Gå til innhold

Hund som bjeffer og uler i timesvis hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en bygård i Oslo sentrum som har en stor bakgård som flere bygårder vender inn mot. I en av leilighetene lenger bort bor det en stakkars hund som tydeligvis blir etterlatt for seg selv hjemme og mistrives sterkt med det. Den bjeffer og uler i timesvis hver dag, ut av et åpent vindu ut i bakgården. For det første er det veldig synd på denne hunden som må leve slik og for det annet er det veldig kraftig akustikk i bakgården som gjør at lyden av bjeffingen høres gjennom lukkede vinduer. Det er ganske slitsomt og ikke minst veldig trist å lytte til dagen lang. 

Spørsmålet er hvordan jeg skal gå frem for å prøve å bedre situasjonen? Jeg vet ikke hvem som eier hunden eller nøyaktig hvilken leilighet det er, bare at det er i en av bygårdene litt bortenfor. Hvem er riktig å kontakte? 

Anonymkode: acb07...33e

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Det beste ville jo vært å snakket med eieren,for det er ikke en gang sikkert at de/den vet at hunden holder på sånn. Denne hunden liker seg absolutt ikke alene,så noe bør jo bli gjort. Er det ikke mulig for deg å finne ut av hvilken leilighet?

Eieren av leiegården må det vel gå an å finne,og så gi beskjed til vedkommende? Er synd på både hunden og de som må høre på dette.

Skrevet
46 minutter siden, NotNaomi skrev:

Det beste ville jo vært å snakket med eieren,for det er ikke en gang sikkert at de/den vet at hunden holder på sånn. Denne hunden liker seg absolutt ikke alene,så noe bør jo bli gjort. Er det ikke mulig for deg å finne ut av hvilken leilighet?

Eieren av leiegården må det vel gå an å finne,og så gi beskjed til vedkommende? Er synd på både hunden og de som må høre på dette.

Det er åpen bakgård for hele kvartalet og noen hundre leiligheter, så å finne den enkelte leiligheten blir vanskelig. Nå har jeg i hvert fall tatt kontakt med styreleder i mitt borettslag og hørt om jeg kan få kontaktinfo til styret i det borettslaget jeg mistenker at hunden befinner seg, for å sende dem en mail. Dette har pågått i hele sommer, så jeg tipper noen har skaffet seg valp uten å sørge for at en blir hustrygg før de etterlot den alene. Andre beboere må også ha hørt det og derfor overrasker det meg litt om eier ikke er klar over situasjonen. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er åpen bakgård for hele kvartalet og noen hundre leiligheter, så å finne den enkelte leiligheten blir vanskelig. Nå har jeg i hvert fall tatt kontakt med styreleder i mitt borettslag og hørt om jeg kan få kontaktinfo til styret i det borettslaget jeg mistenker at hunden befinner seg, for å sende dem en mail. Dette har pågått i hele sommer, så jeg tipper noen har skaffet seg valp uten å sørge for at en blir hustrygg før de etterlot den alene. Andre beboere må også ha hørt det og derfor overrasker det meg litt om eier ikke er klar over situasjonen. 

Hadde selv problemet. Gikk og fant riktig leilighet og hang lapp på døra (de var ikke hjemme) Skrev hvem jeg var,og at det ikke virket som om hunden likte å være hjemme alene. Ble stil unntatt to ganger etter det,og det er noen måneder siden nå.

Når hunder uler er det oftest tegn på at de vil samle flokken. Så denne har det ikke bra. Så idiotisk og dårlig av folk å ikke ta seg tid til å tilvenne hundene sine! Gjør en den tøffeste jobben i noen måneder,har en lagt grunnlaget for å jobbe videre for å få en hund som har det bra. Og hvis de mosjonere dem,blir det veldig lite trøbbel med en hund en kan ha i mange år. Folk må forstå at det kreves litt jobbing. Blir bare irriterte på folk som ikke kan klare å gi de det lille de faktisk krever! 

Gjest NotNaomi
Skrevet

Og tommel opp for at du gjør noe med dette Ts!

Skrevet

Det du har gjort er helt riktig, og jeg tror ikke du får gjort så mye annet. Eventuelt henge opp lapp i oppgangen/døra til den blokka du tror det er i. Det er ikke sikkert eieren er klar over at hunden uler, men det er jo litt rart om ingen i den blokka har sagt ifra.

Anonymkode: 7c79f...bbc

Skrevet

Stakkaren har det nok ikke bra nei.. Har en schæfer som bor rett ved siden av oss og den bjeffet hver dag/natt i mange uker, hørtes ut som den stod i vår egen stue og vi ble nesten gal. Ble også veldig lei meg fordi jeg elsker hunder og denne hunden hadde det ikke bra! Skrev lapp, ingen forbedring så vi ringte politiet, ingen forbedring da heller.. Hele borettslaget klaget de inn til styret og da ble det heldigvis stille. Så noen gir faktisk faen før det får skikkelige konsekvenser, men prøv å snakk med eier først, kanskje du er heldig og at de faktisk ikke vet om problemet. Vi satt opp kamera når vi skulle lære vår lille å være hjemme alene, det burde jo alle så de kan følge med hvordan hunden har det. Håper det løser seg for deg og ikke minst for hunden!

Skrevet

Meld fra til Mattilsynet anonymt. Vi har alle et ansvar for at dyr har det bra.

Anonymkode: cceab...d8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...