Gå til innhold

Usikker på om jeg ønsker å amme denne gang

Note92

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er 6 mnd på vei med mitt andre barn og kjenner allerede på angsten når det kommer til amming. Er veldig usikker på om jeg ønsker å amme denne gangen, da jeg var veldig plaget sist. Brystbetennelse og sykehus i 3 uker, etterfulgt av veldig dårlig form etter jeg ble utskrevet. Aldri vært så nedenfor og sliten før, dette er noe jeg ønsker å unngå denne gangen! 

Derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaring med de tabelettan man kan ta innen 24 timer etter fødsel? Jeg ønsker å kunne gi litt råmelk det første døgnet og kanskje kjenne litt på om amming er noe jeg ønsker denne gangen. Men, er det noe jeg kjenner der og da at jeg ikke ønsker så vil jeg ikke amme. Er det da for sent å ta de tablettene, hvis man har stiumelert brystene? Veldig forvirret og usikker.. Fikk tilslutt Parlodel sist, men ønsker helst å unngå disse da det var ekle bivirkninger som fulgte med. 

ønsker IKKE diskusjon om amming eller ikke. Dette er noe jeg må kjenne på selv, ønsker erfaring med tabelettene osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er for sent. Men hadde ikke klart å gjøre forskjell på nr 1 og nr 2..

Anonymkode: 9ecdb...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med de tabletttene, men har selv erfart trøblete amming med førstemann. Med nr 2 derimot så gikk ammingen som en lek. Var så i tvil om jeg orket samme styret på nytt igjen, men siden nr 2 var prematur så var det viktig med morsmelk (er viktig for fullbårne også, men det stakk litt ekstra da hun var så lita og skjør). Men uansett, litt styr i starten med pumping og sonding siden hun var sugesvak, men så var det gjort. Ammingen gikk dødsbra! Masse melk, ingen brystbetennelser, nesten ikke såre brystvorter. 

Så, jeg ville gitt det en sjanse hadde jeg vært deg. Iallefall helt i starten sånn at babyen får i seg den første viktige råmelken. Så kan du heller ha lavere terskel for å gå over til mme og flaksemating hvis det blir like ille som sist. Ikke press deg hvis du merker at det begynner å bli nok. Det har hverken du eller baby godt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne opplevde dødfødsel etter fullgått svangerskap, og fikk da piller på sykehuset for å hindre/stoppe melka. Jeg aner ikke hva de het, men jeg tror ganskesikkert at de virket. Vi snakket naturlig nok ikke mye om akkurat det i den forferdelige situasjonen hun var i, men jeg husker i hvert fall at hun sa at det gikk greit mht de tingene som kunne minnet for mye om at babyen skulle vært der, og at hun hadde fått piller som stoppa melka.

Har ikke personlig erfaring med tablettene, men som skruf over, opplevde jeg fryktelig mye styr med ammingen med førstemann, og fikk aldri til å fullamme. Med nr.2 derimot, gikk det kjempebra fra første stund. Jeg må innrømme at jeg synes å fullamme når det gikk bra, absolutt er å foretrekke fremfor flaskekok og styr (jeg er kanskje lat) som det ble endel av første gangen. 

Anonymkode: 52d41...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke erfaring med tabletter, men må svare som de andre: hadde mye trøbbel med førstemann de første månedene med nærmest kronisk tette melkeganger og begynnende stigende feber mang en gang. Med nr to ble ikke dette et problem i det hele tatt. Mens eldste var mye urolig og trøtt når han skulle ammes og dermed aldri klarte å tømme brystet, var yngste en racer som spiste mye mer effektivt. Så babyen kan ha en del å si for hvordan ammingen blir også. Jeg ville sett det an, men heller sluttet dersom du merker at det blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok slike tabletter etter dødfødsel. Dostinex, het de. De kan visst også brukes etter at melkeproduksjonen allerede er etablert. 

Men igjen, amming med første og andre barn er som regel to vidt forskjellige ting. Med første fikk jeg alskens vanskeligheter og utfordringer, mens med andremann gikk alt helt av seg selv. Den samme erfaringen har flere av mine venninner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også gravid og usikker på om jeg vil amme denne gangen. Med første slet jeg mye psykisk med ammingen (noe som kalles dysphoric milk ejection reflex, går ut på at man blir deprimert av hormonene som setter i gang utdrivningsrefleksen), men jeg har tenkt at jeg gir det et redelig forsøk denne gangen, og heller avslutter dersom det blir som sist. Hvis du tar opp dette med jordmor på svangerskapskontroll vil hun sikkert kunne svare på spørsmålene dine om tablettene :) Det viktigste er iallfall at du tar vare på deg selv slik at du fungerer på best mulig måte.

Anonymkode: e23cf...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen fantastiske damer dere er. Hadde forventet mye pes og har faktisk ikke hatt lyst å gå inn på tråden i frykt for svartlegging.. 

som jeg skrev i HI så ønsker jeg svært gjerne å gi henne råmelken, men er redd for at det skal pakke på seg. Tror jeg må føle litt på det når fødsel er overstått! 

Takk for mange fine svar!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i ammehjelpsgruppen på Facebook :) der kan du få mange gode råd ifht amming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...