskap og ferdigfylt pulverboks, til sammenligning gjorde treg utdrivning at babyen strevde ved brystet og ble sultnere og mer frustrert for hvert sekund som gikk). Og i tillegg sov de bedre om natten, spiste sjeldnere (= mer tid for meg selv) og mannen kunne ta mating om natten også slik at vi fikk like mye søvn begge to. 

For dem som opplever at amming går enkelt og greit så er det veldig bra, men det er helt feil å tro at det går lett for alle eller å mistro at det for veldig mange ikke går som en lek.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

tja... Disse studiene er ikke randomiserte, det er ikke tilfeldig hvem som velger å amme sine barn. De er ofte fra USA (hvor det stort sett er middelklassen som har råd til å være hjemme med barn og derfor amme). Alle disse fantastiske fordelene med mm tar jeg med en klype salt. Det er nok bedre, men ikke SÅ fantstisk mye bedre som man gjerne skal ha det til.  

http://podbay.fm/show/1117213342/e/1500505753?autostart=1

At studiene ikke er randomiserte betyr ikke at de ikke finner at morsmelk har noen fordeler fremfor mme (spesielt hos premature), men at det er -fantastisk- mye bedre hører jeg sjelden noen påstå :-) 

Man har f.eks studier som viser en lavere forekomst av virusinfeksjoner hos ammede barn. I tillegg har amming mest sannsynlig noen helsefordeler for mor (risiko for brystkreft og muligens også eggstokkreft). 

Jeg synes forskning på morsmelkens egenskaper er interessant og det forskes fortsatt mye på dette, men var det slik at jeg ikke kunne ha ammet mitt barn hadde jeg ikke vært engstelig for mitt barns helse og fremtidige helse av den grunn.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

At studiene ikke er randomiserte betyr ikke at de ikke finner at morsmelk har noen fordeler fremfor mme (spesielt hos premature), men at det er -fantastisk- mye bedre hører jeg sjelden noen påstå :-) 

Man har f.eks studier som viser en lavere forekomst av virusinfeksjoner hos ammede barn. I tillegg har amming mest sannsynlig noen helsefordeler for mor (risiko for brystkreft og muligens også eggstokkreft). 

Jeg synes forskning på morsmelkens egenskaper er interessant og det forskes fortsatt mye på dette, men var det slik at jeg ikke kunne ha ammet mitt barn hadde jeg ikke vært engstelig for mitt barns helse og fremtidige helse av den grunn.  

problemet blir at det er vanskelig å påvise at disse fordelene er på grunn av mm. Når studiene ikke er randoliserte blir det vanskelig å påvise en kausal effekt. Man kan bare si at barn som er ammet har visse fordeler, men ikke at disse fordelene kommer på grunn av mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30/08/2017 at 2:45 PM, AnonymBruker said:

Ja jeg har bestemt meg for å ikke amme. Er gravid med nr 4 nå.  Har fullammet 3 barn, jeg får verre fødselsdepresjon av ammingen. Far får ikke hjulpet til, og jeg vil ha kroppen min tilbake fortere denne gangen. Må også ta vare på 3 andre barn, så dette er den beste løsningen for meg. Var ikke et lett valg! Hva andre syntes om mitt valg bryr jeg meg ikke om! ☺ Men er noen familiemedlemmer som reagerte litt ja.  Men det er jo mitt liv.

Anonymkode: 35a34...1b4

Hvorfor får du i det hele tatt nr fire, synes du ikke at du har nok å ta deg av? Det er jo litt den nye babyens liv også da, det er vel ingen som tvinger deg til å få så mange barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, filifjonka skrev:

Hvorfor får du i det hele tatt nr fire, synes du ikke at du har nok å ta deg av? Det er jo litt den nye babyens liv også da, det er vel ingen som tvinger deg til å få så mange barn...

Den nye babyen blir menneske av mme også.. hvorfor skal du være så nedlatende? Om fillifjonka lnsket nr 4, men ikke å amme er da dette helt greit! Amme hysteriet har gått alt for langt når man ikke kan respektere at ikke alle ønsker dette!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...