Gå til innhold

Hvilken olje til wok?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilken olje skal jeg bruke når jeg skal woke? :oops:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

her finnes det sikkert bedre svar, men jeg har brukt solsikkeolje, fordi den ikke smaker noe. Olivenolje gir lett "middelhavssmak" på orientalsk mat... Du kan sikkert bruks sesamolje o.l også. Noen ganger står det spesifisert olje i oppskriften, jordnøttolje, feks.

Skrevet

Spurte damene nede i asiabutikken hva de brukte når de friterte ting. Blir jo noe det samme for det har med smaken å gjøre.

De brukte enten maisolje eller solsikkeolje. Solsikkeoljen var bedre sånn fettmessig sa da :)

Skrevet

Jeg syns du får en veldig god smak om du bruker sesamolje, foretrekker den. Ellers bruker jeg olivenolje, det går også fint.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ooops...og jeg som har bare soyaolje i hus...blir det helt feil? Er totalt nybegynner på dette området... :oops:

Skrevet

Soyaolje går helt bra, det også. Selv pleier jeg å bruke enten rapsolje eller solsikkeolje, fordi de er smaksnøytrale.

Gjest Anonymous
Skrevet

Puh! Da setter jeg igang! Tusen takk for svar alle sammen!! :blomst:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg syns du får en veldig god smak om du bruker sesamolje' date=' foretrekker den. Ellers bruker jeg olivenolje, det går også fint.[/quote']

Er det ikke slik at olivenolje helst ikke bør utsettes

for høy varme?

Skrevet

Er det ikke slik at olivenolje helst ikke bør utsettes

for høy varme?

En skal ikke bruke kaldpressede oljer til å steke med. Extra virgin olivenolje er kaldpresset, men andre typer olivenoljer som er raffinerte kan brukes til steking.

Skrevet

Jeg bruker solsikkeolje fordi det er nøytralt. Sesamolje har en veldig spesiell smak, jeg bruker den istedet som smakstilsetning, ikke som "stekeolje".

Skrevet

Sesamolje er ikke til steking. Den brukes kun for å tilføre smak og skal tilsettes helt til slutt.

Skrevet
Soyaolje går helt bra' date=' det også. Selv pleier jeg å bruke enten rapsolje eller solsikkeolje, fordi de er smaksnøytrale.[/quote']

I bruksanvisningen på woken min står det at man ikke skal bruke soyaolje! Det sto ikke noen begrunnelse for dette, men jeg har ikke turt å prøve. Jeg bruker olivenolje eller solsikkeolje.

Gjest Anonymous
Skrevet

Litt letta over at du skriver det. Jeg prøvde nemlig den nye wokpanna mi med soyaolje og det spruta noe alldeles forferdelig når jeg skulle steke kjøttet. Kan det være derfor soyaolje ikke er å anbefale? For oljen skal vel ikke sprute utover hele komfyren under stekingen? Jeg ble nesten redd! :hoho:

Skrevet
Litt letta over at du skriver det. Jeg prøvde nemlig den nye wokpanna mi med soyaolje og det spruta noe alldeles forferdelig når jeg skulle steke kjøttet. Kan det være derfor soyaolje ikke er å anbefale? For oljen skal vel ikke sprute utover hele komfyren under stekingen? Jeg ble nesten redd! :hoho:

Da er det nok det som er grunnen, for sprute skal det definitivt ikke gjøre! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...